וול סטריט
צילום: Istock

סגירה בוול סטריט: המדדים איבדו 0.4%,סלאק עלתה ב-4.2%

הדיווחים סביב שיחות הסחר בין ארה"ב לסין המשיכו להשפיע על הסנטימנט. במקביל, נתוני המאקרו באירופה ממשיכים להיחלש. הלחץ בשווקים המתעוררים התחדש, כאשר טורקיה במוקד. ג'נרל אלקטריק איבדה 0.2% לאחר דיווח על הקפאת תוכניות הפנסיה לעובדים
עמית נעם טל | (12)

יום המסחר בוול סטריט נסגר בירידות שערים מתונות. ברקע למסחר, הדיווחים האחרונים סביב שיחות הסחר בין ארה"ב וסין  ממשיכים להשפיע על הסנטימנט. במקביל, נתוני המאקרו שפורסמו מוקדם יותר היום באירופה ממשיכים להצביע על האטה חדה בפעילות הכלכלית.

מדדים בוול סטריט

S&P 500 0.13%              
דאו ג'ונס 0.16%               
נאסד"ק -0.21%          

לקראת חידוש שיחות הסחר בין המעצמות השבוע, נראה כי זהו הזמן של השמועות/ דיווחים. מוקדם יותר היום אותתו הסינים כי  הם אינם חותרים להסכם סחר כולל עם ארצות הברית. לפי הדיווחים היום, ראש הממשלה הסיני, שמוביל את המשלחת הסינית אמר כי ההצעה של מדינתו לא תכלול רפורמה במגזר התעשייתי או שינוי במדיניות הסובסידיות שהאמריקאים דורשים שישתנו. נזכיר כי שתי הסוגיות הללו הינן סוגיות מרכזיות עבור האמריקאים, ולכן ההתבטאות מורידה את הסיכויים להתקדמות משמעותית בין הצדדים (לכתבה המלאה). אך לאחר פתיחת המסחר נראה כי 2 הצדדים מנסים להציג אופטימיות גדולה בנוגע לסיכויים להגעה להסכם (לכתבה המלאה).

בגזרת המאקרו, נתוני המאקרו שפורסמו הבוקר באירופה ממשיכים להצביע על האטה כלכלית חדה. נתון ההזדמנות החדשות ירד בחודש אוגוסט ב-0.6%, לעומת צפי לירידה של 0.3% בלבד. בחישוב שנתי, מדובר על ירידה שנתי של 6.7%. הנתון היום מצטרף לשורה ארוכה של נתוני מאקרו חלשים שפורסמו בתקופה האחרונה בגרמניה, כאשר המסקנה ברורה: כלכלת גרמניה, הכלכלה הגדולה באיחוד האירופאי גלשה למיתון בחודשים האחרונים. בתוך כך, סקר סנטימנט המשקיעים באיחוד האירופאי של SENTIX הצביע על קריאה של מינוס 16.8 נק' בחודש האחרון. מדובר בנתון החלש ביותר מאז מאי 2013.

סנטימנט המשקיעים של SENTIX: הכלכלה האירופאי ממשיכה להיחלש

 

 

בתוך כך, נזכיר כי הסיפור המרכזי בשווקים ממשיך להיות מצוקת הנזילות בשוק, והצורך של הפד' להתערב ע"י הזרקה של כסף מידי יום. ביום שישי האחרון הודיע הבנק על הגדלת התערבותו בשוקי ה-REPO ע"י ביצוע של מספר רכישות עד ל-4.11. נזכיר כי הנתונים האחרונים ממאזן הבנק, והצפי להשקה של רגולציה מחמירה עוד יותר בחודשים הקרובים (לכתבה המלאה) מאותתים כי הקיפאון בשוקי המימון בחודש האחרון נמצא רק בתחילתו, והפד' יצטרך לבצע פעולות נוספות במטרה להרגיע את שוק זה.

בגזרת המט"ח, היואן הסיני נחלש כעת ב-0.3% מול המטבע האמריקני, ונסחר סביב רמה של 7.13 יואן לדולר. הלירה הטורקית בלטה הערב עם ירידה של 2% מול הדולר, וזאת ברקע לדיווחים כל תקיפה מתקרבת של טורקיה בסוריה.

בגזרת הסחורות, הנפט נסגר בעליות קלות,  ונסחר סביב מחיר של 52.9 דולרים לחבית. הזהב ירד ב-1% לרמה של 1,496 דולרים לאונקיה.

במרכז

בגזרת הישראליות, טבע (סימול:TEVA) עלתה הערב ב-0.2% לאחר מסחר תנודתי, והמשיכה לרכז עניין ברקע לתנודתיות הגבוהה בתקופה האחרונה. טאואר (סימול:TSEM) ירדה הערב ב-1.6% לאחר שעלתה ב-2.6% ביום המסחר האחרון. 

מניית חברת המחשבים והמדפסות HP (סימול:HPQ) עלתה הערב ב-0.9%, והמשיכה לרכז עניין לאחר שאיבדה 9.5% מערכה ביום שישי האחרון, ברקע להודעה החברה על תוכנית התייעלות הכוללת פיטורים של עד 16% מכוח העבודה של החברה (לכתבה המלאה). 

מניית ג'נרל אלקטריק (סימול:GE) איבדה 0.2% ברקע להודעת החברה על הקפאת תוכנית הפרישה לכ-20,000 עובדים והקפאה של תוכניות פנסיה מיוחדות ל-700 בכירים. המהלך שצפוי להוריד את הגירעון של קרן הפנסיה של החברה בסכום של 5-8 מיליארד דולר.

חברת מגל מערכות בטחון (סימול: MAGS), הודיעה היום כי חתמה על חוזים בהיקף של כ-8 מיליון דולר במזרח אפריקה בחודשים האחרונים. מרבית ההזמנות הינן הזמנות המשך לתחזוקת מערכות לזיהוי חדירה בנמל ים מרכזי באזור, עבור לקוח איתו עבדה מגל לאורך שנים רבות. אספקת ההזמנות החלה ותימשך במהלך הרבעונים הקרובים.

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    עופר 08/10/2019 13:00
    הגב לתגובה זו
    תופסים את הבורסה בביצים. המשטרה לא עושה כלום. כבר מזמן מזמן אנשים צריכים לשבת בבית סוהר.
  • 5.
    אנשים היום 07/10/2019 21:14
    הגב לתגובה זו
    אנשים היום מעדיפים לגור בדירה,מאשר ברחוב. *גם אם הם גרים בשכירות...
  • 4.
    דירה = קורת גג 07/10/2019 21:13
    הגב לתגובה זו
    דירה = קורת גג
  • 3.
    יוסי חבקוק 07/10/2019 17:37
    הגב לתגובה זו
    להזכיר שוב- אנחנו בטריטוריה אדומה בטווח הנראה לעין. ירידות של 10-15 אחוז לפחות על ציר זמן של כ 5 חודשים. מי שחושב אחרת שיילך לקרוא את הטורים המייגעים של שליימה גרינברג.
  • עופר 08/10/2019 13:14
    הגב לתגובה זו
    מה הסיכוי שהמעוף ירד מטה ב 200 נקודות? המוסדיים לא יתנו לו . הם רק מגייסים ומגייסים כספים מהציבור. גם בשבועיים האחרונים. לא ירצו להציג הפסדים לקראת סוף השנה. גול עצמי. הכל מכור, הכל מכוון ומקומבן, מדינת סירחון של הון - שלטון.
  • יתכן שאתה בכיוון אבל אמרת ספט' וגם 5%ירידה (ל"ת)
    ליוסי החביב 07/10/2019 21:30
    הגב לתגובה זו
  • כל יום מתפלל לשואה 07/10/2019 21:13
    הגב לתגובה זו
    מי אתה בכלל יא סתום יא מקומט
  • כל יום מתפלל לשואה 07/10/2019 21:11
    הגב לתגובה זו
    שלא נראה כדבר הזה בהיסטוריה האנושית .אני מכין כזו בומבה שגרמניה אחרי 45 תראה כמו גן עדן .אתה חושב שאני מסתלבט אה תקשיב לי טוב מר חבקוק שמקקוק מהלך יורד על אמא שלך ביו שאני ת בומבה ת תבין יא גזע נחות
  • 2.
    תם הטקס/טכס סופית. זה כבר קרה מזמן..התחזקות התופעה כאן. (ל"ת)
    פרופ' איצ100 07/10/2019 16:33
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ד"ר ניר(איצ100) 07/10/2019 16:06
    הגב לתגובה זו
    ארצות הברית ..עם כל הקומבינות וההזיות והשקרים שבאים בעיקר בדמותו של "כבוד" הנשיא טראמפ...לא מצליחה לשעוט קדימה ומתרחקת אט אט מהשיאים..התרחקות מהירה ואגרסיבית תבוא בקרוב..שאר כלכלות ומדדי עולם כבר מזמן לא בשיאם ויחד עם כל המחלות של הכלכלות שלהם ..הם ישעטו במידרון וערוותם תתגלה ברבים..אין שום סיכוי עם כל הפיטפוטים על ריבית ועוד חארטות...ששווקים יעלו מעלה..באה העת להגיע למקום שהרבה שנים לא היינו בו!!!!!
  • אורי 08/10/2019 10:28
    הגב לתגובה זו
    אתה זורק כזה מידע, לפחות תביא הסבר מניח את הדעת נטול דרמה.
  • סליחה 07/10/2019 18:17
    הגב לתגובה זו
    גדול בקריאת השווקים,לך ללמוד א ב של שוקי ההון!
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: