וול סטריט
צילום: iStock

"כאשר יורד גשם, כולם נרטבים" - הביטוי שהפך למציאות ב-2018

2018 בדרך להסתמן כשנה די היסטורית, כאשר רוב הנכסים בשווקים מציגים תשואה שלילית או נמוכה במיוחד. לפי Ned Davis Research, מדובר בשנה החריגה ביותר מאז 1972
עמית נעם טל | (20)

הביטוי "כאשר יורד גשם, כולם נרטבים" מוכר היטב לתעשיית ניהול ההשקעות בעולם כאשר מנסים להסביר את הירידה בערכם של הנכסים. בניגוד לעשורים האחרונים, נראה כי הביטוי הנ"ל מוצדק בהחלט בכל הנוגע להשקעות בשווקים במהלך 2018.

ברקע לירידות החדות אמש בשוקי המניות, מחקר של Ned Davis Research, שבחן את ההשקעות במגוון רב של נכסים (אג"ח, מניות, סחורות), מצא כי מדובר בשנה הקשה ביותר מאז 1972.

מדובר בתופעה חריגה במיוחד, שכן, גם בשנים חלשות בשוקי המניות, ישנם השקעות אלטרנטיביות שמעניקות תשואה. כך למשל היה בזמן הנפילה של הבורסות ב-2002, כאשר שוק הנדל"ן האמריקני הציג תשואות נאות. בזמן קריסת הבורסות ב-2088, שוק האג"ח הממשלתי זינק לאחר שנתפס כ"חוף מבטחים". ב-2018 הסיטואציה שונה לחלוטין. ע"פ המחקר שפורסם, אף נכס השקעות (מניות, אג"ח, סחורות, שוק הנדל"ן) לא הצליח הניב במהלך השנה האחרונה תשואה הגבוהה מ-5%, מדובר בתופעה שלא נצפתה בשוק מאז 1972. כמובן שהיו שנים עם ירידות חדות יותר בנכסים, אך מבחינת תשואה כלפי מעלה, מדובר בשנה די היסטורית.

בעוד רבים ממהרים להצביע על מלחמת הסח בין ארה"ב לאירופה וסין, או "הפיק" ברווחי החברות בעולם, ב- Ned Davis טוענים כי יש חשוד מרכזי: סיום התמיכה של הבנקים המרכזיים בשווקים.

נזכיר בהקשר זה כי בעוד כחודש צפויים הבנקים המרכזיים לעבור נקודת ציון משמעותית, כאשר לראשונה מאז המשבר הכלכלי ב-2008, קצב הרכישות של 5 הבנקים המרכזיים הגדולים צפוי לעבור לטריטוריה השלילית, כלומר יותר הוצאה של כסף מהשוק.

הצפי של הרכישות של 5 הבנקים המרכזיים: עידן הכסף הזול החל להעלם ב-2018, בעוד פחות מחודש התמיכה נעלמת לחלוטין

תגובות לכתבה(20):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    רק למעלה (ל"ת)
    עזבו אותנו מירידות 06/12/2018 12:21
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    אמרנו הרבה 06/12/2018 11:46
    הגב לתגובה זו
    קפיצת חתול מת העלו תשוק להשחיל סחורה
  • 11.
    שורטים 06/12/2018 11:43
    הגב לתגובה זו
    עד סוף הירידות לונג על שורטים בימי סגריר אלו פאנאן פי 3
  • 10.
    עד פלוס 50 (ל"ת)
    קוסומוטו ס 06/12/2018 11:37
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    גוטנכתר שלום וברכה ושלום (ל"ת)
    גוטנכתר 06/12/2018 11:25
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    טק (ל"ת)
    טיק 06/12/2018 08:37
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    אני 06/12/2018 01:17
    הגב לתגובה זו
    2088 היתה שנה קשה, אכן
  • גפריי גונדלך 06/12/2018 11:36
    הגב לתגובה זו
    מה קרה לך? הגשם משפיע עליך נוסו נוסו חוסו על נפשותיכם התהום רובצת חוסו על ממונכם ימי בצורת בבורסה לאחר שנים גשומות מאוד
  • 6.
    הי אתם שם.אנו מוכנים 05/12/2018 21:40
    הגב לתגובה זו
    זה הולך להמשיך להיות אפקט דומינו קורס שטרם חווה העולם מאז ומתמיד.
  • יטוס ל30? (ל"ת)
    מדד הויקס 06/12/2018 11:46
    הגב לתגובה זו
  • מצב הגרוע ביותר שלו צפינו וציפינו. (ל"ת)
    פרופ'אבירם(איצ100) 06/12/2018 03:46
    הגב לתגובה זו
  • תמשיך בשטויות שלך .גם ככה אתה מדבר לעצמך (ל"ת)
    אתה שם 05/12/2018 23:33
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    כי לא נשאר לי שקל גם ככה.איצי פליצי 100 (ל"ת)
    אני אף פעם לא נרטב 05/12/2018 21:31
    הגב לתגובה זו
  • מה זה גם ככה? ומה הצד השני של הגם? (ל"ת)
    דנדי 06/12/2018 05:33
    הגב לתגובה זו
  • צדוק ראש כרוב 05/12/2018 23:02
    הגב לתגובה זו
    לא נשאר להם שקל גם ככה. אממה..אממא..אבל..יש ברשותם הון עתק ברכוש ומזומן בדולר..יורו..פרנק שוויצרי..פאונד אנגלי..כתרים דנים נורבגים ושבדים..ועוד ועוד.
  • 4.
    גפריי גונדלך 05/12/2018 21:17
    הגב לתגובה זו
    הכסף ניפח סחורות (נפט) אגחים מניות נדלן 3 התפוצצו נדלן בתהליך
  • 3.
    כאשר יש נתק 05/12/2018 21:14
    הגב לתגובה זו
    The game is over יש כסף ושחקנים שוק באופוריה הכסף מצ טמצם השוק מגמגם צולע.
  • 2.
    כאשר יש נתק 05/12/2018 21:11
    הגב לתגובה זו
    בין רווחי החברות לבין עליית ערך מניות רווחי הון מניע הכל הופך להיות שקרי שיתפוצץ . עליית ערך צריכה להיות מבוססת על רווחי החברות והמדידה היא רמת המכפילים . מכפילים גדולים אומרים בועות ערכים מוגזמים אין קשר בין המכפילים לרווחי החברות .
  • 1.
    אני בלחץ לקראת הנפילה הגדולה של 2088 (ל"ת)
    President XiXi 05/12/2018 21:07
    הגב לתגובה זו
  • מלך האגחים אמר (ל"ת)
    2018 05/12/2018 22:00
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: