הכירו את הגוף הנוסף שצפוי לספק תמיכה משמעותית לשוקי המניות
בעוד שהכלכלנים מזהירים מפני תמחור גבוה בשוקי המניות, נראה כי הגורמים שדוחפים את המדדים למעלה רק מתרבים
בעוד שורה של כלכלנים, ביניהם חתני פרס נובל רוברט שילר ומריון שולס, הביעו בחודש האחרון טענות לפיהן שוקי המניות מתומחרים גבוה מידי, ובזמן שאגדות וול סטריט כמו ריי דליו טוענים כי הם מפחיתים סיכונים, נראה כי יש מי שממשיך לקנות מניות בקצב גדול.
והפעם, הכירו את Japan Post Bank Co, הבנק השני בגודלו ביפן מבחינת גודל הפיקדונות. רשת בלומברג מדווחת כי הבנק הודיע אמש כי בכוונתו להשקיע כ-100 מיליארד יין (904 מיליון דולר) ברכישת מניות ישירה בשנים הקרובות. בנוסף, הבנק היפני מעוניין לרכוש גם אג"ח בעל תשואה גבוהה בשוקי אירופה וארה"ב.
לבנק יש כיום כ-2 טריליון יין המושקעים באמצעות השקעה פאסיבית (תעודות סל), אך הוא סובל מאוד מהמדיניות של הריבית השלילית הנהוגה כיום ביפן. "זה לא נכון להסתמך רק על השקעה פסיבית עבור אחזקות המניות שלנו, עלינו לשלב ביחד עם זה קניית מניות ישירה ", אמר סאגו, 49, בראיון ברשת בלומברג.
מצטרף לבנק המרכזי במדינה ולקרות הפנסיה
ההודעה אמש של הבנק מצטרפת למהלך אדיר שמבצע הבנק המרכזי היפני בשנים האחרונות. הבנק הפך להיות בעל המניות הרביעי בגודלו בשוק ברבע מהחברות הרשומות ביפן. הבנק מחזיק 5% או יותר ב-83 חברות, וב-10% או יותר ב-14 חברות.
שיטת הפעולה של הבנק המרכזי היא רכישת של תעודות סל על המדד המרכזי הניקיי . שיטה זו החלה ב-2010 במסגרת תוכנית ההקלה המוניטארית שהכריזה עליה הבנק, ומטרתה להניע חזרה את האינפלציה במדינה, ומאז היקף השיטה עולה בהתמדה בתמיכתו הרבה של יו"ר הבנק, חרוהיקו קורודה. בחודש יולי האחרון , הודיע הבנק כי הוא מרחיב את רכישות הסל ל-6 טריליון יין בשנה (53.9 מיליארד דולר). באופן כללי, רכישות סל מוצרים אלה מתרחשות בכל פעם שהשוק יורד (ירידה של מעל 1% ביום מסויים תגרור תגובה ודאית של הבנק), במילים פשוטות הבנק לא מאפשר למדדי המניות לרדת במדינה.
בשוק האג"ח המצב, חריג אף יותר. ע"פ סקירה של סיטי בנק השבוע, הבנק ביצע למעשה הלאמה של השוק והוא שולט בכ-44% מכלל החוב של ממשלת יפן (הדבר שווה ל-79% מהתוצר הגולמי של המדינה). השליטה של הבנק בשוק החוב המקומי חריגה מאוד ביחס לבנקים המרכזיים האחרים.
שאר הגורמים שתומכים במדדי המניות בשבוע שעבר פרסמנו באתר את ההימור הגדול של ממשלת נורבגיה: שר האוצר הנורבגי הכריח לאחרונה את קרן ההשקעות של המדינה להגדיל את הקצאת הקרן להשקעה במניות, ובמיוחד במדדי וול סטריט ל-70% ואף 75%, במטרה לכסות על הגרעון שנוצר בתקציב המדינה בשנים האחרונות בעקבות הירידה בהכנסות מהנפט. המשמעות השקעה של עוד 100 מיליארד דולר במדדי המניות. (לכתבה המלאה). המהלך של קרן ההשקעות הנורבגית מצטרף למהלך חזק במיוחד של הבנק המרכזי בשוויץ, שמשקיע את יתרות המט"ח שלו במדדי וול סטריט: הבנק המרכזי של שוויץ הגדיל את אחזקותיו בשוק המניות בארה"ב ב-4 מיליארד דולר ברבעון השני, ובכ-21 מיליארד דולר מתחילת 2017. אחזקות הבנק הגיעו לכ-84 מיליארד דולר, מה שהופך את הבנק לבעל המניות ה-8 בגודלו בשוק. האחזקה הגדולה ביותר של הבנק היא בחברת אפל (סימול:AAPL) כאשר הוא מחזיק ב-19.8 מיליון מניות מהחברה. אבל לא רק, הבנק המרכזי השוויצרי מחזיק מניות במעל מיליארד דולר בכל אחת מהחברות הבאות: גוגל, אמזון, פייסבוק, מיקרוסופט ועוד. למעשה נראה כי השווקים מתנהגים לפני ההשקעות הנ"ל של הבנקים המרכזיים ואיבדו קשר מהמציאות הכלכלית, כפי שניתן לראות בגרף המשווה בין מדדי המניות למאזני הבנקים.hoo japan pic.twitter.com/v3LKB3ohmZ
The Big Shorts trade (@amital13) 1 בספטמבר 2017
האם שוקי המניות נכנסו לסחרור מסוכן , השתתפו בסקר הסכנה במימוש בשווקים נראה כי לממשלות ולגופים שתומכים במדדים יש סיבה טובה לעשות זאת, והיא השינויים הדמוגרפיים בעולם. לפני כחודשיים חשפה חברת הדירוג מוד'יס תמונת המצב קרנות הפנסיה בעולם. מוד'יס טענו כי מימוש זניח בשוק עלול להגדיל את התחייבות קרנות הפנסיה בארצות הברית ב-3 טרליון דולר, דבר העלול להביא לפשיטת רגל נרחבת של קרנות אלו. בעזרת מתמטיקה פשוטה, מודי'ס שופכו אור על כמה בלתי נמנע המשבר בקרנות הפנסיה בארצות הברית. בניתוח של 56 תוכניות ציבוריות עם התחייבויות נטו של 778 מיליארד דולר, מודי'ס מצאה כי רק בתרחיש של ירידה קטנה בתשואת המדדים במשך שלוש השנים הבאות (ירידה של 5%), יוביל הדבר לזינוק של 59% בהתחיבויות הלא ממומנות בקרנות הפנסיה. בהתחשב בכך שסך כל התחייבויות הפנסיה הציבורית הלא ממומשות בארה"ב הם בערך 5 טריליון דולר במצטבר, ירידה פשוטה של 5% בנכסים עלולה לגרום להגדלת התחייבויות הקרנות בכ-3 טרליון דולר . בארצות הברית חיים נכון להיום 35 מיליון אזרחים מעל גיל 70, המהווים בסביבות 11% מהאוכלוסייה הכוללת. מספר זה צפוי לזנק עד ל-15% עד שנת 2030, כפי שניתן לראות מהגרף הבא .amazing pic.twitter.com/foaGqyxyZe
The Big Shorts trade (@amital13) 22 באוגוסט 2017
בשאר העולם המצב איננו שונה ואף גרוע ביותר (יפן). במילים פשוטות, הממשלות והבנקים המרכזיים מבינים שירידה בשוקי המניות במקביל לעלייה באכולוסיה המבוגרת בעולם, עלולה לגרום לקטסטרופה ולקריסה של מערכות הפנסיה.The big problem pic.twitter.com/jK8rzUulks
The Big Shorts trade (@amital13) 23 ביולי 2017
- 1.שוד ההמונים 01/09/2017 11:43הגב לתגובה זולהמונים עוד לא נופל האסימון.
TV
האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?
מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר.
בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן.
לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה.
כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח.
כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות.
המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל.
לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם.
מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת.
מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב.
כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00.
נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר.
הנה הריאיון המלא:
