דלק נוסף לקפיצה בריביות? הפד' חוזר לצמצם בשבוע הבא

ברקע לזינוק בתשואות האג"חים ולביקורת של טראמפ בימים האחרונים, הפד' צפוי לחזור החל מיום שני הקרוב לנקז דולרים מהשוק. שוק הנדל"ן האמריקני צפוי להיות במוקד
עמית נעם טל | (20)

שוקי האג"ח בעולם הצליחו לתפוס בשבוע האחרון את רוב הכותרות בשוק. התשואות על אגרות החוב של ארה"ב זינקו מוקדם יותר השבוע לרמות שיא של 7 שנים, לפני שתיקנו אמש בחדות בחסות הירידות בשוקי המניות. מוקדם יותר השבוע הסברנו כי שינוי המדיניות שביצע ה-ECB בשבועיים האחרונים הצליח לגרום לתגובת שרשרת בשבועיים האחרונים בשוקי האג"ח (לכתבה המלאה). כעת, הפד' צפוי לחזור להיות השחקן הראשי בשוק, כאשר הוא צפוי לחזור לצמצם את מאזנו לאחר שבועיים הפסקה.

השינוי העיקרי השבוע צפוי להיות באג"ח מגובה המשכנתאות (MBS). ביום שני הקרוב צפוי להתרחש פדיון נוסף של GINNIE MAE  ושל חברת FREDDIE MAC ,  ב-20.10 צפוי להתבצע פדיון נוסף של 20 באותן חברות. ב-26.10 צפוי להתרחש הפדיון של חברת FANNIE MAE, והוא צפוי להיות המשמעותי ביותר. בסה"כ הפד' צפוי החודש לעלות לשלב האחרון בתהליך ההידוק ולצמצם כ-20 מיליארד דולר משוק זה.

אחזקות הפד' בשוק האג"ח מגובה המשכנתאות והצפי לשבועיים הקרובים

 

שוק הנדל"ן האמריקני, שעלה בשבוע האחרון לכותרות בעקבות הזינוק החדות בריבית המשכנתאות (לכתבה המלאה), עשוי לסבול כעת שוב מהיצעים. בעבר נטען כי "הכלכלה האמריקנית הולכת אחרי שוק הנדל"ן האמריקני", ובהקשר זה מעניין לראות את הפער שנפתח בין שוק הנדל"ן האמריקני לבין מדד ה-S&P500 מאז הפד' החל את תהליך צמצום המאזן. פער דומה התרחש בתחילת 2008.

חברות הבנייה בארה"ב מול מדד ה-S&P500: הפער בדרך להיסגר?

בגזרת האג"ח הממשלתי, הצמצום המשמעותי יתרחש כרגיל לקראת סוף החודש עם ירידה של 22 מיליארד דולר באחזקותיו. נציין כי למרות שהפד' מציין כי הוא עובר החל מהחודש הקרוב לשלב האחרון בתהליך צמצום המאזן, כלומר גריעה של כ-50 מיליארד דולר מהשווקים בכל חודש,  הצמצום החודש צפוי להסתכם בכ-42 מיליארד דולר "בלבד", וזאת מכיוון שכמות האג"ח שמגיעה לפדיון נמוכה יחסית. נזכיר כי הפד' איננו מוכר אג"ח, הוא איננו משקיע מחדש את האג"חים שמגיעים לפדיון.

מאזן הפד': והצפי לחודש הקרוב

 

 

שוק האג"ח נשלט לחלוטין בעשור האחרון ע"י הבנקים המרכזיים, וכאשר 2 הבנקים המרכזיים הגדולים מרכזיים מצמצמים את הנזילות בשווקים אלו, הסיכויים להמשך קפיצה של הריביות בעולם גבוהים במיוחד. יהיה מעניין לראות כיצד הנשיא טראמפ יגיב למהלכים הקרובים מצד הפד', בפרט אחרי הביקורת שהעביר על מדיניות הבנק בשבוע האחרון.

תגובות לכתבה(20):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 20.
    צחי הנגבי 13/10/2018 16:46
    הגב לתגובה זו
    זמן לעליות חדותמבגרמניה ארהב ומרפת
  • 19.
    רוני כהן 13/10/2018 16:45
    הגב לתגובה זו
    שבוע עד 10 עמים הבורוסות כולן בשיא השיאים. עוד כמה ימים יחזירו כל הירידותצואף הרבה מעבר לזה
  • 18.
    מה עוד פעם ירוק .מה .דיי נמאס לי .עוד פעם צריך להעלם . (ל"ת)
    איצ 100 12/10/2018 14:17
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    יוסי. 12/10/2018 13:38
    הגב לתגובה זו
    בשנים האחרונות חברות גייסו בתנאים מצויינים. מגייסים כאשר יכולים ולא כאשר צריכים. רק בקופת באפט שוכבים יותר מ100מיליארד במזומן שמחפשים מקום לנחות, בקופת AAPL יש פי כמה במזומן וכו'. גופים/חברות באמריקה יושבים על טרליונים במזומן. כסף הזה לא כ"כ יתן לשוק לגלוש מעבר לתיקון בריא. סתם ניחוש.
  • 16.
    יוסי. 12/10/2018 13:25
    הגב לתגובה זו
    הריבית תעלה אם אינפלציה תעלה(צימצום בד"כ גורע מאינפלציה). אינפלציה תעלה אם משק תצמח. ומה רע בזה? ריבית יכולה להיות גם 4% במשק צומח. וזה בסדר. סתם ניחוש.
  • 15.
    אני רק שאלה 12/10/2018 13:14
    הגב לתגובה זו
    האם הוא מפסיק לקנות אג"ח של ממשלת ארה"ב
  • 14.
    הזוייה ועלובה דחיפת החוזים לשום מקום.. (ל"ת)
    גורילה.. 12/10/2018 13:07
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    איצ 100 כל הקבוצה וגם אסף לחזור למחילה הכל ירוק (ל"ת)
    פרופסור אבירם 100 12/10/2018 12:38
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    בלי תזמון 12/10/2018 12:34
    הגב לתגובה זו
    תמחור הנכס בסביבה של כסף יקר יותר, תשפיע על מחירי הנד״נ, לאלה שקנו במחיר טוב זה לא משנה הרבה. - אפשרות שנייה שהנדל״נ יחזיק מעמד ולא תהיה תזוזה גדולה במחיר הנכס, אבל מחירי השכירות יהיו צריכים לעלות.
  • 11.
    חנני 12/10/2018 11:38
    הגב לתגובה זו
    מריח ונשמע לא טוב...... אבל בכל מפלה יש הזדמנות!!!! והניסיון מראה שהנמלטים מקבעים את ההפסד ראו הוזהרתם !!!!! מה ש שנשאר בפרופציות נורמליות קצת בחוץ קצת בפנים קצת בחסר יכול להיות רגוע יחסית.........אבל רק יחסית
  • 10.
    כותבי תרחישים 12/10/2018 11:07
    הגב לתגובה זו
    משנת 2002 כתבנו- שהדולר יקרוס-ה $ -שח ירד מ 4,94- ל 3,42 בינואר השנה-כתבנו ופירסמנו גם כאן:: הדולר צפוי להיתחזק -= יעד ראשון= - 3,75- 3,70-תוד נדנדה בהצלחה-
  • 9.
    הגרפים מראים 12/10/2018 10:46
    הגב לתגובה זו
    ענף הנדלן בכמה ירדו מחירי הנדלן עקב העלאת ריבית יצימצום כסף? ריבית משכנתאות כ5% שווה ההשקעה? עלויות מימןן גבוהות ומחירי שיא נדלן רוכש נדלן סופג עליית ריבית משכנתא ורוכש במחירי שיא? אין קטסטרופה מזה כאשר התשואה יורדת על הנדלן
  • 8.
    הגרפים מראים 12/10/2018 10:41
    הגב לתגובה זו
    בשוק האמריקאי טראמפ יותר גרעון הפד מצמצם כסף מעלה ריבית
  • 7.
    לכל פלצני העליות 12/10/2018 10:38
    הגב לתגובה זו
    פדיונות אגח קונצני ועלייה במדד המניות? זה האימא של הבלופים והבלופים מתגלים לכולם כעת החבורה מוואלסטריט פמפמה עליות במניות למרות ירידות באגחים קונצרנים אחלה בדיחה חהחהחה.. העלו השוק נכנסו לשורטים עד לפיצוץ שהגיע מאפיית השווקים בארהב התגלתה במערומיה כולה כולה... בלוףףףףףףףף
  • 6.
    לכל פלצני העליות 12/10/2018 10:35
    הגב לתגובה זו
    ואגח קונצני ספוג פדיונות? אגח קונצני כמו מנייה זה יורד המנייה יורדת למעשה האגחים הקונצגנים מושכים את המניות מטה ירידה בשער האגח =ירידה בשער המנייה של החברה המידה והאגח זבל המנייה זבל תכניסו טוב טוב לראש
  • 5.
    דוד אברהם כהן 12/10/2018 10:29
    הגב לתגובה זו
    פשוט לא רוקד לפי חלילו וזאת ערב בחירות החצי , אז להתכונן
  • 4.
    צימצום 12/10/2018 10:28
    הגב לתגובה זו
    מושך כסף מהשוק תיתכן גם העלאת ריבית באירופה מדיניות 0 ריבית הורסת את הבנקים באירופה שמצבם רעוע בעיקר איטליה בסיכום העלאת תשואות אגח בכל העולם נסיקת ריבית ארוכת טווח וכן ריבית טווח קצר הפד. הסקטור העיסקי פרטי ציבורי יצטרך לשלם ריביות גבוהות יותר הוצ. מימון גבוהות יותר מי שעמוס בחובות יסבול כמה השווקים אמורים לרדת? כבר התחילו נראה לא סיימו התאמה לריבית החדשה
  • 3.
    פדיונות 12/10/2018 10:05
    הגב לתגובה זו
    עקב הירידה בהם ועליית התשואה פדיונות אלו יקשו על החברות עמוסי חובות.קרנות נאמנות אגחים קונצרני ספגו ירידות כ5% מתחילת השנה. עליית הוצ. מימון תקשה על החברות המגמה הזאת תמשך כל עוד יהיו פדיונות ועליית תשואות אגח ממשלתי ארהב
  • 2.
    לא יזיק אים יהיו רק 2 העלאות בשנה במקום 4הקצב מהיר מידי (ל"ת)
    דני 12/10/2018 09:45
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    תודה על הכתבה (ל"ת)
    ברבור שחור 12/10/2018 09:41
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: