ראש הממשלה בנימין נתניהו בוועידת הביטחון במינכן
צילום: עמוס בן גרשום לע''מ

דיווח: הממשלה שוקלת לפצל את בזק לשתי חברות

לפי "בלומברג" משרד התקשורת ומשרד ראש הממשלה כבר החלו בדיונים מקדימים בנושא. מניית בזק עברה לטריטוריה האדומה
גיא בן סימון | (15)

ממשלת ישראל בוחנת את פיצול חברת בזק 2.16% לשתי חברות נפרדות, כך לפי דיווח של "בלומברג" מהבוקר שצוטט מקורות שסירבו להזדהות. ממשרד התקשורת לא נמסרה תגובה בעניין. 

לפי הדיווח משרד ראש הממשלה ומשרד התקשורת כבר החלו בדיונים מקדימים לפיצול בזק. נדגיש כי לא מדובר בהפרדה המבנית אלא לשתי חברות נפרדות על מנת להגביר את התחרות. 

מניית בזק עברה עם הדיווח לטריטוריה האדומה. מוקדם יותר טיפסה מניית בזק ביותר מ-2% וכעת המניה מאבדת 1.3%.

גרף יומי מניית בזק:

בעוד 9 ימים צפויה להתכנס האספה הכללית של בזק למינוי דירקטורים חדשים. הגופים המוסדיים לוחצים על הדחצ"ים מרדכי קרת וטלי סימון, אשר תמכו בעבר בעסקת Yes, לפרוש מתפקידם. אם השניים לא יפרשו מרצון אזי האספה עשויה להצביע על אי אמון בכשירותם לתפקיד.

בעניין התנגדות המוסדיים, רק אתמול שלחה מיטב דש קרנות נאמנות, מכתב לממונה על שוק ההון, דורית סלנגר, בבקשה לאשר חבירה לגופים מוסדיים אחרים במטרה לבחון שיתוף פעולה נקודתי בכל הנוגע להחלטות שיתקבלו באסיפה.

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    מיקל 17/04/2018 07:02
    הגב לתגובה זו
    אם לא איראן אז ממשלת ישראל ! מקווה שכל העוכרים ימותו לפני קבלת ההחלטות
  • 12.
    שימי 16/04/2018 21:21
    הגב לתגובה זו
    לכל החבריםשל בזק מחר בבקר תגיש תלונה לראשות תמסרו את נושא הכתבה ואת שם הכתב שכותב משמועות והם יטפלו ויבדקו
  • 11.
    מה זה אומר? הודעה טובה או רעה? (ל"ת)
    יהודה 16/04/2018 16:17
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    לעולם לא מוכר את בזק (ל"ת)
    משקיע 16/04/2018 16:07
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    אנליסט 16/04/2018 16:06
    הגב לתגובה זו
    שנים חיכו להודעה כזו רק כנראה זה מפריע כרגע לקונה כי יהיה עליו לשלם יותר אם תעלם
  • 8.
    מור 16/04/2018 15:47
    הגב לתגובה זו
    הפרדה ל2 חברות תציף ערך בחברת שירותים שתוכל לספק חבילות תקשורת מלאות. ניתן יהיה לסגור מטות ולהתייעל. הודעה מצוינת
  • 7.
    הודעה שקרית מטעם איש עלום שם (ל"ת)
    ביזפורטל 16/04/2018 15:29
    הגב לתגובה זו
  • שימי 16/04/2018 20:04
    הגב לתגובה זו
    להגיש תלונה בראשות לניע"איפה האחריות של עיתונאי שרוצה למלאות את העתון משמועות. איפה האחריות של העיתון ביזפורטל
  • 6.
    שימי 16/04/2018 14:53
    הגב לתגובה זו
    כל יום עוד הודעה רעה
  • 5.
    משקיעה בבזק 16/04/2018 14:49
    הגב לתגובה זו
    לא מפריע להם מה שקורה בהוט. לא מפריעה להם שגולן צפצפו על כולם. רק בזק בזק בזק.
  • 4.
    שרון 16/04/2018 14:30
    הגב לתגובה זו
    אחרי שיבינו המניה תטוס
  • 3.
    דוד 16/04/2018 14:25
    הגב לתגובה זו
    זה מצויין למנייה אני לא מבין מי מוריד אותה
  • פרשן 16/04/2018 16:04
    הגב לתגובה זו
    אתה באמת לא מבין מי מוריד אותה ???אתמול סיידוף שם הצעה חדשה כל אחוז שיורד מבזק אפשר להציע פחות עכשיו תחשוב לבד
  • 2.
    אזרח 16/04/2018 14:04
    הגב לתגובה זו
    בזק תשתית שתופרט לכל השחקנים וישקיעו ברשת משותפת. ובזק תקשורת שתוכל להציע את כל שרותיה ביחד ולחוד. חשוב ביותר בידי בזק אסור ממש אסור שיהיה תשתית בלעדית, לשם התחרות כל מי שירצה להיות שחקן תשתית ישים כסף והתשתית החדשה תהיה מחוייבת להיות זמינה לכל חלקי הארץ מהגבול הצפוני עד הדרומי.
  • 1.
    אחרי הקומבינה התגלתה מנסה להיראות "כאילו" נלחם בבזק (ל"ת)
    תום 16/04/2018 13:47
    הגב לתגובה זו
יפתח רון טל
צילום: ישראל הדרי
ראיון

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”

חברת אגירת האנרגיה שבמהלך הקורונה טיפסה לשווי של 2.3 מיליארד שקל ומאז צנחה לפחות מ-100 מיליון, מנסה לכתוב פרק חדש. “עברנו שנים של פיתוח, אנחנו לא עוד חברת מו״פ, נהפוך לשחקן אנרגיה יזמי באירופה ” אומר המנכ״ל טל רז; היו״ר יפתח רון-טל מדגיש: “העסקה באיטליה היא לא נקודתית, אלא סנונית ראשונה באירופה” -  עם קופה דלילה ופרויקט של 230 מיליון אירו איך הם הולכים לממן את זה?
מנדי הניג |

הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9%   הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.

בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?

“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”

גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.

בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”

עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עלעמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל על

יו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה

עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה אל על

יו"ר אל על אל על 1.84%  , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה.  בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות. במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.

ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.

מועדון הנוסע המתמיד

בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים". 

על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.

שינויים בהנהלה

לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.