גולדמן סאקס: למרות העליות החדות, שוק המניות באירופה אינו בועתי עדיין

מתחילת השנה נרשמו שיאים חדשים במדדי מניות מסביב לעולם, למרות הנתונים בגודלמן זאקס עדיין אופטימיים 
אלמוג עזר | (2)
נושאים בכתבה אירופה

לאחר ההודעה על ההקלה הכמותית באירופה, שהכריזה להזרמה של 60 מיליארד דולר מדי חודש לשוק ובתוך כך גרמה לזינוק של שוק המניות האירופי, הולכים ומתרבים המשקיעים שסבורים שמתפתחת בועה בשוק המניות האירופי. גם בוול סטריט ניתן למצוא משקיעים מודאגים שסבורים שחמש שנים רצופות של עליות בשווי המדדים מביאות את שוק המניות האמריקני להימצא במצב של בועה. 

אסטרטג המניות של גולדמן סאקס פיטר אופנהיימר (Peter Oppenheimer) הציג הבוקר דעה שונה לגבי הטענות המוזכרות וטען ששוק המניות האמריקני והאירופי עדיין אינם בתחום הבועתי. אופנהיימר התראיין לנציגות האירופית של רשת החדשות CNBC וטען שהמחירים הגבוהים של מניות הם תופעת לוואי בלתי נמענת של ריבית אפסית בשווקים רבים שדחפה המון משקיעים את שוק המניות ו"עקומת הסיכון".

מתחילת השנה נרשמו שיאים חדשים במדד ה-S&P 500, דאו ג'ונס ו-RUSSELL וגם מדד הנאסד"ק הגיע לטריטוריית השיא מלפני 15 שנים. על פי אופנהיימר, "תהליך של כניסת משקיעים חדשים בשוק יכול להסתיים בסוף בכך שתיווצר בועה בשוק המניות, אם כי כרגע המצב אינו מצטייר ככזה". 

בשבוע שעבר, מדדי המניות הציגו ראלי מחודש כאשר נגידת הבנק המרכזי בארה"ב שינתה את תחזית הצמיחה במדינה ובעקבות זאת את תוואי העלאת הריבית האמריקנית. כלומר המצב שבו הריבית האמריקינית נמצאת בשפל כל הזמנים, עלולה להימשך זמן רב יותר מכפי שהמשקיעים חוזים. הפתעה שכזו יכולה לשמש כמנוע נוסף לעליית שערים עתידיות. השבוע, נציג של הבנק המרכזי מסנט לואיס, ג'יימס בולארד התראיין ואמר כי מצב מתמשך של ריבית נמוכה עלול לנפח נכסים בשוק, בהתייחסותו לנושא.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    כשמתחילים לדבר על בועה. סימן שהיא כבר קיימת (ל"ת)
    ציקי 24/03/2015 23:44
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    חה חה חה (ל"ת)
    פיני 23/03/2015 16:56
    הגב לתגובה זו
וול סטריט,  Photo by Keenanוול סטריט, Photo by Keenan

וול-סטריט בדרך לסיים את 2025 בשיא - מה האנליסטים צופים?

המדדים המובילים נסחרים ברמות שיא לקראת סיום השנה, ה-S&P 500 מתקרב ל-7,000 נקודות, והמשקיעים בוחנים את המשך מדיניות הריבית של הפד לצד מעבר הדרגתי מהובלת מניות הטכנולוגיה לסקטורים אחרים

שוק המניות האמריקאי מתקרב לסיום 2025 כשהוא בשיאים היסטוריים, והציפייה בקרב המשקיעים היא לנעילה חיובית של השנה. המדדים המובילים נסחרים סמוך לרמות שיא, לאחר שהתאוששו מתנודתיות מוקדמת יותר בדצמבר, שנבעה בעיקר מחולשה במניות הטכנולוגיה על רקע חששות מהיקף ההשקעות בבינה מלאכותית. 


מדד S&P 500 רשם שיא חדש לפני חג המולד, והוא נמצא במרחק של כ־1% בלבד מרמת 7,000 נקודות, רף סמלי שמעולם לא נפרץ. אם המגמה הנוכחית תימשך, זה יהיה החודש השמיני ברציפות של עליות במדד, רצף העליות החודשי הארוך ביותר מאז השנים 2017–2018. גם מדד נאסד"ק, המוטה לטכנולוגיה, מסכם שנה חזקה עם עלייה דו־ספרתית.


מדיניות הפד במוקד

על רקע סיום השנה, תשומת הלב של השווקים מופנית בעיקר למדיניות הפדרל ריזרב. הבנק המרכזי הוריד את הריבית המצטברת ב־75 נקודות בסיס בשלושת ישיבותיו האחרונות, לרמה של 3.50%–3.75%, אך ההחלטה האחרונה התקבלה ברוב דחוק, והתחזיות של חברי הוועדה לגבי המשך השנה הקרובה אינן אחידות. פרסום פרוטוקול הישיבה הקרובה עשוי לשפוך אור על חילוקי הדעות בתוך הבנק.


נושא נוסף שמרחף מעל השווקים הוא זהות יו"ר הפד הבא. כהונתו של ג'רום פאוול מסתיימת במאי, והמשקיעים ממתינים להודעת הנשיא דונלד טראמפ על מועמדותו להחלפה. כל רמז להחלטה צפוי להשפיע על המסחר בטווח הקצר, במיוחד בתקופה של נזילות נמוכה.


למרות העליות במדדים, הרכב העליות בשוק השתנה בחודשים האחרונים. מניות הטכנולוגיה, שהיו המנוע המרכזי של העליות בשנים האחרונות, רשמו ביצועי חסר מאז נובמבר, בעוד שסקטורים אחרים תפסו את מקומן כמובילי השוק. מניות פיננסים, תחבורה, בריאות וחברות קטנות הציגו תשואות עודפות, תופעה שבוול-סטריט מגדירים כרוטציה של משקיעים לעבר תחומים שבהם רמות התמחור נמוכות יחסית והחשיפה לסיכונים בענף הטכנולוגיה מוגבלת יותר.


בריז'ט בארדו, צילום: רשתותבריז'ט בארדו, צילום: רשתות

בריז'יט בארדו הלכה לעולמה: מה ההון שצברה כוכבת העל?

אייקון התרבות הצרפתי, בריז'ט בארדו הלכה לעולמה היום בצרפת, והשאירה אחריה חותם תרבותי נצחי והון כלכלי לא מבוטל עבור שחקנית שהתפרנסה מאמנות בלבד

הדס ברטל |
נושאים בכתבה סרטים צרפת


בריז'יט בארדו, שחקנית, זמרת ופעילה למען בעלי חיים, נפטרה בגיל 91 בביתה בטולון שבצרפת ב-28 בדצמבר 2025, לאחר אשפוז ממושך בשל מחלה קשה. הון אישי מוערך בכ-65 מיליון דולר בסמוך למותה, בעיקר מקריירת קולנוע, מוזיקה, ספרים והשקעות נדל"ן כמו וילה לה מדראג בסן-טרופז ולה קסטלה בקאן שנמכרה ב-2020 תמורת 6 מיליון אירו. מוסד בריז'יט בארדו אישר את פטירתה, וציין כי היא נותרה פעילה עד ימיה האחרונים בקידום הגנת בעלי חיים, כולל קמפיין נגד ציד צבאים באירופה.

בארדו נולדה ב-28 בספטמבר 1934 בפריז למשפחה בורגנית קתולית שמרנית, עם אב שהיה מהנדס ובעל מפעל. ילדותה עברה בדירה מרווחת בת שבעה חדרים באזור ה-16, אך כללה קשיים כמו אמבליופיה בעין שמאל שפגעה בראייתה. היא למדה ריקוד בלט בקונסרבטוריון של פריז משנת 1949 תחת בוריס קניאזב, והחלה לדגמן בגיל 15 במגזינים כמו "אל" ו"ג'רדן דה מוד", מה שהוביל לכריכה ראשונה ב-1950.

קריירת המשחק שלה התחילה ב-1952 בתפקידים קטנים בסרטים כמו "משוגע על אהבה" ו"מנינה, הנערה בביקיני", אך הפריצה הגיעה ב-1956 עם "והאל ברא את האישה" בבימויו של בעלה הראשון רוג'ר ודים. הסרט, שהציג דמות נשית עצמאית ומשוחררת מינית בעיירה שמרנית, הרוויח 4 מיליון דולר בארצות הברית בלבד – הסכום הגבוה ביותר לסרט זר עד אז – ו-8.5 מיליון דולר בעולם כולו. בארדו קיבלה עבורו שכר של כ-75 אלף דולר, סכום נכבד לתקופה בה שחקניות מובילות הרוויחו פחות מ-100 אלף דולר לסרט. הסרט נאסר בכמה מדינות ונגנה על ידי ועדה קתולית, אך הפך אותה לכוכבת בינלאומית והוביל להצלחות נוספות. ב-1957 כיכבה ב"לה פריזיאן" שהכניס 2 מיליון דולר, וב-1958 ב"לילה שמיים נפלו" וב"במקרה של צרה" שהגיעו יחד ל-13 מיליון צופים בצרפת.

בשיאה, בשנות ה-50 וה-60, בארדו השתתפה ב-47 סרטים, בהם "בבט הולכת למלחמה" מ-1959 שהיה הרביעי הנצפה ביותר בצרפת עם 4 מיליון כרטיסים, ו"האמת" מ-1960 שהגיע למועמדות לאוסקר לסרט זר והכניס 3 מיליון דולר. עבור "רקדו איתי" ב-1959 קיבלה 200 אלף דולר, שיא אישי באותה תקופה. סרטים כמו "ויווה מריה!" מ-1965, בבימויו של לואי מאל, זכו להצלחה מסחרית עם 5 מיליון צופים בצרפת והכנסות של 6 מיליון דולר, והובילו למועמדות לפרס באפט"א. בסך הכל, קריירת הקולנוע שלה הניבה לה הכנסות מצטברות של כ-10 מיליון דולר עד פרישתה ב-1973 בגיל 38, כולל חוזים עם אולפנים כמו MGM וקולומביה. היא הופיעה גם בסרטים אמריקאים כמו "שאלאקו" מ-1968 לצד שון קונרי, שהכניס 2.5 מיליון דולר, אך סירבה להצעות מהוליווד כדי להישאר בצרפת.

במקביל למשחק, בארדו פיתחה קריירת שירה שהוסיפה להכנסותיה. היא הוציאה מעל 60 שירים, כולל אלבומים כמו "בריז'יט בארדו שרה" מ-1963 שמכר 200 אלף עותקים בצרפת, ו"בוני וקלייד" מ-1968 עם סרז' גינסבורג שהגיע למקום ראשון במצעדים והכניס כמיליון דולר ממכירות. סינגלים כמו "לה סוליי" מ-1966 ו"נואה או סוליי" מ-1970 מכרו מאות אלפים, והיא המשיכה להקליט עד 1986, כולל גרסה מחודשת ל"ז'ה ט'יים... מואה נון פלו" שמכרה 500 אלף עותקים ב-2006. הכנסותיה ממוזיקה הסתכמו בכ-5 מיליון דולר, בעיקר משיתופי פעולה עם מלחינים צרפתים ואיטלקים.