מנכ"ל אל על: "מבחינתי עשינו היסטוריה של ממש השנה - החברה תשנה את פניה"

בשיחה עם Bizportal מתייחס דוד מימון לשנה שהייתה. המניה טסה 340% והיא ללא ספק מניית השנה בת"א
גיא ארז | (29)
נושאים בכתבה אל על דוד מימון

אין ספק כי המניה הזוכה בתואר 'מניית השנה של 2015' היא מניית אל על -0.89% . החברה, שטסה השנה בבורסה המקומית כמעט 340% וחצתה שווי שוק של 1.4 מיליארד שקל (ובדרך גם נכנסה בסערה למדד ת"א 100) הציגה את התשואה הגבוהה ביותר באחוזת בית  - ובפער אדיר משאר המניות. החברה נהנתה במיוחד מצניחת מחירי הנפט בעולם, מה שמוזיל את עלות הדלק והביא אותה להצגת דו"חות כספיים מעולים ברבעונים 2-3 של 2015. אך מעבר לתועלת מירידת מחירי הנפט, עברה אל על מספר תהליכים משמעותיים בשנה האחרונה, עליהם התייחס מנכ"ל החברה, דוד מימון בשיחה עם Bizportal. "זו הייתה שנה מאוד אינטנסיבית, ומבחינתי  עשינו היסטוריה אמיתית עם רכישה של 15 מטוסים  - ואופציה ל-13 נוספים - זהו הסכם הרכישה הגדול ביותר בתולדות אל על, והוא עשוי לשנות את פניה ואת התרבות שלה. נהייה יותר חסכוניים גם בהוצאות על הדלק (שיעור של כ-20%) וגם בהוצאות האחזקה. עבורה הלקוח, המטוסים החדשים יהוו חוויית לקוח שונה דרמטית – כך שנוכל לשמור את הלקוחות שלנו איתנו". מימון התייחס  גם להשקת כרטיסי האשראי של החברה, כשה-Fly Card משך כבר 125 אלף לקוחות, וגם על הסכם העבודה שנחתם בחברה לאחר 3 שנים של מו"מ, "מה שהוריד הרבה לחץ מ-5500 העובדים שלנו - כולם מאושרים כעת".   "השנה גם פתחנו קו חדש לבוסטון, כפעולה אסטרטגית, בעוד מעל ל-30% מההכנסות שלנו מגיעות מצפון היבשת, כך שחיזקנו את אחיזתנו שם". מימון מספר כי החברה משקיעה הרבה מאוד משאבים בתחום תשתיות המחשוב, שחלקן ישנות מאוד ופותחו כבר בשנות ה-70: "אל על עושה מהפכה בתחום ניהול ההכנסות, וגם בתחום ה-ERP ,SAP הכספים והתחזקוקה: אנחנו משקיעים מיליונים כדי לתפעל את ניהול המלאי שלנו".   בהתייחס למחיר הנפט, אמר מימון כי הדבר בא לידי ביטוי בניהול באופן מושכל יותר של משק הדלק. גרירת גידורים משנים קודמות, ולטענתו - גם העניקה רוח גבית להורדת מחירי הכרטיסים: "אנחנו מנהלים את החברה בצורה הרבה יותר הדוקה וזהירה. ככל שמחיר הדלק יורד הכדאיות עולה, אך זה לא מה שהשפיע על ההחלטה לרכוש מטוסים, מדובר בתכנית אסטרטגית עליה אנחנו עובדים כבר שנה וחצי". כחברת תעופה בכלל, וכחברה ישראלית בפרט - לאל על סכנה מפיגועי טרור שונים, במיוחד בעת האחרונה. מימון שם מבטחו בשירות הביטחון הישראלי, ומספר כי "זה לא סוד שהממשלה מממנת את 'מגן רקיע' נגד טילים (מערכת שמותקנת בחלק גדול מהמטוסים). חברת אל על מונחית שב"כ, שמכתיב את בטחון המטוסים ומחוצה להם. כולנו עושים את המיטב  כדי למנוע אירוע כזה או אחר".    אל על מושפעת לרעה מהמצב הבטחוני בישראל, בעוד פחות תיירים מגיעים למדינה. הדבר הורגש הן במהלך מבצע 'צוק איתון', ולאחר התאוששות בתחום, פרצה האינתיפאדה הנוכחית. לשאלתנו על מחירי הכרטיסים של החברה, אולי אחד המשתנים המעניינים ביותר עבור הטסים לחו"ל, התייחס מיימון לתחרות מול חברות הלואו-קוסט: "בחלק מהמקרים אנחנו יכולים להתמודד, בחלק זה קשה יותר. מול החברות הרגילות אנחנו מתחרים יפה מאוד, ואנחנו  לא  יותר יקרים מחברות זרות אחרות". מימון אף סיפר בגאווה כי ישראלים תופסים את החברה כבטוחה יותר מחברות תעופה אחרות, כש-60% מתוכם מעדיפים לטוס עם אל על: "מדובר באחד המותגים הנחשקים בישראל".    נזכיר כי למרות הזינוק המטורף במניה, כ-340% בשנה האחרונה, ולא פחות מ-(תחזיקו חזק) 590% ב-3 השנים האחרונות, בבית ההשקעות פסגות החלו לסקר לפני שבוע את מניית אל על בהמלצת "קנייה", עם מחיר יעד של 4.5 שקלים למניה, לעומת 2.8 שקלים עם פרסום ההמלצה (אפסייד של 61% נכון לאותו יום): האנליסט נעם פימקו סבור היה כי למרות העליות האחרונות, החברה עדיין זולה מאוד, הן באופן אבסולוטי והן בהשוואה למתחרותיה. להמלצה המלאה - לחץ כאן.

תגובות לכתבה(29):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 24.
    עדי 30/12/2015 10:31
    הגב לתגובה זו
    הכל קרה בזכות ירידת מחיר הנפט בעולם!
  • 23.
    ברבי 29/12/2015 16:39
    הגב לתגובה זו
    כגון בריטיש שהיא כמה רמות מעל
  • רפי י. 29/12/2015 22:46
    הגב לתגובה זו
    אל על חברה יקרה ביותר בפסח האחרון טסטי לארצות הברית במסלול תל אביב - פילדלפיה, פילדלפיה פיטסבורג, פיטסבורג פילדלפיה, פילדלפיה ניו ארק, ניו ארק- פילדלפיה פילדלפיה - תל אביב במחיר של 2500$ לזוג כאשר באל על דרשו רק לקטע תל אביב פילדפליה 3200$ לזוג. לציין כי הכרטיסים הוזמנו חצי שנה מראש וגם הבדיקה של מחיר באל על נעשה באותו מועד אז מנכ"ל אל על למה לטוס איתכם אתם יקרים בטירוף!!!
  • רפי י. 29/12/2015 22:44
    הגב לתגובה זו
    אל על חברה יקרה ביותר בפסח האחרון טסטי לארצות הברית במסלול תל אביב - פילדלפיה, פילדלפיה פיטסבורג, פיטסבורג פילדלפיה, פילדלפיה ניו ארק, ניו ארק- פילדלפיה פילדלפיה - תל אביב במחיר של 2500$ לזוג כאשר באל על דרשו רק לקטע תל אביב פילדפליה 3200$ לזוג. לציין כי הכרטיסים הוזמנו חצי שנה מראש וגם הבדיקה של מחיר באל על נעשה באותו מועד אז מנכ"ל אל על למה לטוס איתכם אתם יקרים בטירוף!!!
  • 22.
    Rubi 29/12/2015 08:24
    הגב לתגובה זו
    לכל חסרי המוח שהגיבו בגנות אל עלהחברה עם שירות מעולה עמידה בלוזאבטחה מס 1 בעולם.לכו תטוסו בצארטר עם איחורים של חצי יום ונחיתות בשדות תעופה שלא הזמנתם.
  • 21.
    עפר 29/12/2015 07:39
    הגב לתגובה זו
    שרות לקחות על הפנים. לא טס אל על יותרשלחתי אמייל מספא פעמים. לא קיבלתי תשובה כלל.מימוש נקודות טיסה .מיילים. הגרוע מכול החברות
  • 20.
    ספקולציה נטו 28/12/2015 23:43
    הגב לתגובה זו
    הבעיות יצופו ברגע שהנפט יעלה ,לא נעשה שום שינוי מבני והחברה תקרוס עם עליית מחירי הנפט .השורט של 2016.
  • 19.
    תראו את התגובות...איך הפכנו לעם של צרי עין (ל"ת)
    יעקב 28/12/2015 21:37
    הגב לתגובה זו
  • 18.
    Danny 28/12/2015 20:53
    הגב לתגובה זו
    חברה שתוצאותיה תלויות בקשר ישיר למחיר הדלק כדאי לה לסגור שעריה,אל על למרות ההפרטה הינה חברה שאין לה שום סיכוי והצדקה בשוק חופשי. אל על חברה מסואבת עם כח אדם מנופח ונפטיזם עד רמת סופרלטיב. בהצלחה
  • 17.
    מוני 28/12/2015 20:34
    הגב לתגובה זו
    מחיר הנפט התרסק אל על היא חברה לא יעילה ...בעליל. הועד מחזיק את הנהלה במקום הכי רגיש ...... אין שום הצלחה ולא דרך חדשה.... זו אותה אל על שמפזרת כל דיכפין כרטיס טיסה בחינם על חשבון . .. מי ?
  • אמת! (ל"ת)
    דוד 28/12/2015 22:59
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    אבי 28/12/2015 19:47
    הגב לתגובה זו
    לועגים לטורקים? יש להם חברת תעופה מדהימה מטוסים חדישים שירות מעולה רשת קוים מסועפת....הם נוחתים בכל מקום ואל על???? חוץ מלעשות רוח וצילצולים רשת יעדים מצומצמת מטוסים ישנים מתפרקים וצפופים עד אימה שירות על הפנים ומחירים בשמיים....גנבים והנהלה מתהדרת בהישגים אני לא טס אל על גם בחינם תשתפרו לפני שאתם קוראים לעצמכם חברת תעופה בינתיים אתם חברת פח (טס אמנם הפח הזה....אבל עדיין פח) הכי פח
  • 15.
    אבי 28/12/2015 19:46
    הגב לתגובה זו
    לועגים לטורקים? יש להם חברת תעופה מדהימה מטוסים חדישים שירות מעולה רשת קוים מסועפת....הם נוחתים בכל מקום ואל על???? חוץ מלעשות רוח וצילצולים רשת יעדים מצומצמת מטוסים ישנים מתפרקים וצפופים עד אימה שירות על הפנים ומחירים בשמיים....גנבים והנהלה מתהדרת בהישגים אני לא טס אל על גם בחינם תשתפרו לפני שאתם קוראים לעצמכם חברת תעופה בינתיים אתם חברת פח (טס אמנם הפח הזה....אבל עדיין פח) הכי פח
  • 14.
    תתרסק ועוד איך 28/12/2015 19:35
    הגב לתגובה זו
    המניה הזו שווה לתחת עלתה בפוקס [הנפט..וכו...] כאשר נפט יכנס לראלי תבכו והרבה ..........................
  • 13.
    נוסע לא מתמיד 28/12/2015 19:04
    הגב לתגובה זו
    הדלק שירד פלאים עשה את כל הרווח לאל על. הוא חוגג על זה. רק מראה כמה ניצלו את הלקוחות. במקום לתת מחירים יותר הוגנים. הגדילו הכנסות. פש שש...
  • 12.
    ישראלי 28/12/2015 18:59
    הגב לתגובה זו
    זה בטח לא יוסיף לחברה, נוסעים מתוסכלים שטיסותיהן נדחו יעזבו.
  • 11.
    ציון 28/12/2015 18:41
    הגב לתגובה זו
    עשתה 388 השנה
  • שלד בורסאי בלי מחזור זו לא חברה (ל"ת)
    מנחם 29/12/2015 00:14
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    אלי 28/12/2015 18:35
    הגב לתגובה זו
    שהדלק קפץ, הוסיפו לנו "היטל דלק" וגם כרטיסי בונוס צריך לשלם מאות דולרים למימוש. שהדלק יורד דרמטית... אופס... שוכחים להחזיר הגלגל אחורה... וזה כי הלקוחות מטומטמים ושוכחים מהר
  • 9.
    מתהדר בנוצות לא לו 28/12/2015 18:30
    הגב לתגובה זו
    העובדים מתלוננים על יחס גרוע ומתגעגעים לשקדי.והנוסעים מתלוננים על ירידה באיכות נשיאות וגזל .בשעה שמחירי הדלקים בשפל איזה ליוון עולה 600$ בקיצור המניה אולי טסה אבל שביעות הרצון בשפל.המבחן יהיה בשנה הבאה ולא יהיה לו את הגב של העובדים והנוסעים.
  • 8.
    דני 28/12/2015 18:29
    הגב לתגובה זו
    עד סוף ינואר חוצה את ה 300. לא למכור ולא שטויות.מי שאומר למכור כי הוא רוצה לקנות בזול..מי שלא במניה כול יום מחירה עולה.
  • 7.
    לפני הייתה את תבור שנתנה מחיר של 4.55 (ל"ת)
    חיים 28/12/2015 18:20
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    אבירם 28/12/2015 18:20
    הגב לתגובה זו
    לקחתם את כל הירידה בעלויות כרווח במקום להפחית לנו במחירים...
  • 5.
    רז 28/12/2015 18:10
    הגב לתגובה זו
    לפנסיות, ידידי.
  • 4.
    המחיר לחבית ירד= "עשינו הסטוריה". (ל"ת)
    איציק 28/12/2015 18:06
    הגב לתגובה זו
  • זיו 28/12/2015 18:48
    הגב לתגובה זו
    כל הכבוד להנהלה שהוזילה דרמטית את מחירי המפט
  • 3.
    אלדד 28/12/2015 18:04
    הגב לתגובה זו
    ועדיין הכי יקרים
  • 2.
    שיהיה בהצלחה! (ל"ת)
    שיר 28/12/2015 18:04
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    בקיצור הגיע הזמן למכור... (ל"ת)
    שגיב קורן 28/12/2015 18:04
    הגב לתגובה זו
בצלאל מכליס
צילום: ליאת מנדל
ראיון

בצלאל מכליס על הפוטנציאל של אלביט בשנים הבאות ואיך מניה במכפיל 40 ממשיכה לזנק?

חברת הטכנולוגיה הביטחונית סיכמה את הרבעון השני עם הכנסות של כ-1.97 מיליארד דולר ורווח נקי לבעלי המניות של 125.7 מיליון דולר, על רקע ביקושים ערים בארץ ובעולם, עם צבר הזמנות בשיא של 23.8 מיליארד דולר, מתוכם 68% מחוץ לישראל; אחרי זינוק של יותר מ-115% בשנה האחרונה, מה מכפיל הרווח?

תמיר חכמוף |

אלביט מערכות אלביט מערכות 4.29%  , חברת הטכנולוגיה הביטחונית הבינלאומית, סיכמה את הרבעון השני של 2025 עם תוצאות חזקות בכל הפרמטרים המרכזיים, על רקע ביקושים ערים בארץ ובעולם, במיוחד על רקע מלחמת "חרבות ברזל".

ברקע הדוחות, דיברנו עם בצלאל (בוצי) מכליס, נשיא ומנכ"ל אלביט מערכות על הפוטנציאל של החברה, מה שווקי היעד הצומחים והאם נראה עוד עסקאות בהיקף גדול כזה בהמשך.

הבוקר פרסמתם גם דוחות וגם עסקה גדולה, נשמח לשמוע את הדגשים שלך, גם מהעסקה וגם מהרבעון האחרון

אז קודם כול, הרבעון חזק מאוד וזה עוד לפני העסקה של הבוקר חרם? אלביט זכתה בחוזה של 1.635 מיליארד דולר לפתרונות הגנה באירופה. ראינו צמיחה דו ספרתית בכל הפרמטרים וצבר ההזמנות שמתקרב ל-24 מיליארד דולר עוד לפני העסקה הנוכחית ולפני ההודעה שפרסמנו בעניין משרד הביטחון. העסקה באירופה, בהיקף של מעל 1.6 מיליארד דולר, היא הוכחה לעוצמה של הפורטפוליו שלנו וליכולות המקומיות שלנו באירופה, וזו תעודת כבוד לאנשים שלנו.

רשמו צמיחה של כ-21% בהכנסות לעומת הרבעון המקביל, עלייה ברווחיות התפעולית של כאחוז ל-8.9% ברבעון, ורווח Non-GAAP שצמח ב-50% והגיע ל-10.7 דולר למניה ב-12 החודשים האחרונים. תזרים המזומנים החופשי חיובי רבעון שלישי ברציפות היה 71 מיליון דולר, ובחצי השנה האחרונה 231 מיליון דולר.

גיא ברנשטיין , פורמולה מערכות, צילום: רשתותגיא ברנשטיין , פורמולה מערכות, צילום: רשתות

אקזיט עצוב לעובדי סאפיינס - גיא ברנשטיין ורוני על-דור התעשרו וכמה הם קיבלו?

ברנשטיין, מנכ"ל ולמעשה בעל השליטה בפורמולה, הוא הדוגמה הכי טובה בארץ לשלטון המנהלים - יצר לעצמו דרך אופציות (למרות שבחברת החזקה אין מקום לאופציות) הון של כ-200 מיליון דולר; 4,800 עובדי סאפיינס ביחד לא מקבלים חלק קטן ממה שהוא מקבל באופציות בשנה   

מנדי הניג |

בזמן שהנהלת פורמולה ובראשה גיא ברנשטיין חוגגים את האקזיט בחברה הבת - סאפיינס, ובמקביל להתעשרות יוצאת דופן של ברנשטיין שממנכ"ל שכיר הפך להיות בעצם בעל שליטה בפורמולה עם שכר פנומנלי והקצאת אופציות נדיבה (לעצמו), הוא לא דאג לעובדים (הרחבה: שכר העתק של גיא ברנשטיין ואיך זה שהוא בפועל בעל השליטה בפורמולה? 

הוא יכול להתחמק ולהעביר את האחריות לרוני על-דור, מנכ"ל סאפיינס כבר 20 שנים, אבל האחריות של שניהם. גם על-דור דאג להתעשר ולחלק לעצמו אופציות, אבל בעוד שברוב האקזיטים אנחנו שומעים על התעשרות של העובדים זה לא קרה.

מצד אחד זה מקומם כי פורמולה היא האחרונה שאמורה להקצות אופציות למנהלים שלה - זו חברת החזקות, ובחברת החזקות מי שמזיז את הפעילות והרווחים הם החברות למטה. מעבר לכך, אם כבר יש בקבוצה מדיניות של חלקוה מאוד נדיבה למעלה, אז הקיצוניות בין הראש לבין עובדי סאפיינס קשה לעיכול. ברנשטיין מקבל שכר בשנה של 37 מיליון שקל, הוא שווה כ-200 מיליון דולר דרך אופציות ומניות שחולקו לו, והוא שווה יותר מכל 4,800 עובדי  סאפיינס. לא הגיוני.


כל עובדי סאפיינס מחזיקים נכון לסוף 2024 ב-43 אלף מניות בסכום נמוך מ-2 מיליון דולר. החברה לא חילקה מניות בשנה שעברה, ונראה שהיא לקראת חיסול ההטבות דרך מניות: