המכירות הקמעונאיות נחלשו בפברואר ושלחו את המדדים לירידות

גל של דיווחי מאקרו שוטף את ניו יורק לפני הפתיחה וישפיע על המומנטום של המסחר בוול סטריט
אלמוג עזר |
נושאים בכתבה מכירות קמעונאיות

גל של נתוני מאקרו משמעותיים שטף היום את ניו יורק עוד בטרם פתיחת המסחר (14:30 שעון ישראל) בוול סטריט. הפרסומים העיקריים נוגעים להוצאות הצרכנים ולרמת המחירים במדינה שככל הנראה ישפיעו על המומנטום של המסחר לאורך היום.

הנתון הראשון הוא המכירות הקמעונאיות לחודש פברואר. המדד הציג ירידה של 0.1% לעומת צפי חלש יותר של השוק שחזה ירידה של 0.2%. מדובר אמנם בתוצאה טובה מהתחזית אך לא ניתן להתעלם כי זה החודש השני ברציפות שבו המדד רושם ירידה בהזמנות החודשיות. המכירות הקמעונאיות מהוות אינדיקציה משמעותית להתנהגות הצרכנים האמריקניים והבטחון שלהם בעתיד הכלכלי שלהם.

נציין כי בטרם הפרסום החוזים בוול סטריט ירדו עד 0.5% (S&P 500) ועתה החוזים מעמיקים במעט את הירידה שלהם עד לכדי 0.6%. המסחר עצמו נפתח בירידות:

S&P 500 -0.03%

נאסד"ק -0.09%

דאו ג'ונס -0.04%

בנוסף התפרסם מדד המחירים ליצרן לחודש פברואר שירד ב-0.2% בהתאם לצפי השוק. זאת לעומת חודש ינואר שבו המדד עלה ב-0.1%. במתווה שנתי המדד מציג קפאון מחירים זו השניה השנייה בארה"ב. תוצאה שהיא הרחק מיעד הבנק המרכזי האמריקני ועל כך בהמשך. 

נזכיר כי מחר (ד') תפורסם החלטת הריבית של הבנק המרכזי בארה"ב שתלווה במסיבת עיתונאים של יו"ר הבנק המרכזי לאחר מכן. מדד המחירים לצרכן מהווה אחד מהאינדיקטורים הכלכליים העיקריים בשיקולו של הבנק לגובה הריבית בארה"ב. זאת כאשר יעד המחירים השנתי המוצהר של הפד' עומד על 2% בשנה.

בין מדד המחירים ליצרן לבין מדד המחירים לצרכן קיים קשר הדוק זאת משום שמחירים זולים לייצור לבסוף מגולמים בירידות מחירים גם לצרכנים. בתוך כך המשקיעים עדיין ספקנים מאוד להתפתחויות השבוע. צפי השוק בהווה מעריך את הסיכוי להעלאת ריבית ב-4% בלבד. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ג'ף בזוס אמאזון אמזון
צילום: AFP

סיפורה של חברה: אמזון חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה

מחנות למכירת ספרים קטנה לענקית טכנולוגיה ששווה היום קרוב לטריליון דולר. אלו הנק' המרכזיות בהיסטוריה של החברה ששינתה את כללי המשחק
עמית נעם טל |

ענקית הטכנולוגיה אמזון (סימול:AMZN) חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה, וזו הזדמנות מצוינת להיזכר בנקודות החשובות שמסבירות כיצד הפכה אמזון מחנות למכירת ספרים לענקית טכנולוגיה ששולטת כמעט בכל תחום, ושווה נכון להיום קרוב ל-960 מיליארד דולר.  החברה נוסדה ב-1994, והתפרסמה בתחילה בעיקר בזכות מכירות הספרים. ג'יף בזוס משמש ההקמה כיו"ר, נשיא ומנכ"ל החברה. האתר עצמו נפתח ב-1995 ופעל בתחילה בארה"ב בלבד. בהדרגה בפתח בזוס את האתר למדינות נוספות.   ב-1999 הפכה אמזון לפלטפורמת מכירות הספרים באונליין הגדולה בעולם, והיא מחליטה להיכנס לשוק נוסף: מכירות של מוזיקה ו-DVD, כאשר סל המוצרים שהציעה החברה ממשיך לגדול בהדרגה. ב-2008, אמזון הפכה להיות חברת המכירות הגדולה בעולם. ב-2018 הסתכמו המכירות שהתבצעו באתר של החברה ב-524 מיליארד דולר, או 45% מסכום כלל המכירות שבוצעו באינטרנט.  ב-2005 משיקה החברה את AMZN פריים, מועדון הלקוחות של החברה, שמציע שירות מהיר יותר, והנחות עבור מוצרים ספציפיים. נכון להיום, לחברה יש יותר מ-100 מיליון חברים במועדון זה, מועדון החברים השני בגודלו בעולם. ב-2007 משיקה החברה את הקינדל, רואה הספרים האלקטרוני ששינה את שוק הספרים בארה"ב. הרעיון של "חנות ספרים" במכשיר, שמאפשרת למשתמשים להוריד כל ספר בתוך שניות ללא תלות במיקום, היה חדשני וגרם להרבה כאב ראש עבור תעשיית המו"לות.  בתוך כך, הסיפור העיקרי של החברה בשנים האחרונות היה ההכנסות משירות הענן של החברה. הפלטפורמה הרשמית של Amazon Web Services) AWS) הושקה ביולי 2002, והתבססה בתחילה על מספר מצומצם של כלים ושירותים. ב-2004 הציע מהנדס בחברה להשתמש בתשתית המשמש לתפעול פעילות המסחר של החברה, וכך התרחבה משמעותית תחום שירותי הענן של החברה. הכנסות החברה מאז ההנפקה ב-1997 החברה הונפקה לראשונה ב-1997, ובאופן מפתיע, הרוכשים הראשונים סבלו מתשואות נמוכות במיוחד, כאשר התפוצצות בועת הדוט.קום זמן קצר לאחר מכן העיבה על הסנטימנט סביב חברות האינטרנט. המשבר הכלכלי של 2008-2009 וה"כסף הזול" שמציף את השווקים מאז, שינו את המשוואה עבור אמזון. ב-5 השנים האחרונות זינקה החברה ביותר מ-460%.