מצלמת מהירות כביש נהיגה רכבים מצלמה
צילום: Istock

אלבר צומחת בתחום האשראי הצרכני, למרות חוב של קרוב ל-3 מיליארד שקל; לא עדיף קודם להחזיר חובות?

אלבר מרוויחה פעמיים - גם ממכירת רכבים (רווח נמוך) ובעיקר ממימון העסקה (רווח גבוה). מדובר ברווחים משמעותיים, ועדיין - הדרך להחזרת החוב רחוקה - רק גלגולי חוב ישרתו את החוב הקיים
איתן גרסטנפלד | (8)
נושאים בכתבה אלבר אלבר קרדיט

חברת אלבר החלה ב-2015 במתן שירותי אשראי לצורך קניית רכב באמצעות אלבר קרדיט. הכנסות החברה מהמגזר צמחו בשנים האחרונות בעשרות אחוזים באופן עקבי. כך, בתשעת החודשים הראשונים של השנה הרווח מהמגזר עמד על כ-20% מהרווח המגזרי הכללי והיה לשני ברווחיותו אחרי מגזר הליסינג התפעולי. לצורך השוואה התחום רווחי אל מול תחום מכירת הרכב.  

אלבר קרדיט אשר החלה את פעילותה לפני ארבע שנים מספקת שירותי אשראי חוץ בנקאי לרכישת רכבים. בכך, מרוויחה החברה פעמיים, פעם ראשונה מהאשראי ופעם שנייה מרכישת הרכב. החברה מחזיקה בהיקף אשראי של כ-400 מיליון שקל, ומתחילת פעילותה העמידה אשראי בגובה של 1.5 מיליארד שקל.

צמיחה עקבית בהכנסות ממתן אשראי

הכנסות החברה ממגזר הפעילות צמחו במהלך השנים בקצב גדול מאד. הכנסות החברה ממתן האשראי עמדו ב-2015 על כ-3.6 מיליון שקל. בשנת 2016 הכנסות החברה כבר צמחו במאות אחוזים ועמדו על כ-31.5 מיליון שקל. בשנת 2017 הכנסות החברה מהפעילות עלו בכ-30% ועמדו על כ-41 מיליון שקל. שנה לאחר מכן, עמדו ההכנסות על כ-54.3 עלייה של כ-32%. השנה ההכנסות בתשעת החודשים הראשונים צמחו בכ-58% ועמדו על כ-60 מיליון שקל.

בתשעת החודשים הראשונים של 2019 עמד הרווח המגזרי של מתן האשראי הצרכני על כ-43.9 מיליון המהווים 20% מהרווח הכולל. בכך, מהווה כאמור מגזר מתן האשראי את המגזר השני בגודלו מבחינת הרווח, שני רק למגזר הליסינג התפעולי. זאת ועוד, בהינתן שבליסינג ובשאר פעילויות הרכבים יש הוצאות כלליות שצריכות להיות מוקצות על התחומים האלו (ובהתאמה להוריד את הרווח), בעוד שבפעילות המימון אין ייחוס של הוצאות אלו, הרי שהמקל והחשיבות של תחום המימון לשורה התחתונה גדול משמעותית מאותן 20%.

האם זה מספיק כדי לשרת את החוב?

חברות הליסינג הן כבר מזמן לא רק חברות ליסינג. החברות האלו ממומנות על ידי הציבור בעזרת אגרות חוב שמונפקות ומתגלגלות על הציבור (הרחבה כאן - חברות הליסינג גייסו מיליארדים והן לא יכולות לשרת את החוב דרך התזרים שלהן). אלא שהרווחיות בתחום נשחקה, ובפועל בחלק מהחברות היא אפילו הפסדית. על רקע זה נוצר הצורך בפיתוח זרוע המימון הצרכני. פעילות שמהווה למעשה תחרות לחברות הליסינג וחברת מימון ישיר, הפעילות מצליחה בעיקר תודו ל"קרבה" של אלבר לרוכשי רכבים - במקביל לעסקה עצמה לרכשית רכב, מקבל הלקוח/ הרוכש מימון לעסקה. 

השאלה אם זו המטרה של מחזיקי החוב - האם הם מבינים שחלק גדול מהפעילות שהם מממנים היא פעילות מימון? לכאורה מדובר בדבר חיובי לנושים בגלל פיזור הפעילויות, אך למעשה כל הפעילויות של אלבר קשורות זו לזו, ותלויות במספר פרמטרים - שווי הרכבים, והיכולת לייצר תזרים חיובי. בינתיים המצב נראה לא פשוט - הערך של הרכבים נשחק (הרווחים נשחקים, באלדן זה כבר הפסד), והתזרימים של כל החברות לא משרתים את החוב. היכולת לשרוד תלויה בעיקר ביכולת לגלגל את החוב. 

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    דירה = קורת גג 10/12/2019 06:55
    הגב לתגובה זו
    דירה = קורת גג
  • 5.
    אורי... . 09/12/2019 23:50
    הגב לתגובה זו
    כתבה מבולבלת שנראה שגם הכותב לא יודע איכן ידיו ואיכן רגלו
  • 4.
    מייק לבנובסקי, ר''ג 09/12/2019 20:53
    הגב לתגובה זו
    כל הרעיון שהתזרים מסםיק חזק כדי לשרת ריבית ושיש נכסים מסםיק נזילים כדי לשרת את הקרן במידה ולא ניתן לשרת חוב. מה ההבדל מחברות נדל"ן מניב? ואם כבר, אז תשווה לחברות יזום נדל"ן ובכלל תרגיש בטוח. תפסיקו להפחיד. זה לא מקצועי
  • 3.
    משקיע 09/12/2019 15:36
    הגב לתגובה זו
    אם הניהול תקין אין שום בעיה .
  • מבין 09/12/2019 21:15
    הגב לתגובה זו
    הבעיה לא תהיה בניהול, אלא באמון.ברגע שכל המערכת בנויה על כסף שלא צמוד לכלום אלא רק באמון המשתמשים בו (מכאן גם נובע הערך שלו היום) - ברגע שיהיה משבר אמון של המשתמשים (הציבור), כל המערכת תקרוס כמו מגדל קלפים רעוע
  • 2.
    אאא 09/12/2019 15:17
    הגב לתגובה זו
    כשהשוק היה סגור והמשק קצת קפא, חברות הליסינג הפסיקו לצמוח והתחילו למכור רכבים והפכו למעשה לפרות מזומנים....... זה כנראה מה שיקרה אם יהיה סבב האטה נוסף. היתרון הגדול של אלבר על פני חברות הליסינג האחרות הוא בתחום שיווק הרכבים. צאו מהשורט ותפסיקו להלחיץ את העם סתם.....
  • 1.
    ברכה 09/12/2019 14:44
    הגב לתגובה זו
    אלבר ישנים נהדר בלילה כשהבנקים לא יכולים להירדם בגלל החוב .
  • אנוכי 09/12/2019 15:24
    הגב לתגובה זו
    לא הבנקים חשופים לחוב,,אלא הפנסיה שלך שלי ושל כל עם ישראל..הבנקים הריחו את הבעיה וברחו, הפריירים נשארו,,,
חיים כצמן, מייסד ומנכ”ל קבוצת ג’י סיטי צילום:שלומי יוסףחיים כצמן, מייסד ומנכ”ל קבוצת ג’י סיטי צילום:שלומי יוסף

ברקע הצעת הרכש לסיטיקון, ג'י סיטי הוכנסה למעקב עם השלכות שליליות

ג'י סיטי רכשה 7.7% ממניות סיטיקון בפרמיה של 36% על המחיר בשוק ותפרסם הצעת רכש מלאה; המניה קפצה ביום ההודעה אך נפלה ב-11% לאחר שחברת הדירוג מעלות הכניסה את החברה למעקב עם השלכות שליליות בשל חשש לעלייה במינוף ולשחיקה בפרופיל הפיננסי

תמיר חכמוף |

ביום שני הודיעה ג'י סיטי ג'י סיטי -11.1%  , שבשליטת חיים כצמן, על רכישת 7.7% ממניות הבת הפינית סיטיקון (Citycon), תמורת 56.75 מיליון אירו במחיר של 4 אירו למניה, פרמיה של כ-36% על המחיר בשוק ערב ההצעה (ג'י סיטי רוכשת מניות סיטיקון בפרמיה, תגיש הצעת רכש לכלל המניות). בעקבות העסקה עלתה אחזקתה ל-57.4%, ובשל כך היא מחויבת לפי החוק הפיני להגיש הצעת רכש מלאה לכלל בעלי המניות במחיר שלא יפחת מהמחיר ששולם. היקף העסקה הפוטנציאלי, אם תתקבל ותושלם במלואה, נאמד בכ-312 מיליון אירו (כ-1.4 מיליארד שקל).

ג'י סיטי ציינה בדיווח כי הרכישה משקפת דיסקאונט של 44% על ההון העצמי של סיטיקון, וכי היא צפויה להביא לגידול של כ-171 מיליון שקל בהון העצמי שלה ולשיפור ב-FFO, עם "השפעה זניחה על שיעור המינוף" והמשקיעים הריעו. ביום ההודעה קפצה המניה בכ־7%, אך עד סוף השבוע חזרה לאחור, כאשר היא נופלת בכ-11% ביום המסחר האחרון אל מתחת למחיר שבו נסחרה לפני ההודעה. הירידות הגיעו זמן קצר לאחר שחברת הדירוג מעלות (S&P) הכניסה את דירוגי החברה לרשימת מעקב עם השלכות שליליות. אגרות החוב של החברה סיימו גם הן בירידות, ובלטה לשלילה סדרה יד' ג'י סיטי אגח יד -8.35%  שירדה ביותר מ-8%.



מתוך הדוח של מעלות

בין דיסקאונט להזדמנות ומה רואה השוק

מהלך הרכישה יצר ניגוד מעניין. מצד אחד, ג'י סיטי רכשה מניות מתחת לשווי בספרים, מהלך שמחזק את ההחזקה החשבונאית ויוצר "תחתית" (לפחות זמנית) למחיר המניה של סיטיקון, שעלתה בכ-35% ונסחרת קרוב למחיר ההצעה. מהצד השני, העסקה בוצעה בפרמיה של יותר מ-35% על מחיר השוק ערב העסקה, כלומר, החברה שילמה הרבה יותר ממה שהשוק חושב ששווה הנכס, בטענה שהיא מכירה את שווי הנדל"ן טוב ממנו.

בפועל, המהלך הקפיץ את השווי של אחזקת ג'י סיטי בסיטיקון באופן חשבונאי, אך זהו שיפור שמבוסס על השערוך הפנימי של המניה, לא על תזרים או מכירה בפועל. השוק, לעומת זאת, עדיין מעריך את הנכסים בזהירות רבה, כאשר מניית סיטיקון נסחרת קצת מתחת ל-4 אירו, כמעט אותו מחיר כמו הצעת הרכש, מה שמעיד על ספקנות בנוגע לשווי האמיתי של הנכסים.

הודעת הדירוג: מינוף גבוה ושחיקה בפרופיל הפיננסי

שלושה ימים לאחר ההודעה, מעלות עדכנה כי דירוג ג'י סיטי וסדרות האג"ח שלה הוכנסו למעקב (CreditWatch) עם השלכות שליליות, בשל חוסר ודאות סביב היקף ההיענות להצעת הרכש והשלכותיה על הנזילות ועל הסיכון הפיננסי. בדוח נכתב כי אם ההצעה תמומש במלואה, יחס המינוף (חוב להון עצמי מתואם) עלול לעלות לרמה של 70%-75%, בניגוד למהלכים שעשתה לאחרונה החברה כדי להוריד את המינוף, רמה שתשקף "שחיקה בפרופיל הפיננסי של החברה".

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

מה יהיה מחר בבורסה? על נייס וחברות השבבים

הדירוג של S&P, התיקון בוול סטריט ביום שישי, הבעיה הגדולה של חברות התוכנה ומה יקרה במניות הארביטראז'?

מערכת ביזפורטל |

המניות הדואליות עם פער ארביטראז' שלילי של 0.4%. בשלב מסוים בשישי זה כבר היה במינוס 1%, אבל בשעות האחרונות של המסחר היה תיקון למעלה. מניית נייס -2.11%  צפויה לרדת בכ-3%, כשהחשש מה-AI רק הולך וגדל. נייס ירדה מתחילת השנה  ב-27% ואיבדה בחמש שנים - 50%. היא נסחרת על פי קונסנזוס האנליסטים במכפיל רווח של 10 לשנה הנוכחית ומכפיל רווח של 9 לשנה הבאה. אין הרבה חברות תוכנה צומחות שנסחרות במכפילי רווח כאלו, וגם לא היה בעבר. 

מצד אחד, יש שרואים בזה הזדמנות נהדרת. מצד שני, יש כאלו שזוכרים ש"מר שוק" יודע הכל. אולי הוא יודע שאזהרת רווח או הנמכת ציפיות בדרך. כלומר, מה שנראה הזדמנות יכול להיות המחיר האמיתי כי התחזית תרד. ולמה שהיא תרד? כי החברה נמצאת בשוק מאוד מאוים על ידי ה-AI. 

תחום התוכנה וחברות התוכנה סובלות מהכניסה של ה-AI. הן אומנם מתייעלות בזכותו ומוותרות על גיוסי ג'וניורים, אלא שהליבה שלהן בסכנה - הרעיון הטכנולוגי, פיתוח התוכנה שלהם נמצא בסכנה - מה שלקח פעם לפתח במשך שנים הפך לעניין של שבועות וחודשים בודדים. התחרות מתעצמת, הסכנה גוברת. החשש שיקומו סטארטאפים יעילים ומהירים ותוך חודשים יעמידו מוצר מתחרה. היתרון של הוותיקות הוא במערכת משומנת עם שיווק, תפעול, וקשרים. אבל בסוף למוצר יש משמעות גדולה. לקוחות לא ימהרו לעזוב, אבל זה יכול לבוא לידי ביטוי בתמחור נוח יותר. חברות התוכנה צריכות לחשב מסלול מחדש.


גם טבע 0.56%   צפויה לרדת ב -1.1%, טאואר 1.44%  ב-2.4% כשמנגד קמטק -1.51%  ו נובה -8.04%  צפויות עלות מעט. הנה טבלת הארביטראז' (הקליקו להיכנס לכל המניות):