אושרה להפקדה תכנית לבניית אלפי דירות ופארק ענק בלב אזור הביקוש

לירן סהר | (2)
נושאים בכתבה בנייה רמת השרון

תוכנית בנייה ענקית ברמת השרון - בין כביש 4 במזרח לכביש איילון במערב ולכביש 5 בצפון - אושרה היום אחה"צ להפקדה תכנית רשות מקרקעי ישראל, הנמצאת בין תחום השיפוט של רמת השרון ותל אביב- יפו, להקמת כ-6700 יח"ד ופארק מטרופוליני רחב ידיים לפעילויות פנאי ונופש.

 

התכנית המזרחית כוללת כ-3,500 יחידות דיור חדשות ואילו התכנית המערבית כוללת כ-3200 יחידות דיור מהן 300 יח"ד בכל תכנית לדיור מוגן ובסה"כ 600 יח"ד לדיור מוגן.

 

את המתחם חוצות תשתיות קווי הדלק וקו מתחם עליון ותשתיות רבות נוספות. במסגרת תכנון כביש הנופש מוצע לאגם את התשתיות הקיימות והמתוכננות לכדי מנהרת תשתיות על מנת לאפשר פיתוח המגורים. את תכנון הכביש ורצועות התשתית מקדמת הרשות עם נתיבי איילון במקביל לקידומה של התכנית כל זאת על מנת לאפשר פיתוח התשתיות ושיווק המגורים קרוב ככל הניתן לאישורה הצפוי של התכנית בעוד כשנה.

 

פארק הנופש המטרופולינים הינו אחת מרצועות הפארקים המשמעותיות ביותר במחוז תל אביב זוהי הרצועה הצפונית החוצה בכיוון מזרח מערב והיא תאפשר לתושבי צפון המחוז להינות משלל מגוון הפעילויות בו בעתיד

 

 גילי טסלר, האחראית לקידומן של התכניות, ברשות מקרקעי ישראל: "חטיבת קרקע משמעותית זו כוללת בחובה מצאי רב מאוד של יחידות דיור מגוונות ביניהן יחידות קטנות כ20% . התכניות מטפלות בהיבטים ציבוריים רבים קובעת שימושי קרקע לבתי ספר וגנים ומוסדות ציבור ופארק מטרופוליני רחב הכולל שימושי פנאי ובילוי. הפארק ישתרע מדרום לכביש 5 וכולל את מרכז הטניס, שבילי הליכה וטיול שבילי אופניים פיתוח אינטנסיבי ואקסטנסיבי של מרכיבי הפארק".

 

פיתוח שימושי הקרקע למגורים ולשימושים נוספים,  לדברי טסלר, חייב לבוא בד בבד עם פיתוח אמצעי תחבורה נאותים וציבוריים - "תכנון כביש הנופש נעשה כבר עתה על ידי באמצעות נתיבי איילון וזאת על מנת ליצור מצב בו ניתן יהיה לבצע אותו במיידי עם סיומן של התכניות ברמה הסטוטורית ואישורן. מטבע הדברים מתחם שכזה הינו גדול מורכב ודורש תשומות השקעה רבות את המתחם חוצות תשתיות והתכנית מתמודדת עם העתקתן ואיגומן של התשתיות הקיימות והחדשות למנהרת תשתיות בציר הנופש. ניהול הפרוייקט נעשה באמצעות חברת וקסמן גוברין  בניהולה של הגברת גלי דולב והוא כולל עשרות אנשי מקצוע מהטובים בישראל. על התכנון אמון משרד מזור פירשט באמצעות אדר' אלי פירשט וניקי דוידוב".

 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אחד 23/03/2015 20:31
    הגב לתגובה זו
    כדי שהעירייה תוכל לגבות ארנונה שמנה...
  • 1.
    אני שמח שבחרתי ליכוד. עכשיו מדברים על בניה לטובת העם!! (ל"ת)
    ראש הממשלה כל הכבוד! 23/03/2015 19:17
    הגב לתגובה זו
פרויקט דירות
צילום: שלומי יוסף
ניתוח

לזה הקבלנים לא ציפו - מבול של ביטולי עסקאות בפתח

הרוכשים במבצעים של 80/20, 90/10 מגלים שהעסקה שהם עשו כבר לא טובה - גל של ביטולים צפוי השנה ומה יציעו הקבלנים לרוכשים כדי שהעסקה לא תבוטל?

רן קידר |

זוכרים את מבצעי 90/10? מבצעים מפתים מאוד לרכישת דירה שניתנו בשלוש השנים האחרונות. ה-90/10 היה חלק ממשפחה של מבצעים כשה-80/20 היה הדומיננטי בהם. במבצעים האלו קיבלתם מתנה ענקית - הקבלן אמר לכם, הדירה תהיה מוכנה בערך עוד 2-3 שנים, אבל אתם משלמים רק 20% עכשיו ובמסירה את היתר. "מה, אתה רציני?",  "כן, הכל בשבילכם". 

רבבות דירות נמכרו במבצעים כאלו ואז הגיע בנק ישראל וסיים את החגיגה. הוא ביקש יותר ביטחונות מהבנקים שמממנים עסקאות במבצעי הנחה מימונית. יותר ביטחונות לבנקים זה יותר ריבית ללווים. הרי ברור שאם בנק מרתק יותר הון להלוואה הוא יגלגל את זה על הלווים. במילים אחרות, בנק ישראל פגע בעצם ברוכשי דירות כי הריבית שלהם עלתה, אבל הוא בהחלט הפחית דרמטית את העסקאות האלו. 

הרוכשים בינתיים מחכים. הם שילמו 10%, 20% מערך הדירה, אבל זה לא מסתכם בכך - הם סיפקו לקבלן עסקת קנייה, הקבלן הלך עם העסקה לבנק וקיבל מימון. המימון הזה חליפי למימון  אחר שהקבלן מקבל מהבנק, רק שהוא מימון טוב יותר - כי המימון הזה הוא בעצם משכנתא של הרוכש שהקבלן אחראי לשלמה עד המסירה. כלומר, הרוכש בפועל לקח משכנתא שהקבלן אחראי עליה. זה נראה לכם עניין טכני בלבד, אבל הכל טוב ויפה כל עוד הרוכשים באמת רוצים ויכולים לקנות את הדירה. כשהם מתחרטים ולא רוצים לממש את "האופציה" הזו - מתחילות בעיות.

למה בעצם? כי המשכנתא על שמם. כי יש קנסות שהם צריכים לשלם מעבר לתשלום של 10% ו-20%. הכל תלוי בהסכם הספציפי של הרוכשים מול הקבלן, אבל לרוב זה לא ניתוק ברגע. ולמה שיהיה ניתוק והם ירצו לבטל את העסקה? שימו לב למצב הבא: מי שרכש לפני שנתיים ושילם 20%, פתאום מגלה שהוא לא קיבל בכלל הנחה בהינתן ירידת המחירים של קרוב ל-10% בשטח בשנה האחרונה. בתל אביב הירידות חזקות ביותר, בכל הארץ (כמעט) בין 5% ל-10%. ירושלים חריגה בעלייה.

ואז מתקבל הדבר הבא - ההנחה בעסקה ה-80/20 שהיא בעצם מלאכותית מוערכת ב-6%-7%. במקום לשלם 80% מערך הדירה באופן ליניארי על פני שנתיים, אתה כרוכש מקבל גרייס של שנה. מימונית זה לשלם 80% בסוף במקום ממוצע--מח"מ של קצת יותר משנה. כלומר קיבלתם גרייס של שנה על 80% בהלוואת-משכנתא בריבית של 5.5%. מדובר על הטבה של 4.4%. אם הדירה היא למסירה בעוד 3 שנים ההטבה היא 6.6%. 

רז אברהם. קרדיט: רון כהןרז אברהם. קרדיט: רון כהן
מחירי הדירות

מבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך

רז אברהם, משפטן ושמאי מקרקעין, על המלאי הענק, הטריקים להשארת מחיר הדירה הרשמי יציב כשבפועל המחיר בירידה דרמטית

רז אברהם |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

שוק הדיור הישראלי עבר בשנתיים האחרונות שינוי משמעותי: יותר תנודתיות והרבה יותר יצירתיות שיווקית מצד יזמים. מי שמחפש תשובה פשוטה (עולה/יורד) מפספס את הסיפור. מי שמנסה להבין מה באמת קורה למחיר - לא צריך להסתכל על המספרים, אלא על מה שמנסים להסתיר מאחוריהם.

עודף מלאי חדש: כשההיצע נהיה שחקן פעיל

עפ״י נתוני הלמ״ס בסוף אוקטובר 2025 נותרו למכירה כ־83,580 דירות חדשות, עם 29.2 חודשי היצע. כלומר בקצב המכירות הנוכחי יידרשו מעל שנתיים עד לסיום מכירת המלאי הקיים. כבר כאן עולה מצוקת היזמים על פני השטח: כשיש כל כך הרבה דירות על המדף, הקבלן חייב למכור כדי לפתור לעצמו בעיות מימון, תזרים וודאות.

ועוד נתון שמחדד איפה הלחץ יושב: כ-32% מהמלאי שנותר למכירה נמצא במחוז תל אביב (26,570 דירות) וכ-25% במחוז המרכז (20,750 דירות). כלומר: עודף המלאי מתרכז באזורי ביקוש - בדיוק המקומות שבהם הקונים הכי רגישים למחיר, לריבית ולתחושת הסיכון.

בשלושת החודשים אוגוסט- אוקטובר 2025 נמכרו כ-19,870 דירות (חדשות + יד שנייה, ירידה של 9.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים). מתוך זה, 40.2% דירות חדשות (כ-7,990), ומתוכן כ־35.6% מהדירות החדשות שנמכרו היו במסגרת סבסוד ממשלתי.

זה אומר משהו לא נעים לקבלנים אבל אמיתי: כשחלק גדול מהפעילות נשען על מסלולים מסובסדים, השוק החופשי מאותת שהוא מתקשה לייצר ביקוש במחירים שהיזמים רוצים - והפער הזה הוא הדלק למבצעים.