מחוץ לראדר - מניית נובה זינקה 3,000% מאז 2009, שיחה עם המנכ"ל
אחת המניות היותר מעניינות בבורסה בת"א היא כנראה מניית חברת נובה מרחובות שלאחרונה השלימה מהלך עליות של 3,000% מאז 2009. ובכל זאת לא רבים שמעו על החברה שבבורסה בת"א כמעט נסתרת מהעין. שוחחנו עם המנכ"ל איתן אופנהיים.
ראשית צריך להבין מי זו נובה ולמה דווקא המשבצת בה היא נמצאת היום משחקת לטובתה, לפחות עד עכשיו. ראשית, החברה מרחובות מפתחת, מייצרת ומשווקת פתרונות מדידה משולבים ועצמאיים (ציוד מטרולוגיה) עבור תעשיית המוליכים למחצה, ובמילים פשוטות יותר - החברה מייצרת מכשירים לבדיקה ומדידה של שבבים כחלק מבקרת תהליך הייצור. אותם שבבים בסופו של דבר מותקנים באמצעים טכנולוגיים שכולנו מחזיקים כדוגמת סמארט-פונים, טאבלטים וכיוצא בזה.
המירוץ של חברות הטכנולוגיה אחר ריבוי המכשירים ושיפור ביצועיהם וגודלם, מכניס את נובה חזק לתמונה וזה בעצם מה שמשרת אותה - ככל שתהליך ייצור השבבים נעשה מורכב וקשה יותר למזעור - כך הצורך במוצריה של נובה גובר.
התחום בו פועלת החברה אינו מוכר במיוחד וזאת יתכן גם בשל העובדה כי קיימות בנישה זו מספר שחקניות בודד. עם זאת, הענף נחשב לתחרותי מאחר והחברות צריכות לעמוד במקביל לקצב התפתחות הטכנולוגיה המהיר ולהתאים את שירותייה לכך. אותן חברות הפועלות בתחום מתבקשות כל העת להמציא עצמם מחדש ולשפר את יכולותיהם הטכנולוגית בהתאם למגמה.
- נובה: אופנהיימר בהמלצת קנייה עם אפסייד של 21%
- נובה בתוצאות טובות ותחזית טובה להמשך - סיימה את 2022 בתוצאות שיא
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נובה ניצבת בקדמת רשימת החברות בענף דווקא בשל העובדה כי רבע מסכום הכנסותייה מושקע במחקר ופיתוח. יתרה מכך, החברה קיבלה גם דחיפה משמעותית בשנה האחרונה הודות לרכישתה של 'ריברה' האמריקנית שמספקת לחברה ע"פ הערכות כחצי מהצמיחה בהכנסות ויתרון טכנולוגי שלא היה ברשותה טרם הרכישה. זה גם מה שמסביר את העובדה כי החברה רושמת באופן קבע כבר מספר שנים צמיחה כמעט בכל הפרמטרים, כאשר רק לפני כחודש דיווחה את תוצאותייה הכספיות ורשמה שיא הכנסות שדחפו את המניה לשיא כל הזמנים.
לאן מכאן? בשיחה עם מנכ"ל החברה, איתן אופנהיים, ניסינו להבין מה עומד מאחורי השם נובה, מהם יעדי החברה לעתיד הקרוב והאם יכול להיות שהתחום נמצא במרחק נגיעה מקצה גבול היכולת.
הרבה מכירים את השם נובה אבל לא יודעים הרבה לגבי פעילות החברה. ספר בקצרה על התחום ומה אתם עושים בפועל.
"נובה פועלת בתעשיית המוליכים למחצה כאשר לתהליך הייצור ישנם מספר שלבים עד ההגעה להתקנת הצ'יפ במכשיר אלקטרוני. עד שהרכיב מגיע להתקנה באותם המכשירים הוא עובר תהליך ארוך מאוד דרך כל התעשייה שמחולקת להרבה מאוד סגמנטים. תהליך המוליכים למחצה מחולק ל-2 חלקים: יציאת פרוסת סיליקון שעליה בעצם מתחילים לייצר את הצ'יפים הזהירים (בטכנולוגיה של היום בגדלים של כ-5 ננומטר) ובשלב הזה אנחנו נכנסים לתמונה, בשלב בבקרת התהליך. זה שלב ראשוני שנקרא 'פרונטנט' שהוא יותר טכנולוגי ומסובך. זה השלב הראשוני והקריטי בתהליך הייצור של המוליכים למחצה".
- סאמיט מנצלת משבר דה זראסאי בהצעה לרכישת נכסים ב-450 מיליון דולר
- לאומי מספק מימון של 1.7 מיליארד לקיסטון בריבית טובה וזה עדיין מעל ריבית המשכנתא שלכם
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הבורסה ננעלה באדום: ת"א ביטוח איבד 6.9%, הבנקים 4.5% -...
"נובה מבצעת מדידות גיאומטריות ובחינת הרכב החומרים של הצ'יפים בוויפרס, כלומר את האורך, רוחב, שטח ופרופיל הרכיב. באמצעות בדיקות אלה אנחנו יכולים לתת קורלציה לביצועים הסופיים של אותו הצ'יפ. כלומר, כבר בשלב הראשוני אנחנו יודעים להגיד את התוצאות שהצ'יפ עשוי לספק לאחר כל תהליך ההיצור. מעבר לכך, אנחנו מודדים את הרכבי החומר, כאשר היום הרבה מהצ'יפים בנויים מקומבינציות של חומרים וזה חשוב להבנת התוצאה הסופית של הצ'יפ".
יכולת מדידת הרכב החומרים זה משהו די חדש בנובה שהגיע לאחר רכישת חברת 'ריברה' האמריקנית לפני כשנה.
"נכון מאוד. נובה היסטורית פיתחה יכולת מדידה על ידי מערכות אופטיות באמצעות סט של מכונות וזה מה שעשינו במהלך כל השנים עד 2015, אז רכשנו את חברת 'ריברה' שעושה מדידות באמצעות טכנולוגיית 'X-ray' שמשמעותה היכולת לבחון את הרכב החומרים. עכשיו כשנובה מגיעה ללקוח יש לה פתרון הוליסטי - יכולה לספק מידע בנוגע למימדים גיאומטריים וגם למה שקורה בפנים, מבחינת החומרים. לחברות חשוב שני האספקטים האלו - גיאומטריה וחומרים".
לחברות מתחרות בענף אין את היכולת הזו?
"הפתרונות של נובה הם שונים מאלו הקיימים בענף. לאף חברה בעולם התחרותי של נובה אין אפשרות לעשות בדיקות גיאומטריות וחומריות - היתרון הטכנולוגי שלנו מאוד ברור. גם בתוך הטכנולוגיה האופטית שקיימת אצל שאר המתחרות, נובה מודדת את 'הוופרים' (אותה שכבת סיליקון עליה מיוצרים השבבים) בצורה מאוד ייחודית וככל שאותם צ'יפים זעירים מתקדמים לטכנולוגיות ולדורות חדשים, הטכנולוגיה של נובה הופכת יותר אטרקטיבית ללקוחות. היכולת שלנו מאפשרת למדוד מימדים מאוד מדויקים בצ'יפים מאוד מתקדמים - זה היתרון של נובה. ככל שיש בשוק יותר דרישה לצ'יפים, גם בזכרונות וגם בלוג'יק (הרכיב שמפעיל את המכשיר עצמו), כך יש יותר דרישה לציוד של נובה שמאפשר דיוק וייחודיות - מסוגל לבחון את הגדלים ואת הרכב החומרים".
"צריך להבין, אנחנו מוכרים ציוד לחברות שמייצרות את 'הוויפרים' כאשר שוק ייצור השבבים מחולק לשני חלקים: חלק אחד זה רכיבי 'לוג'יק', כלומר כל הרכיבים שמצריכים הפעלה שוטפת של המכשיר, והחלק השני זה כל מי שמייצר רכיבי 'ממורי', הם צ'יפים שאוגרים זכרון. כל מחשב, טלפון או מכשיר שכזה עובד בצורה הזאת".
ואיך זה משרת אתכם? מגמת ההקטנה משחקת לטובתכם?
"כשמסתכלים על השוק, ככל שיצרני הלוג'יק והממורי מתקדמים בטכנולוגיה כך יש צורך במכשירי מדידה וזה משחק לטובתנו, כלומר הציוד של נובה יותר אטרקטיבי ככל שמתקדמים בטכנולוגיה. זה בעצם מה שהביא אותנו לתוצאות בשנים 2015 ו-2016. זה גם מה שאנחנו צופים לשנה הנוכחית".
"לגבי הרכיבים, בלוג'יק אכן מדובר במגמת הקטנה - נמדד בגודל הצ'יפ וישנה מגמת הקטנה של גודל הצ'יפ פיזית. כשעוברים לצ'יפים מתקדמים גם תצורת הצ'יפ משתנה וזה גם משחק לטובתנו. מעבר לזה, גם הרכבי החומרים עוברים שינוי וגם זה מטיב עם נובה. בשורה תחתונה, ההקטנה, המבנה המסובך והרכב החומרים המשתנה - משרתים אותנו".
"בעולם הזכרונות מעבר למגמת ההקטנה ישנה מגמה של שינוי בהרכב החומרים ובמבנה של הרכיב. כלומר, שינוי גאומטרי ושינוי בהרכב החומר. הטכנולוגיות של נובה יודעות להתמודד עם זה וככל שזה מתקדם יותר, מסובך יותר והאתגר עולה - לנובה יש סיכוי גבוה יותר לגדול בפתרונות שאנחנו מספקים. מבחינתו ככל שהטכנולוגיה תמשיך להתקדם השוק הקיים בפנינו גם יילך ויגדל".
ישנה התקדמות מואצת בטכנולוגיה והתעשייה מתרגלת לצ'יפים מזעריים ביותר - אנחנו לא בקצה גבול היכולת?
"היום אמנם כבר מודדים צ'יפים שמיוצרים בגדלים מזעריים ביותר, אבל אין שום סיבה שזה לא ירד מתחת לגודל הקיים. אין סיבה אמיתית לצמצום גודל השבב הנראה לעין. מעבר לזה, קיים שינוי חומרי וגאומטרי, לכן לא מדובר רק בהקטנה. פעם זה היה נכון שהתעשייה רצה רק על הקטנה וצמצום הרכיבים והיה את "חוק מור" (שטען שכל שנתיים כמות הצ'יפים על שכבת הסיליקון גדלה ובמקביל המחיר יורד בשניים) והיום הוא כבר לא רלוונטי כל כך. זה לא באמת כל שנתיים והצמצום של גודל הצ'יפ הוא לא הגורם המרכזי. היום זה לא רק צמצום, אלא שינוי המבנה וההרכב כך שאין לזה באמת סוף, או גבול יכולת כפי שאמרת".
"כל עוד ישנה דרישה שהמכשירים יהיו יותר מתקדמים, קטנים, שטוחים ויעלים, כך נראה התקדמות טכנולוגית (וזה קורה בשנים האחרונות) וזה לטובתנו. החידושים והשוק שנוצר מכך זה היתרון שלנו".
אתה מדבר הרבה על הקשר ההדוק בין הטכנולוגיה לפעילות החברה - בירידות דרסטיות במכירות של מכשירים אלקטרוניים גם אתם נפגעים? זו שרשרת שאתם נמצאים בקצה השני וגם חשופים לפגיעה?
"כל תזוזה באפליקציה הסופית (טאבלטים, אייפונים וכדומה) משפיעה לבסוף על כל התעשייה - וגם עלינו. ישנה השפעה מאוד ישירה. אבל חשוב להבין שהשוק הזה משוכלל, כלומר הייצור של הוופרים יודע לצפות את את הביקוש של משתמש קצה (הלקוח הסופי) באפליקציות הקצה ולכן יודעים לייצר את הכמויות בהתאם. כלומר אין מצב כמו בתעשיות אחרות שהלקוחות הגדולים מייצרים היצע יתר ואז בשלב כלשהו מבינים שמשהו קרה והכל נעצר, זה לא קורה. המעקב אחר ביקוש והיצע של וופרים הוא מאוד משוכלל. אני יודע להגיד היום מה יהיו מכירות האייפון ולגזור משם בכמה צ'יפים יהיה צורך".
"כשמסתכלים על אפליקציות הקצה בנקודת הזמן הזו - כולן צומחות. החל מסמארטפונים, שעונים חכמים, טאבלטים ועובר דרך כל הסמארט בוק - העולם הזה צומח ודורש כל הזמן צ'יפים מתקדמים יותר. זה מניע את החלק של ההתקדמות הטכנולוגית למכשירים מאוד מתקדמים. יש לזה ביקוש והוא עולה באופן קבוע כל הזמן. מעבר לזה, כל מה שנגזר כתוצאה משימוש במכשירים האלה - ככל שמתמשים ביותר מכשירים ניידים כך צריך רשת אלחוטית חזקה יותר וכך הדרישה לרכיבים גדלה בהתאם. גם בגזרת 'הדאטה סנטר' ישנה צמיחה שזו בעיקר בנויה על רכיבי זכרון. כמו כן, כל המכשירים המתפתחים (חולצה שמודדת זיעה, צמידים שמספקים נתונים וכיוצא בזה) גדלים בקצבים של עשרות אחוזים בשנה וכל חיישן כזה חייב צ'יפים וזכרון. זו שרשרת שאנחנו חלק בלתי נפרד ממנה".
"ברכבים אוטונומיים הרכיבים חייבים להיות ברמה מאוד גבוהה כי אסור לאפשר שום מרווח טעות. הרכב עצמו משמש כמו ענן של הרבה חיישנים וזה מעלה את הביקוש לצ'יפים מתקדמים. הביקוש הגובר לכל עולם השבבים (לוג'יק וממורי) בשנים האחרונות וגם השנה מהווה את תחילת שרשרת המזון של נובה"
בענף הזה קיימת בכלל תחרות בין החברות המקבילות אליכם?
"עצם תשתית השוק יוצרת תחרות שאישית לא מוכרת לי ממקומות אחרים. מספר הלקוחות המצומצם בענף שמשקיע סכומי כסף עצומים (בין 5 ל-10 מיליארד בשנה) בציוד הוא זה שמכתיב את הקצב. זה שוק מאוד מוטה לקוחות לעומת שווקים אחרים שבהם קיימים אלפי לקוחות. בשוק הפרוטנט של תעשיית המוליכים למחצה (השלב הראשוני בתהליך הייצור בו פועלת נובה) קונים רק עשרה לקוחות שהם מאוד חזקים ולכן אסור לך להפסיד אף הזדמנות אצל אף לקוח - כל דולר שמושקע אתה חייב להילחם עליו. עצם זה כבר מעלה את רמת התחרות. השוק מספיק משוכלל כך שלמשל בשוק של נובה יש 3 מתחרים עיקריים ובגלל שללקוחות עצמם יש הרבה מאוד כוח הם דואגים שבכל אחד מהמפעלים שלהם יימצאו כל שלושת המתחרים. אין היום לקוחות שאין להם את אחד המתחרים".
"עם זאת, כל התקדמות טכנולוגית מייצרת תחרות מחדש. אין פה סנטימנטים למי היה קודם אלא רק למי מביא את הטכנולוגיה הכי מתקדמת למדידה הבאה".
אז איך אתם בעצם ממציאים את עצמכם כל פעם מחדש?
"בהתפתחות הטכנולוגית רואים את זה בכך שאנחנו משקיעים הרבה מאוד כסף בפיתוח (בין 22-25 אחוז לשנה ממוצעת), כאשר הסיבה היא שבכל שנה אתה צריך להשקיע בדורות הבאים של המוצרים שיבואו ולהתכונן לאתגרים הבאים בטכנולוגיה. בכל רגע נתון יש פה תכניות פיתוח להביא את הדורות הבאים של המוצרים הקיימים וכמו כן להביא טכנולוגיות חדשות שיוטמעו בשוק. זה מירוץ בלתי נגמר אחר הטכנולוגיה"
תן דוגמה
"למשל הלקוח הגדול של נובה, TSMC, בכל רגע נתון אנחנו מספקים לו מכונות למדידה ומקביל שולחים מכונות לקווי פיתוח לפיילוטים בעתיד. בכל אחד מהחלקים האלה המוצר בסיס הוא אותו מוצר אך בעל שינויים טכנולוגיים. אנחנו תמיד צריכים להשקיע כדי להתאים את המוצרים לטכנולוגיה חדשה, האתגרים תמיד מתגברים. יש יותר מכשירים למדוד, החומרים קשים יותר להפרדה ולבחינה, ומעבר לזה, ישנן את המגבלות הפיזיקליות. כל יום אנחנו מנסים לבצע המרה של תיאוריה למעשה, זו אלגוריטמיקה מאוד מסובכת".
"כחמישים אחוז מכוח הפיתוח של נובה זה אנשי תוכנה שמגיעים מעולמות של אלגוריטמיקה. הדבר הזה הולך וגדל ככל שזה נהיה יותר מסובך. כל הזמן אנחנו מחפשים את ההתקדמות בפיזיקה ובאופטיקה ולנסות להמיר את הטכנולוגיה לממשית. נובה מאוד מחוברת ללקוחות - הם חלק מהתרבות".
למה הכוונה?
"יש משהו מאוד ייחודי בנובה והיא תרבות הלקוחות שהם כמעט כמו דת בנובה, כלומר אני חייב לדעת בכל רגע נתון מה תכנית הפיתוח של הלקוח כדי שאוכל להתאים את הפיתוחים של נובה לטובת צרכי הלקוח. פיתוח של צ'יפ לוקח בממוצע כ-3 שנים. אני היום יודע איך הצ'יפ של אייפון בעוד שני דורות ייראה. כדי שאוכל לדעת איך לפתח את הטכנולוגיה אני חייב לשתף פעולה עם הלקוח באופן אקטיבי כמו להשקיע כסף, להיות נוכח איתו, לשלוח אליו חלק מהציוד. כל זה קורה כשלוש שנים לפני שהצ'יפ מגיע בכלל לייצור".
"חלק מההשקעות בפיתוח זה להשקיע באופן פעיל בשיתופי פעולה האלה. לנובה יש הסכמים עם כל הלקוחות הגדולים שכשמפתחים צ'יפ חדש אנחנו מתמקמים אצלהם. זה ייחודי לנובה - השקעה ראשונית עוד בשלבי הפיתוח בהנחה שאינך יודע מה הלקוח יבחר".
הזכרת את TSMC שע"פ הערכות בשוק אחראית לכ-35% מההכנסות החברה. לא מסוכן להיות בתלות כזו גבוהה?
"הסיכון שלקוח עוזב הוא לא רק לגבי TSMC ולא רק לגבי נובה. בגלל כמות הלקוחות המצומצמת כל לקוח מקבל חשיבות עליונה. ברור שאם ל-TSMC יקרה משהו נובה תרגיש את זה. בשנים האחרונות שנינו את חשיפת נובה גם ללקוחות אחרים ולמגזרים אחרים. TSMC הייתה בעבר עם משקל של 70% בנובה והעולם של רכיב הלוג'יק עמד על כ-80%. עשינו שינוי והחלטנו שאנחנו חייבים להגדיל את החשיפה גם ללקוחות אחרים. זה בעצם מה שהביא לגידול שלנו. TSMC ממשיכה לצמוח באופן עקבי וגם נובה גדלה יותר - אך עדיין ישנה מגמה הפוכה שההכנסות ממנה צומחות אך עם זאת החשיפה ירדה".
"צריך לזכור ששלושה לקוחות מאוד גדולים בתעשייה (TSMC, אינטל וסמסונג) הם לקוחות של נובה. הסיכויים שחברת TSMC תרד משמעותית ולכל השאר לא יקרה כלום נמוכים מאוד. המקום בו אנחנו נמצאים כעת מבחינת ההכנסות מ-TSMC טוב מאוד עבורנו. מעבר לכך, העלנו במקביל את החשיפה לחברות אחרות כך שכל יצרני הצ'יפים לקוחות של נובה והתמהיל שאנחנו נמצאים בו עכשיו הם תוצאה של זה. עוגת ההכנסות של החברה צפויה לגדול יחד".
נובה פועלת 24 שנים, וביצעתם עד כה שתי רכישות בלבד. אתם מצהירים הרבה שקופת המזומנים ממתינה להזדמנות. יש משהו באופק?
"הגדרנו שאנחנו נמשיך את גידול ההכנסות עם רכישות נוספות, אחרי שהוכחנו לעצמנו שצלחנו בעסקת 'ריברה', אנחנו מסתכלים קדימה וחושבים על רכישת חברות נוספות. כלומר רכישות גדולות יותר מאז רכישת ריברה (רכישה שנאמדה ב-45 מיליון דולר). עםם היכולות הפיננסיות של החברה אנחנו יכולים לעשות רכישות גדולות יותר. השוק הפיננסיי מאוד מטיב עם חברות ככה שלחברה שלכמות המזומנים שיש ברשות נובה תאפשר לנו למנף את זה לרכישות גדולות יותר עם כל מיני מנגנונים פיננסיים. בכל מקרה הכסף ממתין לטובת רכישה".
ואיך עושים את זה?
"זו שאלה מצוינת כי בדיוק לפני כחודש הכרזנו על תכנית אסטרטגית הבאה שלנו וזה הגיע בעקבות התכנית האסטרטגית הקודמת, שאנחנו אגב קרובים למימוש מלא שלה - הכרזנו לפני כ-3 שנים שאנחנו רוצים להגיע לסך הכנסות של 200 מיליון דולר ולפי צפי האנליסטים ותחזיות שלנו אנחנו לא רחוקים משם השנה".
"מעבר לזה, אמרנו שתמהיל ההכנסות יהיה מורכב מרכישות ועשינו את הרכישה של 'ריברה' לפני כשנה וזו רכישה שמוגדרת כהצלחה בכל קנה מידה אפשרי מכיוון שהרווחיות עולה מאז רכישה ומדובר במצב מאוד נדיר כבר בשנה הראשונה לרכישה. זה איתות לכך שהרכישה הייתה מוצלחת גם במחיר ששילמנו. הצלחנו להגדיל את הרווחיות (מ-18% ל-19%). מעבר לכך הצלחנו להביא לגיוון בחשיפה של נובה מבחינת הלקוחות, הטכנולוגיה וסל המוצרים - אנחנו בהחלט נוגעים ביעד שלנו".
"לפני חודש הכרזנו על 'נובה300', כלומר אנחנו רוצים תוך ארבע השנים הקרובות להכפיל את הכנסות החברה - היום ההכנסות עומדות על סביבות 160 מיליון דולר ואנחנו רוצים להגיע להכנסות של 300 מיליון דולר".
אתה יכול לסמן את השנה הנוכחית כשנת שיא נוספת עבור החברה?
"אנחנו לא נותנים תחזית שנתית אלא רק רבעונית. אף על פי זאת אמרנו שהחציון הראשון צפוי להיות סופר חזק והתעשייה במצב מאוד טוב מבחינת ביקושים. באופן נדיר אנחנו מצליחים לראות כמה חודשים קדימה מעבר. השנה הזאת מבחינת הביקושים הסופיים של ציוד הקצה גם צפויה להיות טובה ולכן הגדרנו את שנת 2017 כשנת צמיחה".
זאת למרות שנישת המדידה ע"פ הערכות בשוק יש צומחת בין 3-5 אחוזים בשנה. אתם מסוגלים לעקוף את הקצב הזה?
"יש שני מדדים שאנחנו מסתכלים - מה הגידול של הלקוחות שלנו וזה אכן בין 3-5 אחוזים, אך כשאנחנו מפרקים את זה לשווקי המשנה שוק בקרת התהליכים יגדל ב-5%. שוק המדידות של נובה ספציפית אמור לגדול בין 5-8 אחוזים והגידול של נובה ממוצע על פני 5 שנים אחרונות הוא בין 13-15%, ככה שאני מניח שבשנת 2017 נציג ביצועי יתר בערך באותם קצבים, נכון לנקודת זמן זו".
לסיום, היות ונובה היא חברה דואלית, מה דעתך לגבי ניצני המגמה שחברות בוחרות להימחק מהבורסה המקומית ולהיחסר רק בארה"ב? אתה חושב שהמסחר בנאסד"ק הטיב אתכם?
"חברה ישראלית שרוצה להיסחר בבורסה זרה צריכה להיות דואלית ולא רק להיסחר בבורסה אחרת. יש יתרונות להיסחר בשוק המקומי ויש יתרונות בלהיות דואליים. להיסחר בשוק המקומי מאפשר חשיפה למוסדיים בישראל, שמחזיקים בהרבה מאוד כסף. חלק מהגדלת המחזורים והביקושים לנובה קרה בשל הגופים המוסדיים בישראל. היום 50% מאחזקות של נובה הם אותם גופים".
"מעבר לזה, אני חושב שהיום בישראל מאוד נוח לייצר מאחר ואתה מקבל תמיכת מדען, תמיכה גנרית, הטבות מס ועוד, מאחר ואתה מייצא ונמצא באזורים מיוחדים. אני חושב שחלק מהתמורה של נובה זה להיסחר בישראל. אין ספק ששוק ניירות הערך המקומי עבר רגולציה גם לגבי שכר בכירים, מדיניות תגמול, מדיניות ההצבעה של המוסדיים וכדומה. עכשיו ישנן הקלות שבגינן אני חי איתם בשלום. היום לנובה כדאי ושווה להישאר בישראל".
זה מגיע מטעמים נטו כלכליים?
- 7.מאיר 28/03/2017 11:14הגב לתגובה זואי שם בשנת 2009 כאשר נובה עמדה על 1.6$ כתב שלמה גרינברג שתי שורות: "ידידי אמנון פורטוגלי העיר תשומת ליבי למניה קטנה בשם: נובה שמראה סימנים של פריצה..." לא הססתי. קניתי אותה ב 1.74$ . אחרים קנו דירות להשקעה. כן.שמתי הוראת מכירה על 19.98$. היה טוה וטוב שהיה
- 6.שמירוביץ 23/03/2017 15:36הגב לתגובה זופייטון ותעשיית הרכב החשמלי ! למי שמחפש עוד חברה הקשורה ישירות לתעשיית הרכב החשמלי כדאי שיציץ בדוחות של "פייטון" בקצרה. הטענה מהירה של סוללות לרכב חשמלי דורשת שנאים מיוחדים . פייטון כבר שם !! כולל חתימת חוזים עם יצרני רכב .חלק משמעותי שהולך וגדל מהמכירות .כבר מופנה לתעשיית הרכב וכנראה שהחלק הזה עומד לגדול בצורה משמעותית ! לחברה מעל 20 מליון דולר בקופה מה שנותן הגנה מסויימת למשקיעים . למתענינים ! מציע לקרוא היטב את הדוחות לפני שמקבלים החלטה !!! אני מחזיק במניה וייתכן שהאוביקיביות שלי מוטלת בספק . בהצלחה
- 5.אם אין אני לי נובה לי (ל"ת)Op 23/03/2017 13:06הגב לתגובה זו
- 4.איתי 23/03/2017 13:01הגב לתגובה זואשמח לקבל גם ניתוח טכני למניה
- 3.משקיע מגוון 23/03/2017 12:45הגב לתגובה זוחברה מוצלחת והמוסדיים נמצאים בה חזק
- 2.הכי מעניין שלכם (ל"ת)ירון ש. 23/03/2017 11:33הגב לתגובה זו
- 1.אפשר אמ;לק? לא נסחפתם עם אורך הראיון? (ל"ת)tur 23/03/2017 09:31הגב לתגובה זו
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה ננעלה באדום: ת"א ביטוח איבד 6.9%, הבנקים 4.5% - איי.סי.אל זינקה 4.8%
הבורסה ננעלה בירידות חזקות, כשהבנקים וחברות הביטוח בירידות חדות, לאור איומי שר האוצר, סמוטריץ', על הכפלת המיסוי על הבנקים במידה ויגלגלו את המיסוי לצרכנים; סאמיט ירדה לאור ירידת שווי נכסים בניו יורק, ובמקביל הגישה הצעה לרכישת פורטפוליו של דה זראסאי, טורבוג'ן זינקה לאחר איזכור השם רפאל; ומי חברת האנרגיה המתחדשת שהורידה תחזיות ונפלה?
הבורסה ננעלה ביום אדום במיוחד, והפיננסים משכו את מדדי הדגל למטה, כשמספר גופים ירדו במהלך המסחר בשיעור דו-ספרתי, כולל הראל, מנורה, מזרחי ודיסקונט, אך לקראת הנעילה הירידות התמתנו מעט.
דווקא בכזה יום מעניין לראות את המניות שבכל זאת מצליחות לטפס. ארן ארן 15.25% מזנקת דו-ספרתית, ארן היא חברת מו"פ קטנה, היא מספקת שירותי פיתוח הנדסי לחברות בתעשיות שונות (רפואה, ביטחון, מים, פלסטיק), וגם משקיעה בסטארט-אפים, היא הודיעה על קבלת שתי הזמנות, האחת מחברה בטחונית ישראלית והשניה מחברה בטחונית בינלאומית לייצור מוצרים לשוק הבטחוני, בהיקף כולל של כ- 18.45 מיליון שקל, בנוסף להזמנה נוספת של כ-3 מיליון שקל. בהזמנות ארן כותבת שנכללת גם הזמנה לייצור מוצר שנבחר על ידי הלקוח כפתרון ייחודי בתחום מערכות אוויריות בלתי מאוישות (רחפנים).
סאמיט סאמיט -4.78% הגישה הצעה לרכישת פורטפוליו נכסי דיור להשכרה של חברת דה זראסאי גרופ בניו־יורק, בהיקף של כ־450 מיליון דולר, והצעתה נבחרה כהצעה המובילה במסגרת הליך מכירה פומבית המתנהל כחלק מהליכי חדלות פירעון של דה זראסאי מול הבנק המממן. במקביל, עדכנה סאמיט על אינדיקציה לירידת שווי של 65-70 מיליון דולר בנכסי הדיור הקיימים שלה בניו־יורק, נתון שממחיש את הלחץ המתמשך בשוק המגורים האמריקאי.
טורבוג'ן טורבוג'ן 9.25% זינקה היום אחרי שהודיעה על התקשרות עם רפאל כדי להשתמש במיקרו-טורבינה שעליה יש לרפאל קניין רוחני בשביל לעשות פיילוט עם חברה בטחונית, רפאל תקבל תמלוגים של 10% מההכנסות של הפרויקט. מכל ההודעה הזאת נראה שטורבוג'ן בעיקר משתמשת, לכאורה, בשם של רפאל כדי לקבל קרדיביליות מול מערכת הביטחון וגם השוק, נזכיר כי טורבוג'ן הודיעה שהיא בדרך לנאסד"ק: טורבוג’ן הגישה תשקיף ל-SEC
- אלביט עלתה 2.6%, מדד הביטוח ירד 2.1%; המדדים ננעלו בעליות קלות
- ראלי בת"א: טבע עלתה 2.6%, הבנקים עלו 1.4%, הייפר ועל בד זינקו 16%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ג'ין טכנולוגיות 6.41% דיווחה שנבחרה כספק יחיד לאספקת תשתית GenAI ארגונית לאחד משלושת גופי הבריאות הגדולים בישראל - לביזפורטל נודע שמדובר בקופת חולים מכבי. ההתקשרות המתוכננת היא לשלוש שנים וכוללת רישיון שימוש בפלטפורמה של החברה לצד שירותי פיתוח, התאמה, הטמעה וליווי מקצועי. נכון לעכשיו אין הזמנת עבודה מחייבת והמהלך כפוף לאישורים פנימיים אצל מכבי - ג׳ין טכנולוגיות תטמיע AI בקופ"ח גדולה - במי מדובר?
משקיע מבצע ניתוח טכני, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Geminiהדילמה של המשקיעים - הם רוצים לממש מניות, אבל לא רוצים לשלם מס; מה לעשות?
צרות של עשירים - משקיעים רבים סבורים שהשוק עלה מדי ורוצים לממש, אבל אז הם נזכרים במס על רווחים ומתחרטים - למה זו טעות ונאחל לכם לשלם כמה שיותר מסים על רווחים בבורסה
אחרי שנה שבה שוק המניות המקומי רשם עליות חריגות ( שיא מאז 1992) ואחרי שנים שוול סטריט שוברת שיאים, אתם לא תשמעו אנשים שאומרים באמת שזה זמן מצוין להשקיע בבורסות. סליחה, טעות - אתם תקראו מנהלי השקעות, מנכ"לים, אנליסטים שאומרים שהשווקים ימשיכו לעלות, אבל הם לא אומרים את האמת שלהם, ואם כן - הם כנראה לא יודעים מה זה שוק מניות, מה זו מחזוריות ולא בטוח שהם יודעים לתמחר חברות ושווקים. וזה לא שאנחנו מבינים יותר, ממש לא, אלו מספרים, עובדות, זו מתמטיקה פשוטה. ככל שהשווקים עולים התמחור של הפירמות גבוה יותר וזה במבחנים שונים כמו - מכפילי רווח, מכפילי הון ועוד.
ההקדמה הזו חשובה למי שרואה את התחזיות של המומחים. אין באמת מומחים, יש פוזיציה ענקית שמחייבת את המומחה להאמין בעליות - זה הביזנס שלו. הוא חייב להיות אופטימי. מה שכן יש אלו בעלי שליטה שמממשים. שי את זה בלי סוף, ולמי הם מוכרים - לנו. פראיירים כנראה רק מתחלפים. הגופים המוסדיים מקבלים מאיתנו כסף גדול דרך הפרשות לפנסיה, גמל השתלמות ועוד וקונים מניות גם במחירים של פי 2-3 משנה שעברה, גם במכפילי רווח של 40.
ומה אתם באופן ישיר עושים? כלומר בקרנות נאמנות, במניות וכו'? יש כאלו ומסתבר שהם רבים מאוד שאומרים לנו - "השוק יקר, טאואר הגיעה ל-90 דולר מכרתי חצי מהכמות, זינקה ל-100 מכרתי עוד חצי. קניתי באזור 32-33 דולר. אבל עכשיו היא ב-120 דולר. גם לא הרווחתי את העלייה הנוספת וגם שילמתי מס ענק".
בואו נחלק את הדילמה לשתיים: לתזמן את טאואר בשיא - אף אחד לא יכול. לתזמן את המסים - כולם יכולים.
- המשקיע הגדול ביותר של אנבידיה מוכר מניות ב-150 מיליון דולר
- היום שאחרי באפט - מה תעשה ברקשייר עם קופת המזומנים העצומה שלה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
משקיעים חוששים מ-FOMO, אבל ככל שהשוק עולה, הם משתכנעים למכור. הבעיה שאחרי שהם משתכנעים למכור יש דילמה חדשה. למכור עכשיו ולשם מס? זו היתה שנה מופלאה, אין כמעט ניירות שירדו, התיקים מפוצצים ברווחים וגם במס תיאורטי (מס של 25% על הרווח בעת המימוש). ברגע שתבוצע מכירה, המס התיאורטי יהפוך למס בפועל.
ואז משקיעים רבים אומרים - נחכה כבר לשנה הבאה, ודוחים את העסקה. הכל יכול להית בעתיד - אולי יתברר שהם צדקו, אבל זו חוכמה שבדיעבד.
