עסקה הסכם
צילום: צילום מסך

משכורת 13 ועוד תופינים: אילו הטבות אתם יכולים לבקש

ההבדלים בין חברות עם הסכמים קיבוציים לבין חברות הכפופות לצווי הרחבה. התראה מראש, תשלום על היום הראשון בימי מחלה, קרנות השתלמות, אופציות, רכב חברה, תן ביס, אש"ל ועוד - כל מה שצריך לדעת לפני שחותמים על חוזה העסקה
ארז ליבנה | (4)

רבים מאתנו נוטים לחשוב שהשכר הוא המרכיב העיקרי שעליו צריך להתמקח לפני חתימה על חוזה. זה נכון, אבל יש עוד מיני הטבות שיכולות לצמצם לנו את ההוצאות החודשיות ולהשאיר אותנו עם הרבה יותר כסף בסוף החודש וגם בפנסיה.

 

הדבר הראשון שצריך לזכור, כמו בכל דבר אחר בעולם העסקים – וחתימה על חוזה היא אירוע עסקי לכל דבר – זו הפוזיציה שבה מתחילים את המשא ומתן. יש כמובן הבדל בין אם מגיעים באמצעות קורות חיים או שחברה פונה אליכם שתצטרפו לשורותיה. גם אופי התפקיד והדרגה, ניהולית או לא, לרוב משפיעים על נדיבות המעסיק והיכולת להעניק לכם יותר.

 

חשוב שכשמנהלים את המשא ומתן, לא להיתפס כגרידיים, כי זה יכול, בסופו של דבר, לפגוע בסיכוי לקבל את העבודה. אם יש משהו חשוב לכם, תתעקשו עליו, אבל תלמדו גם לוותר אם צריך. לפחות בתחילה. מנגד, יש דברים שבאמת לא כדאי לוותר עליהם.

 

הסכם קיבוצי או צו הרחבה

הדבר הראשון שחשוב לדעת זה באיזה שדה פועל המעסיק. ישנם מעסיקים שלא חלים עליהם הסכמים קיבוציים או צווי הרחבה, למעט הצווים שחלים על כלל המשק. יש כאלה שכן, כמו עובדי קבלן או מפעלים, עם צווי הרחבה ספציפים לענף בו הם פועלים.

 

חשוב לציין, שחברות עם הסכמים קיבוציים, כמו בנקים למשל, בדרך כלל לא נותנות לשנות את ההסכם ומרחב התמרון נמוך יותר בבואכם לבקש הטבות. למה? כי ההסכם הקיבוצי מגלם בתוכו לא מעט הטבות, שניתנות באופן שווה לכל עובדי החברה. עם זאת, ישנן הטבות, כמו למשל 'יום אבא', כלומר לצאת יום אחד מוקדם יותר כדי לבלות עם הילדים, שהיא הטבה שבהחלט ניתן לדון בה.

 

מה קורה אם המעסיק לא כפוף לצו הרחבה או הסכם קיבוצי?

"מעסיק שלא חל עליו אף צו הרחבה אחר, חייב בצו הרחבה לביטוח פנסיוני במשק, שזה אומר הפרשה עד גובה השכר הממוצע במשק", מסבירה עו"ד נטע ברומברג, ראש מחלקת דיני עבודה במשרד ברנע ג'פה לנדה ושות'.

 

"במקרה כזה, כדאי לבדוק האם השכר המבוטח הוא השכר הממוצע במשק או השכר של העובד, שיכול להיות גם מעל לשכר הממוצע", היא אומרת. "זה חשוב לצבירה הפנסיונית וגם לסעיף 14, שקובע אילו כספים ישתחררו גם אם עובד מתפטר".

קיראו עוד ב"בארץ"

 

ימי התראה

ימי התראה מראש הם ימים הקבועים בחוק שבו מעסיק צריך ליידע את העובד על הכוונה לסיים את הקשר ביניהם. זה נכון, גם עבור עובד המעוניין לסיים את תפקידו ויש לו אחריות כלפי מקום עבודתו. ימי ההתראה אומרים כי גם אם הוחלט לסיים את הקשר באופן מיידי, המעסיק צריך לשלם את ימי ההתראה כאילו העובד עבד בפועל.

 

לרוב, ימי ההתראה ניתנים על פי כמות החודשים בשנה הראשונה של העבודה. כלומר, יום התראה מראש על כל חודש עבודה. לאחר שנה, זמן ההתראה קופץ ל-30 ימים. גם כאן, אפשר לנהל משא ומתן, על מנת להגדיל את הימים ובכך להגדיל את הכסף הניתן לכם בגינם.

 

"את רף ימי ההתראה תמיד אפשר להעלות. יכול להיות שבתחומים מסוימים העובד יוכל לדאוג לעצמו לסוג של מצנחון זהב. למשל עובד במשכורת קבועה, מה שבטעות מכנים עובד גלובאלי, זכאי ל-30 ימי התראה אחרי שנת עבודה. צריך לבדוק האם יש למעסיק נכונות לתת יותר", אומרת עו"ד ברומברג.

 

ימי חופשה

על פי חוק חופשה שנתית משנת 1951, עובד שמועסק בשבוע עבודה בן 5 ימים, זכאי לימי חופשה שנתית על פי הוותק שלו. עובד שעובד במקום העבודה עד 4 שנים זכאי ל-10 ימי חופשה, 5 שנים נותן זכאות של 12 ימים, 6 שנות עבודה מעניקות 14 ימים ולאחריה כל שנה מוסיפה לכם יום חופש עד לחופשה שנתית של 28 ימים.

 

גם כאן, יש מקומות עבודה שמראש נותנים יותר ימי חופש מהקבוע בחוק וניתן להתמקח על הכמות – שוב, בהתאם למה שמקום העבודה מאפשר.

 

דמי הבראה 

לפי צו הרחבה להסכם קיבוצי כללי בדבר תשלום קצובת הבראה, גובה דמי ההבראה הניתנים לעובדים מתעדכנים מדי שנה לפי ותק. כלומר, בכל שנה שאתם עובדים במקום, אתם זכאים ליותר דמי הבראה.

 

דמי ההבראה הקבועים בחוק הינם 378 שקלים ליום, כשבשנה הראשונה מקבלים 5 ימי הבראה. כלומר 1,890 שקלים בשנה. ראוי לציין שישנם עובדים, כמו עובדי קבלן, שזכאים לסכום גבוה יותר של דמי הבראה ומומלץ לבדוק אם אתם זכאים.

 

ותק של שנתיים עד שלוש שנים הנו 6 ימים, ותק של 4-10 שנים הוא 7 ימים, ותק 11 עד 15 שנים עומד על 8 ימים, ותק של 16 עד 19 שנים הוא 9 ימים וותק של 20 שנים ואילך עומד 10 ימים. 

 

כמובן שגם כאן ניתן להתמקח ולהגדיל את כמות ימי ההבראה, ובכך להיות משופים ביותר כסף בכל שנה.

 

ימי מחלה

החוק קובע שעל היום הראשון של ימי מחלה לא ניתן תשלום. כלומר לא הגעתם יום אחד בשל מחלה, לא קיבלתם עליו משכורת. היום השני והשלישי מזכים אתכם ב-50% מהשכר ומהיום הרביעי אתם זכאים לתשלום מלא. חשוב לציין שימי מחלה אינם ניתנים רק בגין מחלה שלכם, אלא גם בגין מחלה או אשפוז של קרוב משפחה מדרג א' – כלומר, הורים, אחים, בני זוג וילדים; ובמקרים מיוחדים ובהסכמת העבודה, גם של קרובי משפחה נוספים.

 

גם במקרה זה, ניתן לנהל משא ומתן כדי לקבל שכר כבר מיום המחלה הראשון וכך לא תהיה פגיעה במשכורת שלכם במקרה של אי הגעה לעבודה.

 

משכורת 13

משכורת 13 היא משכורת נוספת הניתנת לעובדים על חודש נוסף לאחר שנה של עבודה. אין כל עיגון בחוק או צו הרחבה שנוגע למשכורת 13, אך ישנם מקומות עבודה עם הסכמים קיבוציים המעניקים זאת לכל העובדים, ישנם כאלה שלא מקבלים וישנם מקומות עבודה שלמרות שאין להם מחויבות, הפכו את המשכורת 13 לנוהג.

 

כדאי לכם לבדוק היטב אם אתם זכאים לכך במקום העבודה החדש שלכם, כי מדובר בסכום לא מבוטל.

 

קרן השתלמות

כמו במשכורת 13, אין חוק שמחייב את המעביד להעניק לעובד קרן השתלמות, בהנחה שאין צווי הרחבה או הסכם קיבוצי החל על המעביד. אבל אפשר להגיע להסכמות. יש מעסיקים שמאפשרים ביטוח בשווי של 10% מהמעביד, כש-7.5% מהמעביד ו-2.5% מהעובד. יש גם כאלה שמסכימים להפריש רק 5% מצד המעביד כשהעובד ממפריש את אותם 2.5%.

 

כמו כן, יש מעסיקים שמאפשרים קרן על תקרת השכר הפטור ממס שהוא 15,712 שח ויש כאלה שמאפשרים מעבר לתקרה הזו, כמו להעביר 7.5% מעבר לשכר. זה יכול לבוא לידי ביטוי בעוד כמה גרושים למשכורת וזה נחמד.

 

רכב חברה או השתתפות בהוצאות רכב?

רבים העובדים שזכאים לרכב מהחברה בה הם עובדים. היתרונות הם ברורים. אין התעסקות עם ביטוח, הדלק משולם במלואו ואחת לכמה שנים, לרוב 3, מקבלים רכב חדש. עם זאת, המסים שמשלמים על רכב חברה הם גבוהים מאוד. לכן רצוי לחשוב על בקשה להשתתפות מצד המעסיק, מה שאומר שתיאלצו להתעסק עם כל המחויבויות של הרכב, אך תקבלו בסוף החודש יותר כסף למשכורת.

 

אילו עוד הטבות ניתן לבקש?

יש הטבות כמו הוצאות על מחשב נייד, הוצאות על טלפון, השתתפות באינטרנט בבית, תן ביס ואש"ל. כל אלה בעצם מכסים לכם הוצאות נכבדות שרובנו מוציאים באופן אישי מהמשכורת, כשלעיתים ההוצאות האלה הן למען העבודה. אז חשוב לבדוק אם מקום העבודה החדש מעניק לכם החזרים על אלה.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    20 ש"ח מתנה בהזמנה ראשונה קוד קופון : LIKE30 (ל"ת)
    WOLT 20/01/2020 13:19
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אנונימי 20/01/2020 01:34
    הגב לתגובה זו
    יש לכם את הכתבה ביותר שטחי?
  • 2.
    אמיר 19/01/2020 20:29
    הגב לתגובה זו
    אל תקנאו לא נשאר לי כלום בסוף החודש ולפעמים גם לפניו
  • 1.
    אנונימי 19/01/2020 17:22
    הגב לתגובה זו
    אינפורמציה מאוד חשובה
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.