סין מוציאה תגובה לטראמפ - והחוזים מגיבים בירידות חדות
מלחמת הסחר כבר כאן ונכנסת להילוך גבוה. הממשל הסיני מגיב למכסים אותם הטיל טראמפ בהעלאת מסים חדשים על 106 מוצרי ייבוא מארה"ב, ביניהם פולי סויה, מכוניות וכימיקלים. החוזים בוול סטריט צונחים כעת בעד 1.7%.
הרוחות הסוערות בין וושינגטון לבייג'ינג מפיחות חרדה בשווקים שמגיבים בירידות, כאשר המכסים אותם מטילות ארה"ב וסין עלולים להגרר עד כדי מלחמת סחר עולמית בהיקף נרחב יותר. נציין כי סין היא יבואנית הסויה הגדולה בעולם, והמסים אותם תטיל המדינה עלולים להשפיע ישירות על מחירי הסויה בעולם.
פיטר אופנהיימר, אסטרטג ההשקעות העולמיות של גולדמן זאקס אמר: "מעל לכל ספק אנו עדים למלחמת סחר לכל הפחות. הפחד בשווקים מרמז על כך שעלולה להתפתח מלחמת סחר כללית".
אמש דונלד טראמפ הגיב על החלטת הממשל הסיני להטיל מכסים על מוצרי ייבוא מארה"ב, ופרסם רשימה מלאה של מוצרים סיניים עליהם יטיל מכס של כ-25%.
ברשימה של טראמפ, אשר מכילה מוצרים בשויי של מעל 50 מיליארד דולר, ניתן למצוא מוצרים ממגוון תחומים אשר חולשים על כל תחומי הכלכלה האמריקאית, החל מתעשיית הטכנולוגיה, כגון תרופות ומוליכים למחצה ועד למוצרים כמו אופנועים ומכונות כביסה.
- פלישתם של האופנועים - האם כדאי לרכוש דו-גלגלי בישראל?
- בליץ מדברת על מכירות של עשרות אלפי אופנועים באפריקה. זה סביר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשונה מסין, אשר המכסים אותם הטילה נכנסו לתקוף מיידי, המכסים אותם מטיל טראמפ יכנסו לתקוף ב-22 במאי, כאשר ב-15 במאי יתקיים דיון פתוח לגבי הנושא, אך מבט ברישמה אותה מפרסמת ארה"ב מבהיר מעל לכל ספק - כמה שיותר נזק לסין בכמה וכמה שפחות הפרעה לכלכלה האמריקאית.
- 12.לקנות לונגים טיסה נעימה (ל"ת)טומר 05/04/2018 12:12הגב לתגובה זו
- 11.קניתי היום לונג דקס ולונג נסדק3 (ל"ת)רונן 04/04/2018 16:38הגב לתגובה זו
- 10.ליאור 04/04/2018 14:48הגב לתגובה זוהלקוחות המייבאים משלמים למדינה מכס, כלומר כסף עובר מהאזרחים של אותה מדינה למדינה. האזרחים מפסידים המדינה מרוויחה. האם זה ישנה בהרבה את הרגלי הצריכה של הפרט? כספי המדינה אמורים להיות מושקעים חזרה בפרט, או בשחיתות
- 9.אס 04/04/2018 14:42הגב לתגובה זולמה כל הטרגדיות מגיעות עכשיו ? ריבית אפסית .מדדים בשיא. מטבעות בשפל סחורות בשפל .נהדר יש פה כמה כיוונים מעניינים ...
- 8.קרנית פלוג 04/04/2018 12:44הגב לתגובה זוהסינים כבר מזיינים את ארה"ב במאזן המסחרי, והם עכשיו "מתעצבנים" שארה"ב מחזירה להם באותו המטבע.
- 7.משקיע 04/04/2018 12:25הגב לתגובה זואירופה וישראל. מאוד פשוט לאמריקה גירעון מסחרי של 300 מיליארד בשנה מסין.
- 6.הסינים יצטרכו המון אשלג ויקנו מכיל הדפוקה (ל"ת)כיל 04/04/2018 12:23הגב לתגובה זו
- 5.שלמה 04/04/2018 12:22הגב לתגובה זולפי כל הגיון כלכלי שמעלים מיסים במקום שבו הביקוש לאוכל הוא הכי גדול בעולם הרי המחיר יעלה שם ןאחר כך גם בשאר העולם למרות שבארצות הברית המחיר ירד בהתחלה בגלל ירידה בביקוש.
- 4.מעולה יאללה הזהב (ל"ת)גיא 04/04/2018 11:36הגב לתגובה זו
- השוק לא רוצה יותרנלרדת נקודה (ל"ת)משה 04/04/2018 22:11הגב לתגובה זו
- הזהב לא עולה הרבה וגם יורד תקוענ1345 (ל"ת)אבי 04/04/2018 16:39הגב לתגובה זו
- 3.עמית טל 04/04/2018 11:28הגב לתגובה זוזה הערכים המוגזמים אף בועתיים של הנכסדק אשראי רב שניתן לחברות פרטיים הדפסת הכסף הגדולה בהיסטוריה היא הרסנית ביותר ריביות נמוכות קיים חש להחזרי הלוואות אגחים קונצרנים זוהי הסיבה הבנקים יורדים זה לא רק מלחמת סחר זה רק טריגר הסיבות יותר עמוקות
- 2.טראמפ הפסיכופט 04/04/2018 11:27הגב לתגובה זוהאידיוט הזה משחק באש, והעם האמריקני לא ישתוק. הוא התחיל במלחמת הסחר הזאת, והוא ישלם ביוקר על כך. הסינים לא פראיירים, והפסיכופט עוד יבכה על הצעד שעשה. אולי הוא חושב שסין זאת צפון קוריאה. הסינים יראו לו מאיפה הדג משתין.
- 1.דפוקים 04/04/2018 11:19הגב לתגובה זובכל מקרה היקפי היצוא מסין לארה"ב גדולים בהרבה מהיקפי היצוא מארה"ה לסין. מעבר לכך מיסוי הסויה מארה"ב יגביר את האינפלצייה בסין. מה הועילו חכמים בתקנתם?
- רונן 04/04/2018 13:55הגב לתגובה זוגם אני חושב כךאבל זו רק הערכה
- הסינים הולכים על האגו (ל"ת)יוסף 04/04/2018 12:17הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
