הפד
צילום: iStock

החל מהחודש: מאזן הפד' יורד בקצב נמוך יותר

בהתאם להחלטות הריבית האחרונות: מאזן הבנק מתחיל לרדת בקצב של עד 35 מיליארד דולר בחודש, כאשר התהליך צפוי להסתיים בספטמבר הקרוב. עוד כ-160 מיליארד דולר צפויים לרדת ממאזן הבנק בחודשים הקרובים, אך הממשל האמריקני צפוי לכסות את ה"וואקום"
עמית נעם טל | (4)

בעוד השיח סביב השאלה: "להוריד/לא להוריד ריבית בארה"ב" שובר בימים האחרונים שיאים חדשים, כאשר הממשל האמריקני תוקף באופן יומי את מדיניות הבנק המרכזי בארה"ב, הפד' החל בימים האחרונים בתהליך משמעותי הרבה יותר: האטה הדרגתית בתהליך צמצום מאזנו.

ע"פ העדכון השבועי שפרסם הבנק אמש לאחר סיום המסחר, מאזן הבנק ירד בשבוע האחרון ב-37.6 מיליארד דולר, הצמצום השבועי הגדול ביותר שביצע הבנק מתחילת התהליך. בסה"כ אחזקות הבנק ירדו מהתחלת התהליך בפברואר 2018 בקצת יותר מ-550 מיליארד דולר.

ברקע לתנודתיות בשווקים בסוף 2018, הבנק הודיע בפגישת הריבית בחודש מרץ על כוונתו לסיים את התהליך בספטמבר הקרוב. תהליך הסיום מתחיל החל מהחודש, כאשר היקף הצמצום באגרות החוב הממשלתיות צפוי לרדת מרמה של 30 מיליארד דולר לרמה של 15 מיליארד דולר בלבד. במקביל, הבנק ממשיך לצמצם בקצב של עד 20 מיליארד דולר בשוק האג"ח מגובה משכנתאות (MBS). נכון להערב, נותרו עוד כ-150-160 מיליארד דולר שהפד' צפוי "להרוס" בחודשים הקרובים.

בתחילת  אוקטובר 2019, הפד' מתכנן שינוי בתמהיל ההשקעות שלו, כאשר האג"ח שיגיעו לפדיון בשוק האג"ח מגובה המשכנתאות (MBS) יושקעו מחדש באג"ח הממשלתי. הסכום המקסימלי שיושקע באג"ח הממשלתי יעמוד על 20 מיליארד דולר, כאשר אם הסכום שיגיע לפדיון באג"ח מגובה המשכנתאות יהיה גבוה יותר, הוא יוחזר לשוק ה-MBS.

אחזקות הפד' המעודכנות, והצפי לספטמבר הקרוב

 

תהליך צמצום המאזן משמעותי במיוחד לסוגיית הרזרבות של הבנקים בארה"ב, שעלו לכותרות בתקופה האחרונה ברקע לקפיצה בריבית האפקטיבית בשוק. נכון להיום, הרזרבות של הבנקים בחשבון הפד' עומדות על 1.45 טריליון דולר, והן צפויות לרדת עד לרמה של 1.2 טריליון דולר בסוף ספטמבר (נזכיר כי מאזן הפד' הוא בעצם התחייבויות של הפד' כלפי הבנקים). הירידה הצפויות ברזרבות של הבנקים, לצד הצורך שלהם לעמוד בדרישות הרגולטוריות, מבטיח למעשה כי הלחץ בשוקי המימון ימשיך ללוות את השווקים גם בחודשים הקרובים (למרות הורדת ה-IOER השבוע).

רזרבות הבנקים בארה"ב בעשור האחרון בהתאמה לפעולות הפד'

 

בעוד הפד' צפוי ל"הרוס" עוד 150-160 מיליארד דולר מהשוק, הממשל האמריקני צפוי לכסות "הוואקום", כאשר הוא צפוי להזרים עוד כ-320 מיליארד דולר מקופת האוצר (Treasury General Account, או בקיצור TGA) לשווקים. כפי  שדיווחנו מוקדם יותר השבוע (לכתבה המלאה), קופת האוצר הגיעה לשיא של 420 מיליארד דולר בסוף החודש האחרון ברקע לעונת המס בארה"ב, וצפויה לרדת לרמה של 85 מיליארד דולר בלבד בסוף הרבעון השלישי (בדיוק כאשר הפד' מסיים את תוכנית צמצום המאזן). התנודה החדה בשוקי המט"ח הערב מקורה ככל הנראה בהזרקה של כסף שבוצעה ע"י הממשל האמריקני.

קופת האוצר האמריקני (TGA): הממשל האמריקני צפוי להציף את המערכת הבנקאית בדולרים, ולמלא את הפער שיוצר הפד'

 

 

כפי שניתן להבין, הנזילות בשוק האמריקני מווסתת באופן כמעט מושלם על הממשל האמריקני והפד', ולכן גם שוקי המניות מווסתים בצורה מלאה. שיחות סחר/האטה כלכלית/ הורדת תחזיות של החברות הופכים ללא רלוונטיים בסיטואציה נוכחית. לפי התיאוריות הכלכליות, רק בנק מרכזי שולט בכמות הכסף בשוק, אך מאז המשבר של 2008 גם הממשל האמריקני שולט על כמות הדולרים בשוק. הנשיא טראמפ הגדיר את הירידות האחרונות בדצמבר כ"תקלה", והיא אכן הייתה תקלה: בדצמבר האחרון 2 הגופים הנ"ל היו צריכים למשוך כסף מהשוק (על התפקיד של הממשלה בירידות של דצמבר).

 

למרות זאת, הלחץ שהתגלה בתקופה האחרונה בשוקי המימון, כאשר הריבית האפקטיבית עלתה משמעותית, הוא בהחלט כאב גדול למקבלי ההחלטות, שכן הוא מצביע שהשליטה על השוק איננה מוחלטת. ע"פ התיאוריה שהפד' מחזיק בה, עלייה של הריבית האפקטיבית בשוק מעל ריבית ה-IOER לא צריכה להתקיים כלל (לכתבה המלאה), וכבר חודש שהסיטואציה מתרחשת במציאות.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    הנפוח והנפיחות 04/05/2019 23:33
    הגב לתגובה זו
    כמה טריליונים שווי שוק השווקים עוד יכולים להתנפח הרי כל שווי השוק של לפני 11 שנים היה שווה ירידה של 10 אחוז היום טירוף מוחלט
  • 2.
    עמי 04/05/2019 08:05
    הגב לתגובה זו
    ממתי שוק הכסף משפיע על העולם האמיתי
  • לולי הזרקה השווקים מתפרקים (ל"ת)
    עינך הרואות 04/05/2019 20:36
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    חובבנות לשמה 04/05/2019 00:07
    הגב לתגובה זו
    לא יודע אם זה מתוך נאיביות או חוסר מקצועיות של הכותב,אבל חמישה חודשים לאחר המפולת ברור שההרחבה הכמותית היא משתנה שניתן לשליטה ובטח לא מה שיפיל את השווקים.מסר לך ולגורביץ בטרם אתם נעלמים לגמרי מהשוק המקומי:רק חמור לא משנה דעתו״
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: