ראש הממשלה הכריע - שדה דב יפונה כמתוכנן
למרות הלחצים הפוליטיים ומחאת תושבי אילת נתניהו החליט על פינוי השדה עד חצות הלילה. במקביל הורה על גיבוש תכנית לפיתוח העיר אילת וקבע שורת הטבות לתושבים. ראש עיריית אילת: "בצע הכסף ניצח"
עכשיו זה רשמי. למרות הלחצים הפוליטיים ומחאת תושבי אילת - סגירת שדה דב לא תידחה ועד חצות הלילה יפונה השדה ממטוסיו. כך קבע הערב ראש הממשלה בנימין נתניהו ובמקביל הורה להביא לממשלה תכנית לפיתוח העיר אילת בסך 400 מיליון שקל תוך שלושה שבועות. לאחר סבב פגישות שקיים לאורך היום והתייעצות עם היועמ"ש שפסל כל פתרונות חלופיים לדחיית פינוי השדה קבע נתניהו כי אין דרך לעצור את הפינוי וכל ניסיון יעלה למדינה מיליארדי שקלים ויגרום לה לנזק כבד. כמו כן, הוחלט על הקמת צוות שרים בראשות ראש הממשלה שיוודא ביצוע של התכנית לפיתוח העיר אילת. זאת לצד שורת הטבות לנוסעים, חולים ורופאים מאילת. בנוסף, סיכמו ראש הממשלה ושר התחבורה, בצלאל סמוטריץ', על הבטחת רציפות התחבורה התעופתית לאילת דרך נתב"ג, באותה תדירות שקיימת היום בין אילת לשדה דב. כזכור, בשבוע שעבר הצביעה וועדת הכספים בעד מתווה הבזק של שר התחבורה הנכנס לדחיית סגירת השדה בעוד שלוש שנים במקביל לקידום ההליכים לבנייה על הקרקע - ובכך קיווה סמוטריץ' לאישור גם מצד ראש הממשלה אך זה כאמור לא אימץ את המתווה. בהתייחס להחלטת נתניהו אמר סמוטריץ' כי "המאבק הזה לא היה לשווא, הוא העלה את העיר על מפת המודעות הציבורית והממשלתית ופירותיו ילוו אותנו בהמשך - כבר בתכנית הפיתוח המידית שאותה הורה ראש הממשלה להביא לממשלה ולתקצב בתוך שלושה שבועות, ובהמשך בעזרת השם בהשלמת התכנית האסטרטגית לפיתוח העיר שתקועה במסדרונות כבר שנים". מראש עיריית אילת, מאיר יצחק הלוי, נמסר בתגובה כי "מדובר בהחלטה אומללה. התושבים מאוד כועסים. אין ספק שהעיר של אילת מחר היא לא העיר של היום. בית המשפט קבע שהממשלה יכולה להפוך את ההחלטה ולצערי זה לא קרה. בצע הכסף ניצח". מה כוללות ההטבות? מתווה התמריצים וההטבות שגובשו כולל מימון מונית חינם מנתב"ג ובחזרה לחולים המגיעים מאילת לקבלת טיפול רפואי בבית חולים במרכז, ומימון מעטפת לחולים כרוניים הכוללת מימון מונית מפתח הבית לשדה התעופה רמון, מימון טיסה, מימון מונית לבית החולים ומימון לינה. עוד הוחלט על מתן עדיפות לטיסות מנתב"ג לאילת ובחזרה כאשר הטיסות לאילת ימריאו וינחתו מטרמינל 1 בלבד שישודרג בעלות של 230 מיליון שקלים. כמו כן, יוכשרו 400 מקומות חנייה בטרמינל 1 לטסים מאילת ותתאפשר חניה בחינם בשדה התעופה רמון למשך 36 שעות. לתושבי אילת ולנוסעים בתדירות גבוהה יסופקו הסעות חינם מכבש המטוס בטרמינל 1 בנתב"ג ישירות לרכבת ארלוזורוב בתל אביב. בנוס, יופעל שאטל ייעודי לטיסות מאילת מטרמינל 1 לתחנת הרכבת שיותאם ללוח הטיסות מאילת ויינתן כרטיס קבוע שיחסוך את הבידוק הביטחוני לפני הטיסה ויקצר את זמן ההמתנה והשהות בשדה התעופה. לשם חיזוק מערך הרפואה, הוחלט על מתן תמריצים ייעודיים לרופאים שטסים לאילת לצורך מתן שירות רפואי ומתן מענקים לצוותים רפואיים שיעתיקו את מקום מגוריהם לאילת למשך תקופה של חמש שנים. "יום עצוב למדינת ישראל" במטה המאבק על סגירת שדה דב התייחסו להחלטת נתניהו ואמרו כי מדובר במכה קשה לעיר אילת, חוליה ותושביה ועל ענף התיירות שמהווה את מקור הפרנסה בעיר. "ראש הממשלה נושא באחריות האישית על הכאוס שייווצר כעת בעיר לאחר שניתק את צינור החמצן שלה- שדה דב. כל שביקשנו הוא שהמנחת שנותן לנו חיים, ימשיך לפעול עד למתן היתרי בניה לבעלי הקרקע הפרטיים והממשלתיים- אולם ניתקלנו באטימות נוראית מצד ראש הממשלה ואנשיו ומצד גורמי האוצר שהעדיפו את הכסף המיידי על פני מחויבותם לאזרחים ולפריפריה. אנו עדיין המומים, אך את המחאה והזעקה שלנו תשמע הארץ כולה". מיו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, נמסר בתגובה כי "זה יום עצוב לתושבי מדינת ישראל, זה יום עצוב לתושבי העיר אילת וגם לעובדים באילת. אנחנו נתמקד כרגע בהגנה על העובדים. אני מקווה שהעיר אילת תקבל חבילת סיוע מהממשלה, כפי שהתחייב ראש הממשלה, על מנת להתגבר על המכה שאילת חטפה היום". מנגד, מנהלי הגוש הגדול מסרו כי "החלטת ראש הממשלה משקפת כיבוד שלטון החוק, אחריות ציבורית והכרה בזכות קניינם הפרטי של למעלה מ-1,600 משפחות ישראליות".
- 6.תזכרו ש 02/07/2019 17:24הגב לתגובה זותזכרו שהקרקע מאוד ולכן המחירי, כנראה יהיו בהתאמה
- 5.יש אינטרסנט 01/07/2019 08:23הגב לתגובה זוברשתות החברתיות מפורסם שיש עזרה משפטית על ידי בעל קרקע לא קטן לנתניהו
- מי זה שמוכן לעזור לו ובאיזו רשת זה פורסם (ל"ת)שמואל 01/07/2019 14:51הגב לתגובה זו
- 4.אחד העם 01/07/2019 07:18הגב לתגובה זועם כל הלחצים - מדובר בהפגנת מנהיגות של נתניהו, יפה.
- 3.מהנדס 01/07/2019 06:06הגב לתגובה זוכמו שהוא דאג תמיד לטייקונים לבעלי שדות הגז לבעל הקרקעות.. יקבל אחרי זה מניות בשקל מצד מתווך וימכור אותם במיליונים
- 2.דוד .ק 30/06/2019 23:50הגב לתגובה זוהחלטה אמיצה
- 1.הליכוד ...בצע כסף זה כבר חלק מ...האוירה המסואבת שם (ל"ת)אבי צרפתי 30/06/2019 22:05הגב לתגובה זו

מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים
מחירי הדירות נמצאים כבר חמישה חודשים ברצף של ירידות, כך לפי נתוני הלמ"ס. שגם ככה מודדים בצורה לא נכונה. אבל נניח שהם כן היו מודדים באופן שמשקף את המציאות - עדיין, מאחורי הנתון של הירידות מסתתרת תמונה מורכבת הרבה יותר, כזו שבה המחירים בשטח יורדים בקצב חד יותר, אבל “על הנייר” הם מוצגים גבוהים יותר.
ההסבר לכך טמון בצורת המדידה של הלמ"ס ובאינטרס של גורמים מרכזיים בשוק לשמור על “מחיר רשמי” גבוה. לפי הלמ"ס, נרשמה ירידה של כ-0.2% במחירים בחודש האחרון, ובסך הכול ירידה מצטברת של 16% במספר העסקאות בשנה החולפת. אבל חשוב להבין: הנתונים עצמם מתפרסמים בעיכוב של כחודשיים וחצי, הם מתבססים על שכר דירה ולא על מחירי דירות למכירה, ובעיקר - אינם משקללים לתוכם את מבצעי המימון וההטבות שמעניקים היזמים כדי להניע מכירות.
במילים אחרות, התמונה שמוצגת לציבור רחוקה מלשקף את מה שקורה באמת בשטח. ובשטח, הקבלנים עושים הכול כדי לא להוריד את תג המחיר הרשמי של הדירות. במקום זה, הם מציעים חבילות שמגלמות הנחות משמעותיות: משכנתאות של עד מיליון שקל ל-15 שנה בריבית אפס, מימון מלא של שכר דירה עד האכלוס, ואף ריהוט ושדרוגים חינם.
ערכן של הטבות כאלו יכול להגיע למאות אלפי שקלים, כלומר מדובר בהנחות לכל דבר - רק שהן מוחבאות היטב ולא נרשמות בנתונים הרשמיים. מי שעומדים מאחורי הרצון לשמור על מחירים גבוהים הם שלושה גורמים עיקריים: הבנקים, שמחזיקים תיקי משכנתאות ענקיים וירידת מחירים חדה תפגע ישירות בשווי הבטוחות שלהם. וכפועל יוצא מכך תסכן את המערכת הפיננסית. בנוסף, רשות המסים אשר מבוססת על גביית מס רכישה ומס שבח, ולכן ירידות חדות במחירי הדירות משמען ירידה חדה בהכנסות המדינה. וגם המממנים החיצוניים, ובראשם גופים מוסדיים שהעמידו ליזמים הלוואות וליווי פרויקטים, אשר ירידת ערך חדה עלולה להוביל אצלם לפגיעה בקובננטים (אמות מידה) פיננסיים ולסכן את כספי המשקיעים.
- ינקי קוינט לביזפורטל: "יצרנו אפקט דומינו בשדה דב ומחירי הדירות החלו לרדת בכל הארץ"
- מחירי הדירות בגבעתיים ועסקאות אחרונות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במצב הזה, כל המערכת פועלת יחד - גם אם לא במודע כדי לשמר את רמות המחירים. התוצאה היא קיפאון: ירידה אמיתית שמורגשת בשטח, מול שמירה מלאכותית על מחיר רשמי גבוה במדדים ובנתונים שמוצגים לציבור. כל זאת מבלי להסביר לציבור את מה שהוא לא יכול להבין וכל בר-דעת לא יבין. הרי שיעור ראשון בכלכלה הוא שמחיר שיווי משקל נקבע בידי ביקוש והיצע. אז איך יכול להיות מצב שבו כמעט ואין עסקאות בשוק הדירות - ולראייה הקצב הנמוך שמתרחש בשוק הנדל"ן למגורים - שעל פי נתוני סקירת הכלכלן הראשי באוצר - הוא עומד על הרמה הנמוכה ביותר מאז תחילת שנות האלפיים. ועדיין - הירידות במחירי הדירות הם לא כפי שהיה אמור להיות - לולא היו נשלטות בפועל וזזות בהתאם לרצון הגורמים בעלי האינטרס.

76.5 אלף דירות החלו להיבנות השנה - אבל ברבעון האחרון הקצב הואט
נתוני הלמ"ס מצביעים על עלייה שנתית של 22% בהתחלות הבנייה, אבל ברבעון השני נרשמה ירידה של 5.5% לעומת תחילת השנה כשבין הערים נרשמים פערים גדולים ותלות גוברת בהתחדשות עירונית - איזה עיר מובילה ומי נשרכת מאחור?
הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מפרסמת שברבעון השני של 2025 החלה בנייתן של 18,553 דירות חדשות, מספר גבוה משמעותית מזה שנרשם בתקופה המקבילה בשנה שעברה עלייה של 42.3%. עם זאת, ביחס לרבעון הראשון של השנה אפשר לראות ירידה של כ-5.5% במספר התחלות הבנייה. במקביל, גמר הבנייה עלה והסתכם ב-14,385 דירות, עלייה של 17.7% לעומת הרבעון הראשון ושל 13.1% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. התמונה הכוללת לשנה החולפת מצביעה על שוק בנייה פעיל יותר, אך לא אחיד בין המחוזות השונים.
פיזור גיאוגרפי ומגמות במחוזות
יש פערים גדולים בין האזורים. מחוזות המרכז ותל אביב הובילו את הפעילות ברבעון השני, עם כמעט מחצית מכלל הדירות החדשות - 4,519 במרכז ו-4,384 בתל אביב. במחוז הדרום החלה בנייתן של 3,984 דירות, שהיוו כ-21% מכלל הפעילות הארצית, והמספרים שם זינקו ב-62% לעומת הרבעון הקודם. לעומת זאת, בצפון ובירושלים חלה האטה משמעותית: ירידה של 55.7% בצפון, 27.1% בירושלים ו-22% בחיפה.
בכל הנוגע להיתרי בנייה, ניתנו ברבעון השני 17,189 היתרים - עלייה קלה של 1.7% לעומת הרבעון הראשון, אך יציבות ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. הפילוח לפי מחוזות מגלה כי במחוז המרכז חל זינוק של כמעט 40% בהיתרי הבנייה, בעוד שבמחוזות אחרים המגמה הייתה שלילית ירידה של כ-8% בתל אביב ועד 13.9% בירושלים.
התחדשות עירונית מובילה
כ-5,030 התחלות בנייה ברבעון השני היו במסגרת פרויקטי התחדשות עירונית – כ-27% מכלל ההתחלות. מרבית הדירות נבנו במתכונת של הריסה ובנייה מחדש, בעיקר בפרויקטי פינוי-בינוי ותמ"א 38/2, שהיוו כ-81% מהתחלות ההתחדשות. לעומת הרבעון הקודם מדובר בירידה של 7.7%, אך בהשוואה לשנה שעברה עלייה של 31.3%. בנוסף, החלה בנייתן של כ-1,141 דירות כתוספות בנייה לבניינים קיימים, נתון המשקף עלייה של 14.4% לעומת הרבעון הראשון.
- למה משלמים על עבודה שלא בוצעה? הקבלנים דורשים להקפיא את שכר העובדים הזרים
- ירידה בהתחלות הבנייה בשנה האחרונה, כ-60 אלף בלבד: "המחירים יעלו"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהסתכלות רחבה על 12 החודשים האחרונים, בין יולי 2024 ליוני 2025, החלו להיבנות 76.5 אלף דירות – עלייה של 22.3% לעומת השנה שקדמה לה. לאחר ניכוי הדירות שנהרסו במסגרת התחדשות עירונית, מדובר ב-70.6 אלף דירות חדשות – עלייה של 23.5%. גם מספר היתרי הבנייה בשנה זו עלה, והסתכם ב-80.4 אלף עלייה של 8.9%.