הצפות הצפה שטפונות
צילום: Istock

הצפות? מסתבר שאפשר לעשות מזה כסף

בנק ההשקעות לומברד אודייה פרסם מאמר מקיף ובו התייחס לכך שמפגעי מזג האוויר והצפות, הן הזדמנות לבחון השקעה בחברות המפתחות פתרונות אקלים; הנה מה שהחברות הללו עשו בסין
נועם בראל | (1)
נושאים בכתבה אטום הצפה סין

בנק ההשקעות השוויצרי, לומברד אודייה, פרסם מאמר מקיף ובו התייחס לכך שמפגעי מזג האוויר והצפות, הן הזדמנות לבחון השקעה בחברות המפתחות פתרונות אקלים, אשר צפויות להערכתם לשגשג בשנים הקרובות.

במאמר צוין כי עד לא מזמן, ווהאן הייתה אחת מערים רבות בסין, בהן נוף הולך ומתפתח במהירות של בטון ואספלט יצר סיכוני הצפה קשים. בשנת 2016 גשמי זלעפות פגעו בעיר, ניתקו שכונות שלמות וגבו חיים של 14 נפשות. עם זאת, כיום עוברת ווהאן מהפך עירוני ואקולוגי שכולל בין היתר מדרכות סופגות מים שנועדו לספוג מי סערה ואף לעשות בהם שימוש חוזר אחר כך.

ווהאן היא אחת ממספר הולך וגדל של "ערים סופגות" בסין המשתמשות בטכנולוגיה כדי למתן את השפעות מזג האוויר הקיצוני שנגרם כתוצאה מהתחממות כדור הארץ. אך זוהי גם המחשה כיצד ההתמודדות עם שינויי האקלים מייצרת הזדמנויות לחברות לייצר תשואה לבעלי מניות תוך עשיית טוב למען כדור הארץ.

הסנוניות הראשונות בתחום

קחו לדוגמה את חברת ארקדיס ההולנדית (סימול: ARCAD.AS), אשר עומדת מאחורי הפרויקט לעיצוב המדיניות בווהאן וחברת סואץ הצרפתית (סימול: SEV.PA), אשר עובדת בעיר צ'ונגצ'ינג, ועיצבה עבורה מערכת ניקוז עירונית משוכללת שמספקת ניתוח ותחזית בזמן אמת של ניקוז, שימוש חוזר במים וחשיפה לסיכון בשיטפון.

 

ברחבי העולם קיימות הזדמנויות עסקיות רבות במציאת דרכים לניתוק הפעילות הכלכלית והצמיחה מההשפעה הסביבתית. נכון לעכשיו, רק חמישה אחוזים מההשקעה בשינויי אקלים הולכים לפעילויות הסתגלות. עם זאת, בעוד שנדרש מאמץ עצום, פעילות ההסתגלות מציעה תשואה טובה למשקיעים. מחקרים אחרונים מלמדים על כך שהשקעה של 1.8 טריליון דולר בחיזוק התשתיות תמנע הפסדים ותייצר תשואה של 7.1 טריליון דולר - תשואה של פי 4. 

 

המצב בעולם רק הולך ומחמיר

הטמפרטורות עולות בקצב חסר תקדים, רמות הזיהום נמצאות בשיאים היסטוריים ומפלס הים נמצא בעלייה מתמדת. ההערכות מדברות על כך שכ-1.4 מיליארד אנשים יתגוררו באזורי החוף עד שנת 2050. במקביל, ישנן 570 ערים, חלקן עם אוכלוסיות העולה על 10 מיליון, באזורים בסיכון מעליית מפלס הים.

הרבה מההגנות הטבעיות של הערים הללו אבדו בגלל השימוש בחומרי בנייה אטומים, כמו בטון ואספלט, המונעים מהאדמה לספוג מים. קחו לדוגמה את ג'קרטה, בירת אינדונזיה, ששוקעת בקצב של 20-25 ס"מ בשנה.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

השקעה בחברות הפועלות בתחום אינה נחוצה רק כדי להניע את השינוי - אלא שזו פעולה שבה קיים גם סיכוי לתשואה גבוהה למשקיעים. החל מחברות טכנולוגיות חלוציות בהפחתת שיטפונות ועד לאלו שעובדות על פרויקטים של אנרגיה מתחדשת ובכלל בתחום של אחסון חשמל, ישנן מספר רב של אפשרויות.

 

יותר מטריליון דולר בסיכון

על פי הערכות, כ-200 מהחברות הגדולות בעולם כבר נושאות כטריליון דולר בסיכון כתוצאה מהשפעות של שינויי אקלים - כאשר חלק גדול מההשפעה הזו אמור להכות בחמש השנים הבאות.

 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    נושון 08/01/2020 16:17
    הגב לתגובה זו
    בדיוק כמו שנוח עשה
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.