כך הקדמת הבחירות היטיבה עם העשירים, אשר ממשיכים לשלם פחות מיסים

רו"ח אריאל דרייפוס: "המחוקק עסוק במרדף נואש אחרי מתכנני המס כדי לסגור פרצות". מה הפתרון?
אבי שאולי | (3)

הבחירות לכנסת ה-20 הביאו לדחיית רפורמות מתחומים שונים כולל במיסים. ברשימת "המרוויחים" נמצאים בעלי חברות ארנק, שכירים שמרוויחים הרבה כסף מדי חודש ובכדי לשלם פחות מס הקימו חברה שמעניקה שירותים לחברה שבה הם היו מועסקים כשכירים. עו"ד ורו"ח אריאל דרייפוס מציע חשיבה אחרת.

עו"ד ורו"ח אריאל דרייפוס: "אין חולק כי מערכת המס בישראל הפכה למסורבלת מאוד כך שהיא עלולה להוביל גם אנשים נורמטיביים לחוסר ציות מלא לחוקי המס, ונראה כי כיום המחוקק עוסק ב'מרדף' נואש אחרי מתכנני המס בנסיון לסגור פרצות ההולכות ומתרחבות, אך מדובר בטיפה בים. במציאות הקיימת, מתכנני המס תמיד יקדימו בכמה וכמה צעדים את המחוקק, ועל כל פירצה שתסגר יפרצו כמה אחרות".

מה אתה מציע?

"מעבר לשיטת המס האחיד (Flat Tax) אשר מיושמת כיום במדינות רבות בעולם. בשיטה זו, מלכתחילה לא היו קמות חברות ארנק, מאחר והמס המוטל על פעילות ישירה כיחיד או כחברה יהיה אחיד".

ישנן עוד דוגמאות לנושאים שמס אחיד יכול לפתור?

"הטלת מס אחיד גם תמנע את נושא החישוב המאוחד/נפרד לבני זוג העובדים בעסק משותף, נושא שגם גורם לסערה ציבורית והיה נמנע במערכת של מס אחיד. כמו כן מס אחיד גם ימנע את התופעה של שכירים העובדים בכמה עבודות ללא תיאום מס בכדי לא לשלם מס באף עבודה".

האם ישנו מתווה קיים שניתן להשתמש בו?

"ניתן להשתמש במתווה הקיים כבר כיום בסעיף 19 לחוק מיסוי רווחי נפט, לפיו הטלת המס על המשקיעים ברמת התאגיד בו הם שותפים/בעל מניות ניתן להשתמש בו גם להחלת מודל המס האחיד".

ועדת טרכטנברג התניעה את התהליך לבחינת פעילות חברות הארנק

בשנת 2013 רשות המסים הקימה צוות שבחן את נושא חברות הארנק בעקבות המחאה הציבורית וועדת טרכטנברג שקמה בעקבותיה. הצוות הגיע למסקנה שיש להטיל מס מידי שנה על רווחים בלתי מחולקים בחברות מסוג זה במטרה לצמצם את תמריץ המיסוי הקיים.

התומכים במהלך מעריכים שהכנסות המדינה ממסים יגדלו בהיקף של מאות מיליוני שקלים בשנה בדרך של גביית מס משכירים שמשכורתם עולה על 30 אלף שקל בחודש ושהם "מתחמקים" כיום מתשלומי מס באמצעות חברות הארנק.

המודל שהוצע הבחין בין מספר קטגוריות וקבע את אופן המיסוי לכל קטגוריה בנפרד:

קטגוריה ראשונה - ליחידים הנותנים בפועל שירותים של נושאי משרה.

קטגוריה שנייה - חברות שעיקר הכנסתן הינה הכנסה פאסיבית (דיבידנדים, דמי שכירות ריבית ועוד).

קטגוריה שלישית - חברות שאינן כלולות בקטגוריות הקודמות, שלהן רווחיות גבוהה ואשר אינן מחלקות רווחים לבעלי מניותיהן.

בנוסף המליץ הצוות כי משיכות של כספים על ידי יחידים בעלי מניות מהחברות שלהן שלא יוחזרו לחברה תוך 3 חודשים, יחשבו כדיבידנד או משכורת, לפי העניין, בידי אותם יחידים.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    ב2016 יהיה שוב בחירות (ל"ת)
    מומחה להסתברות 14/03/2015 22:33
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אם יכריחו אותי לחלק דיבידנד אז אקים חברה בחול. פשוט מאו (ל"ת)
    זובי 14/03/2015 20:36
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    חחחח 14/03/2015 20:22
    הגב לתגובה זו
    טרכטנברג . המיסים יגדלו וזה לטובת החד הוריות . הפרנסה של הגרושות על הציבור.
נהג מונית 08042021
צילום: Viktor Bystrov Unsplash

נהג מונית שסירב להסיע נכה ישלם לו פיצוי בסך 10 אלף שקל

נהג מונית מראשון לציון, לא הסכים להסיע נכה בכיסא גלגלים וטען בפניו כי "לא ניתן להכניס את כיסא הגלגלים לתא המטען וכי במוניתו נוסעים רק אנשים מכובדים וחשובים"- עכשיו הוא יפצה אותו, ויחתום על התחייבות בסך 20 אלף שקל להימנע מלעבור עבירה דומה
סתיו קורן |
נהג מונית מראשון לציון שסרב להסיע נכה בכיסא גלגלים וטען בפניו כי "לא ניתן להכניס את כיסא הגלגלים לתא המטען וכי במוניתו נוסעים רק אנשים מכובדים וחשובים", יפצה אותו ב-10 אלפים שקלים. כך פסק אתמול שופט בית משפט השלום בתל אביב, אלעד שור. השופט גזר על נהג המונית בנוסף קנס של חמשת אלפים שקלים. נהג המונית חויב גם לחתום על התחייבות בסך 20 אלף שקלים להימנע מלעבור עבירה דומה במשך שלוש שנים. מכתב האישום עולה כי הנוסע, נכה בכיסא גלגלים, הזמין מונית באמצעות אפליקציית "יאנגו", מבית הלוחם בתל אביב לרחוב בת מרים יוכבד בתל אביב. כאשר נהג המונית ראה שהנוסע מתנייד בכיסא גלגלים, סרב להסיעו וצעק עליו מדוע לא ציין שהוא נכה בכיסא גלגלים. הנוסע ניסה לשכנע את נהג המונית להכניס את כיסא הגלגלים לתא המטען של המונית, אך ללא הועיל. בתגובה צעק עליו נהג המונית כי יש לו מקרר מאחור ולכן לא ניתן להכניס את כיסא הגלגלים לתא המטען. עוד טען בפניו כי הרכב חדש והוא חושש כי ישרטו לו הריפודים. כאשר הנוסע ניסה להסביר כי מדובר בעגלת נכים קלה, בעלת משקל של פחות משישה קילוגרמים, יצא נהג המונית מהרכב ואמר לו "זאת מונית מכובדת ואני מסיע אנשים מכובדים, יש לי בעיות בגב ואני לא רוצה לקחת אותך". הנוסע לא ויתר והגיש תלונה לאגף הפיקוח ברשות הארצית לתחבורה ציבורית, במשרד התחבורה. בעקבות חקירת התלונה, החליטה מחלקת התביעות במשרד התחבורה להגיש כתב אישום לבית משפט כנגד נהג המונית. הנוסע, שנפצע במהלך שירותו הצבאי, ציין בפני השופט "חטפתי כדור בגב ובכתף, הייתי קרוב לסכנת מוות ממשית בעקבות הפציעה שלי. הסיבה היחידה שאני פה כי הנאשם גרם לי להבין שאני שווה הרבה הרבה פחות מריפודים במרצדס... נתתי את הרגליים שלי למדינה, למה אני צריך להתנצל? זה היחס שמגיע לי ולכל נכה?". שופט בית המשפט קבע כי "התנהלותו של נהג המונית מהווה נורמה התנהגותית פסולה שאין להצדיקה... נהג המונית הינו נותן שירות וככזה עליו להשאיר את תסכוליו וענייניו לעצמו. המתלונן נפצע במהלך שירותו הצבאי, מתנייד באמצעות כיסא גלגלים ציין בעדותו כי הרגיש מושפל כאשר הנאשם לא נאות להעלותו למונית תוך השמעת תירוצים הנוגעים לאופי המונית או טיב הריפוד". יצוין כי משרד התחבורה רואה חשיבות רבה בשמירה על זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות ועורך מבצעי אכיפה שוטפים במהלך כל השנה כנגד נהגי מוניות המסרבים להסיע נכים עם כסאות גלגלים. עוד יוזכר כי בכל מקרה של סירוב להסיע נכים עם כסאות גלגלים במונית ניתן להגיש תלונה במשרד התחבורה.