זה מתקרב: גורו ההשקעות ג'פרי גונדלאך מסמן את הנקודה שעשויה להתחיל להכאיב לשוק המניות והנדל"ן

מערכת Bizportal | (7)
נושאים בכתבה וול סטריט

המדדים המובילים בוול סטריט מנפצים שיאים ונמצאים במהלך ראלי מסחרר. מדד הדאו ג'ונס השלים אמש ריצה של 8.9% מאז הניצחון הגדול של טראמפ בבחירות ונמצא כעת מרחק נגיעה מרמת ה-20,000 נקודות. גם הנאסד"ק וה-S&P500 נושמים אוויר פסגות. באותו הזמן, שוקי האג"ח בארה"ב ומסביב לעולם נסחרים תחת לחץ מכירות כבד מאוד. בחודש נובמבר לבדו ראו המשקיעים בשוקי האג"ח מחיקה של 1.7 טריליון דולר והחודש הירידות הלכו והחריפו כאשר התשואה על האג"ח ל-10 שנים בארה"ב נגעה השבוע ב-2.55%, הרמה הגבוהה ביותר מאז ספט' 2014.

ג'פרי גונדלאך, מייסד DoubleLine Capital ומי שנחשב לאחד המשקיעים היותר מוערכים כיום בוול סטריט ומנהל סכום של 58 מיליארד דולר סבור שהימשכות של המצב בשוקי האג"ח - עלול להיות מסוכן. "אנחנו מגיעים לנקודה שבה המשך עליית התשואות בשוק האג"ח (בטח מעל 3%), עלול ליצור אפקט של ממש על הנזילות בשוק האג"ח הקונצרני ואג"ח זבל, ובראיה שלי - עליית התשואות מעל 3% תתחיל גם להעלות שאלות בעניין שוקי המניות והנדל"ן. אפשר להגיע באופן חד משמעי שאם התשואה תגיע לשם, זה יהיה סופו של השוק השורי באג"חים", כך אמר גונדלאך.

תשואת האג"ח ל-10 שנים של ממשלת ארה"ב מתחילת השנה

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    עליית ריבית 14/12/2016 18:22
    הגב לתגובה זו
    מימון גבוהות לכולם לפרטיים לחברות וגם למיממשל שנאלץ לקחת הלוואות האגחים הלווים יחוו הוצאות הכסף הזול הולך ונעשה יקר ומכאן המסקנה אין ארוחות חינם .זה יתבטא בדוחות הכספיים ובקושי לגייס כספים
  • 4.
    כסף יוצא מהאג"ח ונכנס למניות (ל"ת)
    ארז 14/12/2016 17:42
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מומי 14/12/2016 17:02
    הגב לתגובה זו
    עם תוכן כזה קצר, אפשר כותרת פיצקלה.
  • 2.
    פרקש 14/12/2016 16:20
    הגב לתגובה זו
    כל אחד פתאום נביא הזעם על תקן מפחידן לאומי . הנבואות האלו נאמרו גם לפני שנה כשהועלתה הריבית על ידי הפד בפעם הראשונה . מי שהקשיב להן הפסיד רווחי עתק במהלך השנה במיוחד קרנות הגידור השונות . שאדון גונדלאך יסביר לקוראים לפני שהוא מפחיד , איך ומדוע הקרן שלו עלתה רק 3.7 אחוז השנה כשהאס אן פי 500 עלה השנה יותר מ 10 אחוז .
  • דייב 15/12/2016 06:03
    הגב לתגובה זו
    ולא מבין את הסיכון. אתה כמו מהמר ללא הבנה בסיסית בהסתברות שחושב שהוא פיצח את המשחק רק כי במקרה הפעם המזל היה לצידו
  • 1.
    לא מובן: שוק האגח יהיה גרוע יותר? הרי כבר היום הוא גרוע (ל"ת)
    נילי 14/12/2016 16:17
    הגב לתגובה זו
  • עופר 14/12/2016 19:11
    הגב לתגובה זו
    ויישתפר עבור מי שעוד לא נמצא בו. בתהליך שבו התשואות על האגח ("דרישת התשואה מהאגח") עולות - שווי האגח יורד. ברגע שהתשואות מסיימות את התהליך - האגח זול יותר ואז נותן תשואה גבוהה יותר. מי שלא יעשה כלום - יקבל את התשואה שהאגח "הבטיח" בזמן שקנה אותו. כמובן שיש סיכוי שהעלאת הריבית תכביד על חברות לגייס הון מחדש, מצב שיכול להביא אותן ל"חדלות פירעון" ותספורות עמוקות.
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: