ח"כ דוד ביטן
צילום: המקור, ערוץ 10

המשטרה נגד דוד ביטן: "קיבל שוחד של מאות אלפי שקלים"

המשטרה מעדכנת על תשתית ראייתית נגד ביטן בתיק 1803. עוד מעורבים מנכ"ל דניה סיבוס, ראש עיריית ראשל"צ לשעבר דב צור והמשנה לראש עיריית ת"א ארנון גלעדי

מורן ישעיהו | (2)

משטרת ישראל מעדכנת היום (ה') על סיום חקירת תיק 1803 במסגרתה התגבשה תשתית ראייתית נגד עשרות מעורבים, בהם ח"כ דוד ביטן, ארנון גלעדי, דב צור, רונן גינזבורג, אנשי ציבור נוספים וגורמים פרטיים, לביצוע עבירות שוחד, קבלת דבר במרמה, מרמה והפרת אמונים, הלבנת הון ועבירות מס בפרשות שונות בתקופה שבין 2017-2011.

בתחילת התקופה האמורה שימש ח"כ ביטן במגוון תפקידים בכירים בעיריית ראשון לציון, בהם סגן ראש העיר ויו"ר הועדה לתכנון ובניה, והחל ממרץ 2015 כיהן כחבר כנסת. ארנון גלעדי שימש בתקופה האמורה במגוון תפקידים בכירים בעיריית תל אביב, בהם המשנה לראש העיר וחבר הוועדה לתכנון ובניה. דב צור שימש כראש עיריית ראשון לציון. רונן גינזבורג שימש כמנכ"ל דניה סיבוס.

החשדות נגד ביטן נוגעות ל-12 פרשיות בהן היה מעורב. על פי הודעת המשטרה, ממצאי החקירה העלו כי ח"כ ביטן במסגרת תפקידיו הציבוריים השונים, הן בתקופה בה היה סגן ראש עיריית ראשון לציון והן בתקופה בה כיהן כח"כ, קיבל שוחד במזומן בסכום שעולה כדי מאות אלפי שקלים, וכן הבטחה לקבלת דירות בעד פעולות הקשורות בתפקידו. בתמורה, הפעיל ח"כ ביטן את סמכותו, השפעתו, עוצמתו וקשריו על גורמים שונים והוביל לשינוי החלטות, מתן היתרים מסוגים שונים, והפחתת תשלומי עירייה.

כמו כן, גרם לשינוי חוות דעת משפטית של גורמי מקצוע בעיריית תל אביב, זרז תהליכים בתשלום חובות וכד'. במסגרת פעילותו כאמור, יזם ח"כ ביטן ישיבות בכנסת ובעיריות, פנה למקבלי החלטות והשקיע בעשייה זו מאמצים רבים. כל זאת עשה ח"כ ביטן במטרה לקדם את ענייניהם של הגורמים העסקיים שבשירותם פעל ומהם לקח טובות הנאה. 

במסגרת פרשת 'חב' דניה סיבוס', התבססה תשתית ראייתית לכך שבשנים 2015-2013 נתן רונן גינזבורג, מנכ"ל החברה, סכום של 430,000 שקל כשוחד לח"כ ביטן ולאדם נוסף, על מנת לקדם אינטרסים של דניה סיבוס מול עיריית ראשון לציון ומשרד התחבורה, הקשורים בתכנית להקמת תחנת דלק במחלף עין הקורא על כביש 431 ולמכרז הנוגע לכביש 38.

בהקשר זה נתקבלה תגובת דניה סיבוס: "המלצות המשטרה כבודן במקומן מונח, אולם הגורם היחיד שמקבל החלטה בדבר העמדה לדין, הוא הפרקליטות בלבד. אנו סמוכים ובטוחים כי לאחר שיתקבל בידי הפרקליטות כל המידע הרלוונטי, תתקבל המסקנה המתבקשת והראויה כי אין בסיס להעמדתם של דניה סיבוס ו/או של רונן גינזבורג לדין".

במסגרת פרשה הנוגעת ליזמי נדל"ן, התגבשה תשתית ראייתית לכך שעל פני השנים 2017-2011 סייעו ח"כ ביטן וארנון גלעדי ליזמים לקדם אישורים והיתרים ביחס לשלושה פרויקטים של נדל"ן בת"א מול גורמים שונים בעירייה. בתמורה לקידום הפרויקטים ניתן שוחד בסך של 385,000 שקל. חלק מכספי השוחד הוסוו באמצעות חשבוניות פיקטיביות. בנוסף נמצא כי ארנון גלעדי לקח שוחד, בכסות של תרומות, בסך של עשרות אלפי שקלים ממס' יזמים ובעלי עסקים ובתמורה לכך, סייע בפתרון בעיות מול עיריית תל אביב. 

קיראו עוד ב"בארץ"

פרשות נוספות שנחקרו העלו כי ח"כ ביטן טיפל בעניינם של רבים נוספים, בהם רשת כלבו מזון גדולה, בתמורה לשוחד בעשרות אלפי שקלים מכל אחד, וכן נמצא שבתקופה שכיהן כחבר כנסת המשיך להגיע לעיריית ראשון לציון, קיים פגישות בעיריית ראשון לציון וקידם אינטרסים של גורמים אשר מהם קיבל טובות הנאה. חלק מכספי השוחד ניתנו בכסות של תרומות וחלק הוסוו באמצעות חשבוניות פיקטיביות. באחד המקרים התקבלה גם הבטחה לנדל"ן (שתי דירות בפרויקט).

פרשה נוספת שנחקרה בתיק זה נוגעת לחשדות נגד ראש עיריית ראשל"צ לשעבר, דב צור בקשר לקשריו עם יזם נדל"ן מהעיר ראשון לציון. נמצא כי יזם הנדל"ן ניהל את קמפיין גיוס התרומות של דב צור לקראת הבחירות לרשויות המקומיות באוקטובר 2013, ובתוך כך גייס בעצמו תורמים והעמיד מנגנון לגיוס תרומות המהווה טובת הנאה שהתקבלה אצל דב צור. במהלך כהונתו של צור כראש עיר, הוא דן בענייניו של היזם, קיבל החלטות וחתם על היתרים בנוגע לפרויקטים נדל"ניים של היזם, תוך הסתרת הקשר בין השניים והימצאות צור בניגוד עניינים מול היזם.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    הם לא היחידים...שר הפנים שלך גנב..ועוד כמה חברים (ל"ת)
    משה 07/03/2019 15:46
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    דוד ביטן צדיק גדול ......כמו נתניהו ......לאן הגענו ? (ל"ת)
    משה דנינו 07/03/2019 11:37
    הגב לתגובה זו
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.