משטרה
צילום: יחצ

אלו התנאים ששוטר יוכל לבקש מכם תעודה מזהה

משרד המשפטים ומשטרת ישראל חשפו נוהל חדש של דרישת תעודה מזהה, זאת עקב ריבוי מקרי אלימות
גיא עיני | (10)
משטרת ישראל ומשרד המשפטים הודיעו היום על הטמעת נוהל "הצגת תעודת זהות והזדהות בפני שוטר" שגובש בשיתוף גורמי משרד המשפטים בעקבות המלצות דו"ח ועדת פלמור. הנוהל החדש מגיע בעקבות ריבוי התיקים כנגד יוצאי העדה האתיופית שמתחילים כ"עניין של מה בכך" עקב דרישת הזדהות של שוטר שגורמת להסלמה ומגיעה לכדי מצב של אלימות ממשית, מה שגורם לעיכובים ומעצרים. על-פי החוק, דרישת הזדהות אינה מחייבת חשד מוקדם או חשד כלשהו טרם הפעלת הסמכות. המשמעות היא כי שוטר רשאי לדרוש מאדם להזדהות בכל מקום ובכל זמן, ללא חשד קונקרטי. על מנת להבטיח שהסמכות תופעל כראוי, קבע הצוות כי יש מקום לקביעת נהלים ברורים להסדרת אופן הפעלת הסמכות. משטרת ישראל, בשיתוף עם מחלקת ייעוץ וחקיקה וראש היחידה הממשלתית לתיאום המאבק בגזענות במשרד המשפטים, ובאישור המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, גיבשו נוהל משטרתי שנוגע לאופן הפעלת סמכות דרישת ההזדהות כלפי כל אדם. הנוהל מכוון לכך שהסמכות לא תופעל באופן שרירותי, אלא לאחר שהשוטר מצא עילה סבירה להפעלתה, קובע תנאים מקדמיים להפעלת הסמכות, ונועד להבטיח הפעלה שוויונית ומכבדת של סמכות זו. העקרונות המרכזיים בנוהל הם:
  • שוטר יפעיל את סמכות דרישת ההזדהות רק במצבים בהם הוא סבור שהדבר דרוש לצורך מילוי תפקידו - זיהוי התנהגות חריגה או חשודה או התנהגות אחרת.
  • אופן הפנייה לאזרח יהיה אדיב וענייני.
  • הפעלת הסמכות תיעשה באופן ענייני ושוויוני, ותוך דגש על  היעדר אפליה בשל הבדלי דת, גזע, מוצא אתני, לאום, מין או נטייה מינית.
  • השוטר יזדהה בפני האזרח טרם הפעלת הסמכות, כמתחייב מכוח פקודת המשטרה.
  • תהליך דרישת ההזדהות לא יימשך מעבר לדקות בודדות.
  • פיקוח ובקרה - כל תלונה הנוגעת להפעלת סמכות דרישת ההזדהות בניגוד לנוהל תועבר ליחידה לתלונות הציבור שבמשטרת ישראל. אירועים חריגים באופן מיוחד ידווחו למשרד המשפטים.

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    רתוש 21/03/2019 21:45
    הגב לתגובה זו
    ממשלת זדון ומשטרת זדון.
  • 9.
    יהואל אדונבעל 18/03/2019 10:15
    הגב לתגובה זו
    בקשה של שוטר מאתיופי להזדהות נחשבת כפעולה גזענית ולכן מותר לפגוע גם בזכויות שלי?
  • 8.
    מירב 18/03/2019 06:24
    הגב לתגובה זו
    ממש כייף
  • 7.
    kablan japani 17/03/2019 11:58
    הגב לתגובה זו
    I'm living in Europe, I live in freedom, I have nostalgy to my country but ...shalom and not lehitraot
  • 6.
    סתם אזרח 12/03/2019 09:51
    הגב לתגובה זו
    אם זה עדיין נתון רק לשיקול דעת השוטר (שלא הוכיחו עד היום שהשיקול דעת שלהם ראוי ושהסמכות תינתן להם ללא פיקוח). אבל זה שהיו צריכים לומר לשוטרים איך ובאילו תנאים יש לעשות את זה אז זה כבר תעודת עניות למשטרה ולמערכת שאמורה לפקח עליה
  • 5.
    החוק לא עומד במבחן חוק-יסוד כבוד האדם וחירותח (ל"ת)
    לכו זדיינו 09/03/2019 16:30
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    שוטרים חוצפנים,מעצבנים,חסרי בטחון,חסרי נימוס (ל"ת)
    יזלזלו בהם בכל מקום 09/03/2019 11:41
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    עמי 08/03/2019 19:36
    הגב לתגובה זו
    זה שיצאו מטומטמים ואווילים אין זה אשמת האזרחים
  • 2.
    אזרח מודאג 08/03/2019 16:59
    הגב לתגובה זו
    כל עוד יש אפשרות לשוטר להאשים אדם ואף לעצור אותו בהאשמות אידיוטיות כאלו יש לשוטר כוח לא סביר על האזרחים.
  • 1.
    אזרח 07/03/2019 21:05
    הגב לתגובה זו
    לשווטר תמיד מוקנת הסמכות לשקר. כי תמיד הממונים עליו וכולל מערכת המשפט בצורה אוטומתית מאמנים להם.והאזרח נחשב ככלום.
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.