מנכ"ל אל על: "מבחינתי עשינו היסטוריה של ממש השנה - החברה תשנה את פניה"

בשיחה עם Bizportal מתייחס דוד מימון לשנה שהייתה. המניה טסה 340% והיא ללא ספק מניית השנה בת"א
גיא ארז | (29)
נושאים בכתבה אל על דוד מימון

אין ספק כי המניה הזוכה בתואר 'מניית השנה של 2015' היא מניית אל על -3.51% . החברה, שטסה השנה בבורסה המקומית כמעט 340% וחצתה שווי שוק של 1.4 מיליארד שקל (ובדרך גם נכנסה בסערה למדד ת"א 100) הציגה את התשואה הגבוהה ביותר באחוזת בית  - ובפער אדיר משאר המניות. החברה נהנתה במיוחד מצניחת מחירי הנפט בעולם, מה שמוזיל את עלות הדלק והביא אותה להצגת דו"חות כספיים מעולים ברבעונים 2-3 של 2015.

אך מעבר לתועלת מירידת מחירי הנפט, עברה אל על מספר תהליכים משמעותיים בשנה האחרונה, עליהם התייחס מנכ"ל החברה, דוד מימון בשיחה עם Bizportal. "זו הייתה שנה מאוד אינטנסיבית, ומבחינתי  עשינו היסטוריה אמיתית עם רכישה של 15 מטוסים  - ואופציה ל-13 נוספים - זהו הסכם הרכישה הגדול ביותר בתולדות אל על, והוא עשוי לשנות את פניה ואת התרבות שלה. נהייה יותר חסכוניים גם בהוצאות על הדלק (שיעור של כ-20%) וגם בהוצאות האחזקה. עבורה הלקוח, המטוסים החדשים יהוו חוויית לקוח שונה דרמטית – כך שנוכל לשמור את הלקוחות שלנו איתנו".

מימון התייחס  גם להשקת כרטיסי האשראי של החברה, כשה-Fly Card משך כבר 125 אלף לקוחות, וגם על הסכם העבודה שנחתם בחברה לאחר 3 שנים של מו"מ, "מה שהוריד הרבה לחץ מ-5500 העובדים שלנו - כולם מאושרים כעת".

 

"השנה גם פתחנו קו חדש לבוסטון, כפעולה אסטרטגית, בעוד מעל ל-30% מההכנסות שלנו מגיעות מצפון היבשת, כך שחיזקנו את אחיזתנו שם".

מימון מספר כי החברה משקיעה הרבה מאוד משאבים בתחום תשתיות המחשוב, שחלקן ישנות מאוד ופותחו כבר בשנות ה-70: "אל על עושה מהפכה בתחום ניהול ההכנסות, וגם בתחום ה-ERP ,SAP הכספים והתחזקוקה: אנחנו משקיעים מיליונים כדי לתפעל את ניהול המלאי שלנו".

 

בהתייחס למחיר הנפט, אמר מימון כי הדבר בא לידי ביטוי בניהול באופן מושכל יותר של משק הדלק. גרירת גידורים משנים קודמות, ולטענתו - גם העניקה רוח גבית להורדת מחירי הכרטיסים: "אנחנו מנהלים את החברה בצורה הרבה יותר הדוקה וזהירה. ככל שמחיר הדלק יורד הכדאיות עולה, אך זה לא מה שהשפיע על ההחלטה לרכוש מטוסים, מדובר בתכנית אסטרטגית עליה אנחנו עובדים כבר שנה וחצי".

כחברת תעופה בכלל, וכחברה ישראלית בפרט - לאל על סכנה מפיגועי טרור שונים, במיוחד בעת האחרונה. מימון שם מבטחו בשירות הביטחון הישראלי, ומספר כי "זה לא סוד שהממשלה מממנת את 'מגן רקיע' נגד טילים (מערכת שמותקנת בחלק גדול מהמטוסים). חברת אל על מונחית שב"כ, שמכתיב את בטחון המטוסים ומחוצה להם. כולנו עושים את המיטב  כדי למנוע אירוע כזה או אחר".

  

אל על מושפעת לרעה מהמצב הבטחוני בישראל, בעוד פחות תיירים מגיעים למדינה. הדבר הורגש הן במהלך מבצע 'צוק איתון', ולאחר התאוששות בתחום, פרצה האינתיפאדה הנוכחית.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

לשאלתנו על מחירי הכרטיסים של החברה, אולי אחד המשתנים המעניינים ביותר עבור הטסים לחו"ל, התייחס מיימון לתחרות מול חברות הלואו-קוסט: "בחלק מהמקרים אנחנו יכולים להתמודד, בחלק זה קשה יותר. מול החברות הרגילות אנחנו מתחרים יפה מאוד, ואנחנו  לא  יותר יקרים מחברות זרות אחרות". מימון אף סיפר בגאווה כי ישראלים תופסים את החברה כבטוחה יותר מחברות תעופה אחרות, כש-60% מתוכם מעדיפים לטוס עם אל על: "מדובר באחד המותגים הנחשקים בישראל".

  

תגובות לכתבה(29):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 24.
    עדי 30/12/2015 10:31
    הגב לתגובה זו
    הכל קרה בזכות ירידת מחיר הנפט בעולם!
  • 23.
    ברבי 29/12/2015 16:39
    הגב לתגובה זו
    כגון בריטיש שהיא כמה רמות מעל
  • רפי י. 29/12/2015 22:46
    הגב לתגובה זו
    אל על חברה יקרה ביותר בפסח האחרון טסטי לארצות הברית במסלול תל אביב - פילדלפיה, פילדלפיה פיטסבורג, פיטסבורג פילדלפיה, פילדלפיה ניו ארק, ניו ארק- פילדלפיה פילדלפיה - תל אביב במחיר של 2500$ לזוג כאשר באל על דרשו רק לקטע תל אביב פילדפליה 3200$ לזוג. לציין כי הכרטיסים הוזמנו חצי שנה מראש וגם הבדיקה של מחיר באל על נעשה באותו מועד אז מנכ"ל אל על למה לטוס איתכם אתם יקרים בטירוף!!!
  • רפי י. 29/12/2015 22:44
    הגב לתגובה זו
    אל על חברה יקרה ביותר בפסח האחרון טסטי לארצות הברית במסלול תל אביב - פילדלפיה, פילדלפיה פיטסבורג, פיטסבורג פילדלפיה, פילדלפיה ניו ארק, ניו ארק- פילדלפיה פילדלפיה - תל אביב במחיר של 2500$ לזוג כאשר באל על דרשו רק לקטע תל אביב פילדפליה 3200$ לזוג. לציין כי הכרטיסים הוזמנו חצי שנה מראש וגם הבדיקה של מחיר באל על נעשה באותו מועד אז מנכ"ל אל על למה לטוס איתכם אתם יקרים בטירוף!!!
  • 22.
    Rubi 29/12/2015 08:24
    הגב לתגובה זו
    לכל חסרי המוח שהגיבו בגנות אל עלהחברה עם שירות מעולה עמידה בלוזאבטחה מס 1 בעולם.לכו תטוסו בצארטר עם איחורים של חצי יום ונחיתות בשדות תעופה שלא הזמנתם.
  • 21.
    עפר 29/12/2015 07:39
    הגב לתגובה זו
    שרות לקחות על הפנים. לא טס אל על יותרשלחתי אמייל מספא פעמים. לא קיבלתי תשובה כלל.מימוש נקודות טיסה .מיילים. הגרוע מכול החברות
  • 20.
    ספקולציה נטו 28/12/2015 23:43
    הגב לתגובה זו
    הבעיות יצופו ברגע שהנפט יעלה ,לא נעשה שום שינוי מבני והחברה תקרוס עם עליית מחירי הנפט .השורט של 2016.
  • 19.
    תראו את התגובות...איך הפכנו לעם של צרי עין (ל"ת)
    יעקב 28/12/2015 21:37
    הגב לתגובה זו
  • 18.
    Danny 28/12/2015 20:53
    הגב לתגובה זו
    חברה שתוצאותיה תלויות בקשר ישיר למחיר הדלק כדאי לה לסגור שעריה,אל על למרות ההפרטה הינה חברה שאין לה שום סיכוי והצדקה בשוק חופשי. אל על חברה מסואבת עם כח אדם מנופח ונפטיזם עד רמת סופרלטיב. בהצלחה
  • 17.
    מוני 28/12/2015 20:34
    הגב לתגובה זו
    מחיר הנפט התרסק אל על היא חברה לא יעילה ...בעליל. הועד מחזיק את הנהלה במקום הכי רגיש ...... אין שום הצלחה ולא דרך חדשה.... זו אותה אל על שמפזרת כל דיכפין כרטיס טיסה בחינם על חשבון . .. מי ?
  • אמת! (ל"ת)
    דוד 28/12/2015 22:59
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    אבי 28/12/2015 19:47
    הגב לתגובה זו
    לועגים לטורקים? יש להם חברת תעופה מדהימה מטוסים חדישים שירות מעולה רשת קוים מסועפת....הם נוחתים בכל מקום ואל על???? חוץ מלעשות רוח וצילצולים רשת יעדים מצומצמת מטוסים ישנים מתפרקים וצפופים עד אימה שירות על הפנים ומחירים בשמיים....גנבים והנהלה מתהדרת בהישגים אני לא טס אל על גם בחינם תשתפרו לפני שאתם קוראים לעצמכם חברת תעופה בינתיים אתם חברת פח (טס אמנם הפח הזה....אבל עדיין פח) הכי פח
  • 15.
    אבי 28/12/2015 19:46
    הגב לתגובה זו
    לועגים לטורקים? יש להם חברת תעופה מדהימה מטוסים חדישים שירות מעולה רשת קוים מסועפת....הם נוחתים בכל מקום ואל על???? חוץ מלעשות רוח וצילצולים רשת יעדים מצומצמת מטוסים ישנים מתפרקים וצפופים עד אימה שירות על הפנים ומחירים בשמיים....גנבים והנהלה מתהדרת בהישגים אני לא טס אל על גם בחינם תשתפרו לפני שאתם קוראים לעצמכם חברת תעופה בינתיים אתם חברת פח (טס אמנם הפח הזה....אבל עדיין פח) הכי פח
  • 14.
    תתרסק ועוד איך 28/12/2015 19:35
    הגב לתגובה זו
    המניה הזו שווה לתחת עלתה בפוקס [הנפט..וכו...] כאשר נפט יכנס לראלי תבכו והרבה ..........................
  • 13.
    נוסע לא מתמיד 28/12/2015 19:04
    הגב לתגובה זו
    הדלק שירד פלאים עשה את כל הרווח לאל על. הוא חוגג על זה. רק מראה כמה ניצלו את הלקוחות. במקום לתת מחירים יותר הוגנים. הגדילו הכנסות. פש שש...
  • 12.
    ישראלי 28/12/2015 18:59
    הגב לתגובה זו
    זה בטח לא יוסיף לחברה, נוסעים מתוסכלים שטיסותיהן נדחו יעזבו.
  • 11.
    ציון 28/12/2015 18:41
    הגב לתגובה זו
    עשתה 388 השנה
  • שלד בורסאי בלי מחזור זו לא חברה (ל"ת)
    מנחם 29/12/2015 00:14
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    אלי 28/12/2015 18:35
    הגב לתגובה זו
    שהדלק קפץ, הוסיפו לנו "היטל דלק" וגם כרטיסי בונוס צריך לשלם מאות דולרים למימוש. שהדלק יורד דרמטית... אופס... שוכחים להחזיר הגלגל אחורה... וזה כי הלקוחות מטומטמים ושוכחים מהר
  • 9.
    מתהדר בנוצות לא לו 28/12/2015 18:30
    הגב לתגובה זו
    העובדים מתלוננים על יחס גרוע ומתגעגעים לשקדי.והנוסעים מתלוננים על ירידה באיכות נשיאות וגזל .בשעה שמחירי הדלקים בשפל איזה ליוון עולה 600$ בקיצור המניה אולי טסה אבל שביעות הרצון בשפל.המבחן יהיה בשנה הבאה ולא יהיה לו את הגב של העובדים והנוסעים.
  • 8.
    דני 28/12/2015 18:29
    הגב לתגובה זו
    עד סוף ינואר חוצה את ה 300. לא למכור ולא שטויות.מי שאומר למכור כי הוא רוצה לקנות בזול..מי שלא במניה כול יום מחירה עולה.
  • 7.
    לפני הייתה את תבור שנתנה מחיר של 4.55 (ל"ת)
    חיים 28/12/2015 18:20
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    אבירם 28/12/2015 18:20
    הגב לתגובה זו
    לקחתם את כל הירידה בעלויות כרווח במקום להפחית לנו במחירים...
  • 5.
    רז 28/12/2015 18:10
    הגב לתגובה זו
    לפנסיות, ידידי.
  • 4.
    המחיר לחבית ירד= "עשינו הסטוריה". (ל"ת)
    איציק 28/12/2015 18:06
    הגב לתגובה זו
  • זיו 28/12/2015 18:48
    הגב לתגובה זו
    כל הכבוד להנהלה שהוזילה דרמטית את מחירי המפט
  • 3.
    אלדד 28/12/2015 18:04
    הגב לתגובה זו
    ועדיין הכי יקרים
  • 2.
    שיהיה בהצלחה! (ל"ת)
    שיר 28/12/2015 18:04
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    בקיצור הגיע הזמן למכור... (ל"ת)
    שגיב קורן 28/12/2015 18:04
    הגב לתגובה זו
משקיע מבצע ניתוח טכני, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Geminiמשקיע מבצע ניתוח טכני, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Gemini

הדילמה של המשקיעים - הם רוצים לממש מניות, אבל לא רוצים לשלם מס; מה לעשות?

צרות של עשירים - משקיעים רבים סבורים שהשוק עלה מדי ורוצים לממש, אבל אז הם נזכרים במס על רווחים ומתחרטים - למה זו טעות ונאחל לכם לשלם כמה שיותר מסים על רווחים בבורסה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה משקיע מס

אחרי שנה שבה שוק המניות המקומי רשם עליות חריגות ( שיא מאז 1992) ואחרי שנים שוול סטריט שוברת שיאים, אתם לא תשמעו אנשים שאומרים באמת שזה זמן מצוין להשקיע בבורסות. סליחה, טעות - אתם תקראו מנהלי השקעות, מנכ"לים, אנליסטים שאומרים שהשווקים ימשיכו לעלות, אבל הם לא אומרים את האמת שלהם, ואם כן - הם כנראה לא יודעים מה זה שוק מניות, מה זו מחזוריות ולא בטוח שהם יודעים לתמחר חברות ושווקים. וזה לא שאנחנו מבינים יותר, ממש לא, אלו מספרים, עובדות, זו מתמטיקה פשוטה. ככל שהשווקים עולים התמחור של הפירמות גבוה יותר וזה במבחנים שונים כמו - מכפילי רווח, מכפילי הון ועוד.

ההקדמה הזו חשובה למי שרואה את התחזיות של המומחים. אין באמת מומחים, יש פוזיציה ענקית שמחייבת את המומחה להאמין בעליות - זה הביזנס שלו. הוא חייב להיות אופטימי. מה שכן יש אלו בעלי שליטה שמממשים. שי את זה בלי סוף, ולמי הם מוכרים - לנו. פראיירים כנראה רק מתחלפים. הגופים המוסדיים מקבלים מאיתנו כסף גדול דרך הפרשות לפנסיה, גמל השתלמות ועוד וקונים מניות גם במחירים של פי 2-3 משנה שעברה, גם במכפילי רווח של 40. 

ומה אתם באופן ישיר עושים? כלומר בקרנות נאמנות, במניות וכו'? יש כאלו ומסתבר שהם רבים מאוד שאומרים לנו - "השוק יקר, טאואר הגיעה ל-90 דולר מכרתי חצי מהכמות, זינקה ל-100 מכרתי עוד חצי. קניתי באזור 32-33 דולר. אבל עכשיו היא ב-120 דולר. גם לא הרווחתי את העלייה הנוספת וגם שילמתי מס ענק".

בואו נחלק את הדילמה לשתיים: לתזמן את טאואר בשיא - אף אחד לא יכול. לתזמן את המסים - כולם יכולים. 

משקיעים חוששים מ-FOMO, אבל ככל שהשוק עולה, הם משתכנעים למכור. הבעיה שאחרי שהם משתכנעים למכור יש דילמה חדשה. למכור עכשיו ולשם מס? זו היתה שנה מופלאה, אין כמעט ניירות שירדו, התיקים מפוצצים ברווחים וגם במס תיאורטי (מס של 25% על הרווח בעת המימוש). ברגע שתבוצע מכירה, המס התיאורטי יהפוך למס בפועל. 

ואז משקיעים רבים אומרים - נחכה כבר לשנה הבאה, ודוחים את העסקה. הכל יכול להית בעתיד - אולי יתברר שהם צדקו, אבל זו חוכמה שבדיעבד. 

משקיע מבצע ניתוח טכני, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Geminiמשקיע מבצע ניתוח טכני, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Gemini

הדילמה של המשקיעים - הם רוצים לממש מניות, אבל לא רוצים לשלם מס; מה לעשות?

צרות של עשירים - משקיעים רבים סבורים שהשוק עלה מדי ורוצים לממש, אבל אז הם נזכרים במס על רווחים ומתחרטים - למה זו טעות ונאחל לכם לשלם כמה שיותר מסים על רווחים בבורסה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה משקיע מס

אחרי שנה שבה שוק המניות המקומי רשם עליות חריגות ( שיא מאז 1992) ואחרי שנים שוול סטריט שוברת שיאים, אתם לא תשמעו אנשים שאומרים באמת שזה זמן מצוין להשקיע בבורסות. סליחה, טעות - אתם תקראו מנהלי השקעות, מנכ"לים, אנליסטים שאומרים שהשווקים ימשיכו לעלות, אבל הם לא אומרים את האמת שלהם, ואם כן - הם כנראה לא יודעים מה זה שוק מניות, מה זו מחזוריות ולא בטוח שהם יודעים לתמחר חברות ושווקים. וזה לא שאנחנו מבינים יותר, ממש לא, אלו מספרים, עובדות, זו מתמטיקה פשוטה. ככל שהשווקים עולים התמחור של הפירמות גבוה יותר וזה במבחנים שונים כמו - מכפילי רווח, מכפילי הון ועוד.

ההקדמה הזו חשובה למי שרואה את התחזיות של המומחים. אין באמת מומחים, יש פוזיציה ענקית שמחייבת את המומחה להאמין בעליות - זה הביזנס שלו. הוא חייב להיות אופטימי. מה שכן יש אלו בעלי שליטה שמממשים. שי את זה בלי סוף, ולמי הם מוכרים - לנו. פראיירים כנראה רק מתחלפים. הגופים המוסדיים מקבלים מאיתנו כסף גדול דרך הפרשות לפנסיה, גמל השתלמות ועוד וקונים מניות גם במחירים של פי 2-3 משנה שעברה, גם במכפילי רווח של 40. 

ומה אתם באופן ישיר עושים? כלומר בקרנות נאמנות, במניות וכו'? יש כאלו ומסתבר שהם רבים מאוד שאומרים לנו - "השוק יקר, טאואר הגיעה ל-90 דולר מכרתי חצי מהכמות, זינקה ל-100 מכרתי עוד חצי. קניתי באזור 32-33 דולר. אבל עכשיו היא ב-120 דולר. גם לא הרווחתי את העלייה הנוספת וגם שילמתי מס ענק".

בואו נחלק את הדילמה לשתיים: לתזמן את טאואר בשיא - אף אחד לא יכול. לתזמן את המסים - כולם יכולים. 

משקיעים חוששים מ-FOMO, אבל ככל שהשוק עולה, הם משתכנעים למכור. הבעיה שאחרי שהם משתכנעים למכור יש דילמה חדשה. למכור עכשיו ולשם מס? זו היתה שנה מופלאה, אין כמעט ניירות שירדו, התיקים מפוצצים ברווחים וגם במס תיאורטי (מס של 25% על הרווח בעת המימוש). ברגע שתבוצע מכירה, המס התיאורטי יהפוך למס בפועל. 

ואז משקיעים רבים אומרים - נחכה כבר לשנה הבאה, ודוחים את העסקה. הכל יכול להית בעתיד - אולי יתברר שהם צדקו, אבל זו חוכמה שבדיעבד.