אם כבר להיחשף לקבוצת דלק אז דרך האג"ח לא המניה
אנו סבורים כי במצב העולם הנוכחי דלק קבוצה 0.62% תתקשה לעמוד בכל התחייבויותיה ללא פריסה מחודשת/תספורת של החוב, אך הזמן הוא מרכיב קריטי במשוואה. העמדת החוב לפירעון מיידי הוא מנוף לחץ על החברה (שבינתיים עבד) אך לא בטוח שמימוש האיום באופן מיידי יביא לתוצאות המיטביות על אחת כמה וכמה כשכעת לגופים המממנים יש מסמך חתום ע"י רואה החשבון של החברה שמטיל ספק בהמשך קיומה כ"עסק חי" ומימוש הבטוחות שבידיהם יכולה לצמצם משמעותית את מקורות הפירעון של אגרות החוב.
קשה לייצר תחזית לכל חברה בתקופה שכזו אך מה שניתן לומר באופן די ברור הוא שלמי שמאמינים ביכולת הפרעון המלאה של ההתחייבויות של דלק עדיפה החשיפה דרך אגרות החוב מאשר דרך המניה.
הערת עסק חי מקבלת משנה תוקף נוכח הפרות הקובננטים מול הגופים הממנים
סך האשראי של קבוצת דלק נכון למועד אישור הדוחות עומד על כמיליארד שקל וכנגדו משועבדות יחידות השתתפות של דלק קידוחים בשווי של כ-2 מיליארד שקל (39% מההון המניות של דלק קידוחים). מהפירוט שסיפקה דלק בדוחות עולה כי היא נמצאת בהפרה מול כל ספקי האשראי (חמישה), חלקם טרם נקטו הליכים ואחד (בנק לאומי) איים במימוש הבטוחות כשהמהלך נעצר ע"י צו בית משפט שיידון מחדש ב-10/5.
ממקרה העבר (הקיצוני) של סיטי בנק ניתן ללמוד שללא חיזוק בטוחות הבנקים לא ישבו בחיבוק ידיים וימתינו לפתרונות קסם והחשש ממימוש הבטוחות הוא ממשי. צו המניעה של בית המשפט ניתן טרם פרסום הדו"ח השנתי והסיכון מבחינת דלק הוא שכעת בית המשפט ישקול מחדש את הארכת הצו נוכח הערת "עסק חי" בדוחות. מימוש מניות מצד אחד הגופים המלווים עלול להביא לאפקט דומינו ולבקשות מימוש גם מכיוונם של הבנקים המלווים האחרים.
- המורשת של צבי לובצקי: "כל דבר שאתה עושה – תעשה אותו עד הסוף, גם על המגרש וגם בחדר הישיבות"
- תביעה נגד מיטב טרייד - לא ניתן היה לפעול דרך פלטפורמות המסחר של החברה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גיוס הון הוא הכרחי אך להערכתנו לא מספיק
דרישת נציגות בעלי החוב לגיוס של 400 מיליון שקל התקבלה ע"י הנהלת החברה וכשזה ייצא לפועל הוא ייתן אוויר לקבוצת דלק במיקסום מימוש הנכסים אותו היא החלה – בעיקר דלק ישראל ותמלוגי העל מכריש ולוויתן.
אנו סבורים כי קניית עוד זמן היא מהלך חשוב בהסדר החוב המתגבש אך לבדו לא ייתן פתרון, לשם המחשה דלק צריכה לפרוע בשנתיים הקרובות מיליארד וחצי שקל רק לאגרות החוב כשבקופתה נכון להיום ולפני הגיוס הצפוי כ- 400 מיליון שקל.
בנוסף נציין כי קיימות דרישות נוספות של הנציגות שטרם נענו ע"י החברה כגון שיעבוד מניות דלק קידוחים ותמלוגי על ודיספוזיציה כך שעננת העמדת החוב לפרעון מיידי עדיין מרחפת מעל קבוצת דלק.
- קרב ענקים אווירי: איירבוס ובואינג משנות את מפת ההשקעות הגלובלית
- רואה החשבון שניצח את מס הכנסה - ולמה זה חשוב לכם?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- טופס הפנסיה שעלול להפוך למוקש מס
שווי איתקה נוכח מחירי הנפט הנוכחיים
בהתייחס לאיתקה ציינה הנהלת החברה כי על מנת להתמודד עם המשבר הפוקד את סקטור האנרגיה החליטה ההנהלה להקפיא חלק מתוכניות העבודה לשנת 2020 על מנת לצמצם את סך השקעות מ-250 ל-125 מיליון דולר.
במקביל מציינת ההנהלה כי התמשכות המשבר עלולה לפגוע ביכולתה של איתקה לגייס כספים לצורך מימון מחדש, לייקר את עלויות המימון שלה וביכולתה לפרוע את התחייבויותיה.
בדו"ח התזרים שפרסמה הקבוצה קיימת התייחסות לשווי המהוון של נכסי איתקה בהנחת מחיר ברנט המתבסס על עקום הפורווארד ועל עסקאות הגידור הקיימות:
אם נסתכל על עתודות מסוג 2P בשיעור היוון של 10% ניווכח כי שווי הנכסים עומד כ-1.8 מיליארד דולר בעוד סך ההתחייבויות עומד על 1.65 מיליארד (RBL ממנה נמשכו כמיליארד) בתוספת 500 מיליון דולר כחוב אג"חי. המסקנה, בתרחיש כזה שווי האקוויטי נמחק לחלוטין.
תזרים המזומנים החזוי של קבוצת דלק
דלק צרפה לדו"ח גם את תזרים המזומנים החזוי שלה לשנתיים הקרובות. כפי שציין רואה החשבון, העמידה בתזרים אינה תלויה לחלוטין בחברה ומתבססת על מימוש נכסים וחלוקת רווחים מדלק קידוחים ואיתקה שנכון לעת הזו אין כל וודאות שיתממשו.
הכותב הינו לירן לובלין, מנהל מחלקת מחקר, אנליסט אנרגיה וגז, אי.בי.אי בית השקעות.
- 11.If you try to rule the sky you must fall (ל"ת)Cat Stivens 04/05/2020 23:14הגב לתגובה זו
- 10.בעלי החברה הם הנושים 04/05/2020 19:04הגב לתגובה זולבעלי האגח נשאר לקבל כחמישית מהחוב אליהם, דלק בצרות לפי הדוח.
- 9.אלי 04/05/2020 16:55הגב לתגובה זובאי.בי.אי מעריכים כי קבוצת דלק, שבשליטתו של יצחק תשובה, בדרך להסדר חוב. "במצב הנוכחי, דלק תתקשה לעמוד בכל התחייבויותיה ללא פריסה מחודשת או תספורת של החוב"
- 8.דוד 04/05/2020 16:08הגב לתגובה זוגם מהמניות וגם מהאג"ח, יש כול כך הרבה אפשרויות השקעה אחרות.
- 7.עמך 04/05/2020 15:45הגב לתגובה זוהיה לי מניות ואג"ח דלק נדלן,מכרתי המניות ונשארתי עם אג"ח..מר תשובה לא שילם את חובו גזל ממני את כספי שרק הלוויתי לו.
- 6.כתבה מגמתית 04/05/2020 14:12הגב לתגובה זוהלוואי שתאכלו את הכובע האם אתה במכירת חסר על המניה???
- 5.קשקוש. שומר נפשו ירחק (ל"ת)אנונימי 04/05/2020 13:50הגב לתגובה זו
- 4.תשובה פשוט חזיר מרעיל וגוזל עמו.וזה עונשו משמים! (ל"ת)האמיתי 04/05/2020 13:46הגב לתגובה זו
- 3.dw 04/05/2020 13:21הגב לתגובה זואם לא ב 2020 אז כנראה מ 2021 והילך. כל שנה שדלק"ד איננה משלמת דיבידנד המשמעות היא צמצום החוב ברמת דלק"ד במיליארד שקלים, מה שרק מקל על מיחזור שארית החוב. דלק"ד זה נכס טוב שכל הזמן מתקתק מזומנים. לכן לא נכון להסתכל עליו כעל 0.
- 2.שכל 04/05/2020 13:02הגב לתגובה זואגח בכל אופן יצטרך לשלם. גם אם תהיה תספורת של 50% עדיין תמחור השור יש רווח למי שקונה היום כ-50% לפחות במקרה גרוע של תספורת 50%. וחוץ מזה איש לא יודע אם תשובה ישלם הכל..אחרי הכל הוא מנסה להתנזל...ונראה שהוא עושה מאמצים לא להגיע לפשיטת רגל. רב הסיכוי על הסיכון בסדרות האגח והיום זה יום מצויין לחזק.יתכן שגם יעלה למאלה בשאר העסקים שלו וישלם את מלא הסכום ימים יגידו...בהצלחה לכולם
- 1.יש ר אלי 04/05/2020 12:44הגב לתגובה זומה חושב הכותב על גודל ההחזר במקרה של פירעון מיידי למשל?
- החזר 0 הכל מתמוטט (ל"ת)ארקדי 04/05/2020 15:07הגב לתגובה זו
- dw 04/05/2020 13:19הגב לתגובה זואנחנו הנושים לא מזוכיסטים ולא מתנדבים לחטוף תספורת. מבחינתנו כל הזרמה מבחוץ (כרגע 400) + רגיעה בשווקים, שתאפשר להציף דיבידנד מדלק"ד ואיתקה, ולו ב 2021 או 2022, היא שיפור ריקוברי.
פנסיה (גרוק)קיבוע זכויות: טופס הפנסיה שעלול להפוך למוקש מס
מה שנראה כמו טופס ביורוקרטי מול מס הכנסה, עשוי להיות צומת קריטי שיקבע אם תיהנו מפטור של אלפי שקלים בחודש, או שתשלמו מס מיותר לכל החיים. בקיבוע זכויות, כל סימון קטן מתורגם לכסף גדול, וכל טעות עלולה להצטבר למאות אלפי שקלים שאבדו. דרך מקרים אמיתיים מהשטח
מתברר איך איחור, סיווג שגוי או בחירה שנשמעה זהירה, הפכו לפגיעה כלכלית כבדה. ומנגד, איך תיקון בזמן יכול להפוך את הטופס למנוע של החזרי מס
קיבוע זכויות הופך להיות נושא חם בתחילת 2026. מינואר ממשיכה הרפורמה שהוחלט על תיקון המתווה שלה, שלפיה הפטור ממס על קצבאות הפנסיה יעלה בהדרגה עד 67% באופן הדרגתי. במקום קפיצה אחת ב‑2025. כל פעימה (כולל זו של 2026) מגדילה עוד קצת את הפטור החודשי, אבל מי וכמה ייהנו בפועל? זה נקבע דרך קיבוע הזכויות (טופס 161ד) שבאמצעותו מנצלים את ההטבה.
מי שהגיע לגיל פרישה וגם מקבל פנסיה נדרש להחליט איך לחלק את הפטור בין קצבה חודשית לבין משיכות הוניות (פיצויים, היוון תגמולים, תיקון 190). ההחלטות האלה נעשות דרך קיבוע זכויות, והן כמעט בלתי הפיכות. בפנסיה של 20–30 אלף ש״ח בחודש, כל אחוז פטור נוסף מתורגם לעשרות אלפי שקלים לאורך החיים, כך שהגדלת הפטור מ‑52% ל‑67% היא "אירוע הון" של מאות אלפי שקלים, אבל רק אם הקיבוע בנוי נכון. שגיאה בקיזוז פטורים, בהיוון או בסיווג מענקי פרישה "אוכלת" חלק מההטבה בכל אחת מהפעימות של הרפורמה. במילים אחרות, אתם יכולים להרוויח עשרות אלפים או להפסיד עשרות אלפים ואפילו יותר - אז שווה להכיר את הנושא:
- הרפורמה בפנסיה להבטחת תשואה נדחתה: המנגנון הקיים יהיה עד סוף 2028
- כמה מס משלמים על פנסיה ואיך אפשר לחסוך במס?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טופס אחד, איחור קטן, ובלי לשים לב השארתם לקופת המדינה מאות אלפי שקלים מהפנסיה שלכם. כל זה קורה בקיבוע זכויות - הליך שרוב הפורשים בטוחים שהוא טכני, אבל בפועל הוא אחת ההחלטות הכלכליות הגדולות ביותר בחיים. מי שמתייחס אליו כאל עוד טופס למס הכנסה, מגלה לפעמים מאוחר מדי ששילם מס על כסף שיכול היה להיות פטור לחלוטין.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIקרב ענקים אווירי: איירבוס ובואינג משנות את מפת ההשקעות הגלובלית
התחרות בין שתי הענקיות היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש. איך הן סגרו את השנים שעברו, על מה הן עובדות לעתיד ואיך אפשר
להשקיע בהן
בעולם שבו מטוסים חוצים אוקיינוסים ומחברים כלכלות, שתי ענקיות שולטות בשמיים: איירבוס הבווארית-אירופית ובואינג האמריקאית. היריבות ביניהן אינה רק טכנולוגית או תעשייתית, היא מעצבת מחדש את מפת ההשקעות הגלובלית. משקיעים פיננסיים רואים בהן מניות יציבות עם פוטנציאל צמיחה, בעוד חובבי טכנולוגיה מתלהבים מחדשנות כמו מנועי מימן ומטוסים אוטונומיים. בשנת 2025, עם הזמנות שיא והתאוששות שלאחר שנות הקורונה, הקרב הזה הופך להזדמנות השקעה של מיליארדים.
התחרות בין בואינג לאיירבוס היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש.
פילוסופיה מול פילוסופיה
בואינג צמחה מתוך תרבות תעופתית אמריקאית שמדגישה את הטייס במרכז: שליטה ידנית, תחושה מכנית, ומערכות שנועדו “לשרת” את האדם ולא להחליפו. במשך עשורים זו הייתה גישת ה-pilot in command הקלאסית. בואינג מייצגת גישה אבולוציונית: שימור רצף וכבוד למסורת. האוטומציה קיימת, אך היא מאחורי הקלעים. המסר ברור: האדם אחראי, המערכת הטכנולוגית מסייעת.
איירבוס מייצגת גישה מהפכנית: הטכנולוגיה מובילה, המחשב מגן מפני טעות טייס, והטייס מנהל את יעדי הטיסה ולא את מגבלותיה. הבטיחות נובעת מהנדסה שמונעת מראש טעויות אנוש, גם במחיר של ויתור על חופש פעולה מלא של הטייס.
- שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
- FAA מחייב בדיקות נוספות במטוסי A320 בעקבות סדקים ברכיבי דלתות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
איירבוס נולדה כקונסורציום אירופי בשנות ה־70, עם רצון לערער על ההגמוניה האמריקאית. כבר מהדור הראשון של מטוסי ה־Fly-by-Wire היא אימצה גישה הפוכה: מחשב כשותף מלא לטיסה והגנות מובנות מפני טעויות אנוש.
