בכיר בפד': "הבנקים צריכים לגייס הון בהיקף של 200 מיליארד דולר"
עונת הדוחות בוול סטריט התחילה לצבור תאוצה בימים האחרונים, כאשר הפוקוס כעת מתמקד סביב סקטור הבנקאות. באופן טבעי לנוכח האירועים בחודשים האחרונים, השאלה הגדולה ביותר מצד המשקיעים נוגעת לגודל ההפרשות שמבצעים הבנקים להפסדי אשראי.
מי שהוביל בדוחות האחרונים את ההפרשות להפסדי האשראי הצפויים הוא ג'יי פי מורגן (סימול:JPM) עם הפרשות של 8.3 מיליארד דולר, סיטי בנק (סימול:C) הפריש 7 מיליארד דולר, בנק אוף אמריקה (סימול:BAC) הפריש כ-4.8 מיליארד דולר, וולס פארגו (סימול:WFC) הפריש 4 מיליארד דולר וגולדמן זאקס (סימול:GS) הפריש כ-0.9 מיליארד דולר בלבד.
למרות ההפרשות אלו, נשיא הפד' במיניאפוליס, ניל קשקארי, טוען היום במאמר דעה שפורסם בפינננשל טיימס כי זה לא מספיק וכי הבנקים הגדולים בארה"ב חייבים להפסיק את חלוקת הדיבידנדים. בנוסף, הבנקים הגדולים צריכים לגייס עוד 200 מיליארד דולר.
לטענת קשקארי, "אנחנו פשוט לא יודעים כמה גדולים ההפסדים ממשבר זה, כי עומק ומשך הירידה תלוי בהתקדמות הנגיף ובאופן בו מערכות הבריאות שלנו מגיבות. המומחים אומרים לנו כי חיסון לא יהיה מוכן במשך 18 חודשים. האם טיפולים חדשים יופיעו מוקדם יות ויאפשרו לנו לפתוח מחדש את הכלכלה תוך שמירה על אנשים? אף אחד לא יודע.
- "משבר אשראי עלול לגרור גל מכירות כפוי בוול סטריט"
- בנקים ספרדיים, חברות נדל"ן הולנדיות, חברות אנרגיה נורווגיות - אלה ההשקעות שיספקו לכם תשואה עודפת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"ירידה כלכלית מורחבת עשויה בקלות להפיל את ההון הנוכחי של הבנקים. מודלים של מבחני קיצון של שביצענו מצביעים על כך שתחת תרחישים חמורים של נגיף הקורונה, בנקים גדולים, בעלי נכסים העולים על 100 מיליארד דולר כל אחד, יכולים ביחד להפסיד הון עצמי של מאות מיליארדי דולרים".
קשקארי מזכיר לכולם את ההתרחשויות במשבר הכלכלי הקודם וטוען כי "כאשר הופיעו הפסדים ב-2007, גורמים רשמיים בארה"ב דחקו במנהלים גדולים בבנק לגייס הון כדי לוודא שיש להם את היכולת לשרוד משבר. התשובה הנפוצה ביותר הייתה: "אנחנו בסדר. אנחנו לא צריכים את זה. המאזן שלנו הוא סולידי". הם הבינו שיש להם בעיות חמורות רק לאחר שההפסדים העמוקים היו ברורים לכולם, ובמיוחד לשווקים הפיננסיים. בשלב זה היה להם קשה הרבה יותר, אם לא בלתי אפשרי, להנפיק הון מכיוון שמחירי המניות שלהם כבר קרסו. לממשלות בארה"ב ובמקומות אחרים לא נותרה ברירה אלא להיכנס לחילוצים".
קשקארי מוסיף ומציין כי "אם יתברר כי המשבר פחות חמור ממה שאנו חוששים, בנקים יוכלו להחזיר את ההון באמצעות רכישות עצמיות והחזר דיבידנד ברגע שיחלוף המשבר".
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
בהקשר לדבריו של קשקארי היום, נזכיר כי פעולות הפד' האחרונות דאגו להגדיל משמעותית את ההון העצמי של הבנקים. ע"פ נתוני הפד', לבנקים בארה"ב יש היום מזומנים בהיקף של 2.5 טריליון דולר, הרבה מעל לכמות המזומנים שהייתה ב3 השנים האחרונות. נראה היום קשקארי מעריך כי "כרית ביטחון" זו עשויה שלא להספיק לספוג את כל ההפסדים הצפויים של הבנקים.
המזומנים של הבנקים בארה"ב: מספיקים להתמודד עם המשבר?
- 6.בועה 16/04/2020 18:52הגב לתגובה זוהשחיתות של וולסטרייט לא יודעת גבול. לקחו את הכסף וקנו מניות של עצמם ומשכו בונוסים שמנים על חשבון משלם המסים האמריקאי.
- 5.יש על הריצפה להתכופף ולהרים (ל"ת)אור 16/04/2020 18:34הגב לתגובה זו
- 4.דירה = קורת גג 16/04/2020 18:08הגב לתגובה זודירה = קורת גג = צורך בסיסי של האדם
- לא התעייפת? (ל"ת)פאטת 16/04/2020 19:22הגב לתגובה זו
- 3.עמוס 16/04/2020 17:21הגב לתגובה זוהדפיסו כל כך הרבה שנדמה שיש מזומנים 'ככוכבי השמים וכחול אשר על שפת הים'. הדברים שהפד לא יכול ליצר זה סחורה, עבודה או תרופה למחלה ופה קבור הכלב. כל עוד רוב העולם משותק, להדפיס כסף לא יעזור לכלום.
- 2.קטן עליהם שידפיסו בבוקר כבר יהיה מוכן (ל"ת)טיונר 16/04/2020 15:41הגב לתגובה זו
- 1.תומר 16/04/2020 15:31הגב לתגובה זומה הבעיה?!
- טעות הפד הזרים 3.9 טריליון המצב בקקט (ל"ת)חיים 16/04/2020 18:45הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותמנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"
מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"
מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".
לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים".
עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר
בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.
"סגור את הדבר הארור הזה"
דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל.
- אלוני חץ: רכישת אחזקות ג'יי פי מורגן בקאר - הושלמה
- ג'יימי דיימון: "המשבר בבנקאות לא הסתיים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה, שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.
