טסלה תבנה מפעל ייצור בסין עם יכולת ייצור של 500 אלף רכבים בשנה

מלחמת הסחר ממשיכה לזעזע את תעשיית הרכב; חברת הרכבים החשמליים של אילון מאסק העלתה בנוסף את מחירי הרכבים באתר הסיני שלה בכ-20%
נועם בראל | (1)

מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין ממשיכה לתת את אותותיה על שוק הרכבים, כאשר הפעם מדובר בחברת טסלה שעל פי הדיווחים מתכננת הקמת מפעל לייצור מכוניות בסין עם יכולת ייצור של כ-500 אלף רכבים בשנה. על רקע הדברים, מניית טסלה מזנקת כעת כ-3% ב'טרום מסחר' בוול סטריט. על פי הדיווח, אילון מאסק יבקר בשנחאי היום במטרה לקדם את המהלך, עליו שוקדים בחברה במהלך השנה האחרונה. טסלה תנסה לעשות מה שעשתה הארלי דייוידסון ולהתרחב מחוץ לגבולות ארה"ב, וזאת כדי למנוע פגיעה משמעותית בעקבות מלחמת הסחר המתחוללת בין ארה"ב לסין. יצרנית הרכבים החשמליים תנסה להתרחב לסין, שוק הרכבים החשמליים הגדול בעולם, ולדברי נציגי החברה, תציג לקראת סוף השנה את תוכניותה לגבי התרחבות גם לאירופה.    במקביל, טסלה העלתה את מחירי הרכבים באתר הסיני שלה בכ-20%, וכעת נמכר הדגם הזול ביותר, Model S בכ-850 אלף יואן (כ-128,500 דולר), לעומת המחיר הקודם שעמד על כ-710 אלף יואן (107,400 אלף דולר).  הדגם היקר ביותר, Model X Crossover, מוצע כעת למכירה באתר הסיני של החברה בכ-1.57 מיליון יואן (כ-240 אלף דולר), לעומת המחיר הקודם שעמד על כ-1.32 מיליון יואן (200 אלף דולר). נציין כי מהלך העלאת המחירים מגיע כחודשיים בלבד לאחר שהחברה חתכה את מחירי הרכבים בעקבות הודעתה של בייג'ינג על הורדת תעריפי ייבוא המכוניות בכ-15% עד 25%. בפועל, הורדת התעריפים נכנסה לתוקף ב-1 ביולי, כך שלמעשה החברה נהנתה מההוזלה למשך ימים ספורים בלבד לפני שמלחמת הסחר החריפה ונכנסו התעריפים החדשים.  עבור טסלה זוהי מכה בכנף שיכולה לאיים על מעמדה בשוק כה חשוב, כיוון שסין היא אחת מרוכשות הרכבים הכי גדולות של החברה. למעשה, מעל 20% מהרכבים של טסלה נמכרים לסין. על פי הנתונים, טסלה מכרה בשנה האחרונה כ-14,800 רכבים בסין, ותופסת נתח שוק של כ-3% מתעשיית הרכבים החשמליים בסין. החברה הכפילה את הרווחים מהמכירות בסין בשנה החולפת למעל 2 מיליארד דולר. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אחד העם 10/07/2018 18:16
    הגב לתגובה זו
    מפעל בארץ
יוסי אבו ניו מד
צילום: שלומי יוסף

לוויתן בעסקת יצוא למצרים של 35 מיליארד דולר עד 2040; שותפויות הגז מזנקות

יוסי אבו, מנכ"ל ניו-מד: "העסקה שחתמנו היום משנה את כללי המשחק של משק האנרגיה האזורי, ומוכיחה פעם נוספת שלוויתן הוא כלי לשינוי מציאות אסטרטגי"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה לוויתן ניו מד

נכסי הגז של ישראל הם משמעותיים משלוש בחינות - ראשית הם כסף גדול. מתנה שישראל קיבלה. היזמים ויצחק תשובה בראשם קדחו במשך 30 שנה ואז מצאו גז. מגיע להם ליהנות ממנו. המדינה רצתה עוד כמה ביסים - קיבלה. אבל לא מדובר רק בכסף גדול. מדובר בעוצמה אנרגתית לעשרות רבים של שנים ומדובר בעוצמה ביטחונית. כשישראל מייצאת גז למצרים וירדן היא בעצם מחזקת את הקשרים עם שתי שכנות שלה שבקלות יכלו בשנים האחרונות להיות אויבות. מה היה קורה אם גם מצרים וירדן הניו אויבות שלנו? אז נכון, זה לא רק הגז, אבל לגז יש משקל חשוב. 

על רקע ההודעה מניית ניו מד ניו-מד אנרג יהש 4.15%   מזנקת בכ-4.2% מתחילת השנה היא השיגה תשואה חיובית של 43%, וב-12 החודשים האחורים המניה רושמת זינוק של כ-81% , היא נסחרת לפי שווי שוק שלה שנע סביב 18.2 מיליארד שקל מה שמבטא תשואה של כ-8-9% בשנה ביחס לתזרימים העתידיים.

עסקת ענק ללוויתן

היום מדווחות המחזיקות בלוויתן על עסקת הייצוא הגדולה בתולדות המדינה - ניו-מד והשותפות בלוויתן חתמו על הסכם למכירת 130 BCM גז טבעי למצרים.זאת כמות אדירה, שהיקף העסקה מוערך ב-35 מיליארד דולר עד לשנת 2040.

השלב הראשון בעסקה, מכירה של כ-20 BCM, צפוי להיות מיושם החל מהשנה הבאה. עם השלמת פרויקט הרחבת לוויתן יחל השלב השני בעסקה, שהיקפו כולל כ-110 BCM גז טבעי נוספים.העסקה החדשה מתווספת להסכם הייצוא למצרים מ-2019 שעמד על 60 BCM.

העסקה צפויה לסלול את הדרך להרחבת לוויתן ולהבטיח קיבולת הפקה מספקת למשק הישראלי עד 2064.

 על פי דו"ח המשאבים המנובאים העדכני של פרויקט לוויתן היקף המשאבים הקיים במאגר כיום הוא כ-600 BCM גז טבעי.

 יוסי אבו, מנכ"ל ניו-מד מסר: " העסקה שחתמנו היום משנה את כללי המשחק של משק האנרגיה האזורי, ומוכיחה פעם נוספת שלוויתן הוא כלי לשינוי מציאות אסטרטגי"

 

ניתוח דוחות
צילום: CANVA

לקראת דוחות הבנקים - יש עוד לאן לעלות? ומה עם מניות הביטוח

תחזיות האנליסטים מצביעות על רווח נקי של עד 9 מיליארד שקל לרבעון השני ותשואות גבוהות על ההון; גם מניות הביטוח נהנות מהגאות בשווקים, אך כמה מהטוב כבר מגולם אחרי העליות מתחילת השנה?

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה בנקים ביטוח

הבנקים הגדולים בישראל צפויים לדווח בשבוע הבא, והמשקיעים מצפים לתוצאות חזקות לרבעון השני של 2025 כאשר התחזיות מדברות בעד עצמן: לפי הערכות בשוק, סך הרווח הנקי של חמשת הבנקים הגדולים (פועלים, לאומי, דיסקונט, מזרחי טפחות והבינלאומי) ינוע סביב 8.5-9 מיליארד שקל, עם שיפור בתשואה להון שתעמוד על 16%-17% בממוצע, המשך שיפור ביחס לרבעון הראשון.

מדובר בהמשך ישיר לתקופה חזקה עבור הבנקים, כאשר ברבעון הראשון הם הציגו יחד רווח נקי של כ-6.8 מיליארד שקלים ותשואה ממוצעת להון של כ-15.3%. לאומי ופועלים הובילו את הטבלה עם רווחים של מעל 2.4 מיליארד שקלים כל אחד, בעוד מרבית הבנקים הציגו תשואות מרשימות להון של מעל 15.5%.


ריבית גבוהה וכלכלה יציבה תומכות בשורת הרווח


ברקע התחזיות החיוביות עומדת סביבה כלכלית שעדיין תומכת ברווחיות הבנקים. המדיניות המוניטרית של בנק ישראל לא השתנתה מאז ינואר 2024, והריבית נותרה גבוהה, בשיעור של 4.5%, ולמרות הציפיות להורדות עתידיות הבנקים ממשיכים ליהנות ממרווחי ריבית גבוהים. יתרת העו"ש של הציבור עדיין גבוהה יחסית שם הריבית אפסית מה שמאפשר לבנקים גמישות פיננסית, ומנגד הצרכנים והעסקים ממשיכים לקחת הלוואות, מה שתורם להכנסות מריבית.

גם הכלכלה הישראלית, על אף האתגרים הביטחוניים והפוליטיים, מראה סימני צמיחה. נתוני הצריכה הפרטית ממשיכים להיות חיוביים, התעסוקה בשיא, והאינפלציה אמנם מעט טווח היעד אך נותרת יציבה. אלו מעניקים רוח גבית לפעילות הבנקאית הקמעונאית והמסחרית. בנוסף, ברבעון השני חל גידול בפעילות שוק ההון, כולל עליות במדדים ומחזורי מסחר גבוהים, מה שצפוי להתבטא גם בהכנסות מעמלות ופעילות ניירות ערך בבנקים.

איומי תחרות ורגולציה