לירה טורקית בלומברג
צילום: Bloomberg
ניתוח

האם זהו הטריגר להתחדשות בריחת ההון מהשווקים המתעוררים?

המהלכים האחרונים של ארה"ב במזרח התיכון מחדשים הערב את הלחץ על הלירה הטורקית. מבט על מערכת הבנקאות במדינה מצביע כי מדובר ב"חבית נפץ", בדומה ל-2018. במקביל, הלחץ של הדולר מתחדש בשאר השווקים המתעוררים
עמית נעם טל | (7)

הסיפור המרכזי היום בשווקים הוא היציאה הצפויה של ארה"ב מסוריה וההשלכות הצפויות על המדינות השכנות (לכתבה המלאה). לאירועים בשווקים הפיננסים לעיתים לוקח זמן רב עד שהם יוצאים לפועל, אך ייתכן מאוד כי קיבלנו את הטריגר להתחדשות בריחת ההון מהשווקים המתעוררים, ובפרט מטורקיה. 

כתבה זו מבוססת בעיקרה על כתבה שפרסמנו ב-BIZPORTAL לראשונה בסוף יולי האחרון (לכתבה המלאה), עם עדכונים חשובים

בעולם שבו צמיחה בנויה על אשראי, מערכת בנקאות יציבה היא ברוב מוחלט של המקרים המפתח להתפתחות תקינה של הכלכלה, ומשבר כלכלי נובע לרוב מחוסר איזון במערכת הבנקאית, שמתגלגל לפרמטרים נוספים בכלכלה. זוהי בגדול הבעיה העיקרית שטורקיה מתמודדת איתה בשנתיים האחרונות.

הצמיחה החזקה בעשור האחרון בשווקים המתעוררים ובפרט בטורקיה אופיינה בגידול עצום של החוב, כאשר הבנק המרכזי של טורקיה עודד זאת ע"י הורדה ריביות. בנוסף, הכסף הזול מצד הפד' עודד חברות טורקיות לקחת חובות בדולרים. 

כמה התהליך הזה משמעותי? לפי הדו"ח האחרון של הבנק המרכזי במדינה בתחילת השנה, היחס בין כמות ההלוואות שחילקו הבנקים בלירה טורקית מול כמות הפיקדונות בלירה עמד על 141%, דבר שהפך את הבנקים הטורקיים לפגיעים במיוחד, כאשר כל ירידה של פיקדונות מערערת את יציבותם.

כפי שטענו בעבר, הדבר המשמעותי ביותר לשווקים בשנתיים האחרונה הוא צמצום מאזן הפד'. המאזן של הפד' הוא בעצם התחייבות שיש לפד' כלפי הבנקים, והיא נרשמת במאזני הבנקים כ"נכס". לכן, כאשר מאזן הפד' יורד, שורת הנכסים במאזנים של הבנקים יורדת בהתאמה. במהלך 2018 נדרשו הבנקים להתמודד עם סיטואציה לא מוכרת: מצד אחד, הנכסים שלהם החלו לרדת, ומצד שני הם התבקשו לשמור על יחס רזרבה מתאים. 

השווקים המתעוררים, שגם ככה סובלים מחוסר יציבות כלכלית, היום הראשונים להיפגע, דולרים החלו לזרום מכיוונם אל ארה"ב. המשמעות עבור סקטור הבנקאות ממונף היא קטלנית: שורת הפיקדונות של הבנקים החלו לרדת במהירות. המערכת כבר לא יציבה.

 

הציבור שהבין שהבנקים בצרות, בתוספת למתיחות בין ארדואן לארה"ב, החל למשוך פיקדונות – כדור השלג צבר תאוצה. הבנק המרכזי במדינה יכול לעזור לבנקים בסיטואציה כזו ע"י מתן הלוואות בלירה טורקית, אך המשמעות היא שהמטבע המקומי צונח, וזה בדיוק מה שהתרחש.

לקראת הבחירות האחרונות במדינה בתחילת השנה ניתן היה לשים לב לעוד אירוע משמעותי בסקטור הבנקאות במדינה. הבנקים הממשלתיים, שלאורך שנים היו פחות אגרסיביים במתן הלוואות לציבור מהבנקים הפרטיים, החלו להגדיל משמעותית את ההלוואות שלהם לציבור. לאחר הבחירות חזרה הכלכלה להאט, ובריחת ההון מהמדינה התחדשה.

כלכלת המדינה אותתה בחודשים האחרונים על התייצבות מסוימת, עם התחזקות של המטבע/ירידה באינפלציה/ והתייצבות התמ"ג. אבל כיצד זה התבצעה? בדיוק כפי שהתרחש לפני הבחירות האחרונות. גידול משמעותי מאוד בהלוואות שחילקו הבנקים הממשלתיים במדינה. המאזנים של הבנקים במדינה במצב עוד יותר לא יציב. לפי הדיווחים בחודשים האחרונים, טורקיה יכלה לבצע את הגידול בסקטור הבנקאות באמצעות חבילת חילוץ בהיקף של מיליארד דולר מסין (לכתבה המלאה). 

השינויים במתן אשראי במדינה ברבעונים האחרונים: גידול חד ברבעון ה-3. קרדיט: רובין ברוקס IFF

ומה קורה כעת?

מצוקת הדולרים בשווקים החלה להתפרץ בחודש שעבר בשוקי הריפו, וצפויה להחריף ככל שנתקדם לסוף השנה. הפד' אמנם החל להזריק דולרים לשווקים ב-3 השבועות האחרונים, אך הכמויות הנוכחיות הן "טיפה בים" לנוכח צרכי הגיוס של ארה"ב ומצוקת הדולרים במערכת הבנקאית. הפד' צריך לעשות משהו הרבה יותר משמעותי בחודשים הקרובים בשביל למנוע בריחת הון משווקים רבים. במקביל, טורקיה צריכה להחזיר את ההלוואה שקיבלה מסין ביוני האחרון. השילוב יוצר "חבית נפץ, שרק מחכה להתפרץ ולגרום פיחות חד במטבע.. ייתכן מאוד שקיבלנו היום את הטריגר למהלך . 

גרף שבועי של הדולר מול הלירה הטורקית: הלחץ בשווקים המתעוררים מתחדש?

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    אהבל 10/10/2019 00:23
    הגב לתגובה זו
    לפי איך שאתה כותב השוק בקריסה... סהכ אנחנו שני אחוז מתחת לשיא של כל הזמנים...
  • 6.
    איציק 100 האינסטלטור 08/10/2019 12:41
    הגב לתגובה זו
    להמשך ברור
  • 5.
    fu,c 08/10/2019 11:53
    הגב לתגובה זו
    ערב יום הסליחות- מה זה קשור לארכי -ארדואן- שונא ישר-אל
  • 4.
    האיש לא מתעייף. תהיה בריא. באמת תהיה בריא בנפשך ורוחך. (ל"ת)
    שוב אוירת נכאים? 08/10/2019 04:58
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    חזי 08/10/2019 01:05
    הגב לתגובה זו
    ניתוחים מאוד מעניינים ומאירי עיניים. תודה רבה !
  • 2.
    שימי 08/10/2019 01:02
    הגב לתגובה זו
    מחכה לטריגר שהשוק יירד מכל כיוון.....את מי טורקיה מעניינת תגיד?! אף אחד
  • 1.
    דירה = קורת גג 07/10/2019 22:38
    הגב לתגובה זו
    דירה = קורת גג
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: