וול סטריט
צילום: istock

סגירה בוול סטריט: אמזון עלתה ב-3.1%, אפל הוסיפה 1.6%

ביטול המכסים על מקסיקו העניק רוח גבית לשווקים. במקביל, נתוני המאקרו בעולם ממשיכים להידרדר. תשואות האג"ח עלו הערב לאחר הירידות החדות בתקופה האחרונה. טסלה קפצה ב-4.1%. טבע טיפסה ב-0.3%. ביונד מיט טסה עוד 20%
עמית נעם טל | (19)

יום המסחר בוול סטריט נסגר בעליות שערים של עד 1%, וזאת בהמשך לראלי בשבוע האחרון. מניות הטכנולוגיה הגדולות המשיכו לבלוט גם הערב והובילו את המגמה החיובית. ברקע למסחר, הדיווחים בסופ"ש סביב היחסים בין מקסיקו לארה"ב העניקו הערב רוח גבית לשווקים. במקביל, נתוני המאקרו בעולם ממשיכים להידרדר, אך פעולות הממשל האמריקני בשוקי הכסף, גורמות לכך שהנתונים הכלכליים הופכים (לפחות זמנית) לפחות רלוונטיים.

מדדים בוול סטריט

S&P 500 0.13%
דאו ג'ונס 0.16%
נאסד"ק -0.21%     

המאורע העיקרי בסופ"ש האחרון היה ההודעה של הנשיא טראמפ כי הגיע להסכם עם מקסיקו, הסכם שמנע הטלת מכסים בהיקף של 5% מצד ארה"ב על הייבוא מהמדינה. "אני שמח להודיע לכם כי ארצות הברית של אמריקה הגיעה להסכם חתום עם מקסיקו", ציין טראמפ בשבת (לכתבה המלאה). למרות הטיעונים להצלחה מצד טראמפ בסופ"ש האחרון, העיתון "ניו יורק טיימס" פרסם כי מקסיקו כבר הסכימה לפני מספר חודשים לרוב ההבנות שהושגו בסופ"ש האחרון.

הפזו המקסיקני התחזק הערב ב-2% מול המטבע האמריקני בתגובה. מניות יצרניות הרכבים, שהיו חשופות למהלך, הגיבו בעליות שערים. מניית ג'נרל מוטורס (סימול: GM) עלתה ב-1.5%, מניית פורד (סימול: F) טיפסה ב-0.5%, ומניית פיאט קרייזלר (סימול: FCAU) הוסיפה 1.7%.

בתוך כך, נתוני המאקרו בעולם ממשיכים להצביע על האטה חדה בפעילות הכלכלית. הייצור התעשייתי באיטליה ירד בחודש אפריל ב-0.7% לעומת צפי לעלייה של 0.2%. התוצר בבריטניה ירד בחודש אפריל ב-0.4%, לעומת צפי לירידה של 0.1%, כאשר בחישוב שנתי מדובר על קצב צמיחה של 1.3% בלבד. הייצור התעשייתי במדינה נפל בחודש אפריל ב-2.7%, גבוה בהרבה מהתחזיות שדיברו על ירידה של 0.7% בלבד. מדובר בירידה החודשית החדה ביותר ב-17 השנים האחרונות.

מוקדם יותר הבוקר פורסם מאזן הסחר של סין לחודש מאי שהצביע על מגמה מעורבת. מחד גיסא, הייצוא במדינה עלה בחישוב שנתי ב-1.1% לעומת צפי לירידה של 3.8%, כאשר ניתן לייחס את העלייה לכך שהסוחרים הקדימו הוצאות של משלוחים לפני הטלת המכסים מצד ארה"ב. מאידך גיסא, הייבוא צנח ב-8.5% לעומת צפי לירידה של 3.8% בלבד.

כפי שדיווחנו בשבועיים האחרונים, הממשל האמריקני מספק "כרית ביטחון" לשווקים במהלך השבועות האחרונים, כאשר הוא מגדיל בצורה חדה את היצע הדולרים בשוק, הרבה יותר מהתחזיות המוקדמות. קופת האוצר האמריקני (TGA) ירדה בימים האחרונים לרמה של 183 מיליארד דולר, כאשר נזכיר כי הקופה עמדה על סכום של 422 מיליארד דולר בסוף אפריל. בשבוע האחרון ירדה כמות המזומנים בקופה ב-50 מיליארד דולר, והמשמעות היא שהיצע הדולרים בשוק עלה במקביל באותו הסכום.

בימים הקרובים צפויה ירידה נוספת בקופת האוצר לשפל של 130 מיליארד דולר בלבד. נזכיר כי ע"פ התחזיות האחרונות, קופת האוצר צריכה לעמוד על 270 מיליארד דולר בסוף יוני (לכתבה המלאה), אך קשה לראות כיצד הממשל עומד בתחזיות לאור פעולותיו בשבועות האחרונים.

קופת המזומנים של משרד האוצר האמריקני: הממשל האמריקני מציף את השוק בנזילות

תשואות האג"חים של ארה"ב קופצות כעת ברקע להסכם עם מקסיקו. התשואה לתקופה של 10 שנים עומדת על 2.14% והתשואה לתקופה של שנתיים עומדת על 1.9% בלבד. נכון להיום, שוק האג"ח מתמחר 3 הורדות ריבית עד לסוף 2019. נציין בהקשר זה כי לאחר התבטאויות רבות של נציגי הפד' בשבועיים האחרונים, החל משבת נכנסו נציגי הפד' ל-"Blackout Periods" , התקופה בה אסור להם להתבטא עד החלטת הריבית ב-20.6.

במרכז

בגזרת הישראליות, טבע (סימול: TEVA) עלתה הערב ב-0.3% במסחר תנודתי, וריכזה עניין ברקע להורדת דירוג האשראי בסופ"ש האחרון ע"י סוכנות הדירוג Fitch (לכתבה המלאה).

תגובות לכתבה(19):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 15.
    מקוב 10/06/2019 22:57
    הגב לתגובה זו
    שכל העולם ואשתו מתנפלים על צירון. אז אני ממש לא מבין.. צירון כל כך עלובה ופיצפונת אז מה כל אחד יש לו 1 ערך נקוב ועוד אחד טמבל כותב שקנה היום מליון דולר בצירון כשכל "החברה" שווה איזה כולה 400 אלף דולר כולל אנונימי ושלמה העירקי החמוד הב הם פסיכים זה נייר לקנות יאא אללא שלהם
  • 14.
    שינוי תקליט עבור רות . רק למטה רק למטה כל הכסף חוסל (ל"ת)
    יוסף 10/06/2019 21:32
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    שאלה לעמית 10/06/2019 21:14
    הגב לתגובה זו
    מה בדיוק עושה האוצר? מציף את השוק בכסף? לאן הכסף הולך? מה זא?
  • 12.
    קוקו הבנאי העשיר והש 10/06/2019 20:06
    הגב לתגובה זו
    בורות אפלים וחסרי מטרת קיום מוצדקת. אך אשנה ואדפץ את דברי ואכתוב שניזרק כסף רע ואפילו רע מאד ולמעשה זה ממש לא כסף...אלו פיסות נייר שכונות חלודות הדפיסו בלי דין ובלי חשבון ומייצרים לצורך בענייני מעיין ניירות טואלט שלא יהיה בו שימוש והוא יושלך לאשפה עם כל המניות של החברות המטופלות שמורות מעלה.
  • 11.
    מה עכשיו? (ל"ת)
    חזרנו לשיא 10/06/2019 19:42
    הגב לתגובה זו
  • שתוק גולם אל תעשה עייין הרע (ל"ת)
    רק למעלה 10/06/2019 22:51
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    חצי מצירון כבר שלי רציתי לקנות היום עוד מליון דולר (ל"ת)
    רק למעלה רק רק 10/06/2019 19:15
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    הטרקטורון מפעילים את הכסף שעל הרצפה יא חצופים (ל"ת)
    רק למעלה רק למעלה 10/06/2019 19:07
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    תוכלו עצמכם קניתי יאכטה וגובהו מ ניילון 2012 (ל"ת)
    רק למעלה רק רק 10/06/2019 18:55
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    לחקירות אתם צוחקים שאני עילג ו מגמגם האא (ל"ת)
    רק למעלה רק רק 10/06/2019 18:47
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    מנחם 10/06/2019 18:47
    הגב לתגובה זו
    הכסף . טראמפ חיסל כל קופה אפשרית להרצת המניות ולטובת רווחיו האישים ושל חבריו כל המאפיה מוכרת בלי הפסקה על חשבון הקופה האמריקאית בקצב הזה ארהב עוד תפשוט רגל מהר מהצפוי ב 2021
  • 5.
    תגידו לי מזל טוב אני מחפש בחורה גרמניה להתחתן (ל"ת)
    רק למעלה רק רק 10/06/2019 18:12
    הגב לתגובה זו
  • אתה יהודי או גוי? (ל"ת)
    שלמה 10/06/2019 21:38
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    שוק פוליטי 10/06/2019 17:50
    הגב לתגובה זו
    מציפים את השוק בכסף, טראמפ מתעתע בכל העולם
  • 3.
    רק רק רק רק למעלה 10/06/2019 16:45
    הגב לתגובה זו
    כמו שהבטחתי לכם.שהיה שם אחרי מימושון קטן.לא בלי לעבוד שאני רואה רק למעלה.
  • און ארוחות חינם בסוף האמת הכלכלית קובעת (ל"ת)
    שלמה 10/06/2019 19:17
    הגב לתגובה זו
  • יפה מאד כתבת. (ל"ת)
    א 10/06/2019 22:57
  • 2.
    כסף על הריצפה 10/06/2019 16:31
    הגב לתגובה זו
    חבל על הזמן לנתח כל דבר.רושם לכם כבר חודשים מחלקים כסף לכולם.נראה לך שאם לא היו מחלקים כסף.למישהו היה כסף.שים כסף בבורסה ותעזוב את העבודה.הכסף יגדל לבד.
  • 1.
    לא טוב ואפילו גרוע ואפילו רע מאד. (ל"ת)
    אוניברסיטת פרינסטון 10/06/2019 16:27
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: