מלחמת הסחר: היום נכנסים לתוקף מכסים בהיקף של 112 מיליארד דולר
למרות ניסיונה של סין להרגיע את הרוחות סביב מלחמת הסחר, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר בסוף השבוע כי המכסים החדשים בגובה של 15% על סחורות בהיקף של 112 מיליארד דולר ייכנסו לתוקף היום, ה-1 לספטמבר. עם זאת ראוי לציין שתחילה היו אמורים להיכנס לתוקף מכסים על סחורות בהיקף של 300 מיליארד דולר, אשר את חלקן דחה טראמפ לסוף השנה הנוכחית.
בשיחה שערך עם כתבים בבית הלבן, הוסיף טראמפ כי הפגישות שסוכמו בין שתי המדינות להמשך החודש צפויות להתרחש כמתוכנן, ושבינתיים, נציגים אמריקאים עורכים שיחות עם מקביליהם הסיניים. זאת בהמשך לדיווח הסיני מסוף השבוע לפיו משלחות הסחר של שתי המדינות "משמרות על תקשורת אפקטיבית".
מלחמת המכסים בין המעצמות, כוללת מכסים בהיקף של מאות מיליארדי דולרים מצד כל מדינה ומאיימת על המשך הצמיחה הגלובלית. חוסר הוודאות לגבי משך מלחמת הסחר פגע בשווקים וביכולת של תאגידים לתכנן לטווח ארוך.
נציגי למעלה מ-160 קבוצות תעשיינים חתמו על מכתב לנשיא טראמפ, בבקשה לדחות את המכסים על מוצרים סיניים, האמורים להיכנס לתוקף בהמשך השנה. למרות זאת, טראמפ עמד על כך שהטלת המכסים יימשכו כמתכונן וביקר את הטלת המכסים על ידי הסינים, שלטענתו הביאו לפיחות ביואן. "הם (הסינים) הכניסו את עצמם למצב רע", אמר טראמפ.
- רמאקו מצטרפת למירוץ האמריקאי להפחתת התלות בסין במתכות הנדירות
- המגפה השקטה - תרופות נגד דיכאון נמכרות במעל 20 מיליארד דולר, והשוק צומח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מחירי הסחורות צנחו באוגוסט, סין מושפעת יותר מהמלחמה
במקביל, על רקע חוסר הוודאות בשווקים שמייצרת מלחמת הסחר, חודש אוגוסט האחרון הביא את מחיר הסחורות לחודש שני רצוף של ירידות, בשל הירידה בביקוש לחומרי גלם.
מדד S&P GSCI העוקב אחר 24 סחורות ב-5 סקטורים, שחלקו הגדול מתמקד באנרגיה, ירד בלמעלה מ-4%. העופרת הובילה את הירידות עם 27%-, המחירים העתידיים לדלק ירדו ב-18%, חזירים ירדו בלמעלה מ-9% והתירס ירד בכמעט 10%.
ובעוד המדדים האמריקאים עדיין נראים חזקים, נראה כי סין סובלת יותר ממלחמת הסחר. זה 4 חודשים רצופים שישנה האטה בפעילות המפעלים בסין.
הסינים מתמודדים עם נפילה בשתי חזיתות – פנימית ובינלאומית. כמדד מנהלי הרכש (PMI) לחודש אוגוסט נפל ל-49.5, (קריאה מתחת ל-50 נקודות מעידה על התכווצות הפעליות הכלכלית). אנלסיטים צופים שהמדד ימשיך באותה המגמה גם בחודש הבא.
- 5.אני 02/09/2019 06:53הגב לתגובה זוחסר דעת, ברוטאלי, גזען ומיזוגן שמדבר רק כוח ופועל רק כוח.
- 4.הכוח הכי גדול ... 01/09/2019 16:47הגב לתגובה זוהם רצו שיפעיל את המכסים אז הם עשו לו הפוך על הפוך , רמזו שיידחו את המכסים וברגע האחרון הפעילו אותם , והחמור נאלץ בפעם המי יודע כמה לרדוף אחריהם . כעת הם גם יוכלו להחליש את המטבע וגם ירוויחו מהמכסים ...והטמבל עדיין לא מבין ...
- 3.השמאלנים משתוללים, טראמפ מצליח. חחח (ל"ת)ז בעין של השמאל 01/09/2019 14:16הגב לתגובה זו
- מצליח? במה מצליח? (ל"ת)עמי 01/09/2019 14:20הגב לתגובה זו
- 2.מזנק במסחר באופציות 3.54 (ל"ת)דולר 01/09/2019 13:51הגב לתגובה זו
- 1." הסינים הכניסו ... 01/09/2019 12:55הגב לתגובה זולא . רק נשיא ארהב השתגע !!!
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
