היועמ"ש אישר יבוא גנרי לתרופה מוגנת פטנט - רק לא ברור למה
משבר הקורונה גורם גם לפאניקה במשרד היועץ המשפטי לממשלה? היום פרסם משרדו אישור חריג, שנעשה בו שימוש לראשונה מאז חוקק חוק הפטנטים. האישור - יבוא תרופה בשם קלטרה (Kaletra) של יצרנית התרופות AbbVie (סימול: ABBV). קלטרה נועדה לשימוש עבור חולי HIV ומנסים לראות אם היא מסוגלת גם להשפיע לחיוב על חולי הקורונה.
"לראשונה מאז נחקק חוק הפטנטים בשנת 1967, היועץ המשפטי לממשלה אישר להפעיל את הסמכות הקבועה בסעיף 104 לחוק הפטנטים, ולהתיר שימוש בתחליף גנרי לתרופה המוגנת בישראל במספר פטנטים, כדי לטפל בחולי קורונה", נכתבה בהודעה מטעם היועמ"ש.
אתמול פרסמנו כאן את שלושת השיטות למציאת טיפול במגפה. אחת מהן הייתה ניסוי של תרופות קיימות. בלחץ ראשי מערכת הבריאות, היועץ המשפטי לממשלה הורה לייבא את החיקוי הגנרי מהודו, שם התרופה לא מוגנת פטנט - למרות שבישראל היא מוגנת בפטנט עד 2024.
"החברה בעלת הפטנט והיבואן הרשמי בישראל אינם מסוגלים לספק את המלאי הדרוש בישראל לתרופה זו, המבוקשת מאוד בכל רחבי העולם בימים אלו", נכתב עוד. "לכן, בהתאם לחוות הדעת, שגובשה במשרד המשפטים, משרד הבריאות ורשות הפטנטים, המדינה תוכל לאפשר ייבוא של תחליפים גנריים של התרופה ממדינות שבהן הפטנטים לגביה כבר פקעו".
- מי שולט בעידית סילמן, למה החקירה של אביר קארה מיותרת?
- סטלה קורין-ליבר מסכמת שבוע: המקורבים שהפכו לשופטי העליון - והשקר של ועדת מררי שחקרה את פרשת NSO
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כמו כן, הוסיף היועמ"ש כי היצרנית תוכל לקבל תמלוגים על השימוש בתרופה והיא תצומצם רק לטובת חולי קורונה ולא HIV, כדי למנוע את הפגיעה בהכנסות החברה למינימאלית.
צו היסטורי לתרופה לא אפקטיבית
הצעד של היועמ"ש היה עלול להתקבל בברכה, לולא היה עושה גוגל לפני שהורה על היבוא. רק אתמול פרסם אחד מירחוני הבריאות החשובים בעולם, הירחון של ניו אינגלנד לבריאות ומדעים, כי בתום טיפול שנערך בקלטרה ל-199 חולים בסין, התרופה לא נמצאה כאמצעי יעיל למיגור המגפה או להשפעת.
במהלך הניסוי נתנו ל-99 חולים מתוך הכלל את התרופה, כדי לבדוק את את התגובה. "לחולים מעל גיל 18 המאושפזים בבתי חולים, לא נצפתה שום תועלת מעבר לטיפול הסטנדרטי", כתבו עורכי המחקר.
- רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
- מה 68% אומר על צעירי ישראל?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים -...
<<המחקר בירחון ניו אינגלנד לבריאות ומדעים בנוגע לקלטרה
צריך לבדוק מי דחף את היבוא
בקיצור, חלמאות. אינני שולל - ולא נראה לי שאיש שולל - את הזכות של היועץ המשפטי לשימוש בצו שכזה בזמן חירום, אם ואכן יש בו צורך אמיתי. כנראה שזה לא המקרה. השימוש בצו שכזה, מן הראוי שילקח בזהירות הנדרשת, שכן הוא מהווה תקדים ובהכרח פתח לשימוש עתידי בצווים שכאלה, בהינתן והמשבר יימשך, או במשברים עתידיים לכשיבואו.
מאחר ומדובר במשרד הבריאות, שאמור לשמור את האצבע על הדופק בכל הנוגע לטיפולים במחלה, עולה פה 2 חששות מרכזיות: האחת, שלמשרד הבריאות אין מושג מה קורה, או אופציה ב', משהו מסריח פה.
- 2.רובי 20/03/2020 23:07הגב לתגובה זומנדלבליטו דיי שי ניצנו
- 1.תפסיקו כבר עם פייק 19/03/2020 14:54הגב לתגובה זומוטב שתראיינו רופאים בנושא.בושה!

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה
בדיקת
ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.
רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029
הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.
המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.
על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.
המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח.
- טראמפ בישראל: צפי לעומסים גדולים בירושלים; הרכבות יתוגברו
- תנועת הרכבות - חזרה לשגרה; תחנת השלום חוזרת לפעילות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.
