מוחמד אל-אריין
צילום: gettyimages

"יש בעיה עם מספרי דורשי העבודה בארה"ב – וזה מאוד מסוכן"

הכלכלן הבכיר, מוחמד אל-עריאן, לא מאמין למספרים של משרד הכלכלה האמריקאית ואומר שייתכן והם 'בושלו'. "יש סכנה לעיוותים בדאטה אבל גם במדיניות של הממשל", אמר
ארז ליבנה | (24)

בוול סטריט היה ברור שגם בחודש מאי, מספר דורשי העבודה יאמיר. אלא מה, הנתונים הפתיעו את כולם. במקום לאבד עוד 7.5 מיליון מקומות עבודה בחודש שעבר, השוק האמריקאי דווקא הוסיף 2.5 מיליון משרות וירד לאבטלה של 13.3%. זאת למרות המגפה המשתוללת בארצות הברית, שכבר קטלה למעלה מ-112 אלף בני אדם – למעלה מרבע מכל המתים בעולם – ושכבר השביתה את מרבית הכלכלה האמריקאית, כמו גם ההפגנות המתקיימות כבר קרוב לשבועיים על רקע מותו של פלויד ג'ורג'.

 

עכשיו נשאלת השאלה: האם הממשל האמריקאי מבשל מספרים? אמנם הכלכלה האמריקאית החלה להיפתח לאיטה בחודש שעבר, אבל המספרים גבוהים מדי... אם המספרים אכן לא תואמים את המציאות, זה עלול להיות מאוד מסוכן ומאוד לא חוקי.

 

למה מסוכן? לפי מוחמד אל-עריאן, היועץ הכלכלי הבכיר של תאגיד הביטוח הגרמני אליאנץ ומאנשי הכלכלה המוערכים בעולם, הסכנה היא שינוי במדיניות הממשל שיפחית את התמיכה שלו בשווקים. "אם אכן יתגלה כי מדובר ב'זיוף ראשים', מבחינתי מדובר בתרחיש בלהות", אמר אל-עריאן בראיון ליאהו.

 

"הסיכון הגדול הוא שמדובר בבישול מספרים גדול מאוד, כך שאנחנו מקבלים את האימפקט של שני העיוותים גם של הדאטה, אבל גם של הממשל האמריקאי", הוסיף. "צריך להבין שאף אחד לא צפה מספרים כל כך חיוביים. ייתכן והכלכלה באמת עלתה בצורה מדהימה, זו התקווה וזה בחלט מה שהשוק רוצה ומחבק את המספרים האלה".

 

ראוי לציין שעל רקע המספרים המעולים וההוראה הנשיאותית של הנשיא דונלד טראמפ לתמוך בעסקים בינוניים, הנאסד"ק עלה ביום שישי בלמעלה מ-3% ושבר את השיא שלו. "ייתכן והכלכלה תפסה תאוצה באופן בלתי מוסבר הודות למדיניויות של הממשל, או שהדאטה מאוד מאוד 'רועש'..", המשיך אל-עריאן.

 

"מה שהכי תופס אותך, זה שכל אינדיקטור אחר שמסתכלים עליו מראה ששוק העבודה בארצות הברית לא כזה בריא כמו שהנתונים האחרונים מראים. ואם אכן כך הדבר, ייתכן והאווירה הפוליטית במדינה עוברת את שלב מדיניות ההקלה והתיקון. גם אם מאמינים למספרים האלה, הקונגרס צריך להבין שאנחנו עדיין נמצאים בבור עמוק", הוסיף.

 

תגובות לכתבה(24):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 21.
    הכלכלן הבכיר בטח תומך אנטיפה (ל"ת)
    אבי 08/06/2020 12:19
    הגב לתגובה זו
  • 20.
    צדיק יחיד בסדום (ל"ת)
    שמוליק 07/06/2020 19:50
    הגב לתגובה זו
  • 19.
    ג 07/06/2020 18:02
    הגב לתגובה זו
    הרצת מניוצ, הדפסת כספים בטריליונים ועכשיו פיברוק נתונים. הכל כדי שהשוק ימשיך לעלות. שנת בחירות. טראמפ לא בוחל בכלום.
  • בדיוק כמו ביבי לא יבחל בשום אמצעי לברוח מהדין (ל"ת)
    אפק 08/06/2020 09:37
    הגב לתגובה זו
  • 18.
    רוברט 07/06/2020 16:54
    הגב לתגובה זו
    שיתנו לאיראנים לעשות את החישוב, הערבי ממש נייטראלי !
  • 17.
    Yl 07/06/2020 16:30
    הגב לתגובה זו
    כולם יודעים אבל לא מדברים על זה יום אחרי ש טראפ הולך הביתה תהיה מפולת עולמית בכלכלה.אן מנהיג חזק ברמתו של טראפ הסינים ממתינים בסבלנות עצתי תשמרו קצת מזומן ל פוטים
  • 16.
    YL 07/06/2020 13:53
    הגב לתגובה זו
    כ עובדה נטישה גדולה של נדלן ב נוי גרסי ו ניו יורק ו מעבר לעיירות רחוקות כמו פיטצבורג*5 חמש שעות נסיעה מה שאומר למשקיעי נדלן סבלנות המפולת ב נדלן בדרך
  • 15.
    כדברי "הנביא" רוטשילד כאשר יש דם ברחובות... (ל"ת)
    פג 07/06/2020 13:47
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    רבקה 07/06/2020 13:46
    הגב לתגובה זו
    בדו"ח הזה הם שינו את המתודולוגיה בדו"ח הזה, לפי הכלכלן ג'ון וויליאמס!
  • 13.
    כדי לצאת ממפולת מזרימים כסף זול ובכמויות... (ל"ת)
    פג 07/06/2020 13:45
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    הבעיה לא עם הנתונים אלא עם האנליסט.(דומה לטענה "תפרו .. (ל"ת)
    מיכאל 07/06/2020 11:31
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    טועה בתחזיות שלו לכן מנסה לשנות את הנתונים... (ל"ת)
    יאיר 07/06/2020 11:27
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    נירון 07/06/2020 11:23
    הגב לתגובה זו
    הכל שקרים
  • 9.
    הממשל האמריקאי יעשה הכל על מנת שהבורסה תעלה (ל"ת)
    שלומי 07/06/2020 11:16
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    אוצרות ייבוא אישי DHL עד פתח הבית (ל"ת)
    אורוות שלמה 07/06/2020 10:51
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    מגדל בבל טראמפ יתמוטט ויקרוס יקבור כל אשר תחתיו אבן ועש (ל"ת)
    רומי סכין נופלת 07/06/2020 10:50
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    הממשל משלם כרגע חלק משמעותי משכר המועסקים (ל"ת)
    יגאל 07/06/2020 10:48
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    מתעמרים בשווקים מתעוררים , מניפולציה בבורסה עושים (ל"ת)
    רומי סכין נופלת 07/06/2020 10:48
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    העני גובר בכל העולם סימני רעב ועבדות , מעצמה בקריסה NOW (ל"ת)
    איזה טרנד חשוב ? 07/06/2020 10:45
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    כלכלן 07/06/2020 10:42
    הגב לתגובה זו
    הכל אינטרסים....
  • חחחח הכלכלן מבית שאן .. חחחחח (ל"ת)
    שלמה 07/06/2020 10:58
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    גם אנחנו לא מאמינים...משהוא מסריח.... בממלכה (ל"ת)
    יוסי בן דוד 07/06/2020 10:13
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מסכן.....נתפס עם המכנסיים למטה...... (ל"ת)
    אנונימי 07/06/2020 10:13
    הגב לתגובה זו
  • לאמוניני 07/06/2020 12:01
    הגב לתגובה זו
    לארון ורוזן..אותך דווקא ויתרתי לך פה ושם כי אתה יחסית לשניים מנומס יחסית וחכם יחסית..אף צא מהטריו הזה כי לא תירווה נחת מזה. רק תינזק וקשות.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

משקיעים עובדים AIמשקיעים עובדים AI

לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?

יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.

מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.

בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.

מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.

וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45%   , פלנטיר Palantir 1.65%    או רובין הוד Robinhood 2.58%   מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.