דוב
צילום: iStock

הורדת הריבית בארה"ב קרובה מתמיד, וכך גם המיתון

בעוד סוגיית מלחמת סחר והציוצים של הנשיא ממשיכים לגרום לתנודתיות במדדים, הכסף הגדול ממשיך לאותת על האטה כלכלית שתחייב את הפד' להגיב. במקביל, ההסתברות להורדת ריבית במהלך 2019 מזנקת הערב אל מעל ל-80%

עמית נעם טל | (8)

בעוד המדדים המובילים בוול סטריט השלימו בחודשים האחרונים ראלי חד ואף קבעו שיאים חדשים, שוקי האג"ח הציגו תסריט אחר לחלוטין והמשיכו לטעון ללא הפסקה כי הכלכלה האמריקנית בדרך להאטה, שתחייב הורדת ריבית מצד הפד' כבר במהלך 2019. הערב נראה כי התסריט שהציגו שוקי האג"ח בחודשים האחרונים הופך למציאות.

אמש פורסם מדד המשלוחים בארה"ב (Cass Freight Index) לחודש אפריל. המדד, שעוקב אחר נפחי המשלוחים בארה"ב בכלל כלי השינוע (משאיות/רכבים/מטוסים/אוניות), הצביע על ירידה שנתית של 3.2% בפעילות. מדובר בחודש החמישי ברציפות שהמדד מצביע על ירידה שנתית בפעילות.

"כאשר המדד עבר לטריטוריה השלילית בדצמבר האחרון לאחר 24 חודשים, הערכו כי מדובר באירוע זמני שקשה להעריכו. גם בינואר הערכו כי מדובר באירוע זמני. בפברואר האחרון טענו כי "למרות שאנחנו לו משנים את התחזית שלנו לשלילית, אנו חושבים כי זה יהיה נבון לעקוב בזהירות אחר ההתפתחויות". הנתון האחרון מצביע כי הסיכון לפעילות הכלכלית בארה"ב עלה משמעותית", טענו ב-cass information system, החברה שאחראית על פרסום המדד.

מדד השילוחים בארה"ב: סימני ההאטה בפעילות הכלכלית נמשכים

 

 

נתוני המאקרו שפורסמו היום בארה"ב מצביעים גם הם על המשך האטה בפעילות הכלכלית. הייצור התעשייתי בארה"ב ירד בחודש אפריל ב-0.5%, לעומת צפי לקריאה ללא שינוי. בחישוב שנתי, מדובר על עלייה של 0.9%, רחוק מאוד מקצב עלייה שנתי של 5.6% שנרשם במהלך ספטמבר האחרון.

הייצור התעשייתי בארה"ב בעשורים האחרונים. האטה החדה בחודשים האחרונים תסתיים כמו ב-2016, או במיתון כמו בשאר הפעמים?

 

כיצד כל הסימנים הללו מסתדרים עם העובדה שהתמ"ג האמריקני זינק ב-3.2% במהלך הרבעון הראשון? שאלה מעניינת. אמש התייחס לסוגיית ג'פרי גונדלך, מייסד קרן DoubleLine Capital במהלך כנס משקיעים שערך. גונדלך הציג את הקורלציה בין מדד נתוני המאקרו של סיטי בנק לבין התמ"ג האמריקני במהלך העשור וחצי האחרונים.

הגרף מתוך כנס המשקיעים אמש: הפער שנפתח ייסגר?

 

נציין בנוסף כי אחת הסיבות העיקריות לשיעור הצמיחה הגבוה בשורה התחתונה הייתה האצה חדה בהוצאות הממשל והרשויות המקומיות. ההוצאות רשמו זינוק של 3.9%, העלייה החדה ביותר בשנים האחרונות, דבר שלא צפוי להתרחש ברבעונים הקרובים.

ההסתברות להורדת ריבית בחודשים הקרובים עולה הערב ל-80%, ואם נשפוט לפי ההיסטוריה, הפד' אכן יוריד את הריבית ברמות וודאות כזו. ההיסטוריה מלמדת אותנו כי בכל פעם בה הפד' החל להוריד ריבית, המיתון בארה"ב החל זמן קצר לאחר מכן. האם גם הפעם ההיסטוריה תחזור על עצמה?

זהו זמן מצוין להזכיר את מודל הפד' ל"סבירות למיתון בתוך 12 חודשים", שמבוסס על עקומת האג"ח. הסבירות למיתון בשנה הקרובה ע"פ המודל עלתה בחודש אפריל לרמה של 27.4%, הרמה הגבוהה ביותר מאז 2007. מלבד מקרה אחד ב-1998, בכל המקרים שהמודל הצביע על הרף הנ"ל, מיתון בארצות הברית התרחש זמן קצר לאחר מכן.  הפד' כמובן מנסה לשכנע בחודשים האחרונים "כי הפעם זה אחרת", האמנם?

ולסיכום, בעוד שוקי המניות ממשיכים להיות תנודתיים ברקע לדיווחים על מלחמת סחר/ציוצים בלתי פוסקים של הנשיא, הכסף הגדול ממשיך להצביע על האטה חריפה במהלך סוף 2019 ותחילת 2020. הכסף הגדול לא זז מתחזית זו כבר למעלה משנה וחצי, גם כאשר הפד' חשב שהוא יוכל לעלות את הריבית ב-4 פעמים במהלך 2019.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    לרון 18/05/2019 11:13
    הגב לתגובה זו
    לגרינברג האופטימי מלך הסקטורים העולים והסלים הלא משתנים!
  • 6.
    ריבית אפסית 15/05/2019 22:46
    הגב לתגובה זו
    מיתון וריבית אפסית בכלכלה גדולה בעולם לא יכולים ללכת ביחד ,הממשל בעיניין והשוק אני בדרך! לשיאים חדשים
  • 5.
    תודה - מאוד מקצועי (ל"ת)
    מיכאל 15/05/2019 22:30
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אז איך הריבית על השקל לא יורדת (ל"ת)
    גרשון 15/05/2019 21:22
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אליעז 15/05/2019 21:11
    הגב לתגובה זו
    לא ריבית לא מיתון ולא נעליים ...אלה עוד דברי שטות מתוזמנים שמופצים מעת לעת בזירת שוק ההון, באין מפריע ומתוך חוסר אחריות
  • 2.
    רק רק רק רק רק מעלה 15/05/2019 19:58
    הגב לתגובה זו
    השוק צמא לכסף .אז הוא ימשיך מעלה
  • 1.
    אך ור ק מעלה 15/05/2019 19:56
    הגב לתגובה זו
    עכשיו זה ברור שבשוק ימשיך מעלה.יפה גם שהשוק עולה מופיע הדוב
  • לרון 18/05/2019 11:10
    הגב לתגובה זו
    הדב כבר לא יהיה כ"כ חמוד.
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: