מתחת לצפי: מדד המחירים לצרכן לחודש אפריל רשם עלייה של 0.1% בלבד

המדד של חודש אפריל הפתיע בגדול ורשם עלייה מינורית יחסית לצפי המוקדם שעמד על 0.7%. "הסבירות להורדת ריבית גדלה"
עוז מוכתר | (14)
נושאים בכתבה אינפלציה

מדד המחירים לצרכן לחודש אפריל התפרסם היום (ה') בשעה 18:30 והפתיע בגדול. למרות צפי שנע בין עלייה של 0.5% לעלייה של 0.7%, רשם המדד עלייה מתונה בלבד של 0.1%. סעיף הפירות הטרייים זינק ב-5% בעוד שסעיף הירקות הטריים השיל כ-4.9%. מתחילת השנה ירדו המדד הכללי והמדד ללא ירקות ופירות ב-0.4%, כל אחד.

מעבר לסעיפים שצוינו, עליות מחירים משמעותיות נרשמו בסעיף ההלבשה וההנעלה (2.3%), התרבות והבידור (1.3%) והתחבורה (0.7%). ירידות מחירים נרשמו במיוחד בסעיפי הריהוט והציוד לבית (1.1%), שונות (0.7%) והמזון (0.3%).

כאמור, מתחילת השנה ירדו המדד הכללי והמדד ללא ירקות ופירות ב-0.4%. המדד ללא דיור ירד ב-0.8% והמדד ללא אנרגיה ירד ב-0.5%. בשנים עשר החודשים האחרונים (מאפריל 2013), עלו המדד הכללי והמדד ללא ירקות ופירות ב-1%. המדד ללא אנרגיה עלה ב-0.9% והמדד ללא דיור עלה ב-0.6%.

מדד מחירי הדיור עלה ב-0.1%. מדד שירותי דיור בבעלות הדיירים ירד ב-0.1% בהשוואה לחודש מארס. ירידה זו מבטאת את השינויים במחירי שכר הדירה שנקבעו בחוזים שנחתמו בחודשים מארס - אפריל 2014, לעומת חוזים שנחתמו בחודשים פברואר - מארס 2014. מדד שכר הדירה לעומת זאת, עלה ב-0.2%.

תגובות למדד והתייחסות לריבית

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים, מימון והשקעות אמר: "המדד הנמוך מהתחזיות והנמוך עונתית נובע בעיקר מההאטה המתמשכת במשק בצריכה הפרטית. מדוחות החברות הציבוריות בענף המזון אנו למדים על תחרות אגרסיבית בענף בזמן שהציבור הישראלי מפחית באופן מתון ומדורג את סך הרכישות, מצב זה יצר מוטיבציה להוזלות גדולות יותר, שבאו לידי ביטוי במדד המחירים לצרכן. כמו כן ייסוף השקל בחודשיים האחרונים בא לידי ביטוי במדד המחירים ותרם לעלייה המתונה שרשם. לאור הנתונים אנחנו חוזרים כי יש מקום להפחתה נוספת בשער הריבית בחודשים הקרובים כדי לעודד ביקושים ואף לתמוך בבלימת ההידרדרות החדה בשער הדולר".

שמואל בן אריה, מנהל המחקר בקבוצת פיוניר: "המדד לא עמד בציפיות ומצביע על המשך המגמה השלילית ועל המשך ההאטה הכלכלית במשק הישראלי. אם בוחנים את הדוחות שפורסמו לאחרונה, ביניהם למשל שופרסל וקסטרו, ניתן לראות שהציבור פשוט הפסיק לקנות. הכסף הזול שבנק ישראל יוצר פשוט לא מגיע לידי צריכה. קשה להאמין שחבר ועדה מוניטרית שקל להעלות את הריבית בחודש שעבר. למעשה, אם ננטרל את עליית המע"מ בשנה שעברה, נגלה כי האינפלציה ב- 12 החודשים האחרונים נמצאת עמוק מתחת ליעד של בנק ישראל".

בן אריה הוסיף: "המדד הנמוך מצביע על המשך הירידה בביקושים ומדגיש את מצבו העגום של המשק המקומי. ייתכן ובנק ישראל ימשיך לנסות להוזיל את הכסף (באמצעות ריבית נמוכה) על מנת לעודד את הציבור לצאת ולצרוך, ובכך לעודד את הכלכלה המקומית. לצערו של בנק ישראל, הוזלת הכסף, נכון להיום, מופנית בעיקרה לשוק הדיור ולא להגדלת הצריכה, ועל כן לבנק ישראל ומשרד האוצר אין מנוס מהטלת הגבלות חמורות על לוקחי המשכנתאות. סנונית ראשונה כבר ראינו החודש בהגבלה החדשה על משכנתאות הגבוהות מ- 5 מיליון ש"ח. אני מעריך כי הסבירות להורדת ריבית גדלה לאור תוצאות המדד ודוחות חברות הצריכה המקומית".

קיראו עוד ב"בארץ"

שחר אבישי, מנהל מערך ייעוץ המשכנתאות בבית ההשקעות אקסלנס: "המדד הנמוך מהתחזיות יביא לכך שהמשכנתא תתייקר החודש הרבה פחות מכפי שהיתה צפויה להתייקר. באופן כללי ניתן לומר שהמדדים הנמוכים אף השליליים בחלקם מתחילת השנה מיטיבים מאוד עם בעלי המשכנתאות. צריך לזכור שעבור רוב הציבור, חלק משמעותי מהמשכנתא צמוד למדד. זו הסיבה שרבים מבעלי המשכנתאות מגלים שלמרות שהם משלמים משכנתא לאורך שנים, הם עדיין חייבים את אותו הסכום שלקחו, ולפעמים אף יותר".

אילן ארצי, מנהל השקעות ראשי בבית ההשקעות הלמן אלדובי: "סביבת אינפלציה אפסית תתמוך בהורדת ריבית נוספת. מדד המחירים של חודש אפריל עלה ב 0.1%, הרבה מתחת לציפיות ומוביל לחששות מדיפלציה במשק. סעיפים רבים אשר באופן עונתי עולים באפריל, בעיקר בשל הפסח הפתיעו לשלילה בינהם מזון, וירקות. המדד מעיד על האטה בצריכה במשק ועליית כוחו של הצרכן על חשבון רשתות השיווק".

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    בורסה 15/05/2014 21:16
    הגב לתגובה זו
    ביום ראשון לא יעלה וירד לפי זה שאולי יורידו ריבית שווה לקנות אולי קולים ליוני אבל הדגש על אולי מי האמין מכל הטוקבקיסטים שהיום השוק יירד אחרי שעלה רוב היום?נבואה ניתנה לשוטים בינתיים בחו"ל אדום כהה
  • 11.
    מדד שקר 15/05/2014 20:50
    הגב לתגובה זו
    הכל שקרים
  • 10.
    המדדים הבאים צפויים להיות גבוהים במיוחד (ל"ת)
    סטטיסטיקן 15/05/2014 20:08
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    יעני להעלות את מדד 25 (ל"ת)
    יניב 15/05/2014 19:48
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    רגע זה אמור להעלות את הבורסה ביום ראשון? לא? (ל"ת)
    יניב 15/05/2014 19:48
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    פעיל 15/05/2014 19:33
    הגב לתגובה זו
    החסרונות בהורדת ריבית יהיו גדולים מן היתרונות , מה גם שהרוב נובע מן הדולר החלש והוכח שהורדת הריבית לא משפיעה בנושא.
  • 6.
    שקל 15/05/2014 19:09
    הגב לתגובה זו
    כאשר השקל חזק והדולר חלש - מקבלים שכר נמוך לעובדים הצעירים - ירידה בביקושים מקומיים - עלויות ייצור גבוהות - חוסר כדאיות לייצא - פיטורי עובדים קפיטו............אפילו לא צריך ללמוד הכלכלה כדי להבין את זה
  • 5.
    המיתון רק הולך ומחריף! כדאי לתכנן מחדש את תיק ההשקעות (ל"ת)
    א. ב. 15/05/2014 19:06
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    תומר 15/05/2014 19:02
    הגב לתגובה זו
    יגרום לעידוד הצריכה. הבנקאים הקיימים עושים קרטל ונותנים הלוואות לכל מטרה בריבית פריים+6% כאשר הם מגייסים את הכסף בפחות מפריים. יש להפריד את חברות כרטיסי האשראי מהבנקים ולתת להם להתחרות על מתן אשראי צרכני, בעזרת מלחמת הפחתת ריביות
  • 3.
    שלמה מעוז 15/05/2014 18:53
    הגב לתגובה זו
    ובפועל במציאות הוא אפילו שלילי ולא יהיה לפלוג ברירה אלה להתחיל גם בישראל תוכנית הרחבה כמותית להחלשת השקל
  • מאיפה יביאו את הכסף ומה יקרה לדירוג האשראי של ישראל (ל"ת)
    אנחנו לא אמריקה 16/05/2014 03:13
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    המשק נמצא במיתון עמוק להוריד את הריבית מיד!!!!! (ל"ת)
    שלא יבלבלו את המח 15/05/2014 18:50
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    סוחר סחור 15/05/2014 18:42
    הגב לתגובה זו
    למה רק ב1830 ולא ב1600 כמו הריבית?
  • tbh 16/05/2014 11:23
    הגב לתגובה זו
    זה לא אמריקה פה..פה זה בורסה=שכונה...
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.