ישראל כץ משרד התחבורה
צילום: כפיר סיון

לידיעת השר כץ: שביעות רצון נמוכה מהתחבורה הציבורית בשרון

ארגון 15 דקות ערך סקר בקרב יותר מ-5,000 תושבי השרון המצביע על מחסור בקווים ישירים, תחנות אוטובוס מרחוקות ביישובים הערביים והיעדר שבילי אופניים לרכבת
גיא עיני | (4)

שביעות הרצון מהתחבורה הציבורית בקרב תושבי השרון נמוכה. כך עולה ממצאי סקר שפורסם היום (ג') בקרב יותר מ-5,000 תושבי השרון המצביע על מחסור בקווים ישירים, תחנות אוטובוס מרחוקות ביישובים הערביים, חוסר תיאום בין מועדי האוטובוסים והרכבות והיעדר שבילי אופניים לתחנות הרכבת.

בחודשים האחרונים נערך סקר נוסעים מקיף שבחן את הרגלי הנסיעה של תושבי השרון, שסובלים מפקקים ארוכים, תחבורה ציבורית לא יעילה, עומס אדיר בקווי הרכבת ומשבר תחבורתי שהולך ומחריף. הסקר נערך בקרב יותר מ-5,000 תושבי השרון וממצאיו נותחו על ידי הטכניון.

בין הרגלי הנסיעה שהסקר בחן נכללים מידת השימוש בתחבורה ציבורית, אופניים והליכה ברגל ומידת השימוש באמצעי התחבורה השונים. תוצאות הסקר מעלות חוסר שביעות רצון של תושבים בערי השרון מהתחבורה הציבורית - הן בקווי האוטובוס והן ברכבת ישראל.

נוסעים באוטובוסים העניקו ציון ממוצע בטווח של 2-3 מתוך 5 לשורה של היבטים כמו תדירות האוטובוסים, שעות הפעילות, משך הנסיעה, תיאום הלו״ז וצפיפות הנסיעה. רק הקטגוריות קרבת התחנה ליעד וקרבת התחנה למוצא קיבלו ציון גבוה מ-3, כאשר שביעות הרצון מהשימוש ברכבת נמוכה עוד יותר: בכל הקטגוריות התקבלו ציונים בטווח 1.5-3.5. 

מחסור בקווים ישירים ושבילי אופניים

שני שליש מהנשאלים ענו כי חסרים להם קווים ישירים ומהירים לאזורי התעסוקה וכשמונים אחוזים השיבו כי תדירות התחבורה הציבורית נמוכה מדי. 

קצת יותר מרבע ממשתתפי הסקר העידו כי הם משתמשים בתחבורה ציבורית (27%) בלבד בנסיעה למקום העבודה, וכחצי מהמשיבים נוסעים ברכב פרטי בלבד (51%), וקצת  פחות מרבע משלבים בין רכב פרטי לתחבורה ציבורית (22%).

מעל 900 נסקרים מטייבה וקלנסוואה ענו לשאלות הסקר בשפה הערבית. מתשובותיהם עולה כי יותר מ-50% סבורים שתחנות האוטובוס מרוחקות יותר מעשר דקות הליכה. רבים מהם עובדים בערי השרון: בעיקר בכפר סבא אולם אין להם קווי תחבורה ציבורית ברמה מספקת ובכך הם נאלצים להגיע עם רכב פרטי ולהעמיס על הכבישים.

חסר תיאום בין זמני האוטובוסים והרכבות 

מתשובותיהם של נוסעי הרכבת עולה כי אין התאמה בין לוחות הזמנים של הרכבת לזמני הגעת ויציאת האוטובוסים מהתחנות וכי הוספת שבילי אופניים אל תחנות הרכבת תעודד נוסעי רכב פרטי להשאירו בבית.

קיראו עוד ב"בארץ"

"הציבור דורש תחבורה ציבורית טובה ומהירה - כך עולה מממצאי הסקר. כעת חשוב שיתוף הפעולה של משרד התחבורה בתכנון ופתיחה של קווים מהירים לאזורי תעסוקה והוספת שירות חסר בערים. רק עבודה משותפת של הרשויות להגדלת לתחבורה הציבורית תוך הבנת הצרכים בשטח ודיאלוג עם הציבור יביאו לשיפור משמעותי בתחבורה הציבורית. אנחנו קוראים גם למשרד האוצר להקצות את המשאבים הנדרשים לכך", אמר מנכ״ל 15 דקות גיל יעקב.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    מנחם לוי 16/01/2019 12:01
    הגב לתגובה זו
    3 קדנציות כץ שר התחבורה ואין תחבורה ציבורית מוציאים עשרות מילארדים ואין תוצאות ...נאאאדה זה הליכוד .....הרבה דיבורים ..מעט ביצוע מוצלח הם בחרדת ביצוע ....
  • 3.
    בן בסט 15/01/2019 13:02
    הגב לתגובה זו
    הם מעולים בפקה פקה גרועים בעבודה
  • 2.
    מסילה מזרחית יעד 2026 ,למה ? חופרים עם מעדר ? (ל"ת)
    משה 15/01/2019 12:13
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ראובן 15/01/2019 11:53
    הגב לתגובה זו
    גם תושבי בת-ים מאוכזבים מתכנון הקו העילי ברחובות הצרים והצפופים של בת-ים. תכנון לקוי שיסתום את כל התחבורה בעיר ויגרום לפקקי ענק.
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

גרי ליבנת' בנק רוטשילד ושות' בישראל. קרדיט: פלורין קאליןגרי ליבנת' בנק רוטשילד ושות' בישראל. קרדיט: פלורין קאלין

יותר מ-1,500 הייטקיסטים ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים

5,400 ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים במהלך 2024, מתוכם בין 1,500 ל-2,000 הייטקיסטים, כמה מיליונרים חדשים בהייטק יהיו השנה?  

רן קידר |
נושאים בכתבה מיליונרים הייטק

בסוף 2024 נמנו בישראל כ-186 אלף מיליונרים בדולרים, עלייה של 2.9% לעומת השנה הקודמת, המשקפת כ-5,400 ישראלים חדשים שחצו את רף המיליון דולר בנכסים נטו. אפשר להניח שהמספרים האמיתיים הם מעל 200 אלף - זה מגובה גם בנתון של בנק UBS שמציב את ישראל במקום ה-17 בעולם בעושר ממוצע למבוגר, כ-284 אלף דולר. 

לפי דוח של Henley & Partners לשנת 2024, במהלך 2023 נרשמה עזיבה של כ-200 בעלי הון מישראל, בעוד שב-2022 נכנסו כ-1,100 בעלי הון לארץ. מרבית הנוטשים מעבירים את מרכז חייהם לארה"ב, בריטניה ופורטוגל. ובכל זאת, גם לאחר ההגירה, מאזן המיליונרים נטו בישראל ממשיך לעלות בקצב של אלפים בשנה. משנת 2024 יש מצב הפוך - עלייה לארץ, אם כי אין נתונים רשמיים. 

שליש מהמיליונרים החדשים מגיעים מההייטק

שנה שעברה הוגדרה כשנה חזקה להון הטכנולוגי הישראלי. לפי דוח 2024 של PwC , נרשמו 53 עסקאות אקזיט בשווי כולל של 13.38 מיליארד דולר, ו-34 עסקאות מיזוגים ורכישות בהיקף נוסף של 8.95 מיליארד דולר. שש הנפקות (IPO) גייסו יחד 781 מיליון דולר. בסך הכול, 106 עסקאות בתחום ההייטק הגיעו להיקף כולל של 26.7 מיליארד דולר. מתוכן, 8 עסקאות חצו את רף חצי מיליארד דולר (ששווים הכולל עמד על 6.8 מיליארד דולר), ו-23 עסקאות בטווח 100-500 מיליון (ששווים הכולל עמד על 5.8 מיליארד דולר), שמהוות יחד 44% מהיקף השוק. רוב העסקאות היו בתחומי IT & Enterprise Software, סייבר, ואינטליגנציה מלאכותית.

לפי IVC ו-Rise IL, כ-70% מההון שנוצר בעסקאות האלו הגיע לחברות טכנולוגיה. במחקרים קודמים של PwC הוערך כי 15-25% מהמניות בעסקאות הייטק מוחזקות בידי מייסדים ועובדים ישראלים. בהנחת 20% לבעלי מניות פרטיים, ההון החדש שהוזרם ליחידים ב-2024 עומד על כ־4.5 מיליארד דולר. אם מחלקים סכום זה למקבלי רווחים טיפוסיים בטווח 2-3 מיליון דולר, מדובר בכ-1,500-2,000 ישראלים שהפכו למיליונרים חדשים מהייטק בשנה אחת בלבד, כשליש מכלל הגידול באוכלוסיית בעלי ההון בישראל.

שנה שעברה גם התאפיינה גם בזינוק בעסקאות סקנדרי, כלומר עובדים ומייסדים שמימשו אחזקות עוד לפני אקזיט או הנפקה. מדובר בעשרות חברות ישראליות פרטיות, שבהן מימושים של מיליונים בודדים ועד עשרות מיליונים למייסדים. בשנת 2025 יש אומנם תנודות, אך המגמה חיובית - יש גידול בהיקף ההשקעה בהייטק ובאקזיטים. אם על פי הנתונים מעל 1,500 איש בהייטק הפכו למיליונרים, הרי שב-2025 אפשר כבר לדבר על היקף כפול.