
האמריקאים מאטים את הקצב: מכירות קמעונאיות בארה"ב כמעט לא זזו באפריל
המכירות הקמעונאיות עלו ב-0.1% בלבד אחרי 1.7% בחודש הקודם
לאחר זינוק חד במכירות הקמעונאיות במרץ, האמריקאים לקחו צעד אחורה באפריל, והמכירות עלו ב-0.1% בלבד, כך עולה מנתוני לשכת האוכלוסין האמריקאית. זו האטה משמעותית לעומת עלייה של 1.7% במרץ, שהונעה בעיקר מרכישות מוקדמות של רכבים, מוצרי חשמל וציוד בית, על רקע חששות מעליות מחירים עקב מכסים חדשים.
מרץ התפוצץ, אפריל התקרר
ההאטה באפריל לא הפתיעה את הכלכלנים, שציפו לעלייה צנועה של כ-0.2%, אם כי זו האטה גדולה מהצפוי. הסיבה המרכזית: רבים הקדימו רכישות גדולות למרץ כדי להתחמק ממכסים שעלולים לייקר מוצרים. נתון הליבה ("קבוצת הקונטרול"), שמנטרל השפעות של דלק, רכבים ומסעדות, שמר על צמיחה יציבה של 0.4%, בדומה למרץ.
הנתונים חושפים שינוי בהרגלי הצריכה: מכירות הרכבים צנחו לאחר ביקוש חריג במרץ. גם ההוצאות על בגדים, טיסות ושיפוצים התכווצו. רכישות אונליין של מוצרי אלקטרוניקה זינקו, ככל הנראה כהכנה לגל נוסף של עליות מחירים. המסעדות המשיכו למשוך לקוחות, מה שמראה שהאמריקאים עדיין לא מוותרים על בילויים.
תחזיות מבולבלות וצרכנים זהירים
התחזיות לאפריל היו מגוונות, עם הערכות שנעו בין עלייה קלה לירידה של עד 0.5%. הסיבות: חגים כמו פסחא ופסח שחלו מאוחר, וחוסר ודאות סביב השפעת המכסים. נתוני כרטיסי האשראי של בנק אוף אמריקה מצביעים על עלייה של 1% בהוצאות לעומת אשתקד, אך ללא שינוי משמעותי ממרץ. מעניין, אין הבדל מהותי בהתנהגות הצרכנית בין משקי בית מבוססים למעמד הביניים – גם העשירים לא נרעשים מתנודות בשוק.