הומור ברשתות החברתיות במהלך גל הטרור
צילום: צילום מסך
מיוחד

עושים צחוק מה"אינתיפדוש": בצל הטרור - זינוק במספר הפוסטים ההומוריסטים ברשתות

עפ"י Vigo, בתוך שבועיים זינק מס' הפוסטים המצחיקים מ-200 ל-5,000 ביום, ולדברי יבגני זרובינסקי - הרשתות מלאות בהומור. ד"ר סוזי קגן טוענת כי כך אנו מתמודדים עם המצב, וכי זה קרה עוד בשואה. בדקנו
אלכסנדר כץ | (1)

המתח מורגש באוויר, רחובות הערים דלילים, אנשים סורקים במבטם את הסביבה, קופצים מכל צפצוף של פוש שמה זו תהיה התרעה על פיגוע נוסף. וכנראה שאחד המנגנונים  להתמודד עם המצב הוא השימוש בהומור.   על פי נתוני חברת הניטור Vigo עבור אייס, עולה כי מאז תחילתו של גל הטרור הנוכחי, נרשמה באופן עקבי עלייה במספר הפוסטים ההומוריסטיים, שהצליחו לעקוף את מספר התגובות שעסקו בהודעות גינוי וצער. הגולשים אפילו בחרו האשטאג הומוריסטי לבדיחות על גל הטרור: #אינתיפאדה2S.  מתוך האשטאג #אינתיפאדה2S ב-1 באוקטובר מספר הפוסטים ההומוריסטים עמד על כ-200, מול 8,000 פוסטים בנושאי גינוי האירועים והודעות הצער. ב-5 באוקטובר התאזנו 2 הנושאים על כ-1,000 תגובות על אחד, ואתמול המספרים היו כאלה – 5,000 לטובת ההומור, מול 500 פוסטי גינוי וצער, דווקא ביום בו נהרגו 4 ישראלים. הבדיחות מתחלקות ל-2 סוגים: ביקורת על המצב או על השלטון. פוסטים שעולים על ידי מובילי דעה מהימין ומשמאל (כולל פוליטיקאים ואנשי תקשורת) וכוללים ציניות וביקורת על הממשלה והעומד בראשה בנימין נתניהו. בין אלה אפשרות למנות את יותם זמרי המזוהה עם הימין, רז ציפריס עם השמאל, המשמרת הצעירה של מפלגת העבודה, ח"כ ינון מגל ואחרים.   (מקור: Vigo) סוג שני של בדיחות הוא למעשה דרך התמודדות עם המצב, פוסטים שעולים בעיקר על ידי הקהל הרחב ולכן זוכים לפחות שיתופים. בין היתר זכתה המילה אינתיפאדה לגרסה חדשה – "אינתיפדוש", גולש אחר כתב כי "תושבי שדרות יושבים להם בבועה השדרותית שלהם, שותים תה עם לואיזה ומצקצקים על המצב", בדומה לביקורת שנמתחת על התל אביבים בכל פעם שישנה התחממות ביטחונית בגזרה הדרומית. גולש נוסף כתב: "הרגע הזה שאני (חזות מזרחית) עולה לאוטובוס וכולם נועצים עיניים בפחד, מהלחץ מביים שיחה לחבר ביידיש ומסיים בשירת התקווה".  

"היהודים שרדו בשואה באמצעות הומור"

  ד"ר סוזי קגןמטפלת רגשית ומשפחתית, ומומחית לשימוש בהומור כדרך טיפול, אומרת כי מחקרים הראו שכבר "בשואה יהודים שרדו באמצעות הומור, ונמצאו בדיחות שחורות כאלה", כך שמדובר למעשה בדרך בדרכי התמודדות של הישראלי עם המצב. "יש צורך להכניס נדבך מלבד האסון הקיים, והשימוש בהומור זו קריאה של הנפש להרפיה".   -האם ישראלים עושים יותר שימוש בהומור מאחרים? "נשאלת למה הישראלים עושים את זה והאמריקאים לא? בגלל הלגיטימציה התרבותית של לתת מקום לשיח שחור, כזו שאומרת שאנחנו נחשבים – כתושבים במזרח התיכון – לאנשים בוטים יותר, ישירים יותר, ומבטאים יותר את הנפש. כשהיה אסון התאומים, האמריקאים לא העזו לצחוק על זה. קח דוגמה - כשהאורחים יוצאים מהשבעה, המשפחה מתבדחת. במקרה אסון, הישראלים הופכים למשפחתיים, ועם המשפחה מותר להתבדח".   לדברי ד"ר קגן, "הצחוק הוא אפילו על עצמינו. אנחנו יוצרים את השיחות האלה בין עצמנו. ההומור מגיע במצבי לחץ, ואנחנו חייבים את המפלט בהומור. היום דרך העברת הבדיחה גם הרבה יותר דינמית ומגיעה להרבה יותר אנשים – פעם היא נעצרה בגבולות השכונה, והיום היא מגיעה לכל הארץ. המידע על האירועים הקשים לא נעצר רק בחדשות ובתקשורת, אלא מגיע לבדיחות וממים".   את דבריה של ד"ר קגן מחזק רביב טל, מנכ"ל Vigo, שמסביר כי "בשבועות האחרונים הפכה הרשת החברתית לכלי חדשותי נוסף, המתחרה בערוצי המדיה הממלכתיים. יתרונה של הרשת הוא לא רק במהירות העברת המידע, אלא גם בחוסר הצורך להיות רצינית ואובייקטיבית". לדבריו, "הרשת משקפת דעות קיצוניות יותר לימין ולשמאל, אבל גם פנים אחרות של ההתמודדות עם הסכסוך כמו ההומור השחור ישראלי, שכבר סייע לנו בהתמודדות במשברים רבים". יבגני זרובינסקי (מימין) ורביב טל   עמוד הפייסבוק של יבגני זרובינסקי איש תקשורת חיפאי ואושיית רשת, חצה את רף 120 אלף העוקבים, ומרבית התוכן בו מתמקד בהומור – פוסטים וממים משעשעים. "הרשתות החברתיות מלאות בהומור מכל הסוגים על המצב הביטחוני, הרבה יותר מאשר בימים שקטים, שכן המצב מביא לאנשים חומרים רבים, בין אם זה להפוך תמונות של מחבלים מיידי אבנים לבדיחה, הומור על פוליטיקאים ועל ההתמודדות שלנו כעם עם המצב", הוא מסביר לאייס.   -זו דרך התמודדות עם המצב? "אני לא יודע אם מדובר בהומור כדרך להתמודד עם המצב או שפשוט לצערי כבר התרגלנו להכל במדינה הזו".   רביב טל מצליח להבחין לפחות בדבר אחד חיובי בתקופה המשוגעת שעוברת עלינו: "נעים לראות שלמרות המצב, הישראלים מצליחים לצחוק על הכל - וחלק מהבדיחות בהחלט מספקות אתנחתא מענגת מהחדשות הקשות".   

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    שרוליק 14/10/2015 15:57
    הגב לתגובה זו
    אם רואים אתמול חיה רעה מטורפת עובד "בזק" עם רכב של החברה , הנבלה מהפיגוע ברחוב מלכי ישראל בירושלים שלא הסתפק בדהירה מטורפת לתחנה ודריסת אזרחים תמימים , אלא יוצא עם גרזן קצבים מושחז ומרסק את ראשיהם ולאחר שחוטף כדור בבטן הוא עוד מנסה לפגוע במאבטח ובאנשי ביטחון. האם זה סרט מצחיק שאתם משתעשעים כ"כ???נו טוב ... צריך להמשיך לחיות אבל עדיין לא עבר יום או יומיים , הרי כל נהג משאית שעומד מולך עם נהג ערבי , אנחנו מרגישים פרפורים בבטן .
יונית לוי חדשות 12
צילום: צילום מסך קשת 12
רייטינג

קשת מובילה במהדורות, רשת בריאליטי

רשת מנצלת את הרייטינג הגבוה של "האח הגדול" עד תום, ואילו קשת יציבה עם רייטינג גבוה לכל מהדורות החדשות שלה
רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

טבלת הדירוג של הרייטינג של מהדורת החדשות נשארת יציבה, כשאמש רואים ירידה קלה בשיעור הצופים והרייטינג בכל המהדורות. חדשות 12 בראש עם 12.1% רייטינג ו-303 אלף צופים, 14 במקום השני עם 6.8% רייטינג ו-191 אלף צופים, ו-13 במקום השלישי עם 6.4% ו-165 אלף צופים. חדשות 11 עם רייטינג של 2.4% בלבד וכפי שכתבנו, ממשיכה לרדת מתחת לגבול של 100 אלף צופים עם 70 אלף צופים בלבד. 


רשת, שמובילה ברצועת הפריים טיים בזכות "האח הגדול", לא מורידה אותו מרצועת הפריים טיים ומשתמשת בו כדי לשפר עמדות, בייחוד לאור שאר הרצועות שמשודרות לפני השעה 21:00, שבהן היא במקומות ה-2 וה-3. אז מלך הריאליטי של רשת, "האח הגדול" הוביל הפעם ל-17.3% רייטינג בלבד ו-437 אלף צופים. הריאליטי של קשת נמצא במקום השני, עם 15.1% ו-411 אלף צופים. "הפטריוטים", כהרגלה, תופסת את המקום השלישי עם 226 אלף צופים ורייטינג של 7.3%. במקום האחרון היה "המרדף" השעשועון של כאן11 עם 4.1% רייטינג ו-101 אלף צופים בלבד. 


רצועות נוספות

רצועה נוספת שרשת מצליחה להוביל בה בפער גדול אף יותר היא ברצועת הלייט נייט, עם "הצינור" הוותיקה שנמצאת עם 11.6% רייטינג ו-271 אלף צופים, אחריה נמצאת קשת עם התכנית של גיא פינס, עם 6.9% רייטינג ו-167 אלף צופים. את הרשימה סוגר ערוץ 14 עם "סטורי לילה", וייטינג של 2.4% ו-78 אלף צופים. ושוב, אנחנו רואים שגם תכנית הלייט נייט שבתחתית הדירוג עדיין מעל כמות הצופים של מהדורת החדשות המרכזית של כאן11. 

בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-89 אלף צופים, ישראל הבוקר של ערוץ 14 עם עודד מנשה השיגה 2% רייטינג ו-45 אלף צופים ואילו העולם הבוקר של רשת סוגר את הרשימה עם 1.7% רייטינג בלבד ו-36 אלף צופים בסך הכל. ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים, אחריו במקום השני, עם 1.7% רייטינג ו-40 אלף צופים היה "על הבוקר" עם טל מאיר ואילו במקום השלישי, סוגרים את הרשימה לירון ואלעד עם "פותחים יום" של רשת, 1.2% רייטינג ו-25 אלף צופים בלבד. 

רצועה אטרקטיבית נוספת, גם היא בשליטה מסורתית של קשת, ובה "שש עם עודד בן עמי" מובילה עם רייטינג של 6.5% ו-169 אלף צופים. אחריה נמצאת "ריקלין ושות'", של ערוץ 14 עם 3.8% רייטינג ו-87 אלף צופים, ואילו את הרשימה סוגר ערוץ 13, רשת, בתכנית "חדשות שש עם מאיה ראכלין ", שלה 2% רייטינג ו-57 אלף צופים בלבד.

יונית לוי חדשות 12
צילום: צילום מסך קשת 12
רייטינג

קשת מובילה במהדורות, רשת בריאליטי

רשת מנצלת את הרייטינג הגבוה של "האח הגדול" עד תום, ואילו קשת יציבה עם רייטינג גבוה לכל מהדורות החדשות שלה
רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

טבלת הדירוג של הרייטינג של מהדורת החדשות נשארת יציבה, כשאמש רואים ירידה קלה בשיעור הצופים והרייטינג בכל המהדורות. חדשות 12 בראש עם 12.1% רייטינג ו-303 אלף צופים, 14 במקום השני עם 6.8% רייטינג ו-191 אלף צופים, ו-13 במקום השלישי עם 6.4% ו-165 אלף צופים. חדשות 11 עם רייטינג של 2.4% בלבד וכפי שכתבנו, ממשיכה לרדת מתחת לגבול של 100 אלף צופים עם 70 אלף צופים בלבד. 


רשת, שמובילה ברצועת הפריים טיים בזכות "האח הגדול", לא מורידה אותו מרצועת הפריים טיים ומשתמשת בו כדי לשפר עמדות, בייחוד לאור שאר הרצועות שמשודרות לפני השעה 21:00, שבהן היא במקומות ה-2 וה-3. אז מלך הריאליטי של רשת, "האח הגדול" הוביל הפעם ל-17.3% רייטינג בלבד ו-437 אלף צופים. הריאליטי של קשת נמצא במקום השני, עם 15.1% ו-411 אלף צופים. "הפטריוטים", כהרגלה, תופסת את המקום השלישי עם 226 אלף צופים ורייטינג של 7.3%. במקום האחרון היה "המרדף" השעשועון של כאן11 עם 4.1% רייטינג ו-101 אלף צופים בלבד. 


רצועות נוספות

רצועה נוספת שרשת מצליחה להוביל בה בפער גדול אף יותר היא ברצועת הלייט נייט, עם "הצינור" הוותיקה שנמצאת עם 11.6% רייטינג ו-271 אלף צופים, אחריה נמצאת קשת עם התכנית של גיא פינס, עם 6.9% רייטינג ו-167 אלף צופים. את הרשימה סוגר ערוץ 14 עם "סטורי לילה", וייטינג של 2.4% ו-78 אלף צופים. ושוב, אנחנו רואים שגם תכנית הלייט נייט שבתחתית הדירוג עדיין מעל כמות הצופים של מהדורת החדשות המרכזית של כאן11. 

בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-89 אלף צופים, ישראל הבוקר של ערוץ 14 עם עודד מנשה השיגה 2% רייטינג ו-45 אלף צופים ואילו העולם הבוקר של רשת סוגר את הרשימה עם 1.7% רייטינג בלבד ו-36 אלף צופים בסך הכל. ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים, אחריו במקום השני, עם 1.7% רייטינג ו-40 אלף צופים היה "על הבוקר" עם טל מאיר ואילו במקום השלישי, סוגרים את הרשימה לירון ואלעד עם "פותחים יום" של רשת, 1.2% רייטינג ו-25 אלף צופים בלבד. 

רצועה אטרקטיבית נוספת, גם היא בשליטה מסורתית של קשת, ובה "שש עם עודד בן עמי" מובילה עם רייטינג של 6.5% ו-169 אלף צופים. אחריה נמצאת "ריקלין ושות'", של ערוץ 14 עם 3.8% רייטינג ו-87 אלף צופים, ואילו את הרשימה סוגר ערוץ 13, רשת, בתכנית "חדשות שש עם מאיה ראכלין ", שלה 2% רייטינג ו-57 אלף צופים בלבד.