וורן באפט
צילום: יוטיוב

הלקח החדש שמלמד וורן באפט את המשקיעים

וורן באפט לא חסין לירידות האחרונות בשווקים, כאשר הוא חשוף מאוד לסקטור הבנקאות והתעופה. עם זאת, העובדה כי באפט התעלם מהביקורת עליו בשנה האחרונה עשויה לגרום לכך שברקשייר תוכל למצוא הזדמנויות זולות בשווקים
עמית נעם טל | (13)
נושאים בכתבה וורן באפט

במהלך שנת 2019, אחת הביקורות הגדולות נגד באפט וחברת ההחזקות בבעלותו ברקשייר הת'וואי הייתה חוסר השימוש בקופת המזומנים הגדולה של החברה. כמה גדולה? בסוף הרבעון האחרון היה בקופת החברה מזומנים בהיקף של כ-125 מיליארד דולר. היום, לאחר ירידות של קרוב ל-30% מהשיא, נראה כי באפט בדרך ללמד משקיעים רבים לקח חשוב נוסף  - חשוב להישאר נזילים מאוד גם בזמנים טובים שהכל נראה וורוד. 

חשוב לציין כי למרות הירידות החדות בשבועות האחרונים, ברקשייר עדיין לא דיווחה עדיין שימוש משמעותית בקופת מזומנים. עם זאת, ככל שהירידות מחריפות הסיכוי לכך גדל משמעותית. וגם אם זה ייקח עוד שנה, העובדה כי החברה מגיעה למשבר הנוכחי בנזילות שיא צפויה לאפשר לה לאסוף מניות בזול.

אחד האינדיקטורים אהובים על באפט הוא היחס בין שווי השוק הכולל של המניות בוול סטריט לבין התמ"ג של ארה"ב. יחס זה הגיע מוקדם יותר השנה לרמות שיא כל הזמנים – בדיוק שהלחץ על באפט הגיע לשיא. בעקבות הירידות האחרונות, היחס הנ"ל ירד לרמה של 111 – עדיין רמה גבוהה, אך בהחלט לא קיצונית כמו השנים האחרונות. חשוב להדגיש כי היחס הנ"ל יכול לעלות שוב עם הכלכלה תאט.

שווי המניות מול ביחס לתוצר הכלכלי בארה"ב – חוזר כעת לערכים נורמליים יותר

חשוב להדגיש כי גם באפט  בחודש האחרון הפסדי עתק. כפי שציינו בשבוע (לכתבה המלאה), 2 מהסקטורים שנפגעו בצורה המשמעותית ביותר בירידות האחרונים, סקטור הבנקאות וסקטור התעופה, בולטים מאוד בתיק ההשקעות של ברקשייר.

 

הנזילות הגבוה של החברה הופכת את טעויות ההשקעה האלו (שיש שיגידו לטווח קצר), לפחות קריטיים עבור הקיום של החברה לטווח ארוך. כאשר עושים טעויות כאשר אין כרית ביטחון, לפעמים מאבדים את החברה.

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    יוסי 18/03/2020 01:42
    הגב לתגובה זו
    עם הנחה כרגע של 30% והיד עוד נטויה, עם 125 מיליארד דולר נזיל הוא יצחק על כול המלגלגים למינהם, באמת לא מבין איך אנשים מבקרים אותו
  • 6.
    דירה=קורת גג 17/03/2020 13:54
    הגב לתגובה זו
    דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
  • 5.
    הבן אדם עם רגל בקבר,, ממש מעניין אותו (ל"ת)
    אבי 17/03/2020 13:34
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    וורן באפט 17/03/2020 05:18
    הגב לתגובה זו
    וורן באפט משקיע לטווח ארוך המניות שירדו יעלו ועם יתרת העתק של המזומנים יקנה עוד מניות בזול וירוויח בגדול אצלו זה ירידה לצורך עליה בגדול
  • 3.
    באפט גאון כמעט כמו ביבי המלך!! (ל"ת)
    המשותפת!! 17/03/2020 02:29
    הגב לתגובה זו
  • ש.כהן 17/03/2020 09:12
    הגב לתגובה זו
    תשאירו את האתר נקי מהשמצות כנגד פוליטיקאים. זה אתר כלכלי נטו
  • 2.
    זקןעץ 16/03/2020 22:43
    הגב לתגובה זו
    הוא תרח זקן ותחיל להיות סנילי ולא בפוקוס. הטעויות שלו קשות וקופת המזומנים שלו תיגמר מהר מאוד.
  • 1.
    איזה לקח באפט נותן לנו,הוא קיבל סטירה מצלצלת בעשרותאחוז (ל"ת)
    אביב 16/03/2020 20:11
    הגב לתגובה זו
  • לפי הביטחון באפט יכול ללמוד ממך. ישר כוח! (ל"ת)
    אלוש 16/03/2020 22:18
    הגב לתגובה זו
  • באפט עוד מעט נפטר (ל"ת)
    אבי 16/03/2020 21:46
    הגב לתגובה זו
  • הקורא 16/03/2020 22:57
    למה הרוע הזה???
  • מומו הסומו 16/03/2020 21:30
    הגב לתגובה זו
    כולם חטפו סטירה - הוא - הרבה פחות. קופת המזומנים שלו לא חטפה שום סטירה. ז"א ביחס לשוק היא "עלתה" בעשרות אחוזים.
  • וירוויח פי כמה כשיקנה בזול מכל הטמבלים שמוכרים ובורחים (ל"ת)
    אלי 16/03/2020 21:28
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.