מערך קווי הספנות של חברת צים ספינה שיט
צילום: יח"צ

לאומי שוקי הון: "צפוי שיפור משמעותי ברווחיות בתי הזיקוק"

זאת כתוצאה מכניסת תקן ספנות חדש בינואר 2020. עם זאת, עלייה בתעריפי התובלה הימית עלולה להוביל לפגיעה בפעילות הכלכלה העולמית
ערן סוקול | (4)

אוהד חיים, אנליסט אנרגיה וני"ע זרים בלאומי שוקי הון, מפרסם התייחסות להשפעות תקן הספנות IMO 2020 על סקטור האנרגיה ומציין כי החל מינואר 2020, צפוי שיפור משמעותי ברווחיותם של בתי זיקוק בעלי רמת מורכבות גבוהה. עם זאת, עלייה בתעריפי התובלה הימית עלולה להוביל לפגיעה בפעילות הכלכלית העולמית. תקן הספנות: שימוש בדלק נקי או התקנת מערכת לניקוי גזי פליטה במסגרת התקנות לשיפור איכות הסביבה, בסוף אוקטובר 2016 קבע ארגון ה-IMO (ה- International Maritime Organization) תקנה חדשה בנוגע למגבלת רמת הגופרית המקסימלית המותרת בדלק המשמש לתחבורה ימית. בהתאם לתקנה החדשה, נדרשת החל מינואר 2020 הורדה משמעותית ברמת הגופרית בדלק לספנות מ-3.5% על פי התקן הנוכחי לרמה של 0.5% או לחילופין מפעילי כלי שיט שימשיכו להשתמש בדלק מזהם יצטרכו להתקין מערכת לניקוי גזי פליטה (Scrubbers). לדברי חיים, "הפחתת רמת הגופרית צפויה לייקר משמעותית את הדלקים המשמשים את המיכליות. ההחלטה קיימת מזה כשנתיים, והמועד ליישום התקנות מתקרב – ינואר 2020. עד לאחרונה, המשקיעים התייחסו לתקנות החדשות באדישות מסוימת, אך התפתחויות חדשות ובעיקר החלטה של סין ליישם את התקנות בנמליה, הבהירה לתעשיית הספנות שכדאי להתעורר". חברות הספנות עוסקות בהישרדות לדברי חיים, המפסידות המרכזיות מהמהלך יהיו חברות ההובלה הימית שכן החל מינואר 2020, עלות התדלוק של מכלית צפויה לעלות בצורה משמעותית, כאשר בסבירות גבוהה חלק ניכר מעלות הדלקים תגולגל על הלקוחות ועל פי הערכות בשוק תעריפי התובלה הימית צפויים לעלות בכ-70%. להערכתו של חיים, ההערכות בשוק אמנם מוגזמות, אולם אין ספק שצפויה עלייה בתעריפי התובלה הימית באופן אשר עלול אפילו להוביל לפגיעה בפעילות הכלכלית העולמית.  "חברות הספנות עסוקות כבר למעלה מעשור בהישרדות ומנסות לצוף מעל המים, כשעיקר תשומת הלב הניהולית הוא בחיסכון עלויות ויעילות אנרגטית, כלומר על גידול בהשקעות הוניות אין בכלל מה לדבר", מציין חיים. "בהנחה שבעלי המכליות והחוכרים יצליחו להגיע לעמק השווה, עדיין עולה השאלה אם הוא יעיל. הפתרון של ה-Scrubbers אומנם יחסית מהיר (התקנה תוך שבועות ספורים), אך מעבר לעלות הכספית, התקנת המתקן מצמצמת את השטח על פני הספינה, מצריכה תחזוקה שוטפת, הדרכות עובדים ובנוסף מעלה את צריכת הדלק. בהנחה שבכל זאת זו תהיה אופציה מועדפת בתעשייה, רק כ-40% מסך צי המכליות מתאים להתקנת Scrubbers".  

שיפור משמעותי ברווחיות בתי הזיקוק  מנגד, בתי הזיקוק צפויים להרוויח מהמהלך, בעיקר כאלו עם רמת מורכבות גבוהה (כגון פז נפט בזן 1.99% - ע.ס). מאז שנות ה-70 מכליות פועלות בעיקר על דלק כבד עם אחוזי גופרית גבוהים כמו המזוט, זהו הדלק הנמצא בתחתית החבית או הדלק השאריתי מתהליך הזיקוק המשמש בעיקר להנעת ספינות וגם לתחנות כוח מבוססות דלק (אך אלו נמצאות בשוליים).  פז נפט - המצגת שמעודדת את האנליסטים בפז בזן - בזן דיווחה על מוכנות לתקן חדש לספינות מסע, והמניה מזנקת "המזוט הוא למעשה דלק שבית הזיקוק מפסיד עליו בתהליך הזיקוק, זאת אומרת שאין כדאיות לזקק אותו, אך הוא תוצר לוואי של תהליך הזיקוק כולו. הביקושים למזוט רק מתחום הספנות מוערכים בכ-4 מיליון חביות מזוט ביום, כאשר צריכת מכלית שקולה לצריכת דיזל של 15-10 מיליון מכוניות", מציין חיים. "בהשפעת התקנות החדשות בתי הזיקוק מקבלים זריקת עידוד מהרגולטור שמעודד מעבר לתזקיק עם שולי רווח משמעותית גבוהים יותר. כלומר, ניתן לומר כי התקנות החדשות, מועילות בעיקר לבתי זיקוק עם מורכבות גבוהה, בעלי יכולת לזקק יותר תזקיקים נקיים. מרגע שהביקוש לתזקיקים נקיים יעלה, כך יש לצפות לשיפור משמעותי ברווחיות של אותם בתי הזיקוק", סיכם חיים.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    יאיר נצר שם בדוי 03/08/2018 09:40
    הגב לתגובה זו
    אבל בסופו של דבר... מה קונים?!?
  • 3.
    יוסריאן 01/08/2018 19:43
    הגב לתגובה זו
    מה יעשו החברות בנתיים?
  • 2.
    מיכל 01/08/2018 17:12
    הגב לתגובה זו
    מעניין!! יכול להעיף את בתי הזיקוק המקומיים! האנליסט הזה תמיד יודע להביא את הדבר הנכון.
  • 1.
    אז מה הדרך הכי טובה להיחשף (ל"ת)
    התותח מבגדד 01/08/2018 16:40
    הגב לתגובה זו
משקיעים זרים מוכרים מניות, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Geminiמשקיעים זרים מוכרים מניות, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Gemini
ניתוח Bizportal

הזרים נשברו ומכרו - מה קרה אתמול מאחורי הקלעים בבורסה?

המחזור אתמול קפץ ב-50% והסתכם על שיא של 4.2 מיליארד שקל שהחליפו ידיים - אבל בעיקר לכיוון צד אחד - מכירות: מי מכר ומי קנה ומה עשה "הכסף החכם"? ניתוח ביזפורטל 

תמיר חכמוף |

המסחר אתמול בבורסה בתל אביב התאפיין בתנודתיות חריגה, כאשר המדדים המרכזיים פתחו בעליות, על רקע רגיעה מסוימת בתחושת הסיכון לאחר הנאום השני של ראש הממשלה נתניהו, שהגיע כדי "להסביר" את מה שנאמר יום קודם לכן. עם זאת, במהלך המסחר חל מהפך, כאשר גל מכירות סחף את המדדים מטה, והירידות הלכו והחריפו ככל שהתקרבה הנעילה.

בסיום היום נרשמו ירידות חדות. מדד ת״א 35 איבד כ-1.9%, מדד ת"א 90 ירד 2.4% ומדד ת"א 125 איבד 2%. במבט על הסקטורים, מדדי הפיננסים והביטוח, שהיו הקטר של השוק בעליות, צנחו בכ-3.1% ו-4.3% בהתאמה, כאשר הירידות לוו במחזור מסחר גבוה במיוחד של כ-4.2 מיליארד שקלים, כפול מהממוצע היומי מתחילת השנה, אשר בלט במיוחד ביחס ליום רביעי "רגיל" ללא פקיעה ולפני החגים, שבדרך כלל מתאפיין במחזורים נמוכים יותר.

מי הוביל את המכירות?

מבדיקת ביזפורטל עולה כי המשקיעים הזרים היו בצד הדומיננטי של המוכרים, ככל הנראה כתגובת המשך למה שכונה על ידי משקיעים רבים "נאום ספרטה" בשל הטון הלוחמני והמסרים על ניתוק כלכלי אפשרי. עיקר פעילות המכירה של הזרים התרכזת בתעודות סל על מדד ת״א 125, שם לבדן נרשמו מכירות של למעלה מ-100 מיליון שקלים נטו. 

מעבר לכך, בלטו מכירות במניות דגל בשוק המקומי ובהן אלביט מערכות אלביט מערכות 2.21%  , בנק הפועלים פועלים 0.66%  , אל על אל על 2.32%  , נקסט ויז'ן נקסט ויז'ן 5.54%   והפניקס הפניקס 2.11%  , שתרמו כולן ללחץ כלפי מטה על המדדים.

עד כה, עבור המשקיעים הזרים השקעה בישראל היא שילוב של כלכלה פתוחה, יצוא מתקדם ויציבות מוסדית יחסית. כשהמסרים הפוליטיים מאותתים אפשרות של התרחקות ממדינות המערב ומעבר לכלכלה אוטרקית, הדבר מעלה חשש משורה של סיכונים, בהם פגיעה ביצוא וביבוא, שיובילו לפגיעה בזרימות ההון, וכמובן היחלשות המטבע והאטה בצמיחה. שוקי היעד המרכזיים של החברות הישראליות הם אירופה וארה״ב, וכל סימן ליחסים מתוחים עלול להוביל לצמצום ביקושים, חסמים רגולטוריים או מגבלות ייצוא. בנוסף, השקעה במדינה הנתפסת כמתבודדת נחשבת מסוכנת יותר, ולכן דורשת תשואת סיכון גבוהה יותר, דבר שאנחנו כבר רואים בתמחור של אגרות החוב הממשלתיות בימים האחרונים. ולסיום, משקיעים רבים יעדיפו לצמצם חשיפה, דבר שמוביל למכירות של זרים בשוק ההון המקומי ולהכביד על השקל, לייקר את היבוא, ולפגוע בפעילות הכלכלית. החששות הללו מספיקים כדי לגרום לזרים לפעול מהר ולצמצם סיכון.

מנועי בית שמש
צילום: רווח הפקות ויקיפדיה

פימי מימשה מניות בית שמש ב-500 מיליון שקל

אדיר בן עמי |

קרן פימי, בניהולו של ישי דוידי, מבצעת מהלך נוסף למימוש רווחים. הקרן מכרה כ-8.8% ממניות מנועי בית שמש תמורת כ-500 מיליון שקל. בעקבות העסקה תרד אחזקת הקרן לכ-17% בלבד, לעומת שליטה מלאה שהחזיקה בעבר. המימוש נשעה בדיסקאונט של אחוזים בודדים על מחיר השוק. פימי מורווחת על ההשקעה בבית שמש פי 20, כשרוב העלייה הגיעה בשנתיים האחרונות. 

המימוש בבית שמש מצטרף למימושים שביצעה הקרן בתקופה האחרונה. מתחילת החודש מכרה פימי גם כ-13% ממניות עשות אשקלון בהיקף של כ-250 מיליון שקל. באפריל היא מכרה 15% ממניות אורביט תמורת כ-100 מיליון שקל. מדובר בשלוש עסקאות מהותיות שביחד מצטברות למימושים של כ-850 מיליון שקל בתוך פחות מחצי שנה כשבשנה שעברה היו גם מימושים גדולים. 

פימי רכשה את השליטה במנועי בית שמש בשנת 2016 מכלל תעשיות לפי שווי חברה של כ-300 מיליון שקל בלבד. השווי הנוכחי של החברה הוא כ-5.7 מיליארד שקל - כלומר, מדובר במימוש לפי שווי הגבוה כמעט פי 20 מההשקעה המקורית. 

הדוחות האחרונים של בית שמש ביטאו צמיחה בהכנסות אך שחיקה מסוימת של הרווח. ההכנסות ברבעון השני עלו ב-24% לשיא של כ-77 מיליון דולר, בעיקר בזכות מגזר המנועים שנהנה מביקוש גבוה בשוק הביטחוני בארץ ובחו"ל ושמר על רווחיות גבוהה. מנגד, השורה התחתונה נשחקה, כאשר הרווח הנקי ירד ל-7.2 מיליון דולר לעומת 9 מיליון אשתקד, בעיקר בשל זינוק בהוצאות המימון ל-3.1 מיליון דולר והשפעת מס גבוהה שנבעו מתיסוף חד של השקל והגידול במינוף בעקבות רכישת Turbine Standard. כלומר, הפעילות עצמה ממשיכה להתרחב בקצב מהיר, אך חשיפת החברה לשערי מטבע ולחוב הפיננסי מטילה משקל כבד על התוצאות המדווחות. בנטרול האירועים החריגים ברבעון נראה שהחברה היתה מרוויחה מעל 10 מיליון דולר. 

גידול בהכנסות ברבעון מול אשתקד נובע בעיקר מעליה במכירות בשני מגזרי הפעילות, בדגש על גידול במכירות מגזר המנועים. ההכנסות כוללות סך של כ-1.7 מיליון דולר הנובעים מעדכון מחירים ללקוחות ואת מכירותיה של Turbine Standard בהיקף של כ-8.6 מיליון דולר. הכנסות מגזר החלקים ברבעון צמחו בכ-4.4% לעומת הרבעון המקביל אשתקד והסתכמו בכ-43.9 מיליון דולר (מתוכן כ-2.3 מיליון דולר מכירות פנימיות).