יוסי ורשבסקי אבי ניר אבי צבי
צילום: גיא קרן; בוצ'צ'ו; ינאי יחיאל

הזכייניות: "דו"ח הביניים של פילבר מתעלם מהמציאות, ועשוי להביא לקריסה כלכלית"

רשת, קשת וערוץ 10 שיתפו פעולה ושלחו במשותף מכתב תגובה חריף לדוח הביניים של הוועדה שעסקה בשידור המסחרי, לקראת השימוע בחודש הבא
אלכסנדר כץ | (3)

באופן יוצא דופן, החליטו 3 זכייניות הטלוויזיה המסחריות לשלוח בצורה משותפת את ההתייחסויות שלהן לדוח הביניים של ועדת פילבר. הזכייניות – קשת, רשת וישראל 10, טוענות כי להמלצות הביניים "עלולות להיות השלכות מרחיקות לכת על שוק השידורים המסחריים בכללותו ואף לקריסה כלכלית". בחודש הבא יתקיים שימוע בנושא.

 

במכתב שהועבר לוועדה בשם 3 הזכייניות, טענו הזכייניות כי ב-10 השנים האחרונות השקיעו הערוצים המסחריים כ-6 מיליארד שקלים ביצירה ישראלית מקורית, כאשר 53% ממנויי הטלוויזיה הרב-ערוצית צופים מדי ערב בשידורי הערוצים המסחריים. ולמרות זאת, "גופים אלה עומדים בימים אלה בפני שוקת שבורה. בחינת תוצאותיהם העסקיות של הערוצים המסחריים, מעלה כי הם לא  יכולים  להסתמך עוד אך ורק על שוק הפרסום", נכתב, "שוק הפרסום בטלוויזיה מצוי בסטגנציה קבועה ובפועל יורד בהיקפו. ירידה זו  גדלה מידי שנה, בעיקר בשל הזליגה המוגברת לפלטפורמות הדיגיטל השונות, בעיקר בדמות שחקניות בינ"ל שאין עליהן כל חובת פיקוח או דיווח למדינת ישראל", כשהכוונה כמובן לגוגל ולפייסבוק, ודברים אלו מתכתבים היטב עם דברים שאמר כבר לפני כמעט שנה מנכ"ל חדשות 2, אבי וייס.

 

בתגובת הזכייניות צוין כי הפער בין גודלו של השוק זה בפועל לבין התחזיות עליהן התבססו המודלים הכלכליים של הערוצים המסחריים, עומד על יותר מ- 600 מיליון שקלים, שלמעשה נגרעו מהכנסות הזכייניות.

 

עוד נכתב כי הערוצים המסחריים נדרשים להעניק את תכניהם המקוריים בחינם לפלטפורמות הרב ערוציות HOT ו-yes, המשתמשות בתכנים אלו כעוגן הצפייה המרכזי בהן. לאחרונה ניסו 3 מנכ"לי הזכייניות אבי ניר, אבי צבי ויוסי ורשבסקי, לגבש מהלך במסגרתו הפלטפורמות ישלמו עבור שידורי הברודקאסט המסחרי.

 

עוד נטען כי דוח הביניים של ועדת פילבר אינה מתייחסת כמעט לצרכי הערוצים המסחריים, כאשר מדובר לא מדובר כלל "בהמלצות של ממש, שכן ההמלצה היא רק לבחון הקלות (ולא לבצען לאלתר)", כך נכתב. מנגד, טוענות הזכייניות, "דווקא הפלטפורמות הרב ערוציות האיתנות והרווחיות, זכו להקלות ניכרות והטבות שאין להן כל בסיס - לא כלכלי ולא הגיוני".

 

כך יוצא שדוח הביניים עשוי – לדברי רשת, קשת וערוץ 10 – להוביל לסכנה לפעילותו של השידור המסחרי בישראלי: "הרגולציה עדיין מציבה בפני 3 החברות דרישות שהמודל הכלכלי של ההכנסות פשוט לא תומך בהן. כך לדוגמא  בלעדיות הפרסום נמחקה כאשר הוועדה בכשירה תוכן שיווקי בכלל הפלטפורמות, שימשיכו לגבות במקביל דמי מנוי".

 

בערוצים טוענים עוד כי התערבות ועדת פילבר בנושא הגבלת רכש המדיה מגופי הטלוויזיה המסחרית, היא "התערבות הרסנית ומיותרת אשר אין לה מקום במציאות של שוק הפרסום הישראלי" ומסבירים זאת בכך שהדבר יגרום לנזק אדיר להכנסות גופי השידור, וכתוצאה מכך תפגע גם בכל שאר השחקנים הקשורים אליהם, בהם גם היוצרים והמפיקים.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

 

ההמלצות של הזכייניות

 

ומה ממליצים רשת, קשת וערוץ 10? שהזכייניות ושאר שותפי התוכן יקבלו תשלום הולם מכל שחקן המשתמש בנכס העיקרי שלהם - התוכן המקורי אותו הם מפיקים, כאשר כאן הן רומזות למשל על גביית תשלום מ- HOTו-yes.

 

עוד בהמלצות: להסיר מגבלות החלות על פעילות הזכייניות בשוק התוכן – כאשר בפועל מדובר על אישור כזה או אחר של תוכן שיווקי בשידורי הטלוויזיה המסחרית. סעיף משמעותי נוסף מתייחס לאפשרות של הפלטפורמות הרב ערוציות לקבל אישור לשדר פרסומות, כאשר הזכייניות דורשות "לשמור על הבלעדיות בפרסום של הטלוויזיה שניתנת לצרכן בחינם".

 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    בכיינים נמאסתם- תתחילו לשדר תכניות איכות (ל"ת)
    ישראלי 29/02/2016 22:35
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    שידרתם זבל מזובל בגלל זה אף אחד לא רוצה אתכם (ל"ת)
    משה ראשל"צ 29/02/2016 18:49
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    חבורת בכיינים חסרי יכולת (ל"ת)
    דני 29/02/2016 15:43
    הגב לתגובה זו
שרון גיל
צילום: רמי זרנגר

מי יקנה את הוט מובייל ובאיזה מחיר?

רן קידר |

פטריק דרהי רוצה למכור את הוט. לא בטוח שיש הרבה קונים, בינתיים הוא מקבל הצעות לרכישת הוט מובייל. 

שוק הסלולר הישראלי, שסבל בשנים האחרונות מירידת מחירים דרמטית ומתחרות עזה, עומד שינויים. הוט מובייל, אחת מארבע המפעילות הגדולות עם כ-2 מיליון מנויים ונתח שוק של כ-17%, עשויה לשנות את מפת התקשורת. מכירתה על ידי קבוצת אלטיס שבשליטת הטייקון שפשט רגל בצרפת עשויה לא רק להקל על חובותיו העצומים של דרהי, אלא גם לשנות את המפה התחרותית.

קבוצת גיל שרון מתעניינת בהוט מובייל

גיל שרון, שכיהן כיו"ר בזק וכמנכ"ל גולן טלקום מוביל קבוצת משקיעים שהגישה הצעה לא מחייבת לרכישת הוט מובייל תמורת 1.4 מיליארד שקל. ההצעה הוגשה לאלטיס, והיא כוללת שותפות עם גופים מוסדיים מובילים: לאומי פרטנרס, הראל ביטוח, מנורה מבטחים ומור ביטוח.

המוסדיים יזרימו את רוב ההון, בעוד שרון יכהן כשותף כללי ומנהל תפעולי ראשי. הוא לא מזרים כסף אישי בשלב זה, אך יקבל אופציות להשתתפות עתידית אם העסקה תצליח. האסטרטגיה של הקבוצה של שרון מבוססת על התייעלות מהירה: הוט מובייל סובלת מרווחי רווח נמוכים עקב תחרות מחירים, אך בעלת בסיס מנויים יציב ותשתיות 5G מתקדמות. הוא מתכנן להגדיל הכנסות דרך שדרוג חבילות משולבות, סלולר, אינטרנט ביתי וטלוויזיה, ולהפחית עלויות תפעוליות ב-20%-30%. אם העסקה תתגבש, שרון יפרוש מתפקידו כיו"ר IBC, מיזם הסיבים האופטיים, כדי למנוע חשש מניגוד אינטרסים, שכן מנורה ומור מחזיקות גם שם.

אלא שפלאפון, זרוע הסלולר של בזק, הגישה הצעה גבוהה בהרבה - 2 מיליארד שקל. השאלה אם הרגולטור יסכים לעסקה כזו שתוביל את החברה הממוזגת לנתח שוק של כ-36%. מיזוג עם הוט מובייל ייצור שחקן עם נתח שוק גדול כשסלקום הבאה בתור עם 28%. 

שרון רכש לפני כ-8 שנים את גולן טלקום יחד עם האחים זלקינד ב-350 מיליון שקל, והפך אותה ממפעילה קטנה לחברה ששווה פי כמה ונמכרה לסלקום במחיר של פי 3. המוסדיים כנראה מאמינים שהוא יעשה זאת שוב בהוט מובייל. 


פטריק דרהי, חובות ומניעים

מאסטר שף עונה 12. קרדיט: אתר מאקומאסטר שף עונה 12. קרדיט: אתר מאקו
רייטינג

מאסטר שף היא התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים

הרייטינג חזר לסורו, עם חדשות 12 כמהדורה המרכזית הנצפית ביותר ומאסטר שף, ריאליטי אוכל שעומד בראש הפריים טיים

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

בכל אופן, מבחינת הנתונים עצמם, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 16.1% רייטינג ו-403 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 7.7% רייטינג ו-221 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שהצליחה שוב לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 5% רייטינג ו-115 אלף צופים, ובסוף הרשימה היתה המהדורה של כאן11, עם נתונים טובים יחסית לחוסר הפופולריות שלה, עם 114 אלף צופים ו-4.1% רייטינג.


פריים טיים

להיטים ותיקים זה תמיד טוב, וכך גם היה עם "מאסטר שף" עונה 12, ששודרה אמש, והיתה בראש, עם רייטינג של 15.4% רייטינג ו-415 אלף צופים והיתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים. אחריה היתה התכנית העקבית ביותר בטלוויזיה, "הפטריוטים" שמשודרת מדי ערב וזוכה לרייטינג גבוה ולמקום השני כמעט בקביעות, שהונחתה אתמול על ידי איתמר פליישמן, ועמדה על 7.6% רייטינג עם 209 אלף צופים. במקום השלישי היה כאן11 עם ריאליטי האוכל שלהם, שמתעלה מעל לממוצע הרייטינג של התאגיד הציבורי, ועמד על 7.2% רייטינג ו-163 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 13, עם "ווארט", שעמד על 7% רייטינג ו-173 אלף צופים.

תכניות הבוקר והצהריים

מבחינת שאר הרצועות, רצועת הבוקר הולכת ותופסת תאוצה, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה את הרצועה, עם 3.8% ו-85 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שצמצמה פערים, עם 2.6% רייטינג ו-53 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת שהדביקה פערים ונצמדה למקום השני  עם העולם הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-51 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המספרים ירדו מעט, אך התחרות בין 14 ל-12 נותרת צמודה, כשהפעם משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה היה בראש ועמד על רייטינג של 2.7% ו-53 אלף צופים, ואילו "על הבוקר" עם נוי בר, היה אחריו עם 1.7% רייטינג, ו-53 אלף צופים. במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-35 אלף צופים בלבד.

בצהריים, ואלמז עם 14 בצהריים של חדשות 12, היתה על 3.4% ו-65 אלף צופים, אחריה היה האולפן הפתוח של עם בועז גולן עמד על 3.2% רייטינג ו-6* אלף צופים, ואת הרשימה סגר משדר מיוחד עם מאיה ראכלין שהיה עם 1.1% רייטינג ו-25 אלף צופים בלבד.