ביטקוין מטבע דיגיטלי
צילום: Istock

האם הביטקוין יקבל רוח גבית נוספת בקרוב?

המטבע הווירטואלי נסחר הערב ברמות שיא כל הזמנים, אך ייתכן מאוד כי זו רק ההתחלה לאור ההתפתחויות בכלכלות מסוימות 
עמית טל | (15)
נושאים בכתבה ביטקוין

אחרי שהיינו עדים בשנה האחרונה לקריסתן של כלכלות ונצואלה וזימבבואה, דבר שהוביל להיפר אינפלציה במטבעות המקומיים, המשקיעים בשווקים המתפתחים שואלים כעת מי הבאה בתור? נראה כי צריך לעקוב בתקופה הקרובה אחרי כלכלה גדולה בהרבה שעלולה להיכנס לסחרור אינפלציוני ולהתרסקות כלכלית-טורקיה.

 

הלירה הטורקית צונחת הערב לשפל חדש מול האירו והדולר, ומשלימה צניחה של מעל 42% בשנתיים האחרונות מול מטבע האירו. הצניחה הערב מגיעה לאחר שנשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, תקף את מדיניות הבנק המרכזי במדינה, וטען כי הבנק אשם במצב הכלכלי הקשה שהמדינה נקלעה אליו. "הם טוענים כי הבנק המרכזי צריך להיות עצמאי ואסור לנו להתערב, המצב כעת הוא בגלל שלא התערבו", טען ארדואן במהלך נאום באנקרה הערב.

 

הלירה הטורקית מול מטבע האירו: צניחה חדה בשנתיים האחרונות

 

כמה קשה מצבה של טורקיה?

האינפלציה שהתחילה להרים ראש בכל העולם, התפרצה בעוצמה השנה במדינה. ע"פ נתוני הבנק המרכזי במדינה האינפלציה הגיעה לרמה של 11.9% בחישוב שנתי, הרמה הגבוהה ביותר מאז 2008. הבנק המרכזי מנסה להתמודד עם הסיטואציה הבעייתית ע"י העלאות ריבית אך ללא הצלחה. התשואות על אגרות החוב של המדינה לטווח של שנתיים זינקו החודשיים האחרונים לרמה של 13% בחישוב שנתי, דבר החונק את המשק.

 

האינפלציה בטורקיה: שיא של 9 שנים

 

 

איך הביטקוין נכנס לתמונה?

אם נסתכל על הקריסה של ונצואלה וזימבבואה השנה נראה כי הביטקוין הפך להיות המטבע המועדף על האזרחים. בוונצואלה לבד זינק מספר המשתמשים במטבע הביטקוין בשנתיים האחרונות כמעט ב-100,000, ההודעה מוקדם יותר השבוע על חדלות פירעון של המדינה הזניקה את הביטקוין לרמת שיא של קרוב ל-8000 דולר ליחידה.

התסריט הנ"ל של בריחה ממטבעות הפיאט למטבעות הוירטואלים מסתדר עם הניתוח של אנליסט האשראי של דויטשה בנק מוקדם יותר החודש. כזכור, ג'ים ריד, טען במאמרו כי אנו עדים "לתחילת סופו של מטבע הפיאט", וכי סופם של מטבעות הפיאט להעלם תחת היפר אינפלציה בקרוב (לכתבה המלאה).

 

מטבע הביטקוין: נסחר הערב ברמות שיא כל הזמנים ברקע לחדלות הפרעון של ונצואלה

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    YL 21/11/2017 13:28
    הגב לתגובה זו
    המשמעות לדעתי הונאת**** פונזי בדרך בתאבון לפריירים
  • 5.
    אם כל הבועות 21/11/2017 12:47
    הגב לתגובה זו
    אם וכאשר הביטקוין יהפוך להיות מטבע מוביל ומקובל בעולם, הוא יהיה חייב להיות מחובר לנכסי בסיס, להפסיק להתנהל בתנודתיות המטורפת הזו ולשבת על שער מקובל ו"נורמלי". ממשלות העולם לא יאפשרו כלכלה של 2000 מיליארדרים וכל השאר מקבלים משכורת של 0.0000003 ביטקוין בחודש. צאו מהסרט. ובלי בלבולי מוח על חברות בעולם שמקבלות ביטקוין. כרגע כל מי שמחזיק ביטקוין, כמעט בלי יוצא מהכלל, מחזיק בו אך ורק כספקולנט בשביל למכור ביותר יקר ממה שקנה
  • 4.
    ברגע ש ממשל סין סימנה ל שלילה את הביטקון הסכנה גדלה (ל"ת)
    YL 19/11/2017 13:18
    הגב לתגובה זו
  • myyr 20/11/2017 09:26
    הגב לתגובה זו
    כתבתי שמשאבי טבע , תגיע לשער של 500 בקל ,הנה זה קורא וזה לא הסוף בדרך לשער 1,000
  • 3.
    המומחה 18/11/2017 11:07
    הגב לתגובה זו
    הביטקון ינסוק לכוון מיליון דולר לביטקוין אחד עד 5 שנים מהיום תוך שבוע מהיום 10000 דולר לביטקון תבדקו אותי
  • וכמה ביטקוין קנית לכבוד ההשערה שלך? (ל"ת)
    ביטקוין 19/11/2017 18:54
    הגב לתגובה זו
  • מומחה 2 19/11/2017 07:11
    הגב לתגובה זו
    בסוף יבינו כולם שהכסף הממשלתי סתם עולה כסף.
  • אני 20/11/2017 08:59
    גם הביטקויין עולה כסף והרבה. בחשמל הדרש לצורך הכרייה. י
  • מה הבעיה לכתוב, הנייר סובל הכל. (ל"ת)
    מומחה המומחים 19/11/2017 15:19
  • 2.
    v 18/11/2017 00:08
    הגב לתגובה זו
    אף קופאית לא תבין במה מדובר לכן אין לזה ערך.
  • ביטקוין 19/11/2017 18:53
    הגב לתגובה זו
    ואז אולי המח שלך יתחיל להבין!!!
  • שמטוב 19/11/2017 03:54
    הגב לתגובה זו
    מה שרלוונטי הוא שביטקוין הוא כסף מזוייף. הביטקוין הוא כסף מזוייף מכיוון שהסחר החופשי שמתפרסם הוא סחר מזוייף. מעט מאוד עבריינים (מטיפוס ג'ורג' סורוס) מסוגלים להציג סחר מזוייף שכלל אינו מתקיים מכיוון שהעדר רגולציה מאפשר מראית עין של סחר אמיתי שכביכול מעלה את שער הביטקוין. קבוצה מצומצמת של עבריינים מבצעת סחר סיסובי ביניהם כאשר אותה קבוצה משקיעה כמות אפסי של כסף אמיתי. הסחר הסיבובי הוא זה שמדמה הזרמת כספים מבחוץ, למרות שהזרמת הכספים מבחוץ זניחה. אילו שהזרימנו כספים לא יוכלו לפדות אותו כי העדר הרגולציה מנוצל לשם טישטוש העקבות של הפןשעים.
  • ממורמרים מגיע לכם 18/11/2017 19:13
    הגב לתגובה זו
    מעל מליון עסקים כבר מקבלים אותו, ומי שלא אתה יכול להשתמש בכרטיס אשראי שנטען בביטקוין ולבצע תשלום בכל מקום. לא היה עדיף לך לברר את זה במקום לעשות מעצמך צחוק בטוקבק שקרי?
  • קריפטוגרף 18/11/2017 13:40
    הגב לתגובה זו
    ישנן כמה חברות של כרטיסי אשראי ביטקוין וגם מטבעות אחרים. ככה שכל עסק שמקבל ויזה, ניתן לשלם בו גם עם כ אשראי ביטקוין. גגל אותו Xapo credit card
  • 1.
    john 17/11/2017 23:56
    הגב לתגובה זו
    פאמפ אנד דאמפ
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: