אסם: ההכנסות גדלו מעט למרות חוק המזון ומבצעי חג הפסח

המכירות בישראל הושפעו לרעה מחוק המזון ומנגד המכירות בחו"ל הושפעו לטובה מעליית הדולר ולרעה מהירידה באירו
אבי שאולי |
נושאים בכתבה אסם

חברת אסם, הנמצאת בשליטת חברת נסטלה, פרסמה הבוקר את התוצאות לסיכום הרבעון הראשון של השנה: ההכנסות הסתכמו ב-1.08 מיליארד שקל - עלייה קלה של 1.1% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. 16% ממכירות הקבוצה בחו"ל ולשם פני החברה. מתחילת השנה אסם כפופה לאזור אירופה של נסטלה.

הגידול במכירות הושג למרות עליה בהנחות ומבצעים וזאת בעקבות יישומו לראשונה של חוק המזון החל מינואר. במסגרת חוק המזון שונו ההסכמים המסחריים עם הקמעונאים הגדולים, ותשלומים ששולמו להם בעבר בגין שירותים הומרו להנחות בגוף החשבונית. התוצאה משתקפת בירידה במכירות לשוק המקומי. המכירות בחו"ל הושפעו לטובה מעליית שער הדולר והושפעו לרעה מירידת שער האירו. 

הרווח הגולמי נשחק ב-3.3% ל-435 מיליון שקל. הירידה ברווח הגולמי נובעת מעליה בהנחות ובמבצעים ללקוחות, הן בעקבות התחלת יישומו של חוק המזון, והן בעקבות מבצעי חג הפסח שחל בחודש אפריל, אך המבצעים החלו כבר בחודש מארס - בתוך הרבעון הראשון.

הוצאות מכירה שיווק והפצה ירדו ב-22% (פחות 18 מיליון שקל) בעקבות יישום חוק המזון שהביא לירידה בהוצאות המכירה והשיווק לטובת הגדלת הנחות ומבצעים. זאת בנוסף לירידה בהוצאות הפרסום והשיווק עקב עיתוי חג הפסח, לאור העובדה שבתקופה שלפני הפסח הקבוצה מצמצמת את הוצאות הפרסום של מוצרי החמץ. 

הוצאות המימון ירדו משמעותית (מ-3.4 מיליון שקל ל-0.5 מיליון שקל) כתוצאה מפירעון מלא של האשראי בנקאי לזמן ארוך וצמצום באשראי הבנקאי לזמן קצר.

בשורה התחתונה הרווח הנקי הסתכם ברבעון הראשון של השנה ב-103.5 מיליון שקל - שיפור של 4.2% לעומת הרבעון הראשון של שנת 2014. הגידול ברווח הנקי לתקופה הושג הודות לגידול ברווח התפעולי והודות לירידה בהוצאות המימון. 

אסם עוסקת ביצור, שיווק והפצת מזון ונמנית עם יצרני ומשווקי המזון הגדולים בישראל. הקבוצה מייצרת למעלה מ-2,000 פריטי מזון שונים המיוצרים ב-11 אתרי יצור הפזורים ברחבי הארץ ובחו"ל ומשווקים באמצעות מרכזי הפצה אזוריים. כמו כן מייצאת הקבוצה לארצות שונות, בעיקר לאירופה ולארה"ב.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חיים כצמן מייסד ומנכ"ל קבוצת ג'י סיטי צילום:שלומי יוסףחיים כצמן מייסד ומנכ"ל קבוצת ג'י סיטי צילום:שלומי יוסף

הגרידיות של כצמן - הפחד של המשקיעים

הסיבה האמיתית לנפילה בג'י סיטי והאם יהיה קאמבק?

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה חיים כצמן

במובנים רבים אין שום סיבה עסקית לנפילה במניית ג'י סיטי. החברה עשתה מהלך עסקי נכון מבחינת הדוח רווח והפסד - רוכשת את השליטה בסיטיקון במחיר נמוך מההון. ההשקעה צפויה להניב תשואה טובה מהמימון שילקח. במקביל יהיה גם רווח חשבונאי. הכל דבש. בעלי המניות אמורים לשמוח, אבל סיבה אחת גדולה גרמה לנפילה - גרידיות / תאוות בצע. 

זה טבע אנושי, אי אפשר להתנגד לזה, אפילו חיים כצמן מהיזמים הוותיקים, המנוסים, המתוחכמים, נופל בזה כל פעם מחדש. כצמן רוצה להרוויח, והוא צודק, אבל אחרי ששנים רבות הוא משדר לשוק שהוא מוריד את המינוף, שהוא ממוקד בצמצום הפעילות למען הורדת חוב, שהוא עושה הכל כדי לשפר את היחסים הפיננסים, שהוא לא פוזל לצדדים לעשות עסקאות, אלא ממוקד בתוכנית, הוא מועד. כנראה שיזמים לא יכולים לשבת בשקט שהם רואים עסקה טובה. כצמן לא לבד יש הנהלה גדולה ואיכותית בחברה, אבל משהו השתבש שם בעסקה האחרונה.

הם רכשו מניות בסיטיקון בידיעה שהם עולים מעל 50% וצריכים להציע לכל בעלי המניות לקנות. למה הם צריכים את זה? אחרי מימוש עשרות נכסים והנפקת הפעילות בברזיל ואחרי שאגרות החוב שהיו בתשואת זבל ירדו לתשואות נמוכות, הם התפתו או פשוט טעו. כל אחת מהאפשרויות רעה לשוק. הוא מבין שהחברה עם כל גודלה וכל הנהלה, וכל הבלמים על חיים כצמן, יכולה בכל נקודת זמן להפתיע. 

השוק ובעיקר חברת הדירוג, מעלות, הופתעו. הם לא אוהבים להיות מופתעים. הירידות במניה והירידה באג"ח מייצרים דינמיקה שלילית ובעצם קובעים מציאות בשטח - הירידה באג"ח והעלייה בתשואה האפקטיבית לכ-10% היא התוצאה הכי קשה באירוע הזה והיא עלולה להקשות על גיוסי המשך (גלגולי חוב). אם הנהלה לא יודעת שהמהלך שלה עלול להוביל לתוצאה כזו, אז יש בעיה. היא לא קוראת ולא מבינה את השוק. 

היא מנסה לתקן. יש הנפקה של חברה בת שאמורה להכניס כסף ולהקטין את המינוף, אבל השוק מפנים שצריך להגדיל את פרמיית הסיכון בניירות ערך של כצמן - יכולה להיות הפתעה, ולכן מראש נדרוש ריבית גבוה יותר. כלומר, גם אם עכשיו חוזרים למינוף הרגיל, אגרות החוב לא יחזרו לחלוטין למצב הרגיל. הם יבטאו אלמנט של הפתעה-סיכון עתידי.

חן גולן יו"ר דירקטוריון נקסט ויז'ן צילום:שלומי יוסףחן גולן יו"ר דירקטוריון נקסט ויז'ן צילום:שלומי יוסף
דוחות

נקסט ויז'ן: ההכנסות זינקו ב-62%, הצבר חוזר לעלות ל-124 מיליון דולר

הרווח הנקי של חברת המצלמות המיוצבות קפץ ב-56% ל-28 מיליון דולר ברבעון השלישי; בסיס הלקוחות התרחב ל-189, והחברה ממשיכה לשמור על שיעורי רווחיות גבוהים אבל עם סימני האטה בתזרים

מנדי הניג |

נקסט ויז'ן מערכות מיוצבות נקסט ויז'ן 1.23%   שמפתחת מצלמות מיוצבות לרחפנים ולכלים בלתי מאוישים, ממשיכה את רצף הצמיחה גם ברבעון השלישי. ההכנסות ברבעון הסתכמו ב-47.3 מיליון דולר, עלייה של 62% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בתשעת החודשים הראשונים של השנה רשמה החברה הכנסות של 120 מיליון דולר, כך שנכון לעכשיו היא נראית קרובה לעמוד בתחזית השנתית שהציבה הכנסות של 160 מיליון דולר. במהלך השנה האחרונה הגדילה החברה את מספר לקוחותיה הפעילים מ-173 ל-189, מה שמשקף התרחבות בביקוש ובפיזור לקוחותיה הגלובליים.

נכון למועד פרסום הדוחות, צבר ההזמנות של נקסט ויז'ן עומד על 124 מיליון דולר, לעומת 110 מיליון דולר בסוף הרבעון הראשון. עם זאת, עיקר הגידול בצבר נובע מהזמנה גדולה אחת שהתקבלה לאחרונה בשווי של כ-24 מיליון דולר, לאספקה עד יולי 2026. בלי אותה הזמנה, הצבר היה מציג ירידה לעומת הרבעון הקודם.

צבר ההזמנות חוזר לעלות

אחרי ירידה בצבר ברבעון השני (110 מיליון דולר), נקסט ויז'ן מדווחת כעת על צבר של 124 מיליון דולר נכון למועד אישור הדוחות - עלייה של 12% בתוך שלושה חודשים. מדובר ברמה דומה לזו שנרשמה בתחילת השנה, מה שמאותת על חזרה לקצב הזמנות גבוה מצד הלקוחות.

הצבר הגבוה נובע, בין היתר, מהזמנה משמעותית שהתקבלה בינואר 2025 מצד גורם שלישי שאינו קשור לחברה, בסך של 12.1 מיליון דולר. ההנהלה מציינת כי קיים ביקוש מתמשך לפתרונות החברה, במיוחד מצד לקוחות חוזרים וגופים ביטחוניים במערב.

הרווח הגולמי עמד על 32.5 מיליון דולר, שהם כ-69% מההכנסות - עלייה של 55.5% לעומת 20.9 מיליון דולר ברבעון המקביל. בתשעת החודשים הראשונים של השנה הסתכם הרווח הגולמי ב-85.5 מיליון דולר (71% מההכנסות), גידול של 42% בהשוואה ל-60.2 מיליון דולר בתקופה המקבילה.

הרווח התפעולי ברבעון עלה ל-28.3 מיליון דולר (60% מההכנסות), לעומת 18.7 מיליון דולר ברבעון המקביל - גידול של 51%. במצטבר מתחילת השנה: רווח תפעולי של 73.5 מיליון דולר, עלייה של 39% בהשוואה לשנה שעברה.