דואר ישראל
צילום: דואר ישראל

עבר בכנסת: עד 20% ממניות דואר ישראל יונפקו לציבור

ועדת הכספים אישרה את מתווה הפרטת דואר ישראל; בשלב ראשון ימכרו 20% מהמניות למשקיע אסטרטגי, לפחות 60% יוותרו בידי המדינה
ערן סוקול | (3)

ועדת הכספים בראשות ח"כ משה גפני, אישרה היום (א') את מתווה הפרטת דואר ישראל. במסגרת המתווה בשלב ראשון ימכרו 20% מהמניות למשקיע אסטרטגי ובשלב השני עד 20% מהמניות הנותרות יונפקו לציבור, כך שבידי המדינה יוותרו לפחות 60% מהמניות.  בכך תושלם הפעימה הרביעית והאחרונה בתהליך ההבראה של חברת דואר ישראל שהובלה ע"י שר התקשורת. לפני ביצוע ההפרטה, המדינה תזמין הערכות שווי לדואר ישראל משני מעריכי שווי בלתי תלויים.

במהלך הדיון ציינו חברי הוועדה כי ישנו שיפור מסוים בתפקוד דואר ישראל המצריך המשכיות אך העלו שאלות רבות לעניין מתווה ההפרטה, נכסי החברה, עתיד העובדים ועתיד השירות שיקבלו אזרחי ישראל - לקוחות הדואר. לאור הדברים אושר המתווה ברוב קולות, כאשר לצד כך נקבע כי לדרישת חברי הוועדה בטרם יושלם הליך מכירת המניות (בעת הבאת צו האינטרסים החיוניים להצבעה בפני הוועדה), יוצגו בפני הוועדה פירוט של מספר נושאים.

על פי הדיווח, הנושאים שיוצגו הינם מאזני החברה ופירוט נכסי החברה, על מנת לוודא שלא ישנו מקרי עבר בהם נמכרו חברות ממשלתיות מבלי שנלקח בחשבון בצורה ראויה שווי נכסיהם. עוד יוצגו, תכניות העתיד לגבי עובדי הדואר, כאשר למרות תמיכת העובדים בהליך מבקשת הוועדה לוודא את הדאגה לעתידם וכן התחייבות הדואר להמשיך ולספק שירות לכלל אזרחי ישראל בכל מקום במדינה.

דני גולדשטיין, מנכ"ל דואר ישראל: "להערכתנו שווי הנכסים הוא בין מיליארד למיליארד וחצי שקל. יש הגדרה של משרד התקשורת, מה זה נכס אסטרטגי אותו אסור למכור ללא אישור של שר התקשורת. להכניס משקיע אסטרטגי זה חשוב, כל התהליך נוהל בצורה מסודרת ע"י רשות החברות וכל המשרדים, הכל מתוכנן ויהיו שעורכים של כל הנכסים לפני המכירה. אם נדחה את המהלך זה יפגע בו וכן ביישום תכנית ההבראה במסגרתו פרישת 170 עובדים לפנסיה, מדובר במהלך בן 3 שנים, יעצרו את זה".

אורן לביאן, מנהל מינהל הדואר, משרד התקשורת: "לעניין השירות לציבור - הרגולציה קבועה בחוק הדואר ובתקנות, יש את רשימת השירותים האוניברסליים שחברת הדואר צריכה לספק בכל הארץ ולכל הציבור. גם לעניין הנכסים יש הוראות בחוק חברת הדואר, נכסי מקרקעין חיוניים כפי שהוגדרו במשרד, אסור למכור אלא אם יש את אישור השר. לחברה מותר למכור עד 20 אחוז מהנכסים שלא משמשים לייצור הכנסה".

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    שלומי 07/08/2018 11:05
    הגב לתגובה זו
    האם דני גולדשטיין המנכ"ל הנוכחי ימשיך או ימונה מנכ"ל מתחום הלוגיסטיקה ,שהיה בעברו מנהל חברת שילוח בעל עבר עשיר בתחום השילוח/אקספרס כמה השפעה יהיה לרוכש על הוועד/הנהלה/ניהול תחרותי האם רק מנכ"ל כזה יוכל להוציא את העגלה מהבור התקציבי שהדואר נכנס
  • 2.
    שלומי 06/08/2018 22:36
    הגב לתגובה זו
    רק חברה פרטית תציל את הדואר מעצמו
  • 1.
    למה לקנות את הצרה הזו? מישהו יכול להסביר? (ל"ת)
    גבי 06/08/2018 09:28
    הגב לתגובה זו
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.