הונאה
צילום: istock

משקיעים בחברות סיניות? חשוב להכיר את המקרה של לאקין

בעשור האחרון יש אינספור עדויות להונאות בחברות הסיניות שהנופקו בוול סטריט. השבוע התגלה מקרה חדש כאשר התברר כי סמנכ"ל לאקין קפה, "סטארבקס הסינית", זייף את נתוני המכירות של החברה בשנה האחרונה
עמית נעם טל | (6)
נושאים בכתבה הונאה

כל מי שמתעסק עם השוק הסיני יודע שצריך לשים כוכבית כמעט ליד כל נתון שהרשויות/החברות מפרסמות. הסיבה לכך היא חוסר השקיפות והעדויות הרבות לשיפוץ הנתונים לפני פרסומם. ב-2017 אף יצא סרט בנטפליקס הנקרא "התרגיל הסיני" (The China Hustle) שמציג מעקב של מספר משקיעים אחר התמרונים הפיננסיים שביצעו החברות הסיניות מאז המשבר הכלכלי של 2008.

הטריילר של "התרגיל הסיני": סרט חובה למשקיעים

ובכן, בימים האחרונים קיבלנו דוגמה כואבת נוספת לחוסר האמינות של חברות הסיניות. חברת לאקין קופי (סימול:LK), שנוסדה ב-2017 וזכתה לכינוי "סטארבאקס הסינית" לאחר זינוק חד בפעילות, הודיעה כי חקירה פנימית של החברה גילתה שסמנכ"ל החברה, ג'יאן ליו, ועוד מספר עובדים של החברה זייפו את נתוני המכירות של החברה בשנת 2019 בהיקף של 2.2 מיליארד יואן (310 מיליון דולר).  

לאקין הונפקה בוול סטריט במאי האחרון וגייסה כ-561 מיליון דולר ממכירות 33 מניות החברה. מדובר בהנפקה הגדולה ביותר ב-2019 של חברה סינית בארה"ב. בשנה שעברה הודיעה החברה על תוכניותיה לפתיחת 200-300 סניפים חדשים מידי חודש בסין, קצב שהיה אמור לגרום ללהדיח את סטארבקס מתואר רשת בתי הקפה הגדולה בסין עד סוף 2020. 

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    דירה=קורת גג 09/04/2020 12:04
    הגב לתגובה זו
    דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
  • 5.
    מושקע 08/04/2020 00:09
    הגב לתגובה זו
    עוקב אחריה כבר לא מעט חודשים והיא הולכת לטוס לתיקון של 200 אחוז חכו שתראו בהצלחה לכולם וחג שמח
  • 4.
    הפסקת מסחר בLK (ל"ת)
    aflalo 07/04/2020 19:02
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    לרון 07/04/2020 18:37
    הגב לתגובה זו
    ש"יזהר הקונה",בשל כך תיקי השקעות מפוזרים,ועם הסיכון בא הסיכוי!!!ולהיפך!!!!לעיתים הסיכון מתממש!!
  • 2.
    נינג'ה 07/04/2020 17:46
    הגב לתגובה זו
    יפה.. אז אתה יודע לקרוא מספרים וראינו ש LK נסחרה ב25 לפני שירדה ל5.. כל הכבוד!! לא יכולת לרשום את זה לפני? לא. כי אין לך באמת מושג ואתה נותן 0 מידע רלוונטי.. אתה כותב מה שכבר כתוב בעיתונים למעלה מיומיים. אידיוט.
  • 1.
    לרון 07/04/2020 16:03
    הגב לתגובה זו
    אל תספיד את luckin coffee,גם jd צנחה בעקבות "הטרדה" ע"י היו"ר ,והיום? לא ממליץ אך יש לכתוב ויש להרוויח,לא ממליץ
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

משקיעים עובדים AIמשקיעים עובדים AI

לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?

יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.

מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.

בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.

מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.

וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45%   , פלנטיר Palantir 1.65%    או רובין הוד Robinhood 2.58%   מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.