עד מתי? בעוד פחות מחודשיים מחיר הסגר יעלה משמעותית על יתרונותיו
משבר הקורונה כבר סומן כאחד מהגדולים ביותר שידעה האנושות במאה השנים האחרונות, בהיבטים הרפואיים, החברתיים והכלכליים. בשל סיבה זו קיימת חשיבות גדולה לנסות לאמוד כבר היום את אובדן התוצר ואת העלייה בשיעור האבטלה הצפויים בשנה הקרובה, אומדנים שעשויים להתעדכן באופן שוטף, אם יחולו שינויים בהנחות עליהן הם מתבססים.
הנזק הכלכלי ממשבר הקורנה יושפע מגורמים שונים, ביניהם משך הסגר המוטל כעת, העלייה במספר המובטלים ושיוכם הענפי, הפגיעה ביצוא עקב מגבלות התנועה בעולם, הירידה של ההשקעה במכונות, ציוד ומבנים, הירידה ביבוא סחורות ושירותים והשינויים בהוצאות הממשלה ובגביית המיסים.
ניתן לשער שהגבלות ההתכנסות לא יתמשכו יותר מחודשיים, זאת מאחר שלאחר חודש-חודשיים תרומת הסגר להפחתת המגיפה תקטן בעוד שהמחיר הכלכלי של המשך הסגר ילך ויגדל. הסגר מאפשר האטה בקצב התפשטות המגיפה, למידת רמת סיכוני התמותה, זיהוי, בידוד וטיפול בנדבקים. לכן, פרק זמן זה יאפשר הפחתה ניכרת בסיכוני התמותה תתאפשר גם בשל עלייה במודעות לנזקי המגיפה ולנכונות והיכולת לבדוק את מפתחי הסימפטומים באופן מידי, אך את הדיון באומדני התחלואה בעתיד נשאיר לעמיתינו האפידמיולוגיים.
על מנת להעריך בכמה יעלה שיעור האבטלה אנו מניחים שבעוד כחודשיים יימשכו מגבלות ההתכנסות אבל יוסרו המגבלות על רוב העובדים מלהגיע לעבודתם. על בסיס הנחה זו נוכל לקבל הערכה גסה לגבי הפגיעה בתוצר הישראלי.
- "נראה שיפור בדירוג האשראי ב-2026": הנתונים שמפתיעים את השווקים
- הפתעה חיובית באוצר: גביית המסים צפויה לשבור שיא עם 520 מיליארד שקל, הגירעון יהיה נמוך מהצפוי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מסקירת פילוח התעסוקה במשק עולה כי הענפים החשופים ביותר לנזקי הקורונה הם שירותי האוכל והאירוח בהם מועסקים כ-165 אלף עובדים, ענפי המסחר בהם מועסקים כ- 420 אלף עובדים, ענף הבידור והפנאי שבו מועסקים כ-76 אלף עובדים ושירותים אחרים בהם מועסקים כ-96 אלף עובדים. ענפים החשופים פחות לפגיעה במספר מועסקיהם הם החקלאות, התעשייה, חשמל ומים, בינוי, אחסנה דואר ובלדרות, פיננסים, תקשורת, שירותים מדעיים וטכניים, שירותי ניהול ותמיכה, מנהל ציבורי ובטחון, חינוך, בריאות ורווחה.
מכאן שבענפים החשופים באופן ישיר להגבלות ההתכנסות מועסקים כ-750 אלף עובדים שרבים מתוכם הפכו למובטלים. אין ספק שגם מועסקי הענפים האחרים במשק הושפעו מהמשבר, אבל במידה מועטה יותר. בהסתמך על נתונים אלו ועל מספר הנרשמים הנוספים לקבלת דמי אבטלה, נראה שמספר המובטלים הממוצע במהלך חודש מרץ יהיה כ-450 אלף ובחודש אפריל יגיע מספרם הממוצע לכ-700 אלף (מתוך כוח עבודה אזרחי בסך כ-4.15 מיליון עובדים). מכאן שבחודשיים אלו עשרות אחוזים מהשייכים לכוח העבודה לא יתרמו את חלקם לתוצר.
כפי שהנחנו קודם, לאחר כחודשיים ייפסקו הגבלות ההתכנסות, ובאופן הדרגתי יחלו עובדי כל הענפים לשוב למקום עבודתם. בהערכה גסה, קצב השיבה לתעסוקה יתקדם באופן לינארי במשך כשבעה חודשים ובסופם תעמוד האבטלה על כ-7%. אומדן זה נשען על ההערכה שהנזקים שיגרמו לבעלי העסקים במהלך המשבר יפחיתו את מספר העסקים הפעילים בסוף השנה הנוכחית ולפיכך גם את מספר המועסקים. במצב זה המשק יתייצב על אבטלה הגבוהה בכ-3.4% מעבר למה שהייתה בתחילת המשבר.
- קרב ענקים אווירי: איירבוס ובואינג משנות את מפת ההשקעות הגלובלית
- רואה החשבון שניצח את מס הכנסה - ולמה זה חשוב לכם?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- טופס הפנסיה שעלול להפוך למוקש מס
אומדן האובדן של התוצר נשען על הכלל הידוע מעולם הכלכלה הגורס שכאשר האבטלה עולה בשיעור נתון, אובדן התוצר צפוי להיות בשיעור כפול ממנו. אנו מניחים שההשפעה של עליית האבטלה על אובדן התוצר תהיה קטנה יותר, שכן רובן המכריע של המשרות שנפגעות במשבר הנוכחי מאופיינות בתוצר לעובד נמוך יחסית. תחת ההנחה שעלייה של 1% באבטלה תגרור ירידה של 1.2% בלבד מהתוצר, צפוי התוצר להצטמק במהלך שנת 2020 בכ-8.3% וזאת לאור האומדן כי שיעור האבטלה הממוצע יעמוד בשנת 2020 על כ-10.5%.
עוד יש לציין כי אומדנים אלו הם אינם "תחזית אימים" שכן הם מותנים בפעילות מסיבית של הממשלה לשם שיקום הביקוש לתצרוכת, הימנעות מפיטורי עובדים או הפחתת שכר בסקטור הציבורי וכן מותנים בהגדלת השקעות הממשלה בפיתוח תשתיות אשר ימתנו את הפגיעה בצד הביקוש לתוצר.
הכותבים הינם נסים בן דוד, פרופסור לכלכלה ונשיא המכללה האקדמית גליל מערבי ואבינעם לזרוב מנכ"ל המכללה האקדמית גליל מערבי
- 7.ביבי אוכל כמה כמוך לארוחת בוקר תתעורר כבר מספיק עם הסחב (ל"ת)גנץ 05/04/2020 18:53הגב לתגובה זו
- 6.לרון 05/04/2020 18:24הגב לתגובה זו"מנהיגים" פחדנים מבית מדרשו של הפוליטיקלי קורקט אובמה
- 5.אבי 05/04/2020 14:37הגב לתגובה זוהמאמר מתייחס לנתוני האבטלה כפי שנלקחו מהביטוח הלאומי/שרות התעסוקה אבל מה לגבי העצמאים? מה לגבי שכירים בעלי שליטה ? מישהו לקח גם אותם בחשבון?
- לרון 05/04/2020 18:25הגב לתגובה זואבטלה,אבטלה היא 10%,וזה לא המצב,זו עצירה מבית מדרש חדש לגמרי וגרוע מאד!!!
- 4."אובדן התוצר" למה למי תמכרו את התוצר? כל העולם בבעיה (ל"ת)אלי 05/04/2020 13:54הגב לתגובה זו
- 3.שלנה 05/04/2020 12:24הגב לתגובה זוגם הגרמנים החליטו שהזקנים והחלשים הם מעמסה על הכלכלה. אם יחזירו את המשק לעבודה מלאה כמות המתים תעלה וכן המונשמים מי שלא חווה סבל של חוסר בחמצן קל לו לבטל את ההגבלות. עם ישראל לא מוותר על אף זקן אפילו שיעילה טריליונים
- 2.בני 05/04/2020 12:18הגב לתגובה זובסיס הנתונים אינו תואם את תמונת המצב הנוכחית לחודש מרץ/אפריל ועל כן אינו משקף. ככל וגרף המגמה הוא נכון אזי תוצאות התרחישים אמורים להיוץ חמורים יותר.
- לרון 05/04/2020 18:29הגב לתגובה זומדוע פרופסורים מכובדים טורחים "להרגיע" ללא בסיס? בברור משרתים את...?
- 1.ובתרגום לעברית ....תברחו מהבורסה,כי זה התרחיש האופטימי (ל"ת)מעניין ,תודה !!! 05/04/2020 11:33הגב לתגובה זו
- לרון 05/04/2020 18:31הגב לתגובה זושצריך "לברוח" כי בורסה זו לא רק כלכלה,אלא פסיכולוגיה ומחיר,וברגע שהמחיר הוא "מכיל" את המצב ויורד הוא אמור אח"כ לתקן.
פנסיה (גרוק)קיבוע זכויות: טופס הפנסיה שעלול להפוך למוקש מס
מה שנראה כמו טופס ביורוקרטי מול מס הכנסה, עשוי להיות צומת קריטי שיקבע אם תיהנו מפטור של אלפי שקלים בחודש, או שתשלמו מס מיותר לכל החיים. בקיבוע זכויות, כל סימון קטן מתורגם לכסף גדול, וכל טעות עלולה להצטבר למאות אלפי שקלים שאבדו. דרך מקרים אמיתיים מהשטח
מתברר איך איחור, סיווג שגוי או בחירה שנשמעה זהירה, הפכו לפגיעה כלכלית כבדה. ומנגד, איך תיקון בזמן יכול להפוך את הטופס למנוע של החזרי מס
קיבוע זכויות הופך להיות נושא חם בתחילת 2026. מינואר ממשיכה הרפורמה שהוחלט על תיקון המתווה שלה, שלפיה הפטור ממס על קצבאות הפנסיה יעלה בהדרגה עד 67% באופן הדרגתי. במקום קפיצה אחת ב‑2025. כל פעימה (כולל זו של 2026) מגדילה עוד קצת את הפטור החודשי, אבל מי וכמה ייהנו בפועל? זה נקבע דרך קיבוע הזכויות (טופס 161ד) שבאמצעותו מנצלים את ההטבה.
מי שהגיע לגיל פרישה וגם מקבל פנסיה נדרש להחליט איך לחלק את הפטור בין קצבה חודשית לבין משיכות הוניות (פיצויים, היוון תגמולים, תיקון 190). ההחלטות האלה נעשות דרך קיבוע זכויות, והן כמעט בלתי הפיכות. בפנסיה של 20–30 אלף ש״ח בחודש, כל אחוז פטור נוסף מתורגם לעשרות אלפי שקלים לאורך החיים, כך שהגדלת הפטור מ‑52% ל‑67% היא "אירוע הון" של מאות אלפי שקלים, אבל רק אם הקיבוע בנוי נכון. שגיאה בקיזוז פטורים, בהיוון או בסיווג מענקי פרישה "אוכלת" חלק מההטבה בכל אחת מהפעימות של הרפורמה. במילים אחרות, אתם יכולים להרוויח עשרות אלפים או להפסיד עשרות אלפים ואפילו יותר - אז שווה להכיר את הנושא:
- הרפורמה בפנסיה להבטחת תשואה נדחתה: המנגנון הקיים יהיה עד סוף 2028
- כמה מס משלמים על פנסיה ואיך אפשר לחסוך במס?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טופס אחד, איחור קטן, ובלי לשים לב השארתם לקופת המדינה מאות אלפי שקלים מהפנסיה שלכם. כל זה קורה בקיבוע זכויות - הליך שרוב הפורשים בטוחים שהוא טכני, אבל בפועל הוא אחת ההחלטות הכלכליות הגדולות ביותר בחיים. מי שמתייחס אליו כאל עוד טופס למס הכנסה, מגלה לפעמים מאוחר מדי ששילם מס על כסף שיכול היה להיות פטור לחלוטין.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIקרב ענקים אווירי: איירבוס ובואינג משנות את מפת ההשקעות הגלובלית
התחרות בין שתי הענקיות היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש. איך הן סגרו את השנים שעברו, על מה הן עובדות לעתיד ואיך אפשר
להשקיע בהן
בעולם שבו מטוסים חוצים אוקיינוסים ומחברים כלכלות, שתי ענקיות שולטות בשמיים: איירבוס הבווארית-אירופית ובואינג האמריקאית. היריבות ביניהן אינה רק טכנולוגית או תעשייתית, היא מעצבת מחדש את מפת ההשקעות הגלובלית. משקיעים פיננסיים רואים בהן מניות יציבות עם פוטנציאל צמיחה, בעוד חובבי טכנולוגיה מתלהבים מחדשנות כמו מנועי מימן ומטוסים אוטונומיים. בשנת 2025, עם הזמנות שיא והתאוששות שלאחר שנות הקורונה, הקרב הזה הופך להזדמנות השקעה של מיליארדים.
התחרות בין בואינג לאיירבוס היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש.
פילוסופיה מול פילוסופיה
בואינג צמחה מתוך תרבות תעופתית אמריקאית שמדגישה את הטייס במרכז: שליטה ידנית, תחושה מכנית, ומערכות שנועדו “לשרת” את האדם ולא להחליפו. במשך עשורים זו הייתה גישת ה-pilot in command הקלאסית. בואינג מייצגת גישה אבולוציונית: שימור רצף וכבוד למסורת. האוטומציה קיימת, אך היא מאחורי הקלעים. המסר ברור: האדם אחראי, המערכת הטכנולוגית מסייעת.
איירבוס מייצגת גישה מהפכנית: הטכנולוגיה מובילה, המחשב מגן מפני טעות טייס, והטייס מנהל את יעדי הטיסה ולא את מגבלותיה. הבטיחות נובעת מהנדסה שמונעת מראש טעויות אנוש, גם במחיר של ויתור על חופש פעולה מלא של הטייס.
- שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
- FAA מחייב בדיקות נוספות במטוסי A320 בעקבות סדקים ברכיבי דלתות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
איירבוס נולדה כקונסורציום אירופי בשנות ה־70, עם רצון לערער על ההגמוניה האמריקאית. כבר מהדור הראשון של מטוסי ה־Fly-by-Wire היא אימצה גישה הפוכה: מחשב כשותף מלא לטיסה והגנות מובנות מפני טעויות אנוש.
