וול סטריט
צילום: Istock

סגירה ירוקה בוול סטריט: דויטשה בנק קפצה 4.1%

טסלה סגרה בירידות של 0.5% לאחר שנפלה מוקדם יותר ב-4.5%, טבע השילה 3.2%. נטפליקס הוסיפה 2%, טאואר קפצה 3.4%
עמית טל | (4)

יום המסחר בוול סטריט נסגר בעליות שערים, כאשר מניות הטכנולוגיה הובילו את המגמה החיובית. ברקע למסחר, אופטימיות בנוגע למלחמת הסחר בין ארה"ב לאירופה, שוק האג"ח הקונצרני מתחיל לרכז עניין ברקע להתרחבות המרווחים בין הדירוגים השונים. תשואות האג"ח של איטליה זינקו לקראת סיום המסחר באירופה. בגזרת המאקרו, פרוטוקול הישיבה האחרונה של הפד' התפרסם הערב(לכתבה המלאה).

מדדים בוול סטריט

S&P 500 0.13%

דאו ג'ונס 0.16%

נאסד"ק -0.21%

בגזרת הישראליות, טבע (סימול:TEVA) השילה 3.2% במסחר תנודתי, וריכזה עניין רב ברקע למתרחש בשוקי האג"ח. טאואר (סימול:TSEM) קפצה 3.4% ועומדת במוקד לאחר שהשלימה בימים האחרונים ירדה של 40% מהשיא (לכתבה המלאה).

הדולר נחלש הערב בעולם. 3 גורמים עיקריים מביאים הערב לירידה בערכו של המטבע האמריקני: הגורם הראשון הוא ההתערבות של הבנק המרכזי בסין ביומיים האחרונים בשוק המט"ח, כאשר הבנק מזרים דולרים לשווקים על מנת לעצור את נפילת היואן. הגורם השני הוא הדיווחים כי האיחוד האירופאי ונשיא ארה"ב עשויים להגיע לפתרון המשבר בסוגיית המכסים בשוק הרכב (לכתבה המלאה). בתוך כך, מספר גורמים בבנק המרכזי באירופה טענו אמש כי "היעד של העלאת ריבית באיחוד האירופאי רק בדצמבר 2019 נראה רחוק מידי.  האירו מטפס כעת לרמה של 1.17 מול המטבע האמריקני.

הדיווחים על העלאת ריבית באירופה דוחפים כרגע את סקטור הבנקאות באירופה, ובפרט את מניית דויטשה בנק הבעייתית (סימול:DB). מניית הבנק זינקה הערב 4.1% לאחר שנסחרה קרוב לשפל כל הזמנים מוקדם יותר השבוע. הזינוק במניית הבנק הבעייתי משפיע גם על שאר הסקטור, כאשר נציין בהקשר זה את מניית בנק אוף אמריקה (סימול:BAC), מניית גולדמן זאקס (סימול:GS), מניית ג'יי פי מורגן (סימול:JPM) ומניית סיטי בנק (סימול:C).

שוק האג"ח הקונצרני האמריקני צפוי להתחיל לרכז עניין בתקופה האחרונה, כאשר המרווחים בין הדירוגים השונים מתחילים לטפס, ברקע להידוק המוניטרי של הפד' ושאר הבנקים המרכזים (לכתבה המלאה). נציין כי המרווחים בשוקי האג"ח התחילו לטפס גם בישראל בימים האחרונים.

בגזרת המאקרו, האירוע המעניין הערב הוא פרסום פרוטוקול הישיבה האחרונה של הפד'. ע"פ הפרוטוקול, הפד' ממשיך להיות ניצי לגבי העלאות ריבית נוספות לנוכח ביצועי הכלכלה, וחושש בכך שהאינפלציה בארה"ב תמשיך לטפס. (לכתבה המלאה).

הנפט נסגר בירידות של 1.6%  סביב מחיר של 73 דולר לחבית. הזהב נסחר בעליות קלות של 0.4% במחיר של 1,258 דולר לאונקיה.

במרכז

מניית טסלה (סימול:TSLA) סגרה בירידות של 0.5% לאחר שירדה מוקדם יותר הערב בכ-4.5% ומרכזת עניין ברקע לירידה החדה ב-2 ימי המסחר האחרונים. ברקע לירידות, דיווחים כי החברה דילגה על מספר מבחני בטיחות לרכביה על מנת להגיע ליעד הייצור של 5,000 מכוניות "מודל 3".

מניות הטכנולוגיה ריכזו עניין לאחר שצללו ביום המסחר הקודם ברקע לפסיקת בית המשפט בסין שעצר זמנית מכירות של חברת מיקרון (סימול:MU) במדינה. מניית מיקרון הוסיפה הערב 2.6%. מניית אפל (סימול:AAPL) הוסיפה 0.8%, נטפליקס  (סימול:NFLX) קפצה 2%.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    המטופש ולפרופסור 100 הניתוחים שלך פשוט גרבץ. (ל"ת)
    אייל המבולבל לאש 05/07/2018 17:14
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אוויר רם.מה נשמע ידידי הטוב.גם לי נמאס. (ל"ת)
    עש המטופש לפרופסור 05/07/2018 17:11
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    שוב פעם עליות .די נמאס לי .די די די . (ל"ת)
    פרופסור אוויר רם 05/07/2018 16:47
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    tomerd.ins 05/07/2018 15:46
    הגב לתגובה זו
    אולי מספיק עם השטות הזאת
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: