זו כנראה הבועה הגדולה בהיסטוריה
בעוד הביטקוין שנסחר הערב קרוב לשווי שוק של 300 מיליארד דולר נתפס כבועתי, שימו לב לפירמידה שבנה הבנק המרכזי באירופה
בעוד הביטקוין ושאר המטבעות הווירטואליים תופסים את מירב תשומת הלב בחודשים האחרונים, והשאלה העיקרית בתקשורת הכלכלית היא "האם מדובר פה בפירמידה הגדולה בהיסטוריה?", נראה כי את התואר הנכסף לוקחת בועת האשראי שיצר הבנק המרכזי באירופה בשנים האחרונות.
הכלכלה האירופאית מתחממת במהירות בחודשים האחרונים: מדד בטחון העסקים שמפרסם מכון IFO קבע בחודש שעבר שיא חדש ועמד על 117.5 נק', הנתון הגבוה ביותר מאז 1969, ונתון שמרמז על קצב צמיחה של 4% בשנה הבאה. אבל מי שחושב שהצמיחה מוגבלת לגרמניה בלבד, אז טעות בידו: מדד הייצור הראשוני בצרפת הראה אמש על הנתון החזק ביותר ב-17 השנים האחרונות. למעשה, גם נתוני היצור בשאר מדינות האיחוד מראים על הצמיחה החזקה ביותר בעשורים האחרונים.
בטחון העסקים בגרמניה- שיא מאז 1969.
ע"פ מחקר שערך לאחרונה דויטשה בנק, קצב קניות האג"ח הנוכחי מצד הבנק המרכזי גבוה פי 7 מכמות אג"ח המונפקת ע"י ממשלות האיחוד. גם לאחר הצמצום ל-30 מיליארד לחודש בשנה הבאה, הבנק צפוי לספק ביקושים שיותר גבוהים מקצב ההנפקות. לשם השוואה, הפד' לעולם לא עבר במהלך תוכניות הרכישות שלו את קצב הנפקת החוב של הממשל. הפד' בניגוד לבנק המרכזי באירופה דאג תמיד לשמור על שוק משני בריא, אשר הבטיח כי יהיה ניתן למכור את אותם אג"ח שקנה בשנות המשבר. הבנק המרכזי באירופה הודה השנה כי אינו יודע אם יש שוק משני מספיק גדול שיוכל לקנות את האג"ח בשעת הצורך. ובמילים פשוטות: הבנק לא יכול להפסיק את רכישות האג"ח.
.
והריביות? יורדות הערב לשפל של חודשיים בחסות תוכנית הרכישות שבמצע הבנק המרכזי. התשואות על אג"ח גרמניה עד 8 שנים נמצאות הערב בתחום השלילי, וכאשר זה המצב זה רק מתדלק עוד יותר את ה"בום הכלכלי". התשואה על אג"ח של ארה"ב ל-3 חודשים גבוהה הערב בכ-1% מהתשואה על אג"ח גרמני ל-10 שנים! כלכלת הזומבי פורחת הבנק המרכזי באירופה (ECB) אמנם הרים אמש את תחזית הצמיחה לגוש האירו ל-2017 ול-2018 לרמות של 2.4% ו-2.3% בהתאמה, אך יו"ר הבנק, מריו דראגי, טען במסיבת העיתונאים כי הכלכלה האירופאית "איננה חזקה מספיק, ולכן הבנק נדרש להמשיך לתמוך בשווקים". באיזה כלכלה לא ניתן לעלות ריבית לנוכח התפרצות כלכלית כזו? כלכלת זומבי. ע"פ דו"ח קרן המטבע מוקדם יותר השנה, כ-10% מהחברות הגדולות בגוש האירו מוגדרות "חברות זומבי", חברות שקיימות מעל 10 שנים ומתקיימות רק בעזרת לקיחת עוד חובות. השווי של הביטקוין שמתקרב היום ל-300 מיליארד דולר נראה זעום לעומת בועת האג"ח הזאת. מאזן הבנק המרכזי האירופאי: גדל בשבועות האחרונים בקצב מסחרר לקראת סוף השנה.The German IFO index is at its highest level since October 1969. Expectations highest in 7 years ‘only’. pic.twitter.com/Mp6zokKuP1
— Frederik Ducrozet (@fwred) 24 בנובמבר 2017
- 6.יכול להיות שלמעשה כללי המשחק משתנים לחלוטין ? (ל"ת)אולי לא בועה? 19/12/2017 10:22הגב לתגובה זו
- 5.אלכס 17/12/2017 18:15הגב לתגובה זוכן כן זה מפולת מחר זה מתחיל...זהירות מפולת .....................
- בוריס 18/12/2017 16:20הגב לתגובה זואתה צודק מסכים.......מפולת מחר .....יום....
- 4.כל השווקים בועה אחת גדולה (ל"ת)מק 16/12/2017 23:11הגב לתגובה זו
- 3.זהירות מפולת 16/12/2017 12:47הגב לתגובה זומפולת זהירות
- 2.גרינספן 16/12/2017 12:05הגב לתגובה זובועה??? בכלל לא בטוח בועה ??? בכלל לא בטוח וגם אם כן -- היא תתנפח פי 10 בועה ?? בכלל לא בטוח ןגם אם כן היא תתנפח פי 10 לפחות !!!
- Sure, "This time it is different" the fool on the hill (ל"ת)sure 18/12/2017 22:11הגב לתגובה זו
- 1.אמריטוס 15/12/2017 19:43הגב לתגובה זולא יכול להיות יותר גרוע. חוקי הכלכלה איבדו כל ערך נורמלי בתאטרון הטרוף והאבסורד. זה ברור מאליו שניפוח שכזה יגמר באסון כלכלי שיביא למלחמות מטבע ובכלל כלכליות שעלולות לדרדר את העולם למצב של הפחד מהעימות בין צפון קוריאה לארה"ב יראה כמשחק לילדים. נשלחת מכן הוראה אחרונה למגר את מחול הטרוף שיביאנו לטרוף מערכות עד אבדון סופי.
- רון77 16/12/2017 10:07הגב לתגובה זוהמרכזיים היום בשוק המניות אלה הבנקים המרכזיים...הדבר דומה ל שופט ששופט משחק כדורגל...ויש לו הימור על המשחק. גם היפנים 30 שנהמתגלגלים עם ריבית 0
- אמריטוס 15/12/2017 21:11הגב לתגובה זותיקון
TV
האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?
מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר.
בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן.
לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה.
כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח.
כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות.
המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל.
לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם.
מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת.
מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב.
כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00.
נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר.
הנה הריאיון המלא:
