התפשטות הקורונה - סימולציה
צילום: איתי בן דן
משבר הקורונה

"מוקד המגפה בעולם ימשיך להשתנות - חשש שיחזור לסין"

לפי טיאו ייק יינג, דיקן בית ספר לבריאות הציבור באוניברסיטת סינגפור, הקורונה ממשיך להתפשט בעולם, כשבלתי אפשרי לחזות איפה יהיה המוקד הבא. המשמעות: המשך מדיניות סגר של מדינות כלפי תיירות נכנסת
ארז ליבנה | (7)

עד לפני חודש, מוקד וירוס הקורונה היה בסין ובמזרח הרחוק. מאז הרבה השתנה. אירופה, בראשן איטליה וספרד, הפכו למוקד האירופי, בעקבות משחק כדורגל במסגרת ליגת האלופות, שהפך למה שמכנים באירופה Game Zero. משחק האפס. אבל גם זה השתנה. עכשיו ארצות הברית היא המוקד, כשההערכות מדברות על רבע מיליון מתים.

אבל איפה המחלה תתפרץ בעתיד? באפריקה? בדרום אמריקה? אולי היא תחזור חזרה למזרח הרחוק ותתפרץ מחדש? "מוקדי המגפה בעולם ימשיכו להשתנות", כך מעריך טיאו ייק יינג, דיקן בית ספר לבריאות הציבור באוניברסיטה הלאומית של סינגפור. "אנחנו לא יודעים איפה יהיה המוקד הבא, יש סיכוי שהיא תחזור למזרח".

עם השינוי במוקדים, נראה בימים האחרונים שיש יותר ויותר מקרים של נדבקים בסין וסינגפור, בעיקר בגלל תושבים חוזרים ויש חשש אמיתי מהתפרצות נוספת. זה הוביל למדיניות של סגירת גבולות במזרח, במטרה למנוע זאת. בסינגפור, אשר המקרים הראשונים במדינה אובחנו בינואר, הצליחו בהתחלה להשתלט על ההתפרצות, אבל בימים האחרונים מספר הנדבקים קפץ ללמעלה מ-1,000 מקרים חדשים - מה שמצית חששות מהתפרצות מחודשת. 

"ישנו חשש אמיתי שנראה גל שני", אומר ייק יינג. "כשמדינות שעדיין סובלות מההתפרצות 'ייצאו אנשים שנושאים את הנגיף", הוסיף ואמר כי המוקד ימשיך לנוע, עד שיהיה חיסון עדרי או חיסון שיפותח, כשעד אז צריך ליישר את העקומה במספר קטן יותר של הידבקויות לאורך זמן.

בעיה עצומה לשווקים הגלובליים

אם ייק יינג צודק, אזי אנחנו עלולים לראות את האפקטים שיוצר הקורונה לאורך טווח פגיעה גדול הרבה יותר ממה ששיערנו מלכתחילה. התפרצויות מחודשות יכולות לשתק מדינות מחדש, כך כשגם אם ייראה כאילו הן מצליחות לטפס, הסולם ישמט להן מתחת לרגליים. וזו סכנה אמיתית.

גבולות סגורים לאורך זמן אומר שינויים במערך הייצור הגלובלי. אם סין מייצרת אייפונים, אבל בארצות הברית קונים רבע מהסחורה, מה סין תעשה עם כל כוח העבודה הזה שיישאר לפתע חסר עבודה? מה המשמעויות של זה לאפל, ולכלל הסקטורים המבוססים על צריכה פרטית? עדיין מוקדם לדעת. 

המשמעויות למערך היבוא והיצוא הן אדירות. עסקאות בינלאומיות יעצרו. סקטור התיירות וגם התעופה צפויים לעבור תקופה קשה וארוכה. מדינות צפויות לעבור למערך של ייצור עצמי ככל הניתן - והיחסים הבינ"ל, גם אם היו קשים ומסובכים עד כה, הולכים להסתבך עוד יותר. 

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    דירה=קורת גג 03/04/2020 08:30
    הגב לתגובה זו
    דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
  • 4.
    דירה=קורת גג 03/04/2020 01:43
    הגב לתגובה זו
    דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
  • 3.
    אבי 02/04/2020 17:42
    הגב לתגובה זו
    מעניין שהנגיף נשאר רק בוואהן... שום סיני לא יצא לשנגאי או למקום אחר? יש הגיון בזה? ההיגיון היחיד שעומד פה הוא מלחמה ביולוגית וניסיון הפצה בווהאן... כן.. כן.. מדינה קומוניסטית תעשה כל מה שבא לה. אני לא מרחם עליהם ומצידי שיתבוססו במיץ של עצמם.
  • 2.
    הוא לא טועה בכלל הכרוע מכל עוד לפנינו (ל"ת)
    ששי 02/04/2020 16:48
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    כל 02/04/2020 16:02
    הגב לתגובה זו
    עם נקווה קיווינו מקווים,הפסיקו "לקוות" בין כה וכה יהיה מה שיהיה,רק הפנימו שאיש לא יודע מה יהיה,הפסיקו להבהיל דברי עינת.,
  • השמאל מסית ומשקר. ובוגד ביהודים (ל"ת)
    השמאל והמשותפת 02/04/2020 18:13
    הגב לתגובה זו
  • אייל 03/04/2020 10:28
    למנהיג מדינת סדום ועמורה...והבין שאין צדיק בסדוםהביא עליינו את המגפה...הימין מביא על עם ישראל חורבן בגלל שנאת החינם
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

מחשוב קוונטי גטי תמונותמחשוב קוונטי גטי תמונות

מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים

ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מחשוב קוונטי

מניות שמזנקות כמעט 2,000% בשנה בדרך כלל מספרות סיפור של הצלחה עסקית עם רווחים שמתפוצצים, מוצרים שכובשים את השוק, לקוחות שעומדים בתור. אבל מניות המחשוב הקוונטי שוברות את כל הכללים: הן טסות לשמיים למרות שהרווחים עדיין לא קיימים


ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72%  ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91%  הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.


הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה

תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.


התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.


נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.