במוקד: שאלת אמינות הנתונים סביב נגיף הקורונה
כל משקיע שהתעסק בעשורים האחרונים עם הכלכלה הסינית יודע שצריך להוסיף כוכבית ליד כל נתון כלכלי שמתפרסם. הסיבה לכך היא העדויות הרבות כי הרשויות במדינה "משפצות" את הנתונים לפני הפרסום. ברקע להתפרצות נגיף הקורונה בשבועות האחרונים, יהיה מפתיע כי הממשל הסיני מפרסם נתונים שגויים?
סוגיית האמינות של הנתונים מסין עולה שוב לכותרות ביומיים האחרונים. הנתונים שפורסמו אתמול (ה') הצליחו להפתיע את העולם: זינוק חד של מספר הנדבקים כאשר במקביל עלה מספר הנפטרים עלה לרמה של 1,367 איש. חלק מהערכות הצביעו ביממה האחרונה כי מדובר בתיקון טכני בלבד, שנתייחס אליו בהמשך, אך הנתון היום הוא המעניין יותר.
הנתון היום הצביע עלייה מתונה יחסית במספר הנדבקים החדשים, כאשר במקביל מספר הנפטרים מהנגיף עלה ב-121 איש. בסה"כ, הרשויות בסין טענו הבוקר כי מספר הנפטרים מהנגיף הסתכם ב-1,380 איש. רגע, איך 121 פלוס 1,369 מיום חמישי מסתכמים ב-1,380 נפטרים? התשובה לכך היא שהרשויות במדינה טוענות כעת כי 108 נפטרים נספרו אתמול פעמיים!
ההודעה הבוקר של הרשויות בסין: ספירה כפולה של גופות?
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות בכלא הטורקי
- המשיך להונות אנשים תוך כדי משפט על הונאה - אמיר ברמלי גנב משקיעים בעוד 18.5 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כעת נשאלת השאלה כיצד ניתן לבצע ספירה כפולה על גופות באירוע בסדר גודל כזה, כאשר כל העולם מחכה לראות את הנתונים? אם זה המצב (ולא מדובר בשיפוץ של הנתונים), הסיטואציה מבחינת התנהלות הרשויות במדינה נראית רע.
בתוך כך, שווה להזכיר כי אם מחליטים בכל זאת להעניק משמעות לנתונים שמפרסמות הרשויות בסין, אז נגיף הקורונה מתנהג באופן מושלם מבחינה מתמטית. באופן די מדהים, היחס בין מספר הנדבקים מהנגיף למספר הנפטרים עומד על רמה של 2.1%-2.2% בכל החודש האחרון, למעט יומיים בלבד.
היחס הנ"ל נשמר למרות שהרשויות בסין ביצעו פעמיים בשבוע האחרון שינוי בתהליך ספירת הנדבקים. בתחילת השבוע החליטו הרשויות בסין לספור בסעיף הנדבקים רק חולים שמראים על סימפטומים של חולי. תהליך זה הוריד את מספר הנדבקים בתחילת השבוע. ביומיים האחרונים נטען כי הרשויות שוב ביצעו שינוי באופן ספירת הנבדקים. עם כל שינויים אלו והספירה הכפולה של הנפטרים, זה פשוט נראה "טוב מידי מכדי להראות אמיתי".
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
- 10.המסכה לא עוצרת ווירוסים .תיבדקו אותי . (ל"ת)בא 16/02/2020 10:15הגב לתגובה זו
- 9.שלמה 15/02/2020 19:28הגב לתגובה זובקיצור אי אפשר להאמין להם באף נושא. הם משקרים בהתאם לאינטרסים שלהם
- 8.הסינים אמינים יותר מהישראלים (ל"ת)שחר 15/02/2020 13:31הגב לתגובה זו
- 7.סטודנט בסין 15/02/2020 06:07הגב לתגובה זותעשו את החישוב לבד - כמה שורפים בשעה, כפול 24 ביום, כפול 50 לכל הפחות.
- לפי הספירה שלך, מתים יותר מאשר נדבקים.. מעניין (ל"ת)אייל 16/02/2020 10:55הגב לתגובה זו
- 6.שם נוסף לקורונה,שפעת ספרדית. (ל"ת)בא 14/02/2020 18:50הגב לתגובה זו
- 5.אבי 14/02/2020 17:48הגב לתגובה זוקאפיש?
- 4.וירולוג 14/02/2020 17:46הגב לתגובה זוולפי 2% מדובר על 20,000 מתים. מה שמסביר את קצב העבודה בעשרות משרפות הגופות שעובדות 24/7
- 20 אחוז. (ל"ת)בא 14/02/2020 18:51הגב לתגובה זו
- 3.המהפכן 14/02/2020 17:39הגב לתגובה זומסלפים ומשפצים את נתוני האמת, למרות זאת הכלכלה העולמית תיכנס למיתון עמוק!!
- 2.לפי המודל של LANCET מספר החולים כבר חצה את המיליון. (ל"ת)וירולוג, הדסה 14/02/2020 17:31הגב לתגובה זו
- 1.המבין 14/02/2020 17:12הגב לתגובה זושיטת הביביזם ,משפצים נתונים ,כולם מאושרים ואף אחד לא חולה
- פייק ניוז (ל"ת)בא 14/02/2020 18:51הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
