הצרה הגדולה של הבנקים באירופה, והיא לא טורקיה

לחץ מכירות חזק הורגש היום בסקטור הבנקאות באירופה ברקע לחשיפה למערכת הבנקאית הטורקית, אך נראה שצריך לשים לב בתקופה הקרובה לבנקים באיטליה. 
עמית טל | (10)

הצניחה בשווי הלירה הטורקית והמעבר ממשבר מטבע למשבר בנקאות ב-24 השעות האחרונות בטורקיה הגבירו היום את החששות לגבי החשיפה של הבנקים למערכת הבנקאות הטורקית. כפי שציינו אמש (לכתבה המלאה), לפי דו"ח של הבנק להסדרים בינלאומיים (BIS) מוקדם יותר השנה, החשיפה של הבנקים באירופה מסתכמת בכ-224 מיליארד דולר, כאשר מעל כולם עומדת ספרד שהבנק השני בגודלו במדינהBBVA, , מחזיק בכ-50% מהבנק Garanti Bank, הבנק השלישי בגודלו בטורקיה.

הבוקר הפתיע הבנק המרכזי באירופה (ECB) כאשר הדליף לעיתונות כי הוא מודאג מהחשיפה של בנקו בילבאו ויסקאיה ארחנטריה הספרדי  (BBVA), יוניקרדיט האיטלקי ו-BNP פאריבה הצרפתי.

למרות החשיפה הגדולה של הבנקים לטורקיה, הצרה הגדולה ביותר של הבנקים באירופה בתקופה הקרובה צפויה להיות החשיפה של הבנקים האיטלקיים לאגרות החוב הממשלתיות.

תשואות האג"ח הממשלתיות של איטליה זינקו היום, וסגרו בגבוה היומי. התשואה ל-10 שנים  נסחרות כעת סביב הרמה הפסיכולוגית של 3%. מי שעוקב אחר פעולות הבנק המרכזי באירופה לא צריך להיות מופתע. בחודש אוגוסט הוריד הבנק את קצב הרכישות בשוקי האג"ח לרמה של 30 מיליארד אירו בלבד, וזאת לעומת קצב של 43 מיליארד אירו בכל החודשים האחרונים. בדיוק כמו הפעמים הקודמות שהבנק הוריד את קצב הרכישות, תשואות האג"ח האיטלקיות מזנקות.

בשבוע שעבר הצליח משרד האוצר האיטלקי להציל את השוק המקומי, כאשר ביצע רכישות עצמיות של חוב (BUYBACK) בהיקף של 950 מיליון אירו, הרכישה הגדולה ביותר מתחילת 2018 (לכתבה המלאה). למי שתהה מאיפה הכסף של משרד האוצר האיטלקי? הם יצטרכו להנפיק בקרוב חוב נוסף, ולכן פעולה כזו איננה יכולה להיות קבועה.

קצב הרכישות של הבנק המרכזי מול תשואות האג"ח של איטליה: הבנק המרכזי הוא הרוכש היחידי  בשוק זה בשנתיים האחרונות, ולכן השינויים לא צריכים להפתיע.

ולמה זה צריך להדאיג את הבנקים באיטליה?

ע"פ דו"ח של דויטשה בנק מוקדם יותר השנה, אחזקות הבנקים המסחריים באיטליה נאמדות בכ-381 מיליארד אירו, ולפי הבנק להסדרים בינלאומיים (BIS) אחזקה זו מהווה כ-20% מסך הנכסים של הבנקים האיטלקיים.

בשני המלווים הגדולים של איטליה, Unicredit ו Intesa Sanpaolo, החוב הממשלתי האיטלקי שווה ערך ל-145% מההון רובד ראשון (Tier 1 capital). בבנק השלישי בגודלו במדינה, Banco BPM, היחס עומד על 327%, ובמונטי די פסקי די סיינה (MPS) היחס עומד 206%.

ובמילים פשוטות: זינוק של תשואות האג"ח האיטלקיות יגרום לבנקים האיטלקיים להיכנס לצרות די מהר, ורשת הקשרים בין הבנקים השונים באירופה עשויה לגרום למשבר הבנקאות להתפשט כמו אש בשדה קוצים.

ההידוק המוניטרי שמבצע הפד' גורם לזרימת כסף לארה"ב, אך מותיר כעת את האירופאים (ביחד עם שאר העולם) בסיטואציה בעייתית במיוחד: שוק האג"ח האירופאי תלוי בצורה כמעט מוחלטת בהזרמות הכסף של הבנק המרכזי, אך אם הבנק יבחר בגישה זו בזמן שהפד' רק מהדק את מדיניותו יותר ויותר, האירו עשוי להצטרף לשאר המטבעות שצללו בתקופה האחרונה. אם יבחר להפסיק להזרים כסף, משבר באירופה הוא עניין של זמן.

מדד הבנקים באיטליה: שובר היום "תבנית טכנית דובית"

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    די כבר 14/08/2018 02:03
    הגב לתגובה זו
    הניתוח של אנליסטים; לא רק ישראלים, אלא בעולם בכלל, היא לא נכונה. מנסים לנבא את העתיד, מפחידים את הציבור, יוצרים השפעה מסוכנת על החלטות המוסדיים ומנהלי השקעות זוטרים. 1971-73 מישהו?
  • 9.
    עמית מתי אתה יוצא מהשורט? :) (ל"ת)
    אנונימי 12/08/2018 07:55
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    כלומר 12/08/2018 02:26
    הגב לתגובה זו
    משבר החובות באירופה 2012 ומשבר הבנקים טוטא החזרה תהיה קשה חזקה נגמרה כל התחמושת של הבנק המרכזי אירופה נרכשו כמה טריליוני יורו אגחים התחמושת נגמרה
  • 7.
    כלומר 12/08/2018 02:23
    הגב לתגובה זו
    באירופה מבריחה הון מאירופה לארהב אף לאסיה אסיה נראת הרבה יותר חזקה מאירופה שקיעת אירופ ה ועליית אסיה תגרום לבעיות חברתיות מוסלמים
  • 6.
    יפה 11/08/2018 21:16
    הגב לתגובה זו
    יופי של ניתוח
  • 5.
    גבי 11/08/2018 11:22
    הגב לתגובה זו
    בזמן הקרוב מאוד נראה באיטליה ספרד ומשם השפעה על כל אירופה משבר כלכלי חריף שישפיע ישירות קודם על המהגרים המוסלמים כאשר יפסיקו להם קצבאות ומפלגות ימין קיצוני יעלו לשילטון משם ישראל רק תצמח ובגדול
  • 4.
    יניב 11/08/2018 10:20
    הגב לתגובה זו
    די אחינו.
  • 3.
    לירן 11/08/2018 01:19
    הגב לתגובה זו
    זה הזמן לעיסקת שורט על היורוהבלוף שנקרא האחוד האירופאימתחיל לצוף.המבין יבין...
  • 2.
    מעניין מה יהיה אחר שמערבבים את הקלפים (ל"ת)
    פרישמיש 10/08/2018 22:02
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    לעמית..יפה ולעניין. (ל"ת)
    פרופ' אבירם(איצ100) 10/08/2018 21:07
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: