דגל איטליה
צילום: Istock

משבר החוב באירופה בדרך להתפרצות בחודש הבא?

ברקע לסיום תוכנית הרכישות באיחוד האירופאי ונתוני המאקרו שנחלשים, המבחן הגדול לאג"ח של איטליה מתקרב, כאשר המדינה צריכה לגלגל 28 מיליארד אירו בפברואר בזמן שתמיכת ה-ECB יורדת לשפל חדש. מי יקנה את החוב?
עמית נעם טל | (11)

ברקע להצפת השווקים בכסף זול ע"י הבנקים המרכזיים ומשרד האוצר האמריקני מתחילת השנה, נדמה שהבעיות הכלכליות שאפיינו את 2018 נדחקו הצידה. אך פעולות הממשל האמריקני צפויות להסתיים החל מהערב, דבר שצפוי להחזיר את התנודתיות לשווקים. כעת, נשאלת השאלה: מה האירוע הגדול הבא בשווקים? התשובה היא ככל הנראה אירופה.

ברקע לנתוני המאקרו החלשים שמגיעים מהיבשת הישנה בתקופה האחרונה ומאותתים על כניסה למיתון בחודשים הקרובים (לכתבה המלאה), הסיכויים להתפרצות "משבר החוב" של המדינות באיחוד עולה משמעותית החל מהחודש הבא, כאשר המבחן הגדול של איטליה מתקרב.

לאחר חודשיים רגועים יחסית, החל מהחודש הבא צריכה ממשלת איטליה להתחיל לגלגל חלק מחובותיה: בחודש פברואר צריכה הממשלה להחזיר 28 מיליארד אירו, בחודש מרץ הסכום קופץ לרמה של 35.3 מיליארד אירו.

פריסת החוב של ממשלת איטליה בשנה הקרובה

 

גלגול החוב הנוכחי צפוי להיות מאתגר במיוחד לנוכח העובדה כי בשנתיים האחרונות הבנק המרכזי באירופה (ECB) היה הרוכש הכמעט יחידי בשוק לאגרות החוב הממשלתיות.

הגרף הבא של גולדמן זאקס מהשנה האחרונה מסכם היטב מי היה הציל את הממשלה האיטלקית בשנים האחרונות.

 

הבנק המרכזי מחוץ למשחק

למרות שהבנק הפסיק להיות את תוכנית הרכישות (QE) בתחילת החודשי הנוכחי, הבנק עדיין פעיל בשווקים ומבצע רכישות מחדש של אג"חים שמגיעים לפדיון. לפי הצפי האחרון של הבנק, קצב הרכישות החוזרות של הבנק בשוקי האג"ח הממשלתיים צפוי לרדת לרמה של 8.7 מיליארד אירו בלבד בחודש הבא. סכום זה צריך להתחלק בין כל מדינות האיחוד.

תחזית הפדיונות של הבנק המרכזי (והצפי להשקעה מחדש)

 

ובמילים פשוטות: איטליה צריכה לגייס הון עם תמיכה מינימלית של הבנק המרכזי, ולא ברור היום מי ירצה להיכנס לוואקום שהותיר אחריו ה-ECB.

סקטור הבנקאות במוקד

הצרה הגדולה ביותר של איטליה היא הקשר בין הממשלה לבנקים המקומיים. אחזקות הבנקים המסחריים באג"ח הממשלתי נאמדות היום בכ-381 מיליארד אירו, ולפי הבנק להסדרים בינלאומיים (BIS) אחזקה זו מהווה כ-20% מסך הנכסים של הבנקים האיטלקיים. בשני המלווים הגדולים של איטליה, Unicredit ו Intesa Sanpaolo, החוב הממשלתי האיטלקי שווה ערך ל-145% מההון רובד ראשון (Tier 1 capital). בבנק השלישי בגודלו במדינה, Banco BPM, היחס עומד על 327%, ובמונטי די פסקי די סיינה (MPS) היחס עומד 206%.

המשמעות: זינוק של תשואות האג"ח האיטלקיות יגרום לנזק חמור לאותם בנקים. רשת הקשרים בין הבנקים באירופה עשויה לגרום להתפתחות מהירה של משבר בנקאות באיחוד.

חידת האירו החזק

ברקע לצעדי הממשל האמריקני מתחילת 2019, הדולר נחלש בצורה דרמטית מול רוב המטבעות בשוק (לכתבה המלאה). האירו זינק בימים האחרונים ב-2% מול המטבע האמריקני ונגע ברמה של 1.156 דולרים לאירו. כאשר פעולות הממשל האמריקני צפויות להסתיים החל מהערב, וברקע לצרות המתקרבות באירופה, ההתחזקות האחרונה בערכו של המטבע נראית תמוהה במיוחד.

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    בדירה גרים=קורת גג,לעומת מגורים ברחוב (ל"ת)
    בדירה גרים=קורת גג 11/01/2019 17:51
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    [email protected] 11/01/2019 17:14
    הגב לתגובה זו
    לדעתי איטליה דווקא תמשוך את כל אירופה למעלה
  • איך? (ל"ת)
    בא 11/01/2019 18:22
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    איזה משבר חוב ? מדפיסים כסף כמו חול. מספיק עם ההפחדות (ל"ת)
    נועם 11/01/2019 13:34
    הגב לתגובה זו
  • זו בדיוק הבעיה.... (ל"ת)
    יניב67 12/01/2019 20:40
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    טל 11/01/2019 13:31
    הגב לתגובה זו
    גרפים? לא מראים כלום. לא מבין מי משלם ים כסף לקורסים. לשוק יש חיים משלו ולא פיבונאצי ממוצעים וכו..
  • 5.
    גפריי גונדלך 11/01/2019 09:29
    הגב לתגובה זו
    עושים שרירים מנסים להעלות ולהשחיל
  • 4.
    המאפיה תיקנה הכול .הספרים בבנקים מבושלים . (ל"ת)
    בא 11/01/2019 09:01
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    דן 11/01/2019 00:59
    הגב לתגובה זו
    אם הדולר צפוי להתחזק - אולי היה כדי לגורמים כאלה ואחרים להחליש אותו לפני שהוא ממריא...
  • 2.
    נועם 10/01/2019 22:41
    הגב לתגובה זו
    כל פעם שמעלים כאן כתבה עם סופות הוקין ודובים למינהם,השוק נותן זוגיה למעלה. תמשיך תמשיך
  • 1.
    ירוק היום 10/01/2019 22:35
    הגב לתגובה זו
    שהתחיל ב19 ירוק ירוק בלי סוף מי קונה ?
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: