וול סטריט שלט
צילום: Istock

סגירה אדומה לקראת יום העצמאות: טסלה נפלה 7.4%, מיקרון איבדה 5.9%

סגירה אדומה ברקע לדיווח מסין. מניות הטכנולוגיה הובילו את המגמה השלילית: אפל איבדה 1.7%, נטפליקס ירדה 2%, הבנק המרכזי בסין מתערב בשוק המט"ח
עמית טל | (4)

יום מסחר המקוצר בוול סטריט נסגר בירידות שערים, כאשר הורגש לחץ מכירות על מניות הטכנולוגיה. נציין כי מחר לא צפוי מסחר לרגל יום העצמאות האמריקני. היסטורית, השווקים בוול סטריט נוטים לעלות לקראת יום העצמאות האמריקני, אך החולשה בשווקים הורגשה הערב.

הדיווח העיקרי הערב הגיע מסין: בית המשפט הודיע על עצירה זמנית של המכירות של חברה מיקרון (סימול:MU). הדיווח עורר מחדש את סוגיית מלחמת הסחר בין המדינות (לכתבה המלאה). שאר מניות הטכנולוגיה הגיבו גם הן בירידות חדות, שכן רוב ההכנסות שלהן מגיעות מסין.

מדדים בוול סטריט

S&P 500 0.13%

דאו ג'ונס 0.16%

נאסד"ק -0.21%

בתוך כך, נושא עיקרי נוסף הערב הוא ההתערבות של הבנק המרכזי בסין לאחר מספר ימים של נפילות בשוקי המניות ובערכו של היואן. היואן הסיני נפל בתחילת המסחר הבוקר באסיה לרמה של 6.7 מול המטבע האמריקני, והגביר עוד את החששות מבריחת הון מהמדינה. ברקע, מדדי המניות בסין השלימו הבוקר נפילה של יותר מ-23% מהשיא שקבעו בינואר האחרון. הבנק המרכזי נאלץ להתערב ולהוציא הודעה לתקשורת שבה טען "לסין יש יתרות מט"ח רבות וכלים נוספים כדי לתמוך בשער החליפין. הבנק ימשיך לשמור על שער היואן". ההתבטאות של הבנק המרכזי גרמה ליואן לעבור להתחזקות של 0.2% מול המטבע האמריקני, ולקטוע רצף של 12 ימי ירידות רצופים.

הנפילה הבוקר במטבע הסיני, וההתערבות של הבנק המרכזי

 

 

התחזקות היואן משפיעה גם על שאר המטבעות, ומפיגה לפחות זמנית חלק מהחששות ל"בריחה אל הדולר". האירו מתחזק בכ-0.1% מול הדולר. השקל מתחזק בכ-0.2% לאחר מספר ימים של עליות, ונסחר ברמה של 3.64 שקלים לדולר.

בגזרת השווקים המתעוררים, נראה כי המוקד הערב הוא סביב טורקיה. הלירה הטורקית מאבדת בשעה זו כ-1.3% מול הדולר ברקע לנתוני אינפלציה שהצביעו על קצב עליית המחירים הגבוהה ביותר ב-14.5 השנים האחרונות (לכתבה המלאה). ברזיל עשויה לרכז גיא היא עניין בימים הקרובים לאחר שהסימנים לכך שהמדינה נכנסת למיתון מתגברים (לכתבה המלאה).

בגזרת הסחורות, הנפט נסחר כעת ביציבות סביב מחיר  של 74 דולר לחבית. מוקדם יותר ביצע הנפט תנודה חדה למטה,  ברקע לדיווחים על הגדלת התפוקה של סעודיה (לכתבה המלאה). התחזקות הנפט ביותר מ-15% בשבועיים האחרונים צפויה להוסיף עוד יותר על הלחצים האינפלציוניים במדינות השונות. הזהב נסחר כעת בעלייה של 1% במחיר של 1,253 דולר לאונקיה.

שוק האג"ח הקונצרני ממשיך להיות במרכז החל מיום חמישי הקרוב (לאחר יום העצמאות), כאשר תשואות האג"ח של החברות מתחילות להיות מושפעות מתהליך צמצום המאזן של הפד' (לכתבה המלאה).

חוזי הביטוח על החובות של החברות בדירוגים גבוהים ממשיכים לטפס.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אני משקיע בשקל המטבע החזק בעולם יותר מהדולר. (ל"ת)
    מני 03/07/2018 19:38
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אני פרופסור אוויר-רם.פרופסור מטומטם .שוב מפסיד (ל"ת)
    עוד פעם עליות אוף 03/07/2018 16:18
    הגב לתגובה זו
  • אתה ביזיון (ל"ת)
    נכון מאוד 03/07/2018 16:58
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    בנקים מרכזיים 03/07/2018 15:55
    הגב לתגובה זו
    לשמור על השוק לעדאין דבר כזה בלוף אחד ענקהכל בסוף יתפוצץ וזה די קרוב
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: