סגירה ירוקה בוול סטריט: פרוטוקול הפד' במרכז, הנפט קפץ 5%

השווקים אופטימים בנוגע לסוגיית מלחמת הסחר ברקע לדיווחים כי "טראמפ להוט להשיג הסכם שירגיע את השווקים". הפד' פרסם הערב את פרוטוקול הישיבה האחרונה. הנזילות בשוק הייתה גבוהה יחסית הערב ברגע לעזרה מהממשל, הדולר נפל , אפל עלתה 1.7%
עמית נעם טל | (19)

יום המסחר בוול סטריט נסגר בעליות שערים, כאשר המדדים המובילים משלימים 4 ימי עליות רצופים. ברקע למסחר, שיחות הסחר בין ארה"ב לסין נמשכו גם היום ומספקות כותרות לשווקים. ע"פ הדיווחים האחרונים של המקורבים לשיחות, הנשיא טראמפ "להוט להשיג הסכם במטרה להקפיץ את שוקי המניות". 2 המדינות צפויות לפרסם הודעות לתקשורת מחר בשעות הבוקר (לכתבה המלאה).

מדדים בוול סטריט

S&P 500 0.13%

דאו ג'ונס 0.16%

נאסד"ק -0.21%     

הירידות החדות של חודש דצמבר נראות היום כמו עבר רחוק, וזאת ברקע לפעולות הבנקים המרכזיים בשבועיים האחרונים. מוקדם יותר השבוע דיווחנו כי מאז ה-26.12 קפץ המאזן המצרפי של 4 הבנקים המרכזיים הגדולים (הפד', ה-ECB, הבנק המרכזי ביפן והבנק המרכזי בסין) ב-250 מיליארד דולר (לכתבה המלאה). הזרקת הנזילות מצד הבנקים המרכזיים, בתוספת עמדה יונית יותר מצד יו"ר הפד' ביום שישי האחרון,  מצליחים בימים האחרונים להרגיע את שוקי האג"ח הקונצרנים.

גם הערב הנזילות תהווה מרכיב משמעותי בשוק, כאשר הממשל האמריקני צפוי לשחרר כ-20 מיליארד דולר מקופתו לטובת המערכת הבנקאית. בסה"כ, מאז תחילת השנה ירדה קופת המזומנים של משרד האוצר ב-70 מיליארד דולר, מהלך שמעניק רוח גבית למדדים. נזכיר כי אחד הגורמים העיקריים לירידות החדות שנרשמו בחודש דצמבר היו פעולות משרד האוצר האמריקני (לכתבה המלאה). נציין כי מחר צפוי להיות היום האחרון לתקופה הקרובה מבחינת התמיכה של הממשל בשוק.

ברקע לנזילות הגבוה בשוק הערב, השווקים מתעלמים מהאזהרה שפרסמה היום סוכנות הדירוג פיץ'. ברקע להשבתת הממשל האמריקני, שנכנסה היום ליומה ה-19, סוכנות הדירוג טוענת כי דירוג האשראי המושלם של ארה"ב (AAA) בסכנה. "חוסר תפקוד גבוה יותר במדיניות הפיסקלית עשויות להביא ללחץ שלילי על דירוג של ארה"ב. זה נכון במיוחד כאשר הגירעונות ממשיכים לגדול", טוענים היום בפיץ' (לכתבה המלאה).

בתוך כך, הפד' פרסם הערב את פרוטוקול הישיבה האחרונה, בה בחר לעלות את הריבית. מהפרוטוקול עולה כי מספר חברים בוועדה הצביעו נגד העלאת הריבית האחרונה. כמו כן, סוגיית צמצום המאזן והשפעותיו הפכו לנושא מרכזי בוועדה (לכתבה המלאה).

בגזרת המט"ח, הדולר אינדקס (סימול:DXY) נסגר בירידות של 0.8%, כאשר פעולות הממשל האמריקני העיבו על המטבע האמריקני. השקל הישראלי מתחזק מול הדולר, ונסחר ברמה של 3.67%.

בשוק הסחורות, הנפט טיפס הערב 5% ונסחר קרוב לרמה של 52 דולרים לחבית. מחיר הסחורה משלים תיקון של מעל 21% בשבועיים האחרונים, ונסחר צמוד לממוצע נע 200 בגרף השבועי.

גרף הנפט בשנים האחרונות

 

במרכז

תגובות לכתבה(19):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    אוראל 09/01/2019 20:36
    הגב לתגובה זו
    גורביץ לא חזאי
  • הוא גם לא כבאי ולא שמאי אז מה אתה רוצה בעצם? (ל"ת)
    לאוראל 09/01/2019 23:02
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    גפריי גונדלך 09/01/2019 20:26
    הגב לתגובה זו
    לשורטים שיגעו ולהכות בהנפת קורנס חזקקקק
  • 6.
    גפריי גונדלך 09/01/2019 20:25
    הגב לתגובה זו
    נחכה לעליות נאות ויפות ונניף את גרזן השורט פי 3 לא מחכה לשיא מעט מתחת יאללה שורטיסטים תכינו תגרזנים חדדו אותם בהנתן פקודה הניפו והכו חזקקקקק. שורט אדיר
  • 5.
    בן 09/01/2019 19:48
    הגב לתגובה זו
    אמר בקרוב 3.8 שקלמה יהיה?
  • satsgruppen1 09/01/2019 20:08
    הגב לתגובה זו
    ועוד כל מיני סמולנים יהודונים בדרך!!!!
  • גורביץ אמר עליות במניות הגז.לא יפה (ל"ת)
    למה ככה? 09/01/2019 22:33
  • למה תמיד לימנים יש פה מלוכלך? (ל"ת)
    נהג 09/01/2019 21:35
  • דינך ניגזר. אנו בדרך. (ל"ת)
    לחלאה 09/01/2019 20:59
  • 4.
    עליות עד ה 23 בינואר ואח"כ עמוק למטה .בהצלחה (ל"ת)
    אינדריד 09/01/2019 19:17
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    גור 09/01/2019 19:15
    הגב לתגובה זו
    יש לך עוד נבואות חסרות שחר? תלמד צניעות משלמה גרינברג...
  • דב 10/01/2019 09:39
    הגב לתגובה זו
    הכל נכון עד ההשוואה שעשית. עצם ההשוואה כבר מעליב את גרינברג, פרדן מדהים וחכם. תאמר הכל על ההוא - וזה יהיה נכון, אך אנא לא להשוות.
  • 2.
    עם קוציק? (ל"ת)
    מה קורה 09/01/2019 18:33
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    איצ100 09/01/2019 16:22
    הגב לתגובה זו
    בעיות בלתי פתירות בעליל. פילדלפיה כמשל לבעיות קשות שהם דוגמא לכל ארה"ב המשפצרת את נתוניה...מסקנות מתבקשות..השווקים כבר שם אבל זה ילך ויתגבר...עד לשאול תחתיות.
  • כל אחד והתקוות שלו-תוכל להיות הסגן של גורביץ (ל"ת)
    אופיר 09/01/2019 23:58
    הגב לתגובה זו
  • חייבת להחמיא לך .עשיתי רווח נאה ביותר בגללך (ל"ת)
    שושנת יריחו 09/01/2019 19:19
    הגב לתגובה זו
  • את בחורה טובה (ל"ת)
    ליריחו טוב ויפה 09/01/2019 23:04
  • שורה תחתונה אכן תיקון נוסף מטה בקרוב מאוד (ל"ת)
    שושנת יריחו 09/01/2019 19:18
    הגב לתגובה זו
  • אבל זה לא יהיה עוד תיקון..זה יהיה הדבר הגדול והאמיתי..! (ל"ת)
    איצ ליריחו את צודקת 09/01/2019 23:09
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: