מערך קווי הספנות של חברת צים ספינה שיט
צילום: יח"צ

לאומי שוקי הון: "צפוי שיפור משמעותי ברווחיות בתי הזיקוק"

זאת כתוצאה מכניסת תקן ספנות חדש בינואר 2020. עם זאת, עלייה בתעריפי התובלה הימית עלולה להוביל לפגיעה בפעילות הכלכלה העולמית
ערן סוקול | (4)

אוהד חיים, אנליסט אנרגיה וני"ע זרים בלאומי שוקי הון, מפרסם התייחסות להשפעות תקן הספנות IMO 2020 על סקטור האנרגיה ומציין כי החל מינואר 2020, צפוי שיפור משמעותי ברווחיותם של בתי זיקוק בעלי רמת מורכבות גבוהה. עם זאת, עלייה בתעריפי התובלה הימית עלולה להוביל לפגיעה בפעילות הכלכלית העולמית. תקן הספנות: שימוש בדלק נקי או התקנת מערכת לניקוי גזי פליטה במסגרת התקנות לשיפור איכות הסביבה, בסוף אוקטובר 2016 קבע ארגון ה-IMO (ה- International Maritime Organization) תקנה חדשה בנוגע למגבלת רמת הגופרית המקסימלית המותרת בדלק המשמש לתחבורה ימית. בהתאם לתקנה החדשה, נדרשת החל מינואר 2020 הורדה משמעותית ברמת הגופרית בדלק לספנות מ-3.5% על פי התקן הנוכחי לרמה של 0.5% או לחילופין מפעילי כלי שיט שימשיכו להשתמש בדלק מזהם יצטרכו להתקין מערכת לניקוי גזי פליטה (Scrubbers). לדברי חיים, "הפחתת רמת הגופרית צפויה לייקר משמעותית את הדלקים המשמשים את המיכליות. ההחלטה קיימת מזה כשנתיים, והמועד ליישום התקנות מתקרב – ינואר 2020. עד לאחרונה, המשקיעים התייחסו לתקנות החדשות באדישות מסוימת, אך התפתחויות חדשות ובעיקר החלטה של סין ליישם את התקנות בנמליה, הבהירה לתעשיית הספנות שכדאי להתעורר". חברות הספנות עוסקות בהישרדות לדברי חיים, המפסידות המרכזיות מהמהלך יהיו חברות ההובלה הימית שכן החל מינואר 2020, עלות התדלוק של מכלית צפויה לעלות בצורה משמעותית, כאשר בסבירות גבוהה חלק ניכר מעלות הדלקים תגולגל על הלקוחות ועל פי הערכות בשוק תעריפי התובלה הימית צפויים לעלות בכ-70%. להערכתו של חיים, ההערכות בשוק אמנם מוגזמות, אולם אין ספק שצפויה עלייה בתעריפי התובלה הימית באופן אשר עלול אפילו להוביל לפגיעה בפעילות הכלכלית העולמית.  "חברות הספנות עסוקות כבר למעלה מעשור בהישרדות ומנסות לצוף מעל המים, כשעיקר תשומת הלב הניהולית הוא בחיסכון עלויות ויעילות אנרגטית, כלומר על גידול בהשקעות הוניות אין בכלל מה לדבר", מציין חיים. "בהנחה שבעלי המכליות והחוכרים יצליחו להגיע לעמק השווה, עדיין עולה השאלה אם הוא יעיל. הפתרון של ה-Scrubbers אומנם יחסית מהיר (התקנה תוך שבועות ספורים), אך מעבר לעלות הכספית, התקנת המתקן מצמצמת את השטח על פני הספינה, מצריכה תחזוקה שוטפת, הדרכות עובדים ובנוסף מעלה את צריכת הדלק. בהנחה שבכל זאת זו תהיה אופציה מועדפת בתעשייה, רק כ-40% מסך צי המכליות מתאים להתקנת Scrubbers".  

שיפור משמעותי ברווחיות בתי הזיקוק  מנגד, בתי הזיקוק צפויים להרוויח מהמהלך, בעיקר כאלו עם רמת מורכבות גבוהה (כגון פז נפט בזן 0% - ע.ס). מאז שנות ה-70 מכליות פועלות בעיקר על דלק כבד עם אחוזי גופרית גבוהים כמו המזוט, זהו הדלק הנמצא בתחתית החבית או הדלק השאריתי מתהליך הזיקוק המשמש בעיקר להנעת ספינות וגם לתחנות כוח מבוססות דלק (אך אלו נמצאות בשוליים).  פז נפט - המצגת שמעודדת את האנליסטים בפז בזן - בזן דיווחה על מוכנות לתקן חדש לספינות מסע, והמניה מזנקת "המזוט הוא למעשה דלק שבית הזיקוק מפסיד עליו בתהליך הזיקוק, זאת אומרת שאין כדאיות לזקק אותו, אך הוא תוצר לוואי של תהליך הזיקוק כולו. הביקושים למזוט רק מתחום הספנות מוערכים בכ-4 מיליון חביות מזוט ביום, כאשר צריכת מכלית שקולה לצריכת דיזל של 15-10 מיליון מכוניות", מציין חיים. "בהשפעת התקנות החדשות בתי הזיקוק מקבלים זריקת עידוד מהרגולטור שמעודד מעבר לתזקיק עם שולי רווח משמעותית גבוהים יותר. כלומר, ניתן לומר כי התקנות החדשות, מועילות בעיקר לבתי זיקוק עם מורכבות גבוהה, בעלי יכולת לזקק יותר תזקיקים נקיים. מרגע שהביקוש לתזקיקים נקיים יעלה, כך יש לצפות לשיפור משמעותי ברווחיות של אותם בתי הזיקוק", סיכם חיים.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    יאיר נצר שם בדוי 03/08/2018 09:40
    הגב לתגובה זו
    אבל בסופו של דבר... מה קונים?!?
  • 3.
    יוסריאן 01/08/2018 19:43
    הגב לתגובה זו
    מה יעשו החברות בנתיים?
  • 2.
    מיכל 01/08/2018 17:12
    הגב לתגובה זו
    מעניין!! יכול להעיף את בתי הזיקוק המקומיים! האנליסט הזה תמיד יודע להביא את הדבר הנכון.
  • 1.
    אז מה הדרך הכי טובה להיחשף (ל"ת)
    התותח מבגדד 01/08/2018 16:40
    הגב לתגובה זו
טבע תרופות
צילום: סיון פרג'

אופנהיימר: אפסייד של 30% בטבע

בבית ההשקעות אופנהיימר מציינים לחיוב את השיפור בכל חטיבות הפעילות של חברת התרופות, את העלאת התחזיות להכנסות מאוסטדו ויוזדי, והתקדמות בפיתוח מולקולת ה-TL1A; מחיר היעד למניה על 30 דולר עם המלצת "תשואת יתר"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טבע אופנהיימר

אופנהיימר מפרסמים סקירה חיובית על טבע טבע 0%   בעקבות דוחות הרבעון השלישי, שבהם הציגה החברה הכנסות של 4.5 מיליארד דולר - עלייה של 3% מהתקופה המקבילה וגבוהה מהצפי שעמד על 4.34 מיליארד דולר. 

כל חטיבות הפעילות - הגנריקה, הביוסימילרס ותרופות המקור - הראו שיפור בתוצאות, וטבע העלתה את התחזיות השנתיות שלה. בבית ההשקעות אופנהיימר משאירים את המלצת ה-Outperform ומחיר היעד על 30 דולר למניה, כשהם מתבססים על מכפיל 6.7 לרווח התפעולי המתואם של 2026.


צמיחה בכל החטיבות

בחטיבת הגנריקה נרשמה צמיחה של 2% בהכנסות, ל-2.58 מיליארד דולר, מעל תחזית השוק שעמדה על 2.41 מיליארד דולר. בארה"ב בלטה עלייה של 7% (במונחי מטבע מקומי), שהובילה להכנסות של 1.18 מיליארד דולר, בעוד שבאירופה נרשמה ירידה של 5% עקב בסיס השוואה גבוה. שאר העולם הציג צמיחה מתונה של 3%. תחת אותה חטיבה משולבות גם תרופות הביוסימילרס, שמהן כבר הושקו 10 תרופות, ועוד שש צפויות עד סוף 2027. אופנהיימר מציין כי השקת התרופות באירופה ב-2027 צפויה להאיץ את קצב הצמיחה בתחום, כאשר התחזית להכנסות נותרת על 800 מיליון דולר.

בחטיבת תרופות המקור הממוסחרות בלטה צמיחה משמעותית באוסטדו (Austedo) - עלייה של 38% ל-618 מיליון דולר. גם יוזדי (Uzedy) הציגה צמיחה של 24% ל-43 מיליון דולר, ואג’ובי (Ajovy) עלתה ב-19% ל-168 מיליון דולר. טבע מאשררת את תחזית ההכנסות לאוסטדו לשנת 2027 - 2.5 מיליארד דולר - וצופה כי לאחר חדירה לשוק האירופי היא תגיע להכנסות שיא של כ-3 מיליארד דולר. בהתאם לכך, החברה העלתה את התחזית השנתית ל-2025 ל-2.05-2.15 מיליארד דולר. גם יוזדי מתקדמת בקצב מהיר מהצפי - עם תחזית מעודכנת של 190-200 מיליון דולר השנה, לעומת 150 מיליון בתחזית הקודמת. שתי התרופות, יחד עם האולנזפין שצפויה להגיע לשוק ב-2026, מוערכות לייצר בשיאן בין 1.5 ל-2 מיליארד דולר.

בצד של הפיתוח, טבע מתכננת להגיש את זריקת האולנזפין (לטיפול בסכיזופרניה) ל-FDA עד סוף 2025, עם צפי למכירות מ-2026 והכנסות של עד 1.5 מיליארד דולר. מולקולת ה-TL1A, שמפותחת יחד עם סנופי, מתקדמת כמתוכנן, והחברה צופה לקבל בגינה תשלום ראשון של 250 מיליון דולר ברבעון הרביעי של השנה ועוד 250 מיליון נוספים ברבעון הראשון של 2026. בטווח הארוך מעריכה טבע כי מדובר בפוטנציאל הכנסות של 2-5 מיליארד דולר, לא כולל אינדיקציות נוספות.

חיים כצמן מייסד ומנכ"ל קבוצת ג'י סיטי צילום:שלומי יוסףחיים כצמן מייסד ומנכ"ל קבוצת ג'י סיטי צילום:שלומי יוסף

הגרידיות של כצמן - הפחד של המשקיעים

הסיבה האמיתית לנפילה בג'י סיטי והאם יהיה קאמבק?

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה חיים כצמן

במובנים רבים אין שום סיבה עסקית לנפילה במניית ג'י סיטי. החברה עשתה מהלך עסקי נכון מבחינת הדוח רווח והפסד - רוכשת את השליטה בסיטיקון במחיר נמוך מההון. ההשקעה צפויה להניב תשואה טובה מהמימון שילקח. במקביל יהיה גם רווח חשבונאי. הכל דבש. בעלי המניות אמורים לשמוח, אבל סיבה אחת גדולה גרמה לנפילה - גרידיות / תאוות בצע. 

זה טבע אנושי, אי אפשר להתנגד לזה, אפילו חיים כצמן מהיזמים הוותיקים, המנוסים, המתוחכמים, נופל בזה כל פעם מחדש. כצמן רוצה להרוויח, והוא צודק, אבל אחרי ששנים רבות הוא משדר לשוק שהוא מוריד את המינוף, שהוא ממוקד בצמצום הפעילות למען הורדת חוב, שהוא עושה הכל כדי לשפר את היחסים הפיננסים, שהוא לא פוזל לצדדים לעשות עסקאות, אלא ממוקד בתוכנית, הוא מועד. כנראה שיזמים לא יכולים לשבת בשקט שהם רואים עסקה טובה. כצמן לא לבד יש הנהלה גדולה ואיכותית בחברה, אבל משהו השתבש שם בעסקה האחרונה.

הם רכשו מניות בסיטיקון בידיעה שהם עולים מעל 50% וצריכים להציע לכל בעלי המניות לקנות. למה הם צריכים את זה? אחרי מימוש עשרות נכסים והנפקת הפעילות בברזיל ואחרי שאגרות החוב שהיו בתשואת זבל ירדו לתשואות נמוכות, הם התפתו או פשוט טעו. כל אחת מהאפשרויות רעה לשוק. הוא מבין שהחברה עם כל גודלה וכל הנהלה, וכל הבלמים על חיים כצמן, יכולה בכל נקודת זמן להפתיע. 

השוק ובעיקר חברת הדירוג, מעלות, הופתעו. הם לא אוהבים להיות מופתעים. הירידות במניה והירידה באג"ח מייצרים דינמיקה שלילית ובעצם קובעים מציאות בשטח - הירידה באג"ח והעלייה בתשואה האפקטיבית לכ-10% היא התוצאה הכי קשה באירוע הזה והיא עלולה להקשות על גיוסי המשך (גלגולי חוב). אם הנהלה לא יודעת שהמהלך שלה עלול להוביל לתוצאה כזו, אז יש בעיה. היא לא קוראת ולא מבינה את השוק. 

היא מנסה לתקן. יש הנפקה של חברה בת שאמורה להכניס כסף ולהקטין את המינוף, אבל השוק מפנים שצריך להגדיל את פרמיית הסיכון בניירות ערך של כצמן - יכולה להיות הפתעה, ולכן מראש נדרוש ריבית גבוה יותר. כלומר, גם אם עכשיו חוזרים למינוף הרגיל, אגרות החוב לא יחזרו לחלוטין למצב הרגיל. הם יבטאו אלמנט של הפתעה-סיכון עתידי.