נשיא ארה"ב דונאל'ד טראמפ נואם בסינגפור
צילום: צילום מסך

טראמפ: "כולם יכולים לעשות מלחמה, רק האמיצים יכולים לעשות שלום"

טראמפ בנאום היסטורי: "אין גבול למה שצפון קוריאה יכולה להשיג, אם היא תוותר על הגרעין"
גיא עיני | (4)

"כולם יכולים לעשות מלחמה, רק האמיצים יכולים לעשות שלום", כך אומר נשיא ארה"ב דולנד טראמפ בנאום מיוחד על רקע ההסכם עם צפון קוריאה. "היו לי 24 שעות מופלאות. למעשה היו לי שלושה חודשים נהדרים, הקלטת שראיתים (הוקרנה במסבית העיתונאים) הועברו לקים ולנציגיו והיא מראה המון ממה שניתן לעשות, זה מקום נהדר עם פוטינציאל להיות מקום מהים בשיתוף פעולה עם סין. אנחנו מוכנים להחיל בהיסטוריה חדשה".

טראמפ הודה לנשיא סין, שי וזרק עקיצה על מלחמת הסחר:  "אני רוצה להודות לאדם מיוחד מאוד, הנשיא שי, שסגר את הגבול הזה (המפגש), אולי יתר על המידה בחודשים האחרונים אבל זה בסדר, הוא מנהיג נהדר לעמו".

הפסגה ההיסטורית בין נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ לבין שליט צפון קוריאה, קים ג'ונג און יצאה לדרך בסינגפור. המנהיגים חייכו למצלמות ולחצו ידיים ארוכות, טארמפ אמר לאחר 45 דקות: " יש לי יחסים מצויינים עם קים".

"הרבה אנשים חושבים שהפגישה בינינו לקוחה מסרט מדע בדיוני" אמר קים לטראמפ ושחרר אמרה נדירה: "התגברנו על כל הדעות הקדומות". שחקן ה-NBA בעבר, דניס רודמן אמר בראיון ל-CNN: "תמיד האמנתי בצפון קוריאה" והוסיף: "כשאמרתי את הדברים האלה על צפון קוריאה ונפגשתי עם קים זה הכול משום שהאמנתי בצפון קוריאה". רודמן שידוע כדמות ססגונית ואמצויונלית מאוד לא עצר את עצמו ובכה מהתרגשות ואמר: "לא יכולתי ללכת הביתה ונאלצתי להתחבא במשך 30 ימים. שמרתי על ראשי מורם. לא היה מי שיקשיב לי. קיבלתי את כל חיצי הביקורת ואני עדיין עומד. עכשיו כולם רואים עד כמה זה יום גדול. אני כל כך שמח". 

בסיום הפגישה הפרטית (בליווי  מתורגמנים בלבד), שני המנהיגים יצאו מהחדר מחוייכים והמשיכו לאורחת צהריים משותפת בליווי הסגלים הדיפלומטיים שלהם. לאורך כל הפגישה נראו שני המנהיגים מחוייכים ומרוצים מהשיגי המפגש.

לאחר ארוחת הצהריים אמר טראמפ לתקשורת "אנחנו הולכים לחתום על מסמך". לאחר ההצהרה של טראמפ התפנו המנהיגים לחתום על מסמך הבנות שאלו עיקריו:

  1. שתי המדינות, ארה"ב וצפון קוריאה מחויבות לכונן יחסים חדשים בין ארה"ב לצפון קוריאה בהתאם לרצונם של עמי שתי המדינות ולמען שלום ושגשוג.
  2. ארה"ב וצפון קוריאה יאחדו כוחות על מנת לבנות מערכת יחסים יציבה ושלם בחצי האי הקוריאני.
  3. צפון קוריאה מתחייבת להמשיך לפעול על פי הצהרת פיונגיאנג מהתאריך 27 באפריל, 2018 ולהמשיך בפירוז חצי האי הקוריאני מנשק גרעיני.
  4. שתי המדינות מחוייבות להחזיר שרידי שבויים ונעדרים, כולל החזרה מיידית של ככאלו שזוהו.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    m2041 12/06/2018 15:04
    הגב לתגובה זו
    המצחיק הוא שאת פרס נובל לשלום קיבל אובמה על סמך רוח גבית של הדמוקרטים (?) למיניהם....
  • 3.
    ביבי 12/06/2018 14:16
    הגב לתגובה זו
    ששששששששששששששששש עוד הישראלים יקשיבו לך שששששששששששששש
  • 2.
    אביב 12/06/2018 13:57
    הגב לתגובה זו
    בעניין הפלסטיני ויסגור משהו אפילו קטן איתם...?אבל ביבי לא מנהיג שמסוגל לקחת החלטות, למלחמה ילך בעידוד הימין..אבל הסדר עם הפלסטינים של הפחדן ביבי? בחיים לא!
  • 1.
    ספרטקוס 12/06/2018 12:25
    הגב לתגובה זו
    פינוי התנחלויות, לחץ ערבי על הפלסטינים לחתום, לחץ אמריקאי על ישראל וזהו זה יגמר הגורמים הקיצוניים דתיים ישארו מיעוט
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.